Een luie tuin in Charente-Maritime

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
denis17
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 138
Inschrijving: 13/10/16, 13:15
Plaats: 17
x 37

Een luie tuin in Charente-Maritime




par denis17 » 19/03/17, 18:05

Bonjour à tous
Kleine voorstelling van de tuin: klei-humus-kalksteen-klei-complex van ongeveer 20 tot 30 cm op kleiachtige ondergrond met wat kalksteen en vuursteen.
Dit land was oorspronkelijk een weiland waar 30 jaar geleden schapen liepen. Het werd toen een bebouwbaar veld. De hoek waar mijn nieuwe moestuin staat was deels een traditionele tuin (beker) maar zonder kunstmest of bestrijdingsmiddelen.
De opzet was echter niet lui. : Mrgreen: , aangezien er voorheen een grote hoop aarde en een beetje compost lag verspreid over de toekomstige tuin van 45m2, het uitrollen van een hooiberg op 2/3 (en dit is niet het moeilijkste) en tenslotte het vervaardigen van de brf.
20170225_182002(0).jpeg
Aan het werk op de brf


Meer Later.
denis
2 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een luie moestuin in Charente-Maritime




par Did67 » 19/03/17, 18:38

Welkom bij de club van fenoculturisten!!!

Deze perceptie van het hebben van "opbrengsten" uit verschillende regio's, verschillende bodems, verschillende klimaten, verschillende tuiniers windt me natuurlijk op!
0 x
Avatar de l'utilisateur
denis17
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 138
Inschrijving: 13/10/16, 13:15
Plaats: 17
x 37

Re: Een luie moestuin in Charente-Maritime




par denis17 » 19/03/17, 20:16

Daar zal ik het in een van mijn toekomstige posts over hebben. En bedankt voor het welkom.
denis
0 x
Avatar de l'utilisateur
denis17
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 138
Inschrijving: 13/10/16, 13:15
Plaats: 17
x 37

Re: Een luie moestuin in Charente-Maritime




par denis17 » 21/03/17, 19:51

En dus, een luie moestuin, waarom?
Ik heb altijd min of meer een tuin gehad, nooit groter dan 50m2, en vaak dichter bij de 10m2. En zelfs met jaren zonder. Een van de grootste problemen komt voort uit het feit dat ik niet altijd de tijd neem om ervoor te zorgen, niet altijd aanwezig ben, andere bezigheden... en dat verdomde onkruid dat alles binnendringt :onheil:
De ontdekking van de moestuin van Didier gaf me de wens om er weer naar terug te keren, vanwege het "relatieve gemak" van de uitvoering, het beheer (één keer per jaar hooien, beheer van zogenaamd onkruid, enz. ...) en natuurlijk vanwege zijn organische kant die ook teruggeeft aan de bodem wat er jarenlang uit is gehaald.
Ik denk dat er nog meer dingen te zeggen zijn, maar ik geef de voorkeur aan actie boven een lange toespraak. :P
denis
1 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Een luie moestuin in Charente-Maritime




par sicetaitsimple » 21/03/17, 22:03

denis17 schreef:Ik denk dat er nog meer dingen te zeggen zijn, maar ik geef de voorkeur aan actie boven een lange toespraak.


Welkom en ik kijk ernaar uit om naar je te luisteren als je ons vertelt over dit eerste seizoen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
denis17
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 138
Inschrijving: 13/10/16, 13:15
Plaats: 17
x 37

Re: Een luie moestuin in Charente-Maritime




par denis17 » 21/03/17, 23:12

Het komt wel, de tuin volgt de evolutie van de tijd : Wink:
denis
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een luie moestuin in Charente-Maritime




par Did67 » 22/03/17, 14:07

denis17 schreef:
De ontdekking van de moestuin van Didier gaf me de wens om er weer naar terug te keren, vanwege het "relatieve gemak" van de uitvoering, het beheer (één keer per jaar hooien, beheer van zogenaamd onkruid, enz. ...) en natuurlijk vanwege zijn organische kant die ook teruggeeft aan de bodem wat er jarenlang uit is gehaald.



Dit maakt me erg blij omdat het precies een van de redenen is waarom ik "worstel" [confs, video's, geschriften, bezoeken aan mijn huis...; dit wordt inspannend!]

Terwijl ik mensen ontmoet, realiseer ik me in hoeverre de "men zegt", het internet en zijn zoemers of zelfs alle gidsen mensen "opsluiten" in gedachten die hen doen geloven dat het ingewikkeld is... Een soort "normalisatie" door een "plotseling model" (wat het ook is).

Zozeer zelfs dat ik me afvraag of het interessant is om een ​​ondertitel aan mijn video's te geven: de "bevrijde tuiniers""
0 x
Avatar de l'utilisateur
denis17
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 138
Inschrijving: 13/10/16, 13:15
Plaats: 17
x 37

Re: Een luie moestuin in Charente-Maritime




par denis17 » 22/03/17, 17:50

Zoals ik begrijp, sterven "goede oude gewoonten" hard.
Ik praat er om me heen over, maar de meeste tuinders die ik ontmoet, hebben niet de behoefte om te veranderen, en degenen die een biologische tuin willen, kijken alleen door terpen en andere permacultuurtuinen heen.
Ieder naar zijn eigen smaak. : Wink:
denis
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Een luie moestuin in Charente-Maritime




par phil53 » 22/03/17, 18:28

denis17 schreef:Zoals ik begrijp, sterven "goede oude gewoonten" hard.
Ik praat er om me heen over, maar de meeste tuinders die ik ontmoet, hebben niet de behoefte om te veranderen, en degenen die een biologische tuin willen, kijken alleen door terpen en andere permacultuurtuinen heen.
Ieder naar zijn eigen smaak. : Wink:
denis

Ja Denis het valt nogal tegen, ik praat er al een jaar om me heen en de meerderheid antwoordt: "maar ik weet het of ik beoefen permacultuur" En ze stoppen daar zonder het eens te willen proberen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een luie moestuin in Charente-Maritime




par Did67 » 22/03/17, 19:04

Helaas hebben de meeste mensen, terwijl ze het verbergen, een 'religieuze benadering' van dingen. Ze hebben priesters nodig die prediken, een evangelie, een dogma en een praktijk...

Er is geen "rationeel" discours mogelijk, geconfronteerd met een "religie"...

Deze reacties zijn dan ook normaal... "Vergeef ze, ze weten niet wat ze missen!"
2 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 339-gasten