Een luie Potager in de Hérault (St-Chinian)

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: A Potager du Sloth in de Hérault (St-Chinian)




par Did67 » 30/05/18, 09:05

Neen.

Hooi heeft veel tijd nodig om te ontbinden, voordat het de bodem en bodemorganismen "voedt". Het zou te laat gebeuren ...

En dan zou het niet zo eenvoudig zijn: de zaden niet bedekken?
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: A Potager du Sloth in de Hérault (St-Chinian)




par chafoin zijn » 30/05/18, 09:20

Did67 schreef:Neen.

Hooi heeft veel tijd nodig om te ontbinden, voordat het de bodem en bodemorganismen "voedt". Het zou te laat gebeuren ...

En dan zou het niet zo eenvoudig zijn: de zaden niet bedekken?

Reeds verrot hooi geplaatst na opkomst (zoals verharding)? Of het deel van zijn land dat zich onder het hooi in zijn land bevindt (met een beetje hooi: 5 cm bijvoorbeeld) nemen en het hooi verwijderen om te laten zaaien?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Thouvenel
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 45
Inschrijving: 02/09/16, 22:50
Plaats: Lot-et-Garonne
x 9

Re: A Potager du Sloth in de Hérault (St-Chinian)




par Thouvenel » 30/05/18, 22:26

Ik zou de verdunde urine in mijn bekers moeten proberen, waarvan de planten een beetje slepen vanwege het weer ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: A Potager du Sloth in de Hérault (St-Chinian)




par chafoin zijn » 30/05/18, 22:32

Het lijkt erop dat brandnetelmest werkt om beworteling te bevorderen ... Ik heb het getest, maar ik weet niet zeker van de mest die ik heb gekregen of van het resultaat. Bovendien, hoewel ik voorzichtig was met de dosering, zijn de bladeren een beetje verschroeid rond de rand!
0 x
Avatar de l'utilisateur
green68
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 95
Inschrijving: 14/08/16, 13:19
Plaats: Babeau-Bouldoux
x 11

Re: A Potager du Sloth in de Hérault (St-Chinian)




par green68 » 30/05/18, 23:08

denis17 schreef:Knap. En dus de grond, het wordt waarvoor gebruikt. : Roll:
denis


Oeps, ik dacht niet dat ik een controverse zou beginnen, vooral niet na een fout van mijn kant :(

Het is geen kwestie van compost, maar van compost die vriendelijk wordt aangeboden door een buurman die het van een platform terugbrengt.
Ik probeer (volgens een oud bericht op de hoofddraad) het uitdrogende effect van hooi (vergeling van de bladeren) op jonge planten te verzachten :!:

Ter info, mijn zaailingen in potten zijn gemaakt in aarde uit de moestuin (verzameld net onder de laag hooi) gemengd met deze gezeefde compost en een vleugje koffiedik (het lijkt op een kookrecept :) ).
Ze zijn binnen tot ontkieming en vervolgens onder frame op het terras van het huis op borden of andere containers (recuperatie van worstbakken, ...).
Van onderaf "bewaterd" (in containers) met regenwater.
Ongeveer één keer per week verdun ik een beetje (5 tot 10%) urine voordat ik "water geef".

green68
0 x
Avatar de l'utilisateur
green68
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 95
Inschrijving: 14/08/16, 13:19
Plaats: Babeau-Bouldoux
x 11

Re: A Potager du Sloth in de Hérault (St-Chinian)




par green68 » 30/05/18, 23:24

Foto's van de 22e van deze maand.

Frame gemaakt van herstel (palletplanken en een caravanraam)
2018-05-22 16.52.46.jpg
chassis


LIDL's Marmandes (links), kerstomaatjes in de pot.
2018-05-22 16.53.23.jpg
tomatenplanten

Deze staan ​​al in de moestuin, de andere (in de lijst) zijn tot op de dag van vandaag nog in behandeling.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: A Potager du Sloth in de Hérault (St-Chinian)




par Adrien (voormalig nico239) » 30/05/18, 23:35

green68 schreef:Ter info, mijn zaailingen in potten zijn gemaakt in aarde uit de moestuin (verzameld net onder de laag hooi) gemengd met deze gezeefde compost en een vleugje koffiedik (het lijkt op een kookrecept :) ).


Ik keur het gebruik van de grond goed waarin de scheuten dan opnieuw worden aangeplant.

Uh, ik keur het goed zonder te weten of dat een echt verschil is tussen: ze zaaien in zaailingencompost en ze vervolgens opnieuw planten in de grond van de tuin

Maar psychologisch past het mij beter : Lol:

Aan de andere kant, de koffiedik hebben we geen discussie over dit onderwerp?
Ik leek te lezen dat het een 'anti-kiemmiddel' was
Is dit waar?
0 x
Avatar de l'utilisateur
green68
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 95
Inschrijving: 14/08/16, 13:19
Plaats: Babeau-Bouldoux
x 11

Re: A Potager du Sloth in de Hérault (St-Chinian)




par green68 » 30/05/18, 23:50

nico239 schreef:
green68 schreef:Ter info, mijn zaailingen in potten zijn gemaakt in aarde uit de moestuin (verzameld net onder de laag hooi) gemengd met deze gezeefde compost en een vleugje koffiedik (het lijkt op een kookrecept :) ).


Ik keur het gebruik van de grond goed waarin de scheuten dan opnieuw worden aangeplant.

Uh, ik keur het goed zonder te weten of dat een echt verschil is tussen: ze zaaien in zaailingencompost en ze vervolgens opnieuw planten in de grond van de tuin

Maar psychologisch past het mij beter : Lol:

Aan de andere kant, de koffiedik hebben we geen discussie over dit onderwerp?
Ik leek te lezen dat het een 'anti-kiemmiddel' was
Is dit waar?


Voor koffiedik slechts een handvol voor 3 tot 4 liter aarde / compost (ongeveer 70/30).
Omdat mijn grond klei is, probeer ik, met mijn middelen, de 'verdunde' : Oops:

Als de slakken geen probleem voor mij waren, zou ik komkommers, meloenen, watermeloenen direct in de moestuin zaaien :(
Zie zelfs de tomaten : Lol:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: A Potager du Sloth in de Hérault (St-Chinian)




par Adrien (voormalig nico239) » 31/05/18, 00:44

green68 schreef:
nico239 schreef:
green68 schreef:Ter info, mijn zaailingen in potten zijn gemaakt in aarde uit de moestuin (verzameld net onder de laag hooi) gemengd met deze gezeefde compost en een vleugje koffiedik (het lijkt op een kookrecept :) ).


Ik keur het gebruik van de grond goed waarin de scheuten dan opnieuw worden aangeplant.

Uh, ik keur het goed zonder te weten of dat een echt verschil is tussen: ze zaaien in zaailingencompost en ze vervolgens opnieuw planten in de grond van de tuin

Maar psychologisch past het mij beter : Lol:

Aan de andere kant, de koffiedik hebben we geen discussie over dit onderwerp?
Ik leek te lezen dat het een 'anti-kiemmiddel' was
Is dit waar?


Voor koffiedik slechts een handvol voor 3 tot 4 liter aarde / compost (ongeveer 70/30).
Omdat mijn grond klei is, probeer ik, met mijn middelen, de 'verdunde' : Oops:

Als de slakken geen probleem voor mij waren, zou ik komkommers, meloenen, watermeloenen direct in de moestuin zaaien :(
Zie zelfs de tomaten : Lol:



Ik begrijp het maar waarom zou je je land verdunnen?

Hoe dan ook, het is "daarbinnen" dat uw groenten de volgende keer zullen groeien, dus ... is niet voor niets veel werk.

Heb je gezien waar tomatenzaden in groeien?

Beeld


Maar heb je, zonder per se zo ver te gaan, een vergelijkende test gedaan?
- zaailingen in uw "gewijzigde" bodem
- zaailingen in uw land die niets doen
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: A Potager du Sloth in de Hérault (St-Chinian)




par chafoin zijn » 31/05/18, 00:46

Ik vroeg me af waarom mijn kamerplanten de koffie die ik ze massaal schonk soms niet waardeerden. Het moet gezegd worden dat ik het drink, maar ik drink het!
Je planten zijn prachtig: mooi groen op de bladeren en een stevige steel! Deze planten bij Lidl, waren ze basic?
Platformcompost, ik vraag me af wat ze recyclen, het lijkt erop dat sommigen "slib" van wateropwerking opwerken. Ze hebben dit in de gemeenschappelijke tuin van mijn dorp gelegd en één ding is zeker, het is nogal rijk ...
Ik bewaar het recept voor zaailingen. Vooral de techniek van koffiedik omdat ik dezelfde grondsoort heb.
Waarom water van onderaf?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Bing [Bot] en 324 gasten