Een luie Potager in de Hérault (St-Chinian)

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: A Potager du Sloth in de Hérault (St-Chinian)




par chafoin zijn » 31/05/18, 00:48

nico239 schreef:Heb je gezien waar tomatenzaden in groeien?

Het is waar dat het indrukwekkend is. Zijn dit planten geworden die in de grond getransplanteerd kunnen worden?
0 x
Avatar de l'utilisateur
green68
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 95
Inschrijving: 14/08/16, 13:19
Plaats: Babeau-Bouldoux
x 11

Re: A Potager du Sloth in de Hérault (St-Chinian)




par green68 » 31/05/18, 01:22

nico239 schreef:...
Ik begrijp het maar waarom zou je je land verdunnen?

Hoe dan ook, het is "daarbinnen" dat uw groenten de volgende keer zullen groeien, dus ... is niet voor niets veel werk.

Heb je gezien waar tomatenzaden in groeien?

... / ...

Maar heb je, zonder per se zo ver te gaan, een vergelijkende test gedaan?
- zaailingen in uw "gewijzigde" bodem
- zaailingen in uw land die niets doen

Zaailingen in potten in de moestuingrond werken inderdaad :!:
De grond alleen droogt echter snel en barst, door het toevoegen van gezeefde compost wordt de luchtvochtigheid iets meer op peil gehouden.
Ik had ook goede resultaten door de aarde met een beetje gras te bedekken.
Hierdoor kunt u het “water geven” uitstellen :) (afwezigheid en/of vergeten)

chafoin zijn schreef:Ik vroeg me af waarom mijn kamerplanten de koffie die ik ze massaal schonk soms niet waardeerden. Het moet gezegd worden dat ik het drink, maar ik drink het!
Je planten zijn prachtig: mooi groen op de bladeren en een stevige steel! Deze planten bij Lidl, waren ze basic?
Platformcompost, ik vraag me af wat ze recyclen, het lijkt erop dat sommigen "slib" van wateropwerking opwerken. Ze hebben dit in de gemeenschappelijke tuin van mijn dorp gelegd en één ding is zeker, het is nogal rijk ...
Ik bewaar het recept voor zaailingen. Vooral de techniek van koffiedik omdat ik dezelfde grondsoort heb.
Waarom water van onderaf?

Dit zijn geen LIDL-planten maar zaden :?
Grote koffieconsument, ik probeer geen afval te verspillen :!:

Wat het "water geven" betreft: te kleine planten kunnen niet altijd tegen "regen" en hierdoor kunnen de wortels water zoeken. :)

Maar zoals het zou zeggen Did67 : het is meer een overtuiging dan een wetenschappelijk feit (geen test als alles gelijk is) tijdfouten :(
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: A Potager du Sloth in de Hérault (St-Chinian)




par Adrien (voormalig nico239) » 31/05/18, 01:45

green68 schreef:Zaailingen in potten in de moestuingrond werken inderdaad :!:
De grond alleen droogt echter snel en barst, door het toevoegen van gezeefde compost wordt de luchtvochtigheid iets meer op peil gehouden.
Ik had ook goede resultaten door de aarde met een beetje gras te bedekken.
Hierdoor kunt u het “water geven” uitstellen :) (afwezigheid en/of vergeten)

:(


Je kunt het ook zo doen

Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
green68
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 95
Inschrijving: 14/08/16, 13:19
Plaats: Babeau-Bouldoux
x 11

Re: A Potager du Sloth in de Hérault (St-Chinian)




par green68 » 31/05/18, 01:58

nico239 schreef:
Je kunt het ook zo doen

Beeld

dank u nico239Ik ken ook de “techniek” van zaailingen in flessen nadat ik deze heb getest.

We kopen geen flessenwater, dus niet genoeg containers voor mijn planten.

Bovendien is het "werk" vrijwel hetzelfde: stenen plaatsen (uitlekken), dan aarde en uiteindelijk de fles doorsnijden om VS mijn mengsel te planten. 8)

[bewerken: ik zou ook stenen van mijn buren moeten afhakken, die vind ik nauwelijks in mijn moestuinen, behalve door te graven :) ]
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: A Potager du Sloth in de Hérault (St-Chinian)




par Adrien (voormalig nico239) » 31/05/18, 02:08

green68 schreef:dank u nico239Ik ken ook de “techniek” van zaailingen in flessen nadat ik deze heb getest.

We kopen geen flessenwater, dus niet genoeg containers voor mijn planten.

Bovendien is het "werk" vrijwel hetzelfde: stenen plaatsen (uitlekken), dan aarde en uiteindelijk de fles doorsnijden om VS mijn mengsel te planten. 8)

[bewerken: ik zou ook stenen van mijn buren moeten afhakken, die vind ik nauwelijks in mijn moestuinen, behalve door te graven :) ]


Welnu, in dit geval is het niet de techniek van het zaaien van flessen die ik naar voren breng... helemaal niet.

Fles of tartempion is niet de vraag : Mrgreen:

Het is eerder
- om er niet mee te hoeven omgaan
- om rechtstreeks in uw land te zaaien, wat het ook mag zijn

Het enige zeer praktische voordeel van de fles is de transparantie, waardoor je het waterniveau kunt zien.

Omdat het niet uitmaakt of het aan de bovenkant gebarsten, kleiachtig, droog en "woestijn" is, zolang het maar nat is aan de onderkant... : Wink:

Omdat ik bronwater in de vallei heb, drink ik ook nooit flessenwater, maar ik vraag er wel een paar aan vrienden en er worden er zo een vijftien snel geoogst... sneller dan tomaten in ieder geval. Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
green68
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 95
Inschrijving: 14/08/16, 13:19
Plaats: Babeau-Bouldoux
x 11

Re: A Potager du Sloth in de Hérault (St-Chinian)




par green68 » 31/05/18, 02:20

nico239 schreef:
Welnu, in dit geval is het niet de techniek van het zaaien van flessen die ik naar voren breng... helemaal niet.

Fles of tartempion is niet de vraag : Mrgreen:

Het is eerder
- om er niet mee te hoeven omgaan
- om rechtstreeks in uw land te zaaien, wat het ook mag zijn

Het enige zeer praktische voordeel van de fles is de transparantie, waardoor je het waterniveau kunt zien.

Omdat het niet uitmaakt of het aan de bovenkant gebarsten, kleiachtig, droog en "woestijn" is, zolang het maar nat is aan de onderkant... : Wink:

Omdat ik bronwater in de vallei heb, drink ik ook nooit flessenwater, maar ik vraag er wel een paar aan vrienden en er worden er zo een vijftien snel geoogst... sneller dan tomaten in ieder geval. Beeld

Bedankt voor de verduidelijking, ik zat op een verkeerd spoor :?

In mijn geval water geven van onderaf en bij flessenwater: gieter :?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: A Potager du Sloth in de Hérault (St-Chinian)




par Adrien (voormalig nico239) » 31/05/18, 02:24

green68 schreef:
nico239 schreef:
Welnu, in dit geval is het niet de techniek van het zaaien van flessen die ik naar voren breng... helemaal niet.

Fles of tartempion is niet de vraag : Mrgreen:

Het is eerder
- om er niet mee te hoeven omgaan
- om rechtstreeks in uw land te zaaien, wat het ook mag zijn

Het enige zeer praktische voordeel van de fles is de transparantie, waardoor je het waterniveau kunt zien.

Omdat het niet uitmaakt of het aan de bovenkant gebarsten, kleiachtig, droog en "woestijn" is, zolang het maar nat is aan de onderkant... : Wink:

Omdat ik bronwater in de vallei heb, drink ik ook nooit flessenwater, maar ik vraag er wel een paar aan vrienden en er worden er zo een vijftien snel geoogst... sneller dan tomaten in ieder geval. Beeld

Bedankt voor de verduidelijking, ik zat op een verkeerd spoor :?

In mijn geval water geven van onderaf en bij flessenwater: gieter :?



Ja vanaf de bovenkant, maar je moet minimaal 10 cm vullen met grind....

Bij klei stagneert het een paar minuten....
Dan borrelt het alsof er vissen in de klei zitten : Mrgreen:
En dan gaat het langzaam naar beneden

Normaal gesproken, volgens de tentoonstelling, ga je met je 10 tot 15 cm grind (of commerciële knikkers als je geen grind hebt) gevuld met water een hele tijd mee.
0 x
Avatar de l'utilisateur
green68
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 95
Inschrijving: 14/08/16, 13:19
Plaats: Babeau-Bouldoux
x 11

Re: A Potager du Sloth in de Hérault (St-Chinian)




par green68 » 31/05/18, 02:42

nico239 schreef:
green68 schreef:Bedankt voor de verduidelijking, ik zat op een verkeerd spoor :?

In mijn geval water geven van onderaf en bij flessenwater: gieter :?



Ja vanaf de bovenkant, maar je moet minimaal 10 cm vullen met grind....

Bij klei stagneert het een paar minuten....
Dan borrelt het alsof er vissen in de klei zitten : Mrgreen:
En dan gaat het langzaam naar beneden

Normaal gesproken, volgens de tentoonstelling, ga je met je 10 tot 15 cm grind (of commerciële knikkers als je geen grind hebt) gevuld met water een hele tijd mee.

Je controleert het niveau fles voor fles of je maakt een schatting via “enquête” :?

Want voor 20/30 tomatenplanten, 4/5 courgettes, 5/6 meloenen, 4/5 watermeloenen heb ik mijn deel flessen, grind/knikkers nodig :? (en ik vergeet de paprika's, aubergines, Espelette-paprika's, pompoenen, pompoen, enz.)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: A Potager du Sloth in de Hérault (St-Chinian)




par Adrien (voormalig nico239) » 31/05/18, 02:55

Ik controleer gewoon op het oog....

Maar ik zaai meerdere zaden per container, dit vermindert het aantal containers: je kunt oplopen tot tussen de 5 en 10 scheuten per fles, afhankelijk van de gezaaide variëteiten.

Eigenlijk is het gewoon een heel simpel maar vooral praktisch tankprincipe/systeem

Er zijn tal van mogelijke transparante containers en sommige van grote maten, maar plotseling wordt elke eenheid snel erg zwaar (water + grond).

Je hebt alleen een hoogte van minimaal 20 cm nodig, want als je er een minitank van wilt maken, is het het niet meer waard

Het voordeel van de fles is dat deze afzonderlijk niet te zwaar is, gemakkelijk te vervoeren, verplaatsbaar, hersluitbaar, bedekt met 15 elektrische dekens : Mrgreen: zonder de spruiten te beschadigen (als je het geheel bewaart), is het in hoeveelheid.
0 x
Avatar de l'utilisateur
green68
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 95
Inschrijving: 14/08/16, 13:19
Plaats: Babeau-Bouldoux
x 11

Re: A Potager du Sloth in de Hérault (St-Chinian)




par green68 » 31/05/18, 03:14

nico239 schreef:Ik controleer gewoon op het oog....

Maar ik zaai meerdere zaden per container, dit vermindert het aantal containers: je kunt oplopen tot tussen de 5 en 10 scheuten per fles, afhankelijk van de gezaaide variëteiten.

Eigenlijk is het gewoon een heel simpel maar vooral praktisch tankprincipe/systeem

Er zijn tal van mogelijke transparante containers en sommige van grote maten, maar plotseling wordt elke eenheid snel erg zwaar (water + grond).

Je hebt alleen een hoogte van minimaal 20 cm nodig, want als je er een minitank van wilt maken, is het het niet meer waard

Het voordeel van de fles is dat deze afzonderlijk niet te zwaar is, gemakkelijk te vervoeren, verplaatsbaar, hersluitbaar, bedekt met 15 elektrische dekens : Mrgreen: zonder de spruiten te beschadigen (als je het geheel bewaart), is het in hoeveelheid.


Nogmaals bedankt voor de details en sorry als ik ch..t/kieskeurig ben op dit late uur :? , maar als je meerdere planten hebt (bijv. tomaten) na het openen/snijden van de fles, breek je de kluit en plant je de (bijna) kale wortels :?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 279-gasten