Een luie Potager in de Hérault (St-Chinian)

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: A Potager du Sloth in de Hérault (St-Chinian)




par Did67 » 03/11/16, 21:40

Valoul schreef:
Tweede jaar, tweede mislukking hier, ze zijn nog steeds de grootte van een potlood. :(
Mij ​​is verteld om meststoffen toe te voegen. Ik deed het met tegenzin en om een ​​goede reden veranderde het niets
Gemaakt om brandnetelpuree te doen, zeggen ze, dat deed ik, ze zijn nog steeds zo klein. Trots en oprecht maar klein
Nou, ik heb ze heel laat geplant (begin september, maar gezien de warme herfst die we hadden) en ze zijn vaak in de schaduw ... Moeten ze in de volle zon zijn?
Volgend jaar ben ik van plan mezelf te zaaien en ze op tijd te planten hoop ik in mijn hooideken ... hoop geeft leven : Oops:


"Men moet...". "Men moet..."

Nou ja, iedereen heeft zijn eigen recept, zonder diagnose van de situatie! Alsof het leven in een "recept" zat!

Thuis is de prei traag. Ik zet ze in het voorjaar voor een oogst in de herfst en in de winter.

Ze staan ​​in het volle licht (zoals de meeste groenten; licht is het "voedsel" voor planten... Geen meststoffen, dat zijn alleen kruiden...).

Rechtstreeks door de hooilaag geplant...

In "arme" bodems (ik meen me te herinneren dat je zand hebt), onthoud dan dat het hebzuchtig is in kalium - as als je die hebt?
0 x
jpg43
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 106
Inschrijving: 28/08/15, 15:56
x 29

Re: A Potager du Sloth in de Hérault (St-Chinian)




par jpg43 » 04/11/16, 07:50

Hallo, het lijkt erop dat de prei calcium nodig heeft, die ik een paar dagen na het planten met een gietbeurt met een eetlepel magnesiumkalksteen per gieter van 10 liter breng.

jp
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: A Potager du Sloth in de Hérault (St-Chinian)




par Did67 » 04/11/16, 09:27

Ik betwijfel of het erg effectief zal zijn. De "kalksteen" (calciumcarbonaat) is zeer onoplosbaar... (anders zouden de kalksteengebieden niet meer bestaan!).

We hadden het over het "valideren" van resultaten in een andere thread: heb je geprobeerd dit op de ene helft te doen en niet op de andere om te zien of er echt een verschil is?

In het geval van zure bodems kan "bekalking" (supplement van landbouwkalk of magnesiumoxide) een goede zaak zijn, maar dan in veel grotere doses... En op de bodem zorgt het "bodemleven" voor het oplossen ervan en assimileer het om het in het circuit te plaatsen...

Daarna doet het geen pijn! Het is duidelijk. En dat kunnen we altijd...

Ik heb in de serieuze literatuur (weet je, ik vertrouw wat er op internet geschreven wordt niet als de pest - 90% bullshit, en zelfs dan ben ik misschien aardig!), een bewering over dit onderwerp.

zie deze Canadese factsheet (Canadezen hebben een uitstekende agronomische of medische popularisering op internet, van openbare instanties): http://www.omafra.gov.on.ca/french/crop ... 92-007.htm

[zie ook de cyclusduur: 3 maanden in de kwekerij voor het planten !!!!] [@valoul: je zou niet oogsten wat anderen planten noemen, om opnieuw te planten zodat ze groeien????]

Meer "groot publiek": http://horticulteurs.net/creer-un-potag ... eaux.xhtml

Rustica heeft het over een gulzige plant, maar zonder verwijzingen naar calcium: http://www.rustica.fr/articles-jardin/f ... ,5818.html

Alle sites lijken samen te komen in de behoefte aan "humus" en stikstof... zonder teveel. De aangegeven bemestingen zijn echter niet uitzonderlijk in de tuinbouw; ze zouden nogal bescheiden zijn. Dus "hebzuchtig" vergeleken met ... niets? Groenten zijn gezien hun groeisnelheid en gezien de biomassa in feite "hebzuchtig"!

Naar mijn mening zal hooi het prima doen!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: A Potager du Sloth in de Hérault (St-Chinian)




par Did67 » 04/11/16, 09:47

Did67 schreef:...weet je nog dat het veel kalium bevat - as als je het hebt?


"Pop op de snavel" schrijft de Eend als hij fout gaat!

Ik moet verward zijn met de kool?

http://www.rustica.fr/articles-jardin/f ... 5889.html#
0 x
Valoul
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 20
Inschrijving: 10/10/16, 15:40
x 2

Re: A Potager du Sloth in de Hérault (St-Chinian)




par Valoul » 04/11/16, 10:09

Planten gekocht in een tuincentrum (ik had twee keer zoveel gevraagd omdat sommige een beetje "verouderd" waren) Ik had meer dan de helft aan deadweight loss.

Damn, geen as (of anders moet ik langs de buren :-) )

het komende jaar ben ik van plan mezelf te zaaien, ook al is het vervelender, zal ik misschien de volledige cyclus meer beheersen? We zullen zien. Ik zit vol met projecten voor mijn moestuin dus... .
0 x
jpg43
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 106
Inschrijving: 28/08/15, 15:56
x 29

Re: A Potager du Sloth in de Hérault (St-Chinian)




par jpg43 » 04/11/16, 13:44

Hallo, ik heb deze behoefte aan calcium voor prei gekregen van mijn broer die technisch adviseur is (ingenieur van ENITA d'Anger) in een coöperatie van telers in de regio Nantes. Ik neem aan dat ze zeer goed opneembare calciumverbindingen gebruiken of een al lang gangbaar kalkhoudend amendement.
Ik gebruik regelmatig gemalen kalksteen op grond met een pH tussen 5,5 en 6 ontkalkt (bodemanalyse). Deze weidegrond ex moestuin 40 jaar geleden is 4 jaar in cultuur gebracht

Mijn prei is prima.

JP
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: A Potager du Sloth in de Hérault (St-Chinian)




par Did67 » 04/11/16, 14:07

Valoul schreef:
Damn, geen as (of anders moet ik langs de buren :-) )



Ik corrigeerde mezelf ("pan op de bek"!): Ik verwarde me met de kool; geen bewijs voor een hogere behoefte dan andere groenten...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: A Potager du Sloth in de Hérault (St-Chinian)




par Did67 » 04/11/16, 14:09

Valoul schreef:
het komende jaar ben ik van plan mezelf te zaaien, ook al is het vervelender, zal ik misschien de volledige cyclus meer beheersen? We zullen zien. Ik zit vol met projecten voor mijn moestuin dus... .


In het voorjaar zaaien en dan laten komen... Je dunt uit op 15/20 cm (verwijder de overtollige planten, die verplant je elders)...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: A Potager du Sloth in de Hérault (St-Chinian)




par Did67 » 04/11/16, 14:14

jpg43 schreef:Hallo, ik heb deze behoefte aan calcium voor prei gekregen van mijn broer die technisch adviseur is (ingenieur van ENITA d'Anger) in een coöperatie van telers in de regio Nantes. Ik neem aan dat ze zeer goed opneembare calciumverbindingen gebruiken of een al lang gangbaar kalkhoudend amendement.
Ik gebruik regelmatig gemalen kalksteen op grond met een pH tussen 5,5 en 6 ontkalkt (bodemanalyse). Deze weidegrond ex moestuin 40 jaar geleden is 4 jaar in cultuur gebracht

Mijn prei is prima.

JP


OK. Het zijn de bodems die zuur en ontkalkt zijn...

In dit geval hebben alle planten, afgezien van de planten van "zogenaamd heideland", acidofiel, calcium nodig en moet het land dan worden "gewijzigd"... Niets specifieks voor prei...

Maar in 3/4 van het land is deze voorzorgsmaatregel volkomen nutteloos omdat de bodem goed verzorgd is.

In grond van kalkrijke oorsprong is het dom, aangezien er al "te veel" calcium is (over het algemeen niet)!

Dat gezegd hebbende, Valoul bevindt zich in zandgrond, die zuur kan zijn: in zijn geval zou het advies, als deze zuurgraad wordt bevestigd, relevant kunnen zijn...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Mixieer56
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 402
Inschrijving: 10/10/16, 09:00
Plaats: Ambon 56
x 94
Neem contact op met:

Re: A Potager du Sloth in de Hérault (St-Chinian)




par Mixieer56 » 12/11/16, 15:39

Moutonjardinier schreef:
Valoul schreef:Volgend jaar ben ik van plan mezelf te zaaien en ze op tijd te planten hoop ik in mijn hooideken ... hoop geeft leven : Oops:

Je moet nooit wanhopen, maar voortdurend de oorzaak van het probleem zoeken. Misschien het grillige klimaat of planten van slechte kwaliteit zoals we die vaak in tuincentra vinden. Je moet zelf zaaien, het kost tijd en vooral ruimte, maar we regelen alles van A tot Z (op voorwaarde dat je je zaadleverancier kiest) : Wink:

Hallo Moutonjardinier,
oke om mijn zaaien te doen. Ik merkte dat sommige leveranciers vaak niet op voorraad waren, zoals Biaugerme of Kokopelli. Zouden er meer opgegeven adressen zijn? Dankjewel voor je antwoorden.
0 x
"Maak een zooitje in je tuin en bestel je ideeën!" Didier Helmstetter

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 333-gasten