Een luie tuin in Charente-Maritime

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een luie moestuin in Charente-Maritime




par chafoin zijn » 30/05/18, 18:42

Did67 schreef:
nico239 schreef:Die van jou is niet belachelijk omdat........

Aan de andere kant is het geëtioleerd (gebrek aan licht): de achterkant van je doos is ondoorzichtig.
Stel je voor dat je op zijn plaats ligt om erachter te komen hoeveel licht een plant ontvangt. En kijk naar boven, 360° rond! Een kader dat tegen een muur leunt: er blijft slechts 180° licht over. Of de helft.
Om een ​​beetje in aanmerking te komen, afhankelijk van de oriëntatie (en dus de zon).
Maar ook volgens de "concurrentie" in het frame (dichtheid van de planten).
Voor veel planten is 50% "full day" licht meer dan voldoende. Voor anderen geeft het tekenen van etiolatie.

:pijl: Etiolatie is noodzakelijkerwijs een teken van gebrek aan licht?
:pijl: De planten waarvoor 50% licht voldoende is, zijn de "kreupelhout" planten: rood fruit, pompoen...?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een luie moestuin in Charente-Maritime




par Did67 » 30/05/18, 19:01

Ja, etiolatie verwijst naar overmatige rek door gebrek aan licht...

De gevoeligheid voor gebrek aan licht is wisselend: tomaten reageren bijvoorbeeld veel (het zijn niet voor niets “solanaceae”!); anderen minder (kool bijvoorbeeld)...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Een luie moestuin in Charente-Maritime




par Adrien (voormalig nico239) » 30/05/18, 23:36

Ok

Heb jij ideale verhoudingen?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een luie moestuin in Charente-Maritime




par Did67 » 31/05/18, 09:24

Nee nee. Ik ben geen man van "normen" [de EU had inderdaad al een paar jaar de kromming van bananen gestandaardiseerd!]. ik zie het met het oog...

Het is meestal niet erg. Zodra het buiten wordt overgeplant, houdt dit op, de plant ontwikkelt zich normaal. Het gebrek aan dichtheid aan de onderkant kan afwijzingen soms juist bevorderen [zoals wanneer we bomen kappen, zien de buren takken die zich aan de kant van het licht vormen]
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een luie moestuin in Charente-Maritime




par chafoin zijn » 31/05/18, 09:45

Did67 schreef:Ja, etiolatie verwijst naar overmatige rek door gebrek aan licht...

Er kan bijvoorbeeld geen overmaat aan water zijn die de gebruikelijke fotosynthese zou blokkeren? Ik dacht dat ik dit onlangs op 2 pompoenplanten zag...
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een luie moestuin in Charente-Maritime




par chafoin zijn » 31/05/18, 11:04

Did67 schreef:Het is meestal niet erg. Zodra het buiten wordt overgeplant, houdt dit op, de plant ontwikkelt zich normaal. Het gebrek aan dichtheid aan de onderkant kan afwijzingen soms juist bevorderen [zoals wanneer we bomen kappen, zien de buren takken die zich aan de kant van het licht vormen]

Bedoel je dat het niet erg is als de plant een slechte start heeft? Ik zeg dat omdat ik net planten in de uitverkoop heb gekocht die in slechte staat verkeren. Ongelofelijk hoe ze met de planten omgaan in ... een tuincentrum! Het is een bloedbad: geen water of overstromingen, ziektes, verbrijzelde planten, gebrek aan substraat...
0 x
Avatar de l'utilisateur
denis17
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 138
Inschrijving: 13/10/16, 13:15
Plaats: 17
x 37

Re: Een luie moestuin in Charente-Maritime




par denis17 » 31/05/18, 11:05

Ik zou op een klein ding willen wijzen, de opening van het frame is pal naar het zuiden (binnen een paar graden), dus de hoeveelheid zonneschijn is niet slecht, maar het is zeker, het kan altijd beter : Mrgreen:
En de moestuin is gedeeltelijk in de schaduw, een kersenboom is gedeeltelijk in de schaduw, en 's avonds de notenboom die aan het einde van de dag in het westen staat, ik zal proberen een foto te maken om je te laten zien.
denis
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een luie moestuin in Charente-Maritime




par Did67 » 31/05/18, 11:14

chafoin zijn schreef:Bedoel je dat het niet erg is als de plant een slechte start heeft? Ik zeg dat omdat ik net planten in de uitverkoop heb gekocht die in slechte staat verkeren. Ongelofelijk hoe ze met de planten omgaan in ... een tuincentrum! Het is een bloedbad: geen water of overstromingen, ziektes, verbrijzelde planten, gebrek aan substraat...


Over het algemeen is het niet ernstig, met name voor de planten waarvan de "vruchten" worden geoogst. Ze herstellen hun gezondheid zeer snel... Vertakken zich op de geëtioleerde delen, enz... Ik geef de voorkeur aan deze mishandelde planten boven de magnifieke, donkergroene, gedopeerde tot aan de oren en die, niet voldoende verhard, de mond doen aankomen in uw tuin omdat ze hun dagelijkse "dosering" niet krijgen!

Door stress kunnen salades sneller rijzen, ze appels minder... Daar ligt het misschien wat genanter.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een luie moestuin in Charente-Maritime




par Did67 » 31/05/18, 11:18

chafoin zijn schreef:Er kan bijvoorbeeld geen overmaat aan water zijn die de gebruikelijke fotosynthese zou blokkeren? Ik dacht dat ik dit onlangs op 2 pompoenplanten zag...


Overtollig water zal de fotosynthese niet blokkeren.

Aan de andere kant kan het de wortels verstikken, die minder goed functioneren.

Omdat het de nitrificatie door (aerobe) bacteriën kan blokkeren. Dit geeft soms een gelige kleur aan de planten...
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Een luie moestuin in Charente-Maritime




par chafoin zijn » 31/05/18, 12:26

Ok
1 :pijl: het is een beetje wat ik tegen mezelf zei voor commerciële planten. Zijn de kleine blauwe korrels gevonden in de emmers kunstmest of metaldehyde?
2 :pijl: in mijn geval is het vergeling et etiolatie.. Ik heb getransplanteerd, we zullen zien of het vandaag beter is!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 332-gasten