Hoop op de Saheliaanse zones?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12306
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2967

Hoop op de Saheliaanse zones?




par Ahmed » 21/08/10, 19:13

Een recent artikel in de "diplomatieke wereld" van augustus lijkt mij van groot belang.
U kunt hier een gereduceerde versie lezen: http://www.monde-diplomatique.fr/2010/08/HERTSGAARD/19540

Hij legt uit hoe een ongeletterde Afrikaan, Mr. Yacouba Sawadogo, uitgaande van bekende lokale technieken (zoals zaï) en persoonlijke reflectie, is het gelukt om een ​​volledig agro-bosbouwsysteem te ontwikkelen dat perfect geschikt is voor de zeer moeilijke omstandigheden in deze landen.
Benadrukt moet worden dat deze opmerkelijke benadering volkomen origineel is in vergelijking met de klassieke bevoegdheidsoverdracht van noord naar zuid.
Het onderscheidt zich niet alleen door zijn inheemse karakter, maar ook door zijn volkomen niet-technocratische inhoud, wat verklaart waarom deze innovaties goed worden gewaardeerd door de lokale bevolking en steeds meer succes hebben.
Inderdaad, Mr.Sawadogo is niet van plan om aan verwoestende en ontoegankelijke plantages van bomen te beginnen, maar om de bestaande te gebruiken als basis voor de ontwikkeling van zijn methode.
Dit blijkt in ieder geval uit wat ik indirect weet, aangezien ik op dit moment niet persoonlijk toegang heb gehad tot de volledige versie van deze tekst. Het belang van deze informatie brengt mij ertoe om het zo snel mogelijk te verspreiden, vooral omdat een zoekopdracht op het net naar dit personage tevergeefs blijkt te zijn ...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 22/08/10, 03:21

Oude cultivatiegewoonten hebben veel meer rechtvaardiging en doeltreffendheid op de lange termijn dan we beseffen met onze moderne, krachtige en destructieve middelen.
Petje af voor deze boer die de woestijn terugduwt !!!
Er is ook de terra preta in Amazonia op arm land dat rijk is aan houtskool, een vergeten methode van 500 jaar oud !!
Met zijn mest kan hij iets soortgelijks doen, de humus recreëren ??

GGO's worden zelfs een ramp, zelfs in de VS, waar biologische, GGO-onkruidverdelgende humus wordt gestimuleerd !!
http://www.globalresearch.ca/index.php? ... &aid=20675
0 x
oiseautempete
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 848
Inschrijving: 19/11/09, 13:24




par oiseautempete » 22/08/10, 08:16

Zaï is een effectieve methode, hoewel zeer pijnlijk, maar het is een methode om te overleven omdat het niet toelaat "de woestijn terug te duwen", maar alleen om mensen te voeden.Om een ​​ecosysteem te creëren, is het planten van bomen essentieel. , in het bijzonder om de uitdrogende winden en winderosie te vertragen ... In Europa bouwden boeren om dezelfde reden lage muren en plantten heggen ...
Als het om mest gaat: om mest te maken heb je dieren nodig (menselijke mest is in zeer kleine hoeveelheden en van slechte kwaliteit (slecht en mogelijk een ziektevector), en het is juist overbegrazing (evenals ontbossing voor brandhout) die deze regio's hebben vernietigd ...
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12306
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2967




par Ahmed » 22/08/10, 21:24

Bedankt voor deze reacties.
Ik specificeer om de opmerkingen van te beantwoordenTempest Bird dat de heggen of muren hier onvoldoende zijn om te veel zonneschijn te verhelpen: alleen een teelt onder verticale (en niet laterale) beschutting laat dit toe.

Met enkele voorzorgsmaatregelen is de mest verkregen uit een mengsel van planten / menselijke uitwerpselen zeer geschikt. Het wordt ook gebruikt in Mali (als mijn geheugen mij goed dient!), Waar gemetselde torens als toiletten worden gebruikt: wanneer het volume gevuld is wordt er een opening gemaakt aan de basis en wordt het "product" gebruikt als meststof.

Het gebruik van dierlijke uitwerpselen moet worden aangemoedigd omdat het beter is om het op te vangen dan het de bodem te laten vervuilen (vooral richting waterpunten), wetende dat fokken, met de nadelen die u opmerkt, vaak deel uitmaakt van de lokale cultuur (zoals de auto bij ons!).

Wat betreft ontbossing, wat een groot probleem is in veel Afrikaanse landen (en andere continenten ...), denk ik dat een van de grote belangen van Mr. Yacouba Sawadogo is precies om de boom te rehabiliteren, om hem niet langer te laten zien als antithetisch tegenover cultuur (opruimen, verbranden ...) of als een bron van onmiddellijke winst in de vorm van houtskool.
Integendeel, omgevormd tot een voorwaarde voor voedselproductie, beschermd, verzorgd, weerhoudt niets dan, in een redelijke managementbenadering, om een ​​inkomen te trekken (zoals de initiator van deze revolutie doet) uit de overproductie. houtachtig door zijn omzetting in hernieuwbare brandstof.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
oiseautempete
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 848
Inschrijving: 19/11/09, 13:24




par oiseautempete » 23/08/10, 08:48

Ja, voor de gewelddadige zonneschijn zijn we het eens, het is precies het belang van Zaï, maar toen ik sprak over heggen en lage muren, is dat vanwege de wind die in alle regio's de vijand is van gewassen voedselgewassen omdat het planten en bodems of in lagen de stengels verdroogt en een sterke winderosie veroorzaakt (een soort van bijzonder virulente erosie in de grote vlaktes van de VS en China). natuurlijk in de Sahel, bij gebrek aan kiezelstenen, lage muren zijn niet gemakkelijk voorstelbaar, in eenvoudige klei zouden ze niet duurzaam genoeg zijn bij zware regenval en daarom te veel onderhoud vergen ... maar bv. doornige heggen zouden net zo effectief zijn, en zouden ook de eetlust van wilde dieren beschermen ... onderaan de "talweg" kunnen we ook denken aan het graven van opvangbakken voor regenwater, bedoeld om natuurlijk te besproeien , dieper dan breed om verdamping te beperken, zie zelfs in de vorm van een "fles" die verdamping volledig zou elimineren (geïnspireerd door ondergrondse graansilo's), maar het probleem van opvulling door de erosieproducten ontstaat. zou vooraf moeten worden gedecanteerd ... niet gemakkelijk ... maar er zijn oplossingen ...
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12306
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2967




par Ahmed » 24/08/10, 20:26

Natuurlijk ben ik het eens over de waarde van heggen en andere windschermen ...
Geen manier om een ​​kopie te krijgen van de "Diplomatieke wereld"onder krantenwinkels is het noodzakelijk te geloven dat de lezing ervan meer vertrouwelijk is dan die van"Het team";-) ...
Oké, dat is oké, ik heb eindelijk het grootste deel van het artikel in kwestie gelezen.
Er wordt uitgelegd dat dit de zaden zijn die in de mest zitten die door dhr. Yacouba Sawadogo die aan de oorsprong liggen van zijn waarnemingen en die hem tot de conceptie van deze methode van 'geassisteerde natuurlijke regeneratie"of" RNA ".

Immers, niets heel verrassends in deze resultaten: het bos ligt aan de oorsprong van de schepping en dus van de vruchtbaarheid van de bodems, een plek herstellen in plaats van ertegen vechten is heel logisch, maar brengt toch een soort mentale revolutie met zich mee. .
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 187-gasten