Tuin en landbouw: direct zaaien VS ploegen

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Tuin en landbouw: direct zaaien VS ploegen




par Did67 » 30/04/14, 10:00

Gepubliceerd door Remundo

Did67 vertelt over zijn interessante ervaring met cultiveren / tuinieren zonder "ploegen".

Gerelateerd onderwerp: door mensen aangedreven landbouwmachines
https://www.econologie.com/forums/materiels- ... 13225.html



Dus ik moedig tuinieren aan!


De echte vraag is: waarom het land "bewerken"?

Het wordt misschien tijd dat ik de foto's van mijn tuiniermethode met de naam: "Ik tuinier in mijn ligstoel, een glas bier in mijn linkerhand en een goed boek in mijn rechterhand". [na aanvankelijk stoppen met tuinieren na mijn hartaanval; te veel moeite om de "zoveel energie om mijn oppervlak te bewerken - in de 200 m²] te leveren

En dat doe ik door een natuurlijke weide te "ruimen" (wat al 1 of 2 eeuwen geleden is?).

Ik heb een paar onruststokers (ik moet deze ruimte "delen" met veldmuizen - of een ander soort ongeïdentificeerd knaagdier - dat nog niet is opgeruimd...

En ik ontkom niet aan zaaien/planten of plukken/oogsten!!! Wat een werk, ik moet mijn strandstoel verlaten!

En ik tuinier "meer dan biologisch" aangezien ik (bijna) alle producten - pesticiden, meststoffen - verbied, ook "gecertificeerd biologisch" (behalve in zeldzame gevallen, waar ik gecertificeerd biologische producten gebruik; bijvoorbeeld om mijn zaailingen te beschermen tegen slakken!; geen wonder daar - in mijn ligstoel ga ik ze toch niet achterna rennen?).

Als het interessant is (ik wil niet dronken worden), ben ik bereid om de "methode" (een heel groot woord - het is gewoon een toevoeging van daden van "gezond verstand") te delen met velocipedo-tuiniers! De foto's die ik heb gemaakt, zijn gewoon een beetje een puinhoop op mijn harde schijf. Ik beloof het maar half!
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 30/04/14, 12:23

Er zijn veel goede dingen gezegd door Châtelot et Raimondo.

Het heeft iets paradoxaals om door een roterende beweging en wielen te willen gaan om een ​​machine aan te drijven die zelf het resultaat is van een aanpassing* aan het gebruik van een thermische motor!
Naast het verlies aan vermogen, zeer schadelijk met betrekking tot de onvermijdelijk beperkte beschikbaarheid, moet rekening worden gehouden met de grootte en de zeer verminderde manoeuvreerbaarheid (deze laatste punten zouden minder belangrijk zijn in grote gebieden, maar dit geval is ondenkbaar... ).
Een andere paradox is dit systematische gebruik van grondbewerking, waarvan het misbruik een van de gevolgen is van overvloedige energie die de agronomische benadering totaal verstoort.

*Aanpassing van werktuigen die oorspronkelijk rechtstreeks door dieren of mensen werden getrokken.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 30/04/14, 15:18

Grelinette schreef:
Le gedeelde tuin is niet alleen bedoeld voor landbouwproductie, het is ook een plaats van ontmoeting en delen waardoor de inwoners van een wijk, die elkaar dagelijks ontmoeten zonder elkaar te kennen of te praten, een sociale band kunnen (opnieuw) creëren. Het is ook heel verrassend om een ​​vrijwilliger te ontmoeten die komt helpen met tuinieren en te beseffen dat hij een van je eigen buren is!
Dus stel je voor: een paar minuten in een groep fietsen voor tuinieren ... het is de ideale situatie om te bespreken en een band te creëren.

Er is nog een ander zeer motiverend punt, namelijk het zien van de spectaculaire resultaten die worden verkregen met teeltmethoden die tegenwoordig worden opgegeven om redenen van intensieve landbouw.

Terug gaan naar "het landbouwwerktuig met pedalen" (waarvan het doel niet is om te concurreren de monsters van de landbouwmechanica), en om de opmerking van over te nemenAhmed, is het geen kwestie van het reproduceren van de methoden van intensieve landbouw, maar meer bescheiden van het bewerken van het land aan de oppervlakte.



Nogmaals, niets tegen ervaring...!!!

maar:

1) Mijn god, waarom trappen in plaats van een biertje drinken of een goed boek bespreken???

2) voor de agronoom die ik ben, verklaart dit alles mij niet waarom het nodig zou zijn om het land te "bewerken", zelfs niet bescheiden??? Als het werkt zonder...

[Ik heb natuurlijk enkele antwoorden op mijn eigen vraag; maar het is op basis van het dogma "we moeten het land bewerken" dat we ons moeten afvragen of we "een andere landbouw" willen. Waarom zouden we deze duizenden en miljoenen en miljarden levende wezens niet respecteren, die op hun kop zullen worden gezet, zelfs zullen worden geplunderd?

Het is een beetje zoals zeggen, in antwoord op de vraag "waarom de auto?", "Maar we gaan langzaam rijden"!

Maar ga je gang, pedaal. Het is heel goed voor de gezondheid. Het is al enorm.

En als het enthousiasme van alle "stichters" eenmaal voorbij is (ik behoor tot die generatie die "neo-landschappen" "gemeenschappen" zag stichten; vandaag, met zeer, zeer zeldzame uitzonderingen, heeft het gras uitgesteld), vraag je je misschien af de juiste vraag...

Eerlijk. Het is alleen ter discussie. Niet om af te schrikken.
Dernière édition par Did67 de 30 / 04 / 14, 15: 29, 1 keer bewerkt.
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:




par izentrop » 30/04/14, 23:11

Hallo,
Een beetje groenbemester, dozen uitgespreid op de grond voor de winter.
In de lente is er niets meer, de aarde blijft los.
Ik werk alleen het oppervlak met een krokodil, om de wortels van kwakzalver en winde te verwijderen. Toen ik alle regenwormen zag die ik verstoor zonder ze al te veel te doden, kon ik de helmstok niet meer gebruiken.
Geen gemotoriseerd gereedschap in de tuin... Ja, de plantenversnipperaar.
Die bestaat met pedalen: Beeld http://www.ladepeche.fr/article/2011/09 ... u-brf.html

Did67, ik zou graag uw niet-grondbewerkingsmethoden willen weten. Dat is wat ik probeer te doen in de tuin, maar het is niet gemakkelijk te beheren.
Vooral onkruid dat sneller groeit dan zaailingen. Er is de Soltner-methode, maar in mijn gemeente geven ze geen groenafvalcompost meer.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 01/05/14, 00:34

het doet me denken aan de methode om de maretak in asterix in corsica te snijden: ja, het wacht tot het valt... : Mrgreen:

tenslotte serieuzer, cultiveer zonder te ploegen, als het mogelijk is, moet u uzelf dit niet onthouden

maar het zou nodig zijn om alles te begrijpen: waarom hebben we zoveel geploegd in een tijd dat het moeilijker was dan vandaag?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15998
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5192




par Remundo » 01/05/14, 09:31

opbrengsten te verhogen : Idee:
0 x
Beeld
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:




par izentrop » 01/05/14, 11:22

Remundo schreef:opbrengsten te verhogen : Idee:

Nee, voor een duurzame omgeving, met inputs van gerecycled organisch afval.
Zonder tegen de natuur in te gaan, maar door haar in ons voordeel te sturen.
En daarvoor is veel kennis nodig.
Het is niet eenvoudig en er wordt weinig onderzoek in die richting gedaan.

kasteel 16 schreef:tenslotte serieuzer, cultiveer zonder te ploegen, als het mogelijk is, moet u uzelf dit niet onthouden

Het is serieus http://agriculture-de-conservation.com/ ... abour.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15998
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5192




par Remundo » 01/05/14, 11:43

het pro-ploegen en anti-ploegen debat zal nooit beslecht worden...

want beide technieken hebben voor- en nadelen... Geen van beide is ideaal. Ik denk dat we beide kanten moeten hebben zonder overboord te gaan.

Vermoedelijk ondiep ploegen (niet meer dan 30 cm), misschien afgewisseld met jarenlang niet-ploegen (soms semi-direct) ...

Omdat het goed is voor de grond om af en toe mechanisch te keren/luchten. het trekt onkruid uit en voorkomt de verspreiding van bepaalde parasieten. het mengt gewasresten, kunstmest en mest opnieuw met de humus van de bodem.

Natuurlijk moet je oppassen voor het meesleuren / meeslepen van de aarde door de wind, maar de wind brengt het ook wel eens terug...

Wat betreft de geschiedenis van regenwormen, ploegen heeft de neiging om hun aantal te vergroten (de kleintjes)... Behalve de grote diepe wormen.
0 x
Beeld
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 01/05/14, 12:03

Raimundo, U schreef :
Om de opbrengsten te verhogen

De twee belangrijkste historische grondbewerkingstechnieken zijn de ploeg in zuidelijke landen en de ploeg in meer noordelijke landen.
De ploeg schraapt alleen de grond, wat onder bepaalde omstandigheden voldoende is; de ploeg wordt gebruikt om onkruid te begraven en organisch materiaal aan te brengen.
Merk op dat de actie van de ploeg heel lang oppervlakkig blijft en weinig te maken heeft met wat we tegenwoordig ploegen noemen.
De overgang vond plaats in de 18e eeuw, met de geboorte van de agronomische wetenschap: waarnemingen tonen aan dat de opbrengst toeneemt met de diepte van het ploegen, een praktijk die nu mogelijk is dankzij de technische vooruitgang.
Uit deze exacte observatie zal een verkeerde conclusie worden getrokken die, met het concept van restitutie (dat eruit zal voortvloeien), duurzaam de landbouw tot in onze dagen zou leiden.
In werkelijkheid provoceren we door dieper en dieper te ploegen alleen maar een mobilisatie van de volledige humusreserve die mineraliseert en dus zijn componenten afgeeft aan de planten: deze methode kan duidelijk slechts tijdelijke resultaten opleveren en resulteerde in een zeer aanzienlijke verarming van organisch materiaal en transformeerde de levende grond in een eenvoudig groeimedium.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 01/05/14, 12:13

Ploegen en alle grondbewerking hebben niet de deugden die u beschrijft, Raimundo, ze zijn slechts het teken van opeenvolgende mislukte oogsten, gecompenseerd door de herhaling van deze praktijken: zeker ploegen maakt de grond los, maar brengt de voorwaarden samen voor een snelle verdichting.

Wat betreft het vers, over welk vers heb je het? Wat voor soort wormen zouden deze voortdurende mechanische en chemische aanvallen, de systematische vernietiging van hun voedsel, kunnen weerstaan?
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 374-gasten