Tuin en landbouw: direct zaaien VS ploegen

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 04/05/14, 13:55

dede2002 schreef:Is het echt nodig om te hakken?

Of kunnen we de grond bedekken met takken die met een snoeischaar zijn afgesneden?


1) Ik heb het niet geprobeerd!

2) Ik gebruik takken met een diameter tot 3 of 3,5 cm. Daar zouden ze omvangrijk zijn. Omdat je het begreep, is er rotatie. Daar waar ik (had de klaver, het volgende jaar zette ik de BRF. En na een beetje geroerd te hebben tijdens de oogst, heb ik een grond "verrijkt" met stukken hout ... waarop ik mijn plantages maak delicaat (de "kleine planten" - de grote, ik heb ze door de BRF gehaald) ...

Dus de takken zouden vervelend zijn!

3) Zoals gezegd heb ik dit voorjaar ongeveer 50 BRF kruiwagens gebruikt. Met de snoeischaar denk ik dat ik krampen zou hebben gehad!

4) Maar voor een heel klein spel, of een test, waarom niet?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 04/05/14, 14:26

izentrop schreef: Er is inderdaad de Soltner-methode, maar ze geven geen groenafvalcompost meer in mijn gemeenschap.


Soltner is een van de "bijdragen" in mijn spiegelbeeld. Toen ik in de zomer van 2012 in deze richting ging, kende ik dit nieuwste werk van Soltner niet.

Dus begon ik foto's te maken van 'mijn' methode, met het idee om, wanneer ik met pensioen ga, te bloggen (ik weet niet hoe het moet, maar zelfs als ik met pensioen ga, hoop ik nog leren!).

En toevallig kwam ik tijdens onderzoek op internet dit boek van Soltner tegen, dat ik verwierf ...

Het is een hele goede basis, die ik aanraad!

Dus mijn zaailingen dit jaar:

- afgelopen zomer: weiland / maaien ... dan later twee lagen hooi uitrollen (ronde balen)
- dit voorjaar wordt het hooi verpakt, gedeeltelijk afgebroken:
- Ik open een groef met een groot keukenmes (als een slagersmes) [wat is het heerlijk om in het hooi te tuinieren ... droog!]
- Ik spreid met een kleine handmatige schoffel 3 vingers en ik graaf een beetje
- Ik zaai
- Ik bedek met commerciële compost nogal beest; een grote tas gekocht bij de supermarkt; Ik heb ongeveer 60 ml - strekkende meter - zaailingen gedaan met 1 zak / minder dan 10 euro ... [Ik heb ook de grond van de molshopen gebruikt; Ik raad het niet aan; het is "vies", zoveel meer wiet opheffen]
- je zult het begrepen hebben, ik laat het hooi tussen deze lijnen

Twee "obstakels" ondervonden:

a) vogels die naar wormen krabben; Ik ben daarom verplicht om terug te gaan om de delen van de lijnen te "ontdekken"! [teef vogels!]
b) naaktslakken; en daar, geen gedoe, Ferramol [ferrosulfaat; toegelaten in biologisch; het is ook een uitstekende "meststof": planten hebben zwavel nodig - een vaak verwaarloosde beperkende factor - en hebben ijzer nodig - van nature aanwezig in okerkleurige bodems in de vorm van oxide; aarzelt niet, behalve om een ​​beschermer van slakken te zijn; en behalve ... de prijs!]

PS: deze methode gaat niet zonder een beetje filosofie; Ik wil delen met naaktslakken, vogels, veldmuizen ... Vooral sinds het kost me niet veel moeite.

Ik wil gewoon niet alles delen! En op de zaailingen, geen keus! Als niet, er blijft van de ene op de andere dag niets over !!!

Aan de andere kant had ik vorig jaar niet meer last van deze bodembedekker dan toen ik aan het graven / schoffelen was. Een beetje antilimace aan de rand. Er zijn natuurlijke vijanden van naaktslakken die worden ingezet ... Op voorwaarde, om wat kleine beschadigingen te doorstaan ​​en om de salades goed te wassen! Als er geen slakken zijn, geen helpers. Dus we moeten het tolereren. En wees een beetje geduldig.

De methode is een "cyclische" landbouwmethode. Het is daarom noodzakelijk om voortdurend rekening te houden met de duur van natuurlijke cycli: voor deze en die parasiet zet de hulpstof in en vermenigvuldigt zich in een paar weken; voor anderen zijn de cycli eenjarig of meerjarig ... U moet dus geduld hebben!


Het is ook nodig om de parasieten "groot te brengen", op plaatsen iets uit de tuin, maar niet te ver: bijvoorbeeld bladluizen. Oost-Indische kers, rozen, vlierbessen zijn uitstekende "broedgebieden" voor bladluizen ... waar ze zich vaak heel vroeg vestigen. Laat maar staan ​​... Een paar dagen later zullen we lieveheersbeestjes zien ... Laat het altijd gebeuren ... De volwassenen eten weinig ... Maar ze leggen eieren en het zijn de larven [van de "vreselijke dieren" die maar weinig mensen herkennen !] die in een paar dagen alles zal verslinden ... Als je eerst de bladluizen "behandelt", sterven de lieveheersbeestjes ... Maar het is beter om ze aan de rand van de tuin groot te brengen!

PS2: mijn tuin ligt midden in .. weilanden! Dus ik heb ontzettend veel slakken en veldmuizen! Met veel bosjes. Dus ontzettend veel vogels!

Ik had het genoegen dit voorjaar een paar torenvalken te observeren, ongetwijfeld aangetrokken door de gemaaide gebieden rond mijn tuin: een gemakkelijk jachtgebied! Met de bosjes - en een elektriciteitskabel in de buurt - als baars.

Een tuin van dit type is een "zeer complex systeem", die je moet leren observeren. [Mijn vrouw vraagt ​​me vaak:" wat ben je aan het doen? je droomt ??? - "Nee, ik observeer en ik denk! Heb je de valk gezien?" - "Welke havik?" - "Ginder !" - "Ah ja!)

Een beetje filosofie: we noemen "actie" maar al te vaak alleen maar agitatie! Om het een actie te laten zijn, moet er een betekenis zijn!
Dernière édition par Did67 de 11 / 11 / 14, 11: 34, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 04/05/14, 18:26

Ik ken het onderwerp slijpmachines goed ... liever om brandstof te maken dan brf, maar het probleem is hetzelfde en ik zal een ander onderwerp openen

het is niet nodig om te verplaatsen wat ik hier vandaag neerzet, het is alleen om de vergelijking tussen breker en schaar te beantwoorden:

de schaar kan energiezuiniger zijn om intelligent te knippen wat u wilt knippen, in plaats van een bosmaaier te draaien

maar om te malen is er geen intelligentie voor nodig: het is gemakkelijk om een ​​machine productiever te maken dan een schaar

bestaande tuinversnipperaars hebben al een redelijk energieverbruik maar het kan veel beter

vervolgde hier
https://www.econologie.com/forums/post272915.html#272915
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 04/05/14, 18:36

De "crusher" die ik noemde is in feite niets meer dan een "'continu snijden roterende schaar ", turbine genoemd (zeer langzaam roterend, vandaar de afwezigheid van geluid) vandaar ook het achtervoegsel TC voor" Turbine Cut ".

De "rotor", gemaakt van een opeenvolging van "messen", snijdt de takken tegen een "hoef", tegelijkertijd "pakken" de volgende inkepingen de tak en laten deze vanzelf voortbewegen voordat deze wordt ingesneden eindschakelaar ...

De inspanning, afgezien van de wrijving van de twijg tegen de hoef, komt vrij dicht in de buurt van wat een schaar nodig zou hebben, denk ik (ik kon het duidelijk niet verifiëren, maar het maximale vermogen is 2 W, ik denk dat het is een goede "terugkeer"!) ...

Aan de andere kant is het niet geschikt voor het "verscheuren" en "hakken" van klein afval voor compostering. Het is alleen geschikt voor twijgen ...
Dernière édition par Did67 de 11 / 11 / 14, 11: 35, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 04/05/14, 22:27

izentrop schreef:
Vooral onkruid dat sneller groeit dan zaailingen ...


De "sleutel", naar mijn mening: de grond mag nooit kaal zijn. Zonder licht ontkiemen wietzaden niet.

Alles wat bedekt is, is dus goed, ook planten die "weinig schadelijk zijn voor je teelt" als ze natuurlijk voldoende groot zijn.

Ik zette BRF waar ik de tomaten legde, maar misschien een jaar als ik er geen had, zou ik een kruipende klaver zetten. Vrijwel zo dat het de plaats inneemt, de stikstof fixeert en het onkruid "neukt".

In feite, een grond is het doel van een wedloop tussen planten om de plaats te bezetten. Het is een wedstrijd in de bodem (om voedingsstoffen en water) en boven de grond om licht (fotosynthese).

Dus we kunnen deze race "organiseren" zodat het gunstig voor ons is: om, voordat het onkruid bezinkt, planten te plaatsen die niet invasief zijn, niet overblijvend, laag genoeg ...

Als je de film "The Harvests of the Future" van Marie-Monique Robin kunt bekijken, zie je Manfred Wentz, een Duitse boer die planten zaait waarin hij zijn gewassen zaait: tarwe, spelt, sojabonen, bonen. Na zojuist de plant die de grond bezet te hebben 'verpletterd'. Ik ben er twee keer geweest. Verbluffend! Wanneer hij voor iets staat dat op een weiland lijkt, legt hij je uit dat hij daar soja gaat zaaien, zonder een andere vorm van beproeving, dat deze het gras zeer snel zal domineren tot het punt dat ze nauwelijks schade zullen aanrichten ... Of voor een veld dat op koolzaad lijkt (maar dat niet is - het is een kruisbloemig waarvan ik nog steeds op zoek ben naar de Franse naam!) en idem, hij gaat daar bonen in zaaien !!! Het is 20 jaar geleden. Zonder ooit zijn grond te hebben bewerkt. Zonder herbicide natuurlijk. Gewoon direct zaaien in geplette planten , met een zeer geavanceerd bijzonder apparaat: de Ecodyn [zie foto op: http://www.ecodyn.fr/]


Daar is het de landbouw. Ik geef dit als een "meditatie". Ik heb nog niet "gezocht" in mijn tuin, behalve tussen de rijen frambozen (kruipende witte klaver). Maar dit is niet representatief.

In ieder geval moeten we de eenvoudige ideeën behouden:

a) de grond mag nooit kaal zijn.
b) kale grond = gegarandeerd karwei! [de natuur zal niet ophouden de minste cm² grond in te nemen; je gevecht is dus bij voorbaat verloren]
c) we moeten de oorlog tussen planten organiseren.

Aan de andere kant heb ik het idee van de Alexandrijnse klaver van hem gestolen, dat ik hierboven noemde.
Dernière édition par Did67 de 11 / 11 / 14, 11: 38, 1 keer bewerkt.
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13702
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1517
Neem contact op met:




par izentrop » 05/05/14, 13:44

Hallo,
Dankjewel did67 voor het advies en vooral de permanente dekking.
Ik heb niet genoeg BRF, dus dit jaar heb ik de teelt in heuvels geprobeerd, het deksel in de voren. Hierdoor kan ik lopen zonder de grond te laten zakken. Het probleem is dat het deksel op de heuvels niet klopt.
Oogsten van de toekomst: http://www.youtube.com/watch?v=A2yun7F4a20
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 05/05/14, 14:04

Buttes zijn voor mij een "weirdness" behalve in speciale gevallen van bodems nat en erg zwaar ...

Ik vind het grappig dat de voorstanders van "natuurlijke" landbouw dit grappige idee propageerden. Wie bouwt terpen in de natuur? Bevers? Platentektoniek ??? Ik denk dat natuurlijk zijn in de eerste plaats consistent is. Maar dit is slechts een mening ... De "modi" spelen zoveel trucs met ons. Dit is nog maar een mening!

Ik heb het echter nog niet geschreven:

a) Ik loop alleen op de grond als dat nodig is (in principe voor planten en oogsten!)

b) als het droog is en bedekt met BRF, geen probleem; er is geen verdichting; de BRF is een "buffer" (in lagen van 10 cm dik, zoals ik oefen).

c) als het nat is, of als er geen BRF is, heb ik een set planken, die ik verplaats als dat nodig is ...

Er zijn daarom in mijn tuin maar een paar geïdentificeerde paden. Een jaar is hier. Het jaar daarna. Het is vooral bedoeld om niet de hele tijd de "grote tour" te hoeven maken ...

Het is jammer om je "mulch" op te offeren om de passages te "behandelen", denk ik ...

Maar als je je paden verplaatst, zul je herstellen certains gunstige effecten (humus, nutriënteninput, mycelia ...) hoe dan ook. Maar zonder te optimaliseren, aangezien u zich permanent verzet tegen het werk van de natuur ... Het "leven van de grond" zal uiteenvallen en je verdicht.

Ik raad je aan om in dezelfde richting te werken als je "bondgenoten", het leven van de grond, en niet in conflict!

Maar probeer. Observaties. Ik wil geen nieuwe mode creëren, noch een "methode" (anders dan: denken / proberen / observeren / corrigeren, ieder zijn methode volgens zijn situatie). En daarom bespreken!
Dernière édition par Did67 de 11 / 11 / 14, 11: 39, 3 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 05/05/14, 14:09

izentrop schreef:Oogsten van de toekomst: http://www.youtube.com/watch?v=A2yun7F4a20


Merci.

Ik herinner je eraan dat het landbouw is en niet tuinieren.

Maar dat is een van de "triggers" voor mijn denken over heggen met gecultiveerde planten. Ik had de kans om Manfred Wenz, de Duitse boer (wiens bijdragen duidelijk veel "monsterlijker" zijn dan wat alleen in de film wordt aangestipt, te ontmoeten en mee te voelen!).

Hij is een "autodidact", maar een opmerkelijke connnisseur in "fytosociologie" (hoe planten zich met elkaar gedragen).

Het idee van de Alexandrijnse klaver heb ik van hem gewekt, die ik al met succes heb geïmplementeerd sinds het voorjaar van 2013. Maar hij heeft een veel breder assortiment aan planten: camelina, deze kruisbloemige die ik niet kan vinden. de naam ... enz ...
Dernière édition par Did67 de 11 / 11 / 14, 11: 47, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 05/05/14, 14:13

Did67 schreef:
c) als het nat is, of als er geen BRF is, heb ik een set planken, die ik verplaats als dat nodig is ...



Ah, ik vergat: voor mijn zaailingen in het deel bedekt met hooi, werkte ik ..... laag in het hooi !!!

Een delirium, toch ??? Bewerk uw tuin liggend in het hooi! En het ruikt lekker!

[NB: mijn buurman kent me goed genoeg om me niet al te veel zorgen te maken; de SAMU is in ieder geval niet van boord gegaan om mij naar de inrichting te brengen! Maar let op !!!]
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13702
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1517
Neem contact op met:




par izentrop » 05/05/14, 15:19

Ik heb een nogal kleiachtige grond, ik had mijn aardbeien vorig jaar al in een heuveltje gezet en het werkte goed voor ze.
Het lezen van "de natuurlijke tuin" van Jean-Marie Lespinasse bracht me op dit idee. Betere drainage en snellere opwarming van de lente.
Mijn heuvels zijn slechts de breedte van de heuvels op korte termijn. Ik ga nadenken over dit omslagverhaal : Mrgreen:

Ik denk dat je het hooi op zaailingsniveau moet verspreiden, totdat de planten ten minste de hoogte van het bladerdak hebben bereikt. Er moet wat onkruid zijn dat er baat bij heeft;)
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Majestic-12 [Bot] en 459 gasten