Start een moestuin op een dijk

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
plonparamoto
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 7
Inschrijving: 16/04/17, 16:09
x 1

Start een moestuin op een dijk




par plonparamoto » 20/04/17, 17:43

Hallo,
als onderdeel van het creëren van een gemeenschappelijke moestuin op gemeenschappelijk land (zie saclaycomestible.com), zijn we begonnen met het installeren van 3m bij 2m groeiplaten op land dat helaas geen oude weiden is. Het is een gazon op redelijk kleigrond verrijkt met bouwafval (teer, stenen, soms stukjes glas). We snijden kluiten, 20 cm onder gegraven, om uiteindelijk compost te verspreiden, plaatsen de kluiten op het gazon hieronder, hercomposteren, aarde, hercomposteren, aarde, vervolgens ontbonden BRF, vervolgens een dunne laag gras maaien om de aarde te beschermen tegen de hitte van de zon. We zijn niet lui in Saclay ;-)
Ik weet niet wat het zal geven als we na de ijsheiligen planten, we zullen zien.
Ik denk erover om aan het gemeentehuis voor te stellen om je hooitechniek uit te proberen, we zullen zien of ze het accepteren omdat het een "groene ruimte" is, en voor wandelaars moet het groen zijn. Maar als ik aan de planken werkte, stoppen de wandelaars en we bespreken, het is het principe, ze zullen misschien meedoen en, wonder, ze zullen misschien een moestuin maken in hun tuin.
Ik zag je berichten waarin werd uitgelegd dat het belangrijkste is dat de grond bedekt is, zelfs als het onkruid is. Kunnen we slechts af en toe planten in een gat gemaakt met een boor, het onkruid laten rond? De plant een beetje beschermen tegen concurrentie met een laag BRF eromheen, of hooi of iets anders? De grond is klei en compact, maar als het onkruid er komt, waarom dan niet de groenteplanten? Of is het nodig om andere aarde (gewijzigde compost, 15 euro HT per ton) terug te brengen en te bedekken, of deze nieuwe aarde in vierkanten op de grond te plaatsen (zoals 120 cm bij 120 cm, 40 cm hoog)? Bedankt
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: start een moestuin op een platform




par olivier75 » 20/04/17, 18:51

Hallo,
Het ideaal zou een uniform hooibedekking zijn, het groen komt met de groenten, ik zou niet adviseren om het onkruid op een openbare plaats te laten, hun beheer is delicaat en niet noodzakelijkerwijs esthetisch. Ik zou ook adviseren om alleen zaailingen of grote zaden in bonen, bonen, erwten, bonen te transplanteren en in gemakkelijke groenten te blijven.
Het land zoals je het voorbereidde zou moeten werken, met zijn hooibedekking.
Maak de planken niet los van het gazon, wat ook het onderhoud van de randen direct met de maaier vergemakkelijkt.

Olivier.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Start een moestuin op een mediaan




par Did67 » 22/04/17, 08:17

Ik zou zeggen:

a) het is gedaan (het grote werk), dus we komen er niet op terug ... Ik denk dat je zonder kunt. Probeer het in ieder geval zonder!

b) daarom kan het verzoek aan het stadhuis betrekking hebben op nieuwe ruimtes, afhankelijk van de rage

c) Maar als het echt een mediaan is (veronderstel ik tussen de wegen), dan moet je weten dat deze landen nog steeds erg vervuild zijn door de aanwezigheid van lood, dat al lang in onze brandstoffen zit; jaar na het verbod is het er nog steeds! Het eerste wat je zou vragen is een analyse van de inhoud van deze heavy metal!

d) Grasmaaien heeft twee belangrijke nadelen:

- wees voorzichtig, ze fermenteren gemakkelijk en kunnen dan de groenten doden; gebruik ze daarom altijd in dunne lagen ("besprenkelen"), vermijd contact met de groenten, na ze te hebben gedroogd; indien mogelijk in combinatie met een stikstofarm materiaal (stro, houtsnippers, hennepvezels, etc.).

- ze duren niet lang omdat ze snel ontleden; daarom riskeert het zeer snel om braak land te worden, met beter gevoed onkruid, die profiteren van deze vruchtbaarheid! Pas op voor het teleurstellingseffect !!!

Voor mij is dit een hele slechte "bodembedekker". Omdat het er is, moet het worden gerecycled. Maar met aandacht ..

e) Ja, je kunt bepaalde "grote en krachtige" groenten direct in het gras kweken door ze te omringen met hooikronen (of een mengsel van gras - houtsnippers): tomaten, aubergines, kool, rijbonen (zelfs dwerg). .. Ik heb dit vaak gedaan.

f) Het eerste jaar, wat je ook doet, je zult vaste planten hebben die zullen doorbreken, omdat ze daar eerder in het gras minder krachtig zijn (in competitie met grassen, goed gevoede maanden). Dus je moet de paardebloemen, bakbananen, kwakzalvers als die er zijn eruit halen, of zelfs winde en een paar andere ... Dit is normaal. In het begin "breek" je ter hoogte van de nek en blijven de wortels, reserve-organen, op hun plaats. Vandaar nieuwe afwijzingen. Maar vrij snel, na 6 maanden, en vooral het tweede jaar, zal de grond "vanzelf loskomen" (wat "verergering" wordt genoemd, onder invloed van levende organismen in de bodem als ze goed worden gevoed en niet worden verstoord door grondbewerking. ) en schokken trekken, zullen de wortels ook komen - en daar zal het zeker worden opgelost! Zonder reserve-organen worden de vaste planten gekookt !!!

We moeten deze eerste fase passeren, een beetje ondankbaar ... En daarna zal het ... verrassend zijn!
0 x
plonparamoto
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 7
Inschrijving: 16/04/17, 16:09
x 1

Re: Start een moestuin op een mediaan




par plonparamoto » 09/07/17, 15:32

hello,
de 4 percelen van 3m bij 2m op de openbare ruimte (gedeelde moestuin) van mijn gemeente doen het goed, geen vrijwillige degradatie, nieuwsgierige en zeer waakzame buren, sommige (weinig) die deelnemen aan water geven. Salades, spinazie en radijs worden geoogst, verdeeld, andere zaden of planten vervangen ze, andere gewassen groeien: tomaten, pompoen, aardappelen (per ongeluk schillen van de compost), sperziebonen, wortelen, tetragone. Maar water geven is een karwei, verre waterpunten. Ik durf geen water over te slaan door te rekenen op de grondwaterreserves en de champignons, omdat onze groenten meteen een vies gezicht krijgen. De grond rond de percelen is te jong, compact en bedekt bouwafval. Als we onze gewassen willen uitbreiden, raden we u aan een gebied te bedekken dat zeer breed of 1 m breed en zeer lang is, zodat u niet op het gewas hoeft te lopen en de grond inpakt? Een vriend vertelt me ​​dat stro genoeg is als dekking, hij kan het gemakkelijk hebben, hooi hebben zal minder gemakkelijk zijn.
merci
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: Start een moestuin op een mediaan




par olivier75 » 09/07/17, 15:40

Hallo,
Bedankt voor het nieuws.
Stro "volstaat" om te mulchen en minder water te geven, hooi zorgt voor een betere bescherming tegen onkruid, houdt de vochtigheid beter vast en voedt de grond meer en beter voor de toekomst. De compacte hooibedekking neemt ook veel regen op, maar als je al water geeft heb je er nog steeds baat bij.
Het mengen van knipsels met stro komt in de buurt.
Olivier.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Start een moestuin op een mediaan




par Did67 » 09/07/17, 16:36

Ter onderbouwing: een "deken" kan minimaal 6 rollen spelen. Helaas worden er meestal maar een of twee in aanmerking genomen als het over mulch gaat. We ontnemen onszelf dan de essentiële positieve effecten.

1) Voldoende dekking houdt onkruid tegen, voorkomt dat ze ontkiemen en / of "verstikt" ze (in feite berooft ze van licht en dus van energie). Dit kan de functie zijn van een dikke laag hooi, stro, schors, zaagsel, cacaodoppen en vele andere commerciële "mulchs" (een mooi woord om - vaak duur - afval te verkopen waarvan je het kwijt moet). Maar het kan ook een simpele zwarte plastic plaat zijn.

2) Het beperkt de verdamping van water en behoudt zo de waterreserves. Daar is het zeildoek niet geschikt, omdat het de regen niet doorlaat. Je hebt een geweven stof nodig waar water doorheen kan. Biologische dekens "absorberen" een deel van de regen, vooral als je ze droog legt.

3) Het beschermt de grond tegen de agressies van het klimaat: wind (die opdroogt), schokken van de druppels regen, waardoor korsten ontstaan.

Alle covers doen het min of meer.

4) Het kan levende organismen in de bodem voeden, ook al is het rijk en evenwichtig. Les organismes vivants du sol, bien nourris, vont "aggrader" le sol, c'est-à-dire l'améliorer, le structurer, l'ameublir de façon durable, tout seul sans qu'on n'ait quoique ce soit à doen.

Ook hier zijn rijke materialen, die organismen goed voeden, effectiever dan arme en onevenwichtige materialen, die ze niet of slecht voeden, of dan een paar families van organismen (bijv. Schimmels).

Dit fenomeen is weinig bekend. Het is echter essentieel: het zijn deze organismen die de bodem "creëren" en de vruchtbaarheid ervan vergroten. En niet andersom.

Daar is het hooi zeer effectief, het stro is klein en de andere organische stoffen, veel te "traag", te onevenwichtig om een ​​merkbare snelle actie te hebben ...

Natuurlijk zijn de dekzeilen op dit niveau "uit".

5) Het kan de planten voeden na de "mineralisatie" = de afbraak van de organische stof door de levende organismen van de bodem. Dit geldt alleen voor biomassa, en in het bijzonder "rijke", "gebalanceerde" biomassa.

Zaagsel en schors zijn zeer slechte materialen, die een "depressief effect" zullen hebben. Het rietje is vrij arm.

Gemaaid gras is zeer rijk aan stikstof en fermenteert. Vandaar het feit dat ze worden gemengd met slechte stro-achtige materialen om een ​​"medium mengsel" te maken.

Ook hier zijn de dekzeilen "uit".

6) Het kan bijdragen tot de vorming van humusstoffen, die de bodem op de lange termijn verbeteren, voornamelijk onder invloed van schimmels, op voorwaarde dat de organische uitgangsmaterialen rijk zijn aan cellulose en / of lignine (humusstoffen niet kan alleen worden gevormd uit dit soort materiaal).

Deze actie is sterker voor houtachtige stoffen (zaagsel, BRF ...), het is opmerkelijk voor celluloseachtige stoffen (stro, hooi) en te verwaarlozen voor vergistbare stoffen (grasresten).

Daar heb je het, waardoor je begrijpt waarom, zonder vals te zijn, te zeggen dat het rietje "genoeg is" erg reducerend is en het punt mist: leven in de grond. Dit laat niet toe om alle gunstige effecten te hebben die een afdekking kan hebben voor een gewas, met name bemesting! Maar ik geef toe, het zit zo ingebakken in gewoonten dat maar weinig mensen de moeite nemen om mondiaal te denken.
1 x
plonparamoto
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 7
Inschrijving: 16/04/17, 16:09
x 1

Re: Start een moestuin op een mediaan




par plonparamoto » 10/07/17, 17:21

hallo en bedankt voor je antwoorden.
Het regent hier stortbuien, des te beter voor de bodem die de reserves herstelt.
Het stadhuis biedt ons gracieus houtsnippers, compost (van het lokale platform) voor ons project, en ik kan grasresten verzamelen (die van mij en die van buren die niet behandelen). Beveelt u aan om de drie gelijke of alleen schaafsel en gras te mengen? Tot nu toe zijn mijn tests beperkt tot 5 cm chips, soms bedekt met een dunne laag gras knippen (1 cm), op in het begin bewerkte grond (lasagne van compost en kleigrond vrij van site-afval). Om het gecultiveerde gebied uit te breiden, wil ik niet opnieuw beginnen met het werk van Romeinse percelen van 2m bij 3m, uitbetaald op 20 tot 30 cm diep. Ik heb liever het project om de eerste grond te bedekken (compact, gazon en onkruid - het stadhuis behandelt niet, het maait dat is alles, zoveel beter) van een mulch, in de vorm van bedden van 80 cm tot 1 m breed, op een onderlinge afstand van 80 cm om te passeren met een kruiwagen. Deze bedden zouden gebogen zijn om de contourlijnen te volgen om neerslag op de site te behouden (het terrein is uitpuilend), en 5, 10, 15 of 20 m lang. Wat denk jij
Als we hooi vinden, is het natuurlijk mulchen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Start een moestuin op een mediaan




par Did67 » 10/07/17, 22:24

Uitstekend!

Als ik composteren niet aanbeveel als je een eigen moestuin hebt. Dit blijft een manier om organisch afval en transport te verminderen en terug te winnen. Het is daarom een ​​zeer goede bijdrage, simpelweg al erg afgebroken, het voedt levende organismen niet genoeg. Dit is de keerzijde. Het voordeel is dat het, aangezien het al is afgebroken, sneller bemest, vooral aan het einde van de winter, wanneer de grond nog koud is en de bodemorganismen nog "verdoofd". Het is dus op dat moment een "booster".

Idealiter, maar dit kan tot afwijzing leiden, zou het zijn om het afval vóór compostering te verspreiden, om het te bedekken met houtsnippers. Hoe schoon. En het voedt de levende organismen in de bodem. Zeker zodra de bodemtemperatuur is gestegen. Het gebrek aan "biomassa", dat is hun voedsel, is dan de factor die hun ontwikkeling beperkt. En het werk van natuurlijke bodemdegradatie, waardoor elk werk wordt vermeden.

Om de "armoede" van deze krullen te compenseren (die niet altijd "echte" BRF zijn - het zou nodig zijn om alleen hardhouten twijgen te gebruiken, gehakt nadat de bladeren zijn gevallen), gemaaid gras, in kleine doses, maar herhaald (pas op voor fermentaties - als het heet wordt!) zijn nuttig. Ze moeten eenvoudigweg met vaardigheid worden gebruikt.

Dit "systeem" bespaart u het vervelende werk van de grond in de vorm van heuvels of lasagne. Bovendien is het schadelijk voor bodemorganismen. Ik ben blij dat je het zelf hebt gezien. Helaas zijn de "rages" die door internet worden verspreid niet altijd relevant en ontbreekt het soms aan een erg "gezond verstand".

Ik zou de banden breder maken, want je zult het zien, aan de "randen" wordt geknabbeld (klavertjes, enz ... vallen altijd de randen binnen): met 1,5 m kun je werken zonder er teveel op te lopen, aan beide kanten. .. Plan om de gangpaden te moeten maaien en lijn daarom de breedte van de gangpaden uit met de breedte van de gebruikte maaiers.

De contourlijnen zijn perfect, zelfs a priori, heel snel, zou er geen water meer moeten stromen. Zonder pesticiden zouden er anecische regenwormen moeten zijn (degenen die turricules maken; je kunt in het vroege najaar controleren, hun activiteit zou opnieuw moeten beginnen - ze zijn momenteel opgeborgen vanwege droogte en hitte). Het is in elk geval mooi ...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 382-gasten