Bodemkwaliteit

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
bernard19
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 8
Inschrijving: 13/12/17, 19:15
Plaats: Corrèze

Bodemkwaliteit




par bernard19 » 14/12/17, 14:26

Hallo,
Ik heb een vraag over de bodem van mijn toekomstige moestuin.
Na de bouw van een muur van 2.80 m hoog op de bodem van mijn perceel (hellende talud), het opvullen van divers puin van meer dan 2.20 m en een bovengrond van 20 tot 60 cm gedurende 3 jaar.
Begin november heb ik na verdichting 20 cm grond toegevoegd, nu is de grond vlak.
Daarmee heb ik een moestuin van ongeveer 70 m2.
Kan deze grond geschikt zijn om onder hooi te kweken?
Ik ben van plan om aan het eind van de week 20 cm hooi uit te rollen, ondanks dat de grond vochtig is en er de afgelopen dagen behoorlijk wat regen is gevallen.
Mijn laatste tuinervaring dateert uit 1979 en 1980 in de traditionele teelt.
Merci pour vos réponses.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Lolounette
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 257
Inschrijving: 29/06/17, 12:17
Plaats: Puy-de-Dome, 350m van alt.
x 77

Re: Bodemkwaliteit




par Lolounette » 14/12/17, 14:57

Hallo Bernard en welkom bij de forum...


dus gemiddeld 40 cm bovengrond op 2m20 talud?
Nou ja, het is niet ideaal, maar de natuur is buitengewoon veerkrachtig. : Wink:
Het kan even duren voordat er weer wat leven in zit, maar het zal uiteindelijk terugkomen, daar bestaat geen twijfel over.
en hooi zal het proces alleen maar versnellen, dus ga ervoor!
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9761
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2633

Re: Bodemkwaliteit




par sicetaitsimple » 14/12/17, 16:53

Goedenavond en welkom.

Zelfde mening, 40 cm grond zou prima moeten zijn, het komt in ieder geval zeer zelden voor (voor zover ik weet) dat de meest voorkomende eenjarige groenten veel dieper gaan.

Puin eronder? Afhankelijk van het type en de verdichting die tijdens de toepassing wordt aangebracht, kan deze mogelijk wat drainerend zijn.

Hoe dan ook, je zult het zien! Succes.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Bodemkwaliteit




par Did67 » 14/12/17, 17:42

Ik zou er gewoon een paar dingen aan toevoegen:

- met fenocultuur zal het beter gaan dan met iets anders, rekening houdend met het feit dat het bedekt, voedt en bevrucht (veel meer dan andere vormen van bedekking)

- het is waarschijnlijk dat de aarde al tussen het puin is geglipt en dat zal blijven gebeuren...

- het wordt opnieuw een ervaring van “fenocultuur in extreme omstandigheden”: houd ons op de hoogte!

Geef de tijd wat tijd, tijd voor het leven om zich te vestigen, zich te ontwikkelen, zijn plaats te vinden en te bloeien... Met de bovengrond heb je de levende organismen "gezaaid". Ze zullen hun plekje vinden... Je voedt van bovenaf, zodat ze zich zullen vermenigvuldigen.

Ik heb er veel vertrouwen in.
0 x
Avatar de l'utilisateur
bernard19
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 8
Inschrijving: 13/12/17, 19:15
Plaats: Corrèze

Re: Bodemkwaliteit




par bernard19 » 14/12/17, 21:26

Bedankt voor deze aanmoedigingen, in het voorjaar schakel ik over op de fenocultuurmodus.
Ik heb veel Did67-video's bekeken, het is heel interessant en heel goed gedaan, het enige dat overblijft is om ze in de praktijk te brengen.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9761
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2633

Re: Bodemkwaliteit




par sicetaitsimple » 14/12/17, 22:13

bernard19 schreef:Bedankt voor deze aanmoedigingen, in het voorjaar schakel ik over op de fenocultuurmodus.
Ik heb veel Did67-video's bekeken, het is heel interessant en heel goed gedaan, het enige dat overblijft is om ze in de praktijk te brengen.


Nogmaals veel succes, en raak vooral niet in paniek, zoals Didier zei, het kan even duren voordat alles weer op zijn plaats valt. Bovendien, als je 40 jaar of bijna niet hebt geoefend, zul je ongetwijfeld een aantal fouten maken (ik weet het, het is mijn ervaring al 3/4 jaar!).

En kijk eens goed naar de filmpjes van Didier, dat scheelt je een aantal (fouten).
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 113-gasten