Permacultuur en fenocultuur voor beginners

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
chris de corse
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 61
Inschrijving: 26/06/17, 01:27

Re: Permacultuur en Phoenix-cultuur voor beginners




par chris de corse » 03/03/18, 12:54

denis17 schreef:Het is waar dat je compostwormen niet erg nuttig zijn. Wat de bloedarmoede betreft, die moet je cultiveren, ik bedoel, geef ze eten, hooi dus, en geef tijd aan tijd.
denis


voor compostwormen weet ik het niet echt, ik heb niet al te veel informatie over het nut van de 3 belangrijkste soorten, hun evenwicht en hun symbiose daartussen in de bodem?
uit voorzichtigheid wil ik ze niet bevoordelen,,, totdat ik meer informatie over het onderwerp heb,,,,,,,,,,,,,,,,
ook wil ik ze niet echt commercieel kopen om het evenwicht van de soorten die al in mijn regio aanwezig zijn niet te verstoren!!!!!!!!!!!!!!!
Ik wil niet echt een tovenaarsleerling zijn met het natuurlijke evenwicht van mijn regio!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
bij twijfel onthouden!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!
0 x
chris de corse
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 61
Inschrijving: 26/06/17, 01:27

Re: Permacultuur en Phoenix-cultuur voor beginners




par chris de corse » 12/03/18, 12:59

hallo,,, aangezien ik mijn laatste bericht niet kan wijzigen of verwijderen, wil ik graag een notitie bij mijn laatste bericht plaatsen
Ik leer nog elke dag over regenwormen en ik weet er nog lang niet alles over, ik vind mijn boodschap te bevestigend!
Misschien kan ik over een paar jaar met wat meer vertrouwen over dit alles praten?
zoals Jean Gabin zei: hoe meer ik weet, hoe minder ik weet, maar dat weet ik tenminste,
,
chris
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Permacultuur en Phoenix-cultuur voor beginners




par Did67 » 12/03/18, 13:12

Om je wat tips te geven:

a) Velen zijn tevreden met het zien van wormen en zijn blij... Zonder vragen te stellen... Omdat ze zich hebben herinnerd dat wormen goed zijn! Deze “ploegers”, zoals ze zeggen (wat een schande!).

Een paar "epigees", die overal rondzwemmen waar er organisch materiaal is om te ontbinden, zullen hen in verrukking brengen...

Zelfs als we aan de oppervlakte een paar galerijen zien, die meer hun "sporen" zijn, zullen ze niet ten onder gaan! Omdat ze er niet toe in staat zijn.

b) We kunnen er een heel beperkte visie op hebben: de wormen zijn er om te ontbinden... En wees tevreden met deze wormen. Iedereen voor wie het uiteindelijke doel is om organisch materiaal te reduceren tot compost (wat hij ‘humus’ noemt), kan dit voldoende zijn.

c) In werkelijkheid is de essentiële rol van wormen, vanuit mijn standpunt, het graven van gangen verticales opening buiten. Geen ontbindend organisch materiaal (wat ze sowieso doen, om zichzelf te voeden, zoals ik een steak-friet-salade zal ontbinden, die in een erbarmelijke toestand terechtkomt nadat hij door mijn spijsverteringskanaal is gegaan). Door dit te doen komen deze wormen door de grond omhoog (zoals wanneer we een tunnel graven; we verwerpen het "afval" aan het einde van de galerij; dit vormt deze bergen die we goed kennen in het noorden).

Deze galerijen vormen een pad voor luchtcirculatie. Dus zonder werk zal dit het land beluchten - en alle "goede" processen zijn aëroob. Dit is ook waar de stikstof zal binnendringen, die door bepaalde bacteriën wordt ‘gefixeerd’…

De wortels volgen hen.

Hun grens is bekleed met bacteriën. Nuttig - inclusief die welke nitraten vormen. En bovendien bijgetankt: de wormen scheiden ammoniak uit via hun huid; maar ook voorzien van lucht, omdat de galerijen naar het oppervlak openen...

Het zijn niet deze galerijen waar regenwater, zelfs bij een hevige storm, zeer snel in de grond zal doordringen. In plaats van te streamen.

Het zijn dus deze wormen, en zij alleen, die erg nuttig zijn voor de tuinman.

Ze worden "anecisch" (elastisch) genoemd vanwege hun kracht, gekoppeld aan hun constitutie: ze hebben hun spiermaag teruggeworpen (die de anderen aan de voorkant hebben). En dit om het te vervangen door spieren. En dat is wat hen sterk maakt, wat hen in staat stelt de grond van boven tot onder te ‘doorboren’...

Deze anecica zijn te herkennen aan hun gietstukken. Net zo feilloos als we mijnwerkers herkennen aan het mijngat en de stapel puin voor de mijn!

Achteraf geloof je de wetenschappelijke gegevens of niet.
1 x
chris de corse
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 61
Inschrijving: 26/06/17, 01:27

Re: Permacultuur en Phoenix-cultuur voor beginners




par chris de corse » 12/03/18, 14:11

Did67 schreef:Om je wat tips te geven:

a) Velen zijn tevreden met het zien van wormen en zijn blij... Zonder vragen te stellen... Omdat ze zich hebben herinnerd dat wormen goed zijn! Deze “ploegers”, zoals ze zeggen (wat een schande!).

Een paar "epigees", die overal rondzwemmen waar er organisch materiaal is om te ontbinden, zullen hen in verrukking brengen...

Zelfs als we aan de oppervlakte een paar galerijen zien, die meer hun "sporen" zijn, zullen ze niet ten onder gaan! Omdat ze er niet toe in staat zijn.

b) We kunnen er een heel beperkte visie op hebben: de wormen zijn er om te ontbinden... En wees tevreden met deze wormen. Iedereen voor wie het uiteindelijke doel is om organisch materiaal te reduceren tot compost (wat hij ‘humus’ noemt), kan dit voldoende zijn.

c) In werkelijkheid is de essentiële rol van wormen, vanuit mijn standpunt, het graven van gangen verticales opening buiten. Geen ontbindend organisch materiaal (wat ze sowieso doen, om zichzelf te voeden, zoals ik een steak-friet-salade zal ontbinden, die in een erbarmelijke toestand terechtkomt nadat hij door mijn spijsverteringskanaal is gegaan). Door dit te doen komen deze wormen door de grond omhoog (zoals wanneer we een tunnel graven; we verwerpen het "afval" aan het einde van de galerij; dit vormt deze bergen die we goed kennen in het noorden).

Deze galerijen vormen een pad voor luchtcirculatie. Dus zonder werk zal dit het land beluchten - en alle "goede" processen zijn aëroob. Dit is ook waar de stikstof zal binnendringen, die door bepaalde bacteriën wordt ‘gefixeerd’…

De wortels volgen hen.

Hun grens is bekleed met bacteriën. Nuttig - inclusief die welke nitraten vormen. En bovendien bijgetankt: de wormen scheiden ammoniak uit via hun huid; maar ook voorzien van lucht, omdat de galerijen naar het oppervlak openen...

Het zijn niet deze galerijen waar regenwater, zelfs bij een hevige storm, zeer snel in de grond zal doordringen. In plaats van te streamen.

Het zijn dus deze wormen, en zij alleen, die erg nuttig zijn voor de tuinman.

Ze worden "anecisch" (elastisch) genoemd vanwege hun kracht, gekoppeld aan hun constitutie: ze hebben hun spiermaag teruggeworpen (die de anderen aan de voorkant hebben). En dit om het te vervangen door spieren. En dat is wat hen sterk maakt, wat hen in staat stelt de grond van boven tot onder te ‘doorboren’...

Deze anecica zijn te herkennen aan hun gietstukken. Net zo feilloos als we mijnwerkers herkennen aan het mijngat en de stapel puin voor de mijn!

Achteraf geloof je de wetenschappelijke gegevens of niet.

bedankt voor je informatie, bedankt!
in onderzoek naar begrip leidt het mij meer naar video's van mensen zoals jij, die mij serieus lijken,,,
voor je boek wil ik het heel graag hebben!!!! maar helaas kan ik het de komende maanden niet krijgen, ik hoop dat ze, wanneer ik kan, er nog een paar beschikbaar hebben
Als ik klaar ben, zal ik foto's maken, of een video, van wat ik aan het doen ben in de moestuin die ik momenteel aan het aanleggen ben
,
chris
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Permacultuur en Phoenix-cultuur voor beginners




par Did67 » 12/03/18, 14:17

Wat het boek betreft, hoeft u zich geen zorgen te maken: het zal regelmatig herdrukt worden (er is al een eerste herdruk geweest).
0 x
pheno37
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 20
Inschrijving: 25/03/18, 19:21
Plaats: Indre et Loire
x 2

Re: Permacultuur en Phoenix-cultuur voor beginners




par pheno37 » 25/03/18, 19:42

Bonsoir
Zoals mijn naam doet vermoeden, start ik een PP in 37. Ik heb een paar vragen en vroeg me af of ik mijn draad hier kon verspreiden (aangezien ik een beginner ben) in plaats van een voorlaatste draad van type 37 te maken. moestuin in de XNUMX".
dank u bij voorbaat.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 426-gasten