Permacultuur en fenocultuur voor beginners

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Permacultuur en Phoenix-cultuur voor beginners




par Did67 » 19/07/17, 22:59

Absoluut.

Doe aan het einde van de winter wat zaagsel en je zult de hele lente en zomer "gelige" groenten zien. In contact met de bodem wordt organische stof gebruikt als voedsel voor bodemorganismen, die zich vooral vermenigvuldigen afhankelijk van luchtvochtigheid en temperatuur. En de overvloed aan eten! Een stapel "boschips" begint door mycelia binnengevallen te worden in de dagen die volgen op het dumpen ervan. Mei / juni, de grond is opgedroogd, het is nog steeds behoorlijk vochtig, maar de lucht circuleert daar, het is opgewarmd en heeft de 14 ° overschreden ... dit is het moment waarop de activiteit maximaal is . Dus als organismen niet kunnen vinden wat ze nodig hebben, raken ze de bodemreserves!

Het meeste hooi dat ik in januari gebruikte om de sjalotten en uien te planten (staat op video) is nu "verteerd"; onkruid vermenigvuldigt zich !!!

Het is wanneer deze mechanismen maximaal zijn, dus vanaf mei / juni, dat de stikstof "onttrekkingen", in het geval van een te hoge C / N, maximaal zijn ... waar planten het nodig hebben!
1 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Permacultuur en Phoenix-cultuur voor beginners




par sicetaitsimple » 19/07/17, 23:39

Did67 schreef:Absoluut.

Doe wat zaagsel als je de winter uitkomt en je zult de hele lente en zomer "gelige" groenten zien.


Oké, maar ik had het niet over zaagsel maar over hooi of bladeren! Die vanuit mijn oogpunt niet zo direct kunnen worden aangevallen, omdat het nodig zal zijn om te gaan door wat je gewoonlijk een "ontmanteling" noemt door met het blote oog zichtbare organismen, die wat tijd kost om te werken. Naar mijn mening is er nog steeds een dynamiek van ontbinding die het verschil maakt, wederom in inbreng zonder incorporatie.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Julienmos
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1265
Inschrijving: 02/07/16, 22:18
Plaats: Queen water
x 260

Re: Permacultuur en Phoenix-cultuur voor beginners




par Julienmos » 20/07/17, 01:21

zaagsel of valse BRF, hetzelfde gevecht ...

de aardappels geplant onder een goede laag hout hebben bij mij een zeer zwakke ontwikkeling, weinig stengels en klein formaat, het is bleek geelgroen, de bladeren geprikt met bruine punten (meeldauw?)
Ik heb een van deze planten afgescheurd, met als resultaat 5 of 6 hele kleine knollen.

Ter vergelijking: die welke elders onder hooi zijn geplant, het blad is normaal, goed groen en goed ontwikkeld.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Permacultuur en Phoenix-cultuur voor beginners




par Did67 » 20/07/17, 06:53

sicetaitsimple schreef:
Oké, maar ik had het niet over zaagsel maar over hooi of bladeren! Die vanuit mijn oogpunt niet zo direct kunnen worden aangevallen, omdat het nodig zal zijn om te gaan door wat je gewoonlijk een "ontmanteling" noemt door met het blote oog zichtbare organismen, die wat tijd kost om te werken. Naar mijn mening is er nog steeds een dynamiek van ontbinding die het verschil maakt, wederom in inbreng zonder incorporatie.


Ik nam het voorbeeld van zaagsel omdat "het erger is" ...

Andere biomassa's, zoals stro, hooi, dode bladeren vallen veel sneller uiteen, dus een gebrek aan stikstof vertaalt zich nog sneller (maar het is minder belangrijk, minder "zichtbaar" voor zover het gebrek aan stikstof goed is. beperkter, de biomassa een beetje evenwichtiger - zelfs onbestaande in het geval van hooi; dat zal het verschil maken; we komen altijd op hetzelfde terug - leg niets).

Het ontbreken van inmenging verhindert geenszins het contact tussen biomassa en vochtige grond. Het beperkt het eenvoudig tot de onderste laag. Dus de bovenkant, die droog blijft, valt niet meteen uiteen. Dus ja, het effect wordt afgezwakt. De langzamere dynamiek. Maar als iemand je Côtes du Rhône naar je fluit, of ze het nu gretig in een paar dagen doen of langzaam in een paar weken, het resultaat is hetzelfde. De fles die je wilde proeven, wordt gefloten! Dus naar mijn mening, zelfs als het minder brutaal is, zal het effect op de cyclus van je groente duidelijk zijn (behalve peulvruchten, die compenseren door de symbiotische fixatie, en waarvoor dit "rekken" gunstig kan zijn omdat ze automatisch - regel het deel van symbiotische fixatie op basis van de aanwezigheid van stikstof in de bodem; hier is uw redenering van toepassing, maar om een ​​andere reden; en ze moeten worden gespeend van stikstof).

Het is gewoon mijn standpunt. Ik heb duidelijk geen manier om deze activiteit, het stikstofgehalte, "depressieve effecten" te meten ...
0 x
chris de corse
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 61
Inschrijving: 26/06/17, 01:27

Re: Permacultuur en Phoenix-cultuur voor beginners




par chris de corse » 12/11/17, 16:06

hallo allemaal
hier was het toen ik aardbeien aan het bereiden was voor een terras, de grond manipuleerde, ik zag eieren van twee millimeter met een licht doorschijnend uiterlijk en ik heb geen idee hoe het zou kunnen zijn?
wie kan mij vertellen wat hem aan het denken zet
bedankt als ik een idee kan krijgen van wat het zou kunnen zijn
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Permacultuur en Phoenix-cultuur voor beginners




par Did67 » 12/11/17, 16:45

0 x
chris de corse
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 61
Inschrijving: 26/06/17, 01:27

Re: Permacultuur en Phoenix-cultuur voor beginners




par chris de corse » 12/11/17, 17:40

Did67 schreef:Waarschijnlijk naaktslakken: http://www.gerbeaud.com/jardin/jardinag ... ,1161.html

dankjewel het is hier nu, c er zullen ongeveer 15 slakken zijn + in de hoek, we zijn niet erg grrr hier is er een overvloed
het ding dat ik zal proberen tegen de gastropoden, voor dit terras, c om een ​​verticale barrière van 10 cm hoog te maken die ongeveer bovenaan is afgewerkt met een horizontale kruk van minimaal 5 cm met een klamboe van herstel dat ik heb op voorraad Ik wil zien wat het gaat opleveren ??

Ik zal je links lezen voor meer informatie over dit onderwerp! voor een hogere efficiëntieklasse ,,,
0 x
chris de corse
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 61
Inschrijving: 26/06/17, 01:27

Re: Permacultuur en Phoenix-cultuur voor beginners




par chris de corse » 12/11/17, 18:14

Ik heb net je link gelezen, bedankt Didier
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Permacultuur en Phoenix-cultuur voor beginners




par Ahmed » 12/11/17, 18:41

Chris, Je schrijft:
het ding dat ik zal proberen tegen de buikpotigen, voor dit terras is het om een ​​verticale barrière te maken van ongeveer 10 cm hoog, bovenaan afgewerkt met een horizontale spoiler van minimaal 5 cm

Ik zou je liever adviseren om een ​​hoek van veel minder dan 90 ° aan te nemen om je beestjes effectiever te blokkeren ...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
chris de corse
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 61
Inschrijving: 26/06/17, 01:27

Re: Permacultuur en Phoenix-cultuur voor beginners




par chris de corse » 12/11/17, 20:35

Ahmed schreef:Chris, Je schrijft:
het ding dat ik zal proberen tegen de buikpotigen, voor dit terras is het om een ​​verticale barrière te maken van ongeveer 10 cm hoog, bovenaan afgewerkt met een horizontale spoiler van minimaal 5 cm

Ik zou je liever adviseren om een ​​hoek van veel minder dan 90 ° aan te nemen om je beestjes effectiever te blokkeren ...


ja alles wat je doet klopt !!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 335-gasten