Permacultuur en fenocultuur voor beginners

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
chris de corse
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 61
Inschrijving: 26/06/17, 01:27

Re: Permacultuur en Phoenix-cultuur voor beginners




par chris de corse » 16/07/17, 23:50

BJR
Ik zag in een video dat het voor compost of voor een bodembedekking goed is om dichter bij 1 te komen voor stikstof en 30 voor koolstof ((( 1 van de 30 )))
wie kan mij vertellen wat hij denkt?????
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Permacultuur en Phoenix-cultuur voor beginners




par Did67 » 17/07/17, 11:18

Ik zeg meer als 1 voor 20...

Maar het heeft absoluut geen zin om te verzanden in een strijd van cijfers, aangezien niemand, absoluut niemand, de inhoud of de C/N-verhoudingen van hun biomassa kent. De tabellen moeten worden opgevat als ordes van grootte - niets meer!

Dat is hetzelfde als zeggen dat de gemiddelde snelheid op de Franse wegen 63 km/u is!

Het rietje, waarvoor we bijvoorbeeld 80 geven, kan 50 zijn voor een jong haverstro of 150 voor een oud tarwestro...

De natuur is niet gestandaardiseerd!

Waarom 1 op 20 of 1 op 30 (aangezien we gaan bedenken dat het in de praktijk zo'n beetje kif kif is)???

De biomassa die u meebrengt is zowel:

- de energie van uw organismen

- de voedingsstoffen waaruit ze hun lichaam opbouwen (door vermenigvuldiging)

- de grondstof waarmee ze humusstoffen synthetiseren

Humusstoffen en levende organismen hebben een C/N-verhouding van rond de 15. Dus als de biomassa meer C en minder stikstof aanvoert, zullen de organismen N uit de bodem halen om het in hun lichaam op te nemen. , en in humusstoffen...

Maar ze hebben ook energie nodig: net als jij of ik "verbranden" ze "suikers" (koolstofhoudende stoffen - er zijn ook O en H, waar we niet om geven)... Dus je moet een beetje meer C in de oorspronkelijke substantie, die zal dienen als energie...

We gaan dus uit van een C/N van 20 of 30, 5 tot 15 "gaan op" in rook (gebruikt als energie), de rest wordt opgeslagen in de biomassa en in de humusstoffen.

Dat is waarom, terwijl de "ideale" C/N 15 is, je moet beginnen van 20 tot 30 (dertig lijkt me veel, maar dat is slechts mijn mening; in ieder geval, zelfs met 30, zou het potentiële depressieve effect zijn verwaarloosbaar en zou onopgemerkt blijven - vergeet nooit dat de grond een geweldige buffer is, dat de natuur niet wiskundig is en dat levende wezens grillig zijn!)
0 x
chris de corse
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 61
Inschrijving: 26/06/17, 01:27

Re: Permacultuur en Phoenix-cultuur voor beginners




par chris de corse » 17/07/17, 16:28

Did67 schreef:Ik zeg meer als 1 voor 20...

Maar het heeft absoluut geen zin om te verzanden in een strijd van cijfers, aangezien niemand, absoluut niemand, de inhoud of de C/N-verhoudingen van hun biomassa kent. De tabellen moeten worden opgevat als ordes van grootte - niets meer!

Dat is hetzelfde als zeggen dat de gemiddelde snelheid op de Franse wegen 63 km/u is!

Het rietje, waarvoor we bijvoorbeeld 80 geven, kan 50 zijn voor een jong haverstro of 150 voor een oud tarwestro...

De natuur is niet gestandaardiseerd!

Waarom 1 op 20 of 1 op 30 (aangezien we gaan bedenken dat het in de praktijk zo'n beetje kif kif is)???

De biomassa die u meebrengt is zowel:

- de energie van uw organismen

- de voedingsstoffen waaruit ze hun lichaam opbouwen (door vermenigvuldiging)

- de grondstof waarmee ze humusstoffen synthetiseren

Humusstoffen en levende organismen hebben een C/N-verhouding van rond de 15. Dus als de biomassa meer C en minder stikstof aanvoert, zullen de organismen N uit de bodem halen om het in hun lichaam op te nemen. , en in humusstoffen...

Maar ze hebben ook energie nodig: net als jij of ik "verbranden" ze "suikers" (koolstofhoudende stoffen - er zijn ook O en H, waar we niet om geven)... Dus je moet een beetje meer C in de oorspronkelijke substantie, die zal dienen als energie...

We gaan dus uit van een C/N van 20 of 30, 5 tot 15 "gaan op" in rook (gebruikt als energie), de rest wordt opgeslagen in de biomassa en in de humusstoffen.

Dat is waarom, terwijl de "ideale" C/N 15 is, je moet beginnen van 20 tot 30 (dertig lijkt me veel, maar dat is slechts mijn mening; in ieder geval, zelfs met 30, zou het potentiële depressieve effect zijn verwaarloosbaar en zou onopgemerkt blijven - vergeet nooit dat de grond een geweldige buffer is, dat de natuur niet wiskundig is en dat levende wezens grillig zijn!)

hoe ik je rapunzel (((de C = koolstof)) en ((de N = stikstof)) wil begrijpen
is dat goed??
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Permacultuur en Phoenix-cultuur voor beginners




par Ahmed » 17/07/17, 21:24

Absoluut! C = koolstof, N = stikstof of azote... (Eigenlijk is het niet gerelateerd aan het Engels, maar volgens de symbolen in de tabel met elementen...).
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Permacultuur en Phoenix-cultuur voor beginners




par Did67 » 18/07/17, 08:49

Ik kan je compleet maken: stikstof was ook de "oude" naam van stikstof, voordat wij (Lavoisier?) het "a-zote" noemden = wat geen leven toelaat... Terwijl "stikstof" was afgeleid van zijn vermogen om stikstof te maken stikstof, nitraten...

De Engelsen hielden de "stikstof"...
1 x
chris de corse
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 61
Inschrijving: 26/06/17, 01:27

Re: Permacultuur en Phoenix-cultuur voor beginners




par chris de corse » 18/07/17, 22:51

Did67 schreef:Ik kan je compleet maken: stikstof was ook de "oude" naam van stikstof, voordat wij (Lavoisier?) het "a-zote" noemden = wat geen leven toelaat... Terwijl "stikstof" was afgeleid van zijn vermogen om stikstof te maken stikstof, nitraten...

De Engelsen hielden de "stikstof"...


a la la,, ik heb nog basisvragen gepauzeerd,, en ik ben weer een dsl
Ik c dat de peulvruchten de stikstof in haar opvangen om het in de bodem te herstellen, (((wat haalt de peulvrucht uit de grond??)))
voor koolstof: wat en de familie of plantensoorten die het in het haar vangen?? ((wat halen ze uit de grond??))
Ik heb ook in gedachten om zoveel mogelijk te voorzien in een wintermoestuin zoals maches of andere om indien mogelijk iets meer op de grond te brengen voor de toekomst,, :)

Ik hou van leren en doorgeven aan anderen en hier kan ik alleen maar leren, ondanks het feit dat ik in de tuinen werkte voor de poulot
om c eerder in andere gebieden uit te zenden,,,,,,,,; )

de zin is ;; alle kennis die niet wordt doorgegeven is één en zal sterven!
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Permacultuur en Phoenix-cultuur voor beginners




par Ahmed » 18/07/17, 23:11

Heeft beantwoordde deze vragen al, maar het is ergens, in de massa van de forum...
Plantaardig voedsel is voornamelijk koolstof uit de lucht (stikstof wordt ook rechtstreeks opgevangen door peulvruchten (nu Fabaceae genoemd) die dit doen door hun associatie met bacteriën). Wat uit de grond wordt gehaald, zijn de mineralen (het bekende NPK*-trio en de sporenelementen), evenals het water dat het oplosmiddel is voor deze mineralen.

* Stikstof, fosfor en kalium.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9805
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: Permacultuur en Phoenix-cultuur voor beginners




par sicetaitsimple » 18/07/17, 23:40

Did67 schreef:Dat is waarom, terwijl de "ideale" C/N 15 is, je moet beginnen van 20 tot 30 (dertig lijkt me veel, maar dat is slechts mijn mening; in ieder geval, zelfs met 30, zou het potentiële depressieve effect zijn verwaarloosbaar en zou onopgemerkt blijven - vergeet nooit dat de grond een geweldige buffer is, dat de natuur niet wiskundig is en dat levende wezens grillig zijn!)


Ja, zeker.

Maar volgens de eigenschappen en de begintoestand van de grond, volgens het seizoen waarin men strooit, de temperatuur, de vochtigheid gedurende deze periode en de volgende maanden, de vorige en volgende oogst, nul- of matige grondbewerking, en vooral de kwantiteitsspreiding, dit alles moet in perspectief worden geplaatst.

De "BSP" (populair gezond verstand) zegt vaak dat je voor een mens "van alles een beetje" moet eten. Ik denk dat het in de meeste gevallen (behalve een bewezen fout) ook geldt voor een verdieping en zijn bewoners. Kortom, als we biomassa beschikbaar hebben en wat de C/N ook is, dan is het mijns inziens noodzakelijk om die te gebruiken, maar met mate!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Permacultuur en Phoenix-cultuur voor beginners




par Did67 » 19/07/17, 22:05

Kwalificeren. “Alles eten”: natuurlijk! Maar toch "evenwichtig". En de C/N is de belangrijkste balans, het is een beetje "koolhydraten / eiwitten" in onze voeding... Het maakt niet echt uit welk voedsel... pasta of aardappelen / vlees of soja of linzen...;

Dan werkt alles. Alles gaat kapot. Gewoon min of meer snel. En door meer of minder stikstof uit de bodem te "lenen"...

Waar je gelijk in hebt, is dat je elke keer moet nadenken over een strategie:

- Ik wil de symbiotische fixatie optimaliseren, dus ik zal de bodem "uitputten" in stikstof door hoge C/N-materialen; dan zullen de peulvruchten die ik zou plaatsen deze symbiotische fixatie optimaliseren; het kan slim zijn!

- Ik wil een grote gourmet, aardappeltype zetten; daar zou het beter zijn om een ​​C/N van 20 te plaatsen, zodat het snel genoeg uiteenvalt om ze te voeden, maar niet te snel om te bedekken (ik wil ook botervorming vermijden)...

Etc etc
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9805
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: Permacultuur en Phoenix-cultuur voor beginners




par sicetaitsimple » 19/07/17, 22:36

Did67 schreef:
- Ik wil een grote gourmet, aardappeltype zetten; daar zou het beter zijn om een ​​C/N van 20 te plaatsen, zodat het snel genoeg uiteenvalt om ze te voeden, maar niet te snel om te bedekken (ik wil ook botervorming vermijden)...


Een van de vragen die ik mezelf stel (in dit stadium van het verwerven van kennis), is dat echt de afzetting van vers organisch materiaal (hooi, bladeren, enz.) Op het oppervlak,zonder enige inbreng, echt een merkbare invloed heeft op korte termijn (de tijd van een gewas) in termen van stikstofhonger of, integendeel, stikstoftoevoer, of zelfs andere elementen?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 401-gasten