Over het verval

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7

Over het verval




par olifant » 20/04/15, 10:12

Hoewel het me HEEL verre van een afstammeling kan zijn : Mrgreen: , Ik nodig u uit om dit artikel te lezen:

http://lesmoutonsenrages.fr/2015/04/20/ ... roissance/

Het is heel goed (nou ja...het is zijn keuze, hij is een asceet: marathonloper en vegetariër) maar is niet de bodem van het probleem de middelen: een goed georiënteerd huis, met een tuin, super goed geïsoleerd, het kost een brug toch?

Heeft de appartementhuurder deze keuze?
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968




par Ahmed » 20/04/15, 19:30

In absolute termen is "consumentenmatiging" het enige duurzame gedrag.
Maar, en niet te vergeten extreme gevallen, in de huidige sociaal-politieke context is het een standpunt dat niet zonder gevaar is, aangezien het snel kan worden verward met de aanpassing aan bezuinigingen die zijn toegestaan...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 20/04/15, 20:30

Ahmad zei:

het kan snel verward worden met de aanpassing aan ingestemd bezuinigingen


U bent het enigszins eens met mijn anarchistische opvattingen, hoewel het een weigering van het systeem kan zijn....

gedebatteerd worden.
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968




par Ahmed » 20/04/15, 20:57

Er is nog een ander gevaar, namelijk dat degrowth wordt gepresenteerd als een zelfbeperking tot iets dat desalniettemin wenselijk blijft. Het gaat er echter niet om een ​​seculiere ascese voor te stellen die in het holst alleen zou dienen ter bevordering van het consumptieve hedonisme. Dit is de hele moeilijkheid die het gevolg is van een al te perfecte kolonisatie van onze verbeelding, en dus van onze taal, door het economisme.
Integendeel, het is noodzakelijk om te benadrukken dat wat kan worden gekocht weinig waarde heeft en dat bepaalde dingen die het hebben, van hun inhoud worden ontdaan zodra de markt zich daar uitdrukt.
Deze kleine waarde is het principe zelf van systemisch functioneren, aangezien het de resulterende ontevredenheid is dat de herhaling van de aankoop voortkomt.
De aankoop kan om twee redenen alleen maar frustrerend zijn: de goederen kunnen de beloften van geluk waarmee ze symbolisch zijn geladen niet waarmaken, aan de andere kant eindigt de commerciële relatie tussen verkoper en koper zodra de transactie is voltooid: de relatie is teruggebracht tot de eenvoudigste, dus de meest onbevredigende uitdrukking die mogelijk is.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 20/04/15, 22:03

De aanpak is interessant maar blijft helaas geparkeerd in het park van het u(nice) denken.
Volgens deze is achteruitgang synoniem met een Spartaanse, rigoureuze, ascetische, monastieke manier van leven, kortom alles wat nodig is om een ​​generaliseerbare actie te verslaan.
Degrowth is een term die volledig werd afgezaagd, niet zozeer door de verdedigers als wel door de tegenstanders, een systeem dat dwingt alle modellen die vasthouden aan beperkt 'economisch exponentialisme' te vernietigen.

Het zou nauwkeuriger zijn om een ​​nieuwe term te gebruiken, zoals "effectieve nuchterheid", synoniem voor vooruitgang, behoud en duurzaamheid.
Het is heel goed mogelijk om in een comfortabelere, veiligere en meer harmonieuze wereld te leven terwijl je je in een proces van sterke ontgroei bevindt, wat meer de seul levensvatbaar model dat kan worden geëxtrapoleerd naar de hele wereldbevolking.
Maar om dit te doen moet je het echte, harde, harde terugwinnen!
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 453-gasten