Emmanuel Giboulot: rechter voor niet-vervuiling met het pesticide!

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491




par Janic » 25/02/14, 15:46

Citro hello
Zonder een "verstokte drinker" te zijn, maakt (was) wijn deel uit van onze cultuur (ik ben de kleinzoon van een wijnboer), en ook al ben ik geen regelmatige drinker, ik vond het heel normaal om een ​​goede maaltijd te begeleiden met een beetje wijn, die ik thuis ontvang of tijdens feestelijke maaltijden.

Bepaalde producten die regelmatig door onze samenlevingen worden geconsumeerd, maken deel uit van de cultuur die consequent van generatie op generatie wordt overgedragen. Niet alleen wijn speelt een rol (alcohol in het algemeen), ook sigaretten of sigaren (voor de rijksten) maken er deel van uit, of zelfs koffie, bier, etc.
Het is nog maar heel kort geleden dat de toxiciteit ervan is onderkend, maar dat betekent niet dat er een plotselinge verandering kan plaatsvinden (kijk maar naar de anti-tabakscampagnes en hun relatieve effectiviteit). Wat het beste werkt blijft de significante toename, zelfs de excessieve in hun prijs, wat afschrikwekkend is voor een deel van de jongeren met weinig middelen en de middenklasse. Maar daarachter schuilt een hele industrie die (soms heel goed) leeft van de distributie van deze medicijnen en dit baart veel producenten en consumenten zorgen... en dus potentiële kiezers.
0 x
cortejuan
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 254
Inschrijving: 01/12/10, 19:34
Plaats: Franche-Comté
x 6




par cortejuan » 26/02/14, 09:34

Hallo,

De Giboulot-affaire is emblematisch en de besluiten zullen ongetwijfeld een precedent scheppen, dus deze moet echt nauwlettend worden gevolgd.

In principe is het voldoende dat een landbouwactiviteit in een regio als belangrijk wordt erkend, voordat deze een vorm van bescherming oplegt aan alle kleine producenten of zelfs lokale amateurs. Als we weten dat we zeer grote consumenten van pesticiden zijn, kunnen we bang zijn dat morgen onze boomgaarden, onze wijngaarden en onze moestuinen onderworpen zullen zijn aan de regels van grote lokale producenten.

Wat betreft pyrethrine, of het nu van natuurlijke oorsprong is of synthetisch, het blijft een niet-selectief neurotoxisch insecticide en doodt daarom alle insecten in het gebied, dus het organische argument gaat niet op.

Ik ben altijd onder de indruk als ik mijn hekjes en de lokale wijnstokken vergelijk (ik ben in een wijngaardregio). Mijn wijnstokken zijn altijd een beetje ziek (onder andere meeldauw), terwijl de wijnstokken van de lokale producent altijd perfect zijn. Waar zit het verschil? Ik behandel een beetje met koper en zwavel, terwijl de man verderop in de straat zich waarschijnlijk bezighoudt met de nieuwste onzin die op de markt verkrijgbaar is...

Pinard is voor ons een taboe, dus we hebben geen kritiek op de teeltmethoden, maar als we koper simpelweg als een genezend middel beschouwen, hebben we sinds het verschijnen van meeldauw aan het einde van de 19e eeuw tonnen koper in onze wijngaarden gedumpt; maar koper is allesbehalve een onschadelijk product, het is een echt gif in ongecontroleerde doses.

Ter afsluiting heb ik nieuwe wijnstokken gekocht die ongevoelig zijn voor meeldauw (en het werkt) de producent komt uit de Elzas en verkoopt in Duitsland waardoor het gebruik van koper in de wijngaarden verboden zou zijn. Er zijn dus oplossingen (althans voor tafeldruiven).

Hartelijk
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 07/04/14, 20:50

Vonnis...barmhartig...

Maandag 7 april - 13:51 uur

Een Bourgondische wijnboer kreeg een boete van 500 euro omdat hij weigerde zijn wijnstokken te behandelen

0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491




par Janic » 08/04/14, 07:58

dit is misschien wel de gebeurtenis die de staat (en de Europese gemeenschap) zal dwingen een duidelijk standpunt in te nemen over wat de eisen van biologisch zijn.
Overigens heeft hij zojuist een boek over wijn uitgebracht, dat profiteert van aparte wetgeving die geen maximumdrempel oplegt voor residuele fytosanitaire producten in wijn. Dus: “één en dat is al hallo schade”!
0 x
Avatar de l'utilisateur
delnoram
Modérateur
Modérateur
berichten: 1322
Inschrijving: 27/08/05, 22:14
Plaats: Mâcon-Tournus
x 2




par delnoram » 05/12/14, 18:43

0 x
"Denken mag niet worden onderwezen op school in plaats van om het leren te maken door het hart van de feiten dat niet alle bewezen? '
"Het is niet omdat ze waarschijnlijk verkeerd zij gelijk te zijn!" (Coluche)
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 05/12/14, 19:41

Janic schreef:Overigens heeft hij zojuist een boek over wijn uitgebracht, dat profiteert van aparte wetgeving die geen maximumdrempel oplegt voor residuele fytosanitaire producten in wijn. Dus: “één en dat is al hallo schade”!
Een paar jaar geleden analyseerde Que Choisir druiven en wijnen en constateerde gehalten aan stoffen die de maximaal toegestane limieten in drinkwater ruim 3000 keer overschreden. :schok:

Ik ben bijna gestopt met het drinken van wijn, als kleinzoon van een wijnboer...
Elke keer dat ik het dronk, werd ik ziek, ook al ben ik erg nauwgezet over de hoeveelheid vanwege rijden onder invloed...

Eindelijk is het veel gemakkelijker om niet te drinken en ben ik niet meer ziek.
Aan de andere kant drink ik nu met een zeker plezier bier. Zo drinken wij op vrijdagavond graag als koppel een witbiertje met de dame.
En dan is bier naast prettig in de mond ook goed voor onze darmflora.

Dit is een verandering ten opzichte van de ezelpis die ik in mijn jeugd kende en die mijn omgeving kocht in flessen van 1 liter met schroefdop. Ik begrijp vandaag waarom ik niet van bier hield...

Wat wijn betreft, geef ik de voorkeur aan "biologische wijnen", die ik beter lijk te verdragen, maar die zijn zeldzaam en niet allemaal vrij van behandelingen... Wat wijn betreft, lijkt de biologische wetgeving minder restrictief.
0 x
Avatar de l'utilisateur
delnoram
Modérateur
Modérateur
berichten: 1322
Inschrijving: 27/08/05, 22:14
Plaats: Mâcon-Tournus
x 2




par delnoram » 08/05/15, 10:25

In een afdeling die het gebruik van fytosanitaire producten in sloten, onkruidverdelgers, insecticiden etc. verbiedt (inclusief onkruidverdelgers die in mijn ogen niets fytosanitair hebben). zien: http://www.saone-et-loire.gouv.fr/rappe ... a7302.html

Is het niet vreemd om te lezen wat volgt?
http://www.bastamag.net/Un-deuxieme-vig ... de-polluer
0 x
"Denken mag niet worden onderwezen op school in plaats van om het leren te maken door het hart van de feiten dat niet alle bewezen? '

"Het is niet omdat ze waarschijnlijk verkeerd zij gelijk te zijn!" (Coluche)
Avatar de l'utilisateur
antoinet111
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 874
Inschrijving: 19/02/06, 18:17
Plaats: 29 - Landivisiau
x 1




par antoinet111 » 08/05/15, 15:00

delnoram schreef:In een afdeling die het gebruik van fytosanitaire producten in sloten, onkruidverdelgers, insecticiden etc. verbiedt (inclusief onkruidverdelgers die in mijn ogen niets fytosanitair hebben). zien: http://www.saone-et-loire.gouv.fr/rappe ... a7302.html

Is het niet vreemd om te lezen wat volgt?
http://www.bastamag.net/Un-deuxieme-vig ... de-polluer


U verwart de twee. Ten eerste is het verbod op het wieden van sloten nationaal, het is een ecologische maatregel om het watermilieu te behouden.

En de DEBILES die niet willen behandelen tegen een invasieve ziekte riskeren alleen de verspreiding ervan en dus het verlies van de plant in de regio, stelt de vraag aan de Corsicanen gezien de hoeveelheid opkomende ziekten en parasieten die ze hebben.

het artikel is onzin.
0 x
Ik stem voor het schrijven van betonnen paal en bruikbaarheid.
Onderaan de praters en een plafondventilator!

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 303-gasten