Cuba, een organisch eiland met 80% in de groente- en fruitproductie.

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Re: Cuba, een organisch eiland van 80% in de productie van groenten en fruit.




par dede2002 » 06/02/17, 10:05

Hallo Janic,

Mijn verlegen vergelijking bleef beperkt tot sociaal gedrag, niet het vermogen om te bijten. : Wink:
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Re: Cuba, een organisch eiland van 80% in de productie van groenten en fruit.




par dede2002 » 06/02/17, 10:15

Ahmed schreef:Ik wist niet dat je zulke grote hoektanden had! : Lol:
Ik zou niet spreken van opperhoofd, maar eerder van fetisj (waaraan de opperhoofden onderworpen zijn, Dixit Marx: "De dominanten worden gedomineerd door hun eigen overheersing".


Als we dit citaat lezen, kunnen we dan denken dat de lokale fetisj rijst was, aangezien alleen rijst de koning kon domineren (zelfs als hij zei dat hij tot zijn hoogte steeg)?

Andrianampoinimerina (1786-1810)
De geschiedenis van koningen

"...De reden waarom ik de
dijken, het is om mij in staat te stellen mijn te ondersteunen
mensen... De oorlogen zijn nu voorbij en dit
wat mij nog te doen staat, is uw vrouwen verzadigen en
jouw kinderen...".

“Ik zal het land verdelen, ik zal er een rijstveld aan geven
elke man, ik zal ervoor zorgen dat ze allemaal de
dezelfde buik, want het zijn allemaal mijn onderdanen, de kleintjes
zoals de groten; Ik zal het land verdelen in rijstvelden
om u in staat te stellen mij te dienen; ... deze rijstvelden dat
Ik geef je, zowel aan vrije onderdanen als aan slaven,
het is om uw levensonderhoud te verzekeren; het is voor daar
begraven worden als je sterft.

“Rice en ik zijn gelijk; daar is niemand
wie is mijn gelijke, maar de rijst is. ".
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Cuba, een organisch eiland van 80% in de productie van groenten en fruit.




par Ahmed » 07/02/17, 11:17

Het zou nodig zijn om de culturele context van deze tekst precies te kennen om rijst al dan niet de status van fetisj toe te schrijven. Zoals u weet, bestaat fetisjisme uit het projecteren van een sociale constructie in een externe sfeer van waaruit de fetisj het gedrag van de gemeenschap beïnvloedt. Hier, zonder verdere details, is het gewoon mogelijk om te zien dat macht wordt geassocieerd met een zeer sterk symbool.

Volgens informatie die ik zojuist heb ontvangen, maakt een prijsstijging van ongeveer 30% in Madagaskar de situatie steeds moeilijker voor al diegenen, en velen van hen leven in armoede. Dit toont aan dat de oriëntatie op voedselonafhankelijkheid essentieel is en dat "economische ontwikkeling" intussen een zeer speculatieve optie blijft...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Re: Cuba, een organisch eiland van 80% in de productie van groenten en fruit.




par dede2002 » 08/02/17, 14:21

welkom :) ,

Ik weet niet of de rijst zich in een buitenste bol bevindt, maar ik denk wel dat het het gedrag beïnvloedt van de gemeenschap die ervan leeft.
Het wordt altijd gekookt met zuiver water, om het niet te vervuilen, zelfs het zout wordt achteraf toegevoegd.

Uw informatie is correct, de rijstprijzen in de hoofdstad zijn ongeveer 5 keer de "beurs" prijs van rijst. (1 §/kg tegenover 0,2 §/kg)

In deze periode van droogte is er een stormloop van kleine vervoerders naar de haven van Tamatave, logisch want het is de grootste snelweg* van het land, tussen de hoofdstad en de haven.
De rest van het land is ingesloten, het is jammer, maar het is gemakkelijker om rijst te krijgen in de haven dan op het producerende platteland...
In feite bedraagt ​​de invoer (van gesubsidieerde industriële rijst) jaar na jaar niet meer dan 5 tot 10% van het verbruik. (4 miljard ton geproduceerd en 100 tot 300 duizend ton geïmporteerd)

* Er is een snelweg gepland!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Cuba, een organisch eiland van 80% in de productie van groenten en fruit.




par Did67 » 08/02/17, 14:31

Ahmed schreef:HeeftWat bedoel je precies met deze opmerking:
Vandaag zijn het de robots die belast moeten worden!
:?


Ik heb dit onderwerp overgeslagen.

Ik weet niet waar ik dat schreef en in welke context!

Mijn stomme redenering moest zijn:

- Ik droom van de dag dat de mens niet meer hoeft te werken, en in het bijzonder met betrekking tot mechanisch, repetitief werk...

- verre van een probleem te zien, zie ik een oplossing...

- maar inderdaad, onze sociale systemen (onderwijs, gezondheidszorg, tehuizen voor afhankelijke personen, gehandicapten, enz. enz.) [en enkele andere - defensie, veiligheid, enz...] worden allemaal gefinancierd uit inkomstenbelastingen (CSG, CRDS) of uit bijdragen ...

- daarom zou het "verwijderen" van "stom" werk een grote stap voorwaarts zijn, maar roept de vraag op van de financiering van deze gedeelde activiteiten... [Ik heb het niet over "individuele vrije tijd"]; zolang we niet "ontkoppelen", zal het politieke debat rond dit onderwerp worden gecorrumpeerd tussen aanhangers van werkverdeling (volg mijn blik) en aanhangers van een ultraliberalisme dat gunstig is voor de optimalisatie van winsten door deze "middelen". ..

Vandaar deze ietwat dwaze opmerking, die ik maakte ik weet niet waar...
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Cuba, een organisch eiland van 80% in de productie van groenten en fruit.




par Ahmed » 08/02/17, 16:01

Dit debat vond plaats zonder jou, omdat anderen voor jou hebben geantwoord! 8)
- verre van een probleem te zien, zie ik een oplossing...

Behalve dat deze oplossing niet wordt ingezet om dit probleem op te lossen (stom en repeterend werk).
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Cuba, een organisch eiland van 80% in de productie van groenten en fruit.




par Did67 » 08/02/17, 16:10

Natuurlijk !!

Aangezien kennis niet wordt gemobiliseerd, door het "systeem" (ik hou niet van dit woord, maar ik hoef het niet uit te werken), om hernieuwbare energie te produceren of voor lui tuinieren zonder pesticiden of voor veel andere dingen.. Bij wijze van voorbeeld.

Het "systeem" heeft er belang bij om te werken om te consumeren en om te consumeren om te werken (omdat het bijectief is!).

Het is dus een "mogelijke oplossing" die moet worden gelezen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Cuba, een organisch eiland van 80% in de productie van groenten en fruit.




par Did67 » 08/02/17, 16:13

Did67 schreef:
en in het bijzonder met betrekking tot mechanisch, repeterend werk...



Natuurlijk, met mijn fobie, in het ziekenhuis, heb ik liever dat een verpleegster me steekt dan een zeer geavanceerde robot (die het technisch gezien misschien beter zou doen!).

Nogmaals, bijvoorbeeld...

Zodat we kunnen dromen van een wereld waarin ik verpleegsters leer groenten te telen zonder moe te worden en in ruil daarvoor leren ze mij niet bang te zijn voor steken!

Ik schreef "droom"!...
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Cuba, een organisch eiland van 80% in de productie van groenten en fruit.




par Ahmed » 08/02/17, 16:16

U hoeft niet te corrigeren, ik begreep de betekenis die duidelijk was: u schreef "Ik zie een oplossing" en niet "het is de oplossing".
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Cuba, een organisch eiland van 80% in de productie van groenten en fruit.




par Janic » 09/02/17, 08:21

dat ze me in ruil daarvoor leren niet langer bang te zijn voor beten!
of beter nog, geen piquouses meer nodig!
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 274-gasten