Cuba, een organisch eiland met 80% in de groente- en fruitproductie.

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Cuba, een organisch eiland van 80% in de productie van groenten en fruit.




par Did67 » 30/01/17, 12:33

dede2002 schreef:
Ik vond ook deze site die een knipoog is naar de luie moestuin : Wink:

http://www.erails.net/MG/taf/taf-dev-ru ... ns-du-taf/


.


Niets nieuws aan de horizon. Doet me denken aan documenten die ik in de jaren 80 in centraal Tsjaad schreef (behalve "ecotoerisme", dat was niet in de mode! En in een politiek onstabiel Tsjaad zou dat niet veel succes hebben gehad !!!).

Behalve dat ik vandaag composteren natuurlijk niet meer meeneem...
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Cuba, een organisch eiland van 80% in de productie van groenten en fruit.




par Ahmed » 30/01/17, 13:56

Als het ‘degenen afschrikt die het nog niet hebben geprobeerd’, dan is dat niet uit wantrouwen ten aanzien van nieuwigheden, maar omdat de voedselproductie zich inzet: hoe gemakkelijk het ook voor ons is om ervaringen op te doen in onze tuinen, aangezien ons voortbestaan ​​op geen enkele manier afhangt van de voedselproductie. op dit punt vormt dit een strategische kwestie voor een Malagassische boer. Bovendien mogen we niet verhullen dat de SRI-techniek behoorlijk veeleisend is qua werk en planning en dat slechte implementatie al snel strafbaar zou blijken.
Dit is de reden waarom, zoals ik al heb geschreven, in het geval waarnaar ik verwijs, het grootste voordeel van het onderwijzen van SRI werd gevonden tenslotte geherinvesteerd in de tuinbouw, wat ook bewijst dat nieuwigheid als zodanig niet wordt afgewezen. In de gediversifieerde groenteproductie konden de acties van de SRI worden uitgedrukt in een nieuw (en ook minder restrictief) raamwerk dat de fundamentele rijstcultuur niet in gevaar bracht. Voor degenen die te lui zijn om de bovenstaande links te raadplegen, wil ik erop wijzen dat de tuinen waar deze gewassen worden verbouwd voornamelijk worden onderhouden door schoolkinderen, wat hen een klein inkomen oplevert en vooral de mogelijkheid om hun kennis te ontwikkelen. -hoe en misschien, voor sommigen, om hen aan te moedigen op het platteland te blijven in plaats van een ambtenaarspositie in de stad te zoeken (het beroep van boer wordt extreem gedevalueerd).
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Re: Cuba, een organisch eiland van 80% in de productie van groenten en fruit.




par dede2002 » 30/01/17, 15:35

Om dit te illustreren heb ik het voorbeeld toegevoegd van de droogte, die al eeuwenlang zo goed mogelijk onder controle wordt gehouden; boeren zijn altijd bang hun oogst te verliezen (vooral in een land zonder verzekeringen of subsidies)...


In de video in Cambodja zien we een SRI-rijstboer die, in plaats van zijn productie te verhogen, zijn rijstareaal heeft teruggebracht tot tuinbouw : Wink:

ps: de website van tefysaina is gemaakt door studenten van de Universiteit van Antananarivo!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Cuba, een organisch eiland van 80% in de productie van groenten en fruit.




par Did67 » 30/01/17, 17:23

dede2002 schreef:Om dit te illustreren heb ik het voorbeeld toegevoegd van de droogte, die al eeuwenlang zo goed mogelijk onder controle wordt gehouden; boeren zijn altijd bang hun oogst te verliezen (vooral in een land zonder verzekeringen of subsidies)...


Uitstekende opmerking.

Tijdens mijn Afrikaanse jaren had ik onderzoeken gedaan waaruit bleek dat boeren, zelfs als ze een ‘moderne’ variëteit adopteerden (en bepaalde kortcyclische variëteiten van de stations echte voordelen hadden; geen aanstoot aan de blinde fans van oude variëteiten(1)), ze behielden altijd de oude variëteiten, met name de variëteiten die hen hadden gevoed (slecht maar nog steeds voedden) tijdens een van de afgelopen droogtes, of de variëteiten die minder waren aangevallen door sprinkhanen of de variëteiten die overstromingen hadden overleefd ... De stompe "agronomen" rukten hun haren uit. Ik vond het duidelijk. Het was voldoende om de juiste vragen te stellen: "Ik zie daar een nieuwsgierig oor, wat is dat?"... "Ah, en het is interessant denk ik? Ik weet er niets van, waarom vind je het leuk? - daar ?" en je had een rivier van verklaringen.

(1) Om niet gelijkgesteld te worden met een ‘Monsantoïst’ – je weet maar nooit – zou ik erop willen wijzen dat ik in 1985 een programma voor ‘dorpsvermenigvuldiging’ van deze zaden in het hart van Tsjaad heb opgezet. Dat was toen behoorlijk ‘vernieuwend’. Ik werd sterk bekritiseerd – en niet serieus genomen – door de ‘orthodoxe landbouwkundigen’.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Cuba, een organisch eiland van 80% in de productie van groenten en fruit.




par Ahmed » 31/01/17, 23:41

HeeftWat bedoel je precies met deze opmerking:
Vandaag zijn het de robots die belast moeten worden!
:?
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Cuba, een organisch eiland van 80% in de productie van groenten en fruit.




par Janic » 01/02/17, 08:07

Did, wat bedoel je precies met deze opmerking:
Vandaag zijn het de robots die belast moeten worden!

:?
zal wel zijn mening geven, maar in de jaren dat halfautomatische en automatische machines de werknemers begonnen te vervangen (en daardoor de problemen van ontslag en sociale zekerheidsbijdragen wegwerkten) werd het idee naar voren gebracht om deze machines te belasten door ze deze ontbrekende bijdragen te laten betalen en werkloosheid inbegrepen. Dit leidde tot opschudding bij ondernemers die daar juist een kans zagen voor extra winst of simpelweg lagere kosten.
Opgemerkt moet worden dat bedrijven die naar Frankrijk terugkeren, om dezelfde redenen ook zoveel mogelijk automatiseren, en dit heeft aanzienlijke gevolgen voor de werkgelegenheid en het sociale stelsel.
Dus effectief zou voor elke machine die een werknemer vervangt, deze machine logischerwijs moeten worden belast met dezelfde sociale lasten als de werknemer.
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Re: Cuba, een organisch eiland van 80% in de productie van groenten en fruit.




par dede2002 » 01/02/17, 13:15

Feitelijk kan de robot geen belasting betalen, hij is geen burger.*
Het zijn de bazen (het kapitaal en de winst) die belast moeten worden...

*als hij sociale bijdragen zou betalen, zouden wij ook voor hem ziekenhuizen moeten voorzien?
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Cuba, een organisch eiland van 80% in de productie van groenten en fruit.




par Janic » 01/02/17, 13:30

Feitelijk kan de robot geen belasting betalen, hij is geen burger.*
Het zijn de bazen (het kapitaal en de winst) die belast moeten worden...
het was duidelijk impliciet! :D
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Cuba, een organisch eiland van 80% in de productie van groenten en fruit.




par Ahmed » 01/02/17, 20:51

De rol van automatisering is niet alleen het vervangen van werknemers door daardoor de productiekosten te verlagen, het is vooral een mogelijkheid om de productiviteit en het productievolume te vergroten. Verhuizingen naar landen die slecht betalen voor werk en de overweging van externe factoren (niet-bestaande milieunormen) minimaliseren, vinden hun grenzen in deze productiviteitsfactor. Het lijkt er dus op dat vanaf een bepaald niveau van productiviteitswinst de verlaging van de eenheidskosten van producten het voor werknemers, zelfs als ze slecht betaald zijn, niet langer mogelijk maakt om concurrerend te zijn, aangezien het noodzakelijk zou zijn dat de lonen onder het minimum komen dat werknemers in staat stelt om te concurreren. overleven.
Aan de andere kant kan de machine geen winst genereren: hij consumeert slechts geleidelijk zijn waarde (die bestaat uit verwerkelijkte menselijke arbeid) en integreert deze in de goederen die hij produceert. Deze uitspraak kan verrassend zijn: waarom zou een bedrijf in dit pad investeren als automatisering geen waarde genereert, in plaats van de werknemer? Heel eenvoudig: dit verlaagt de eenheidswaarde, maar verhoogt de algehele abstracte waarde, aangezien het geproduceerde volume toeneemt; dit laatste punt (volume) is alleen relevant omdat deze verhoogde productiviteit de concurrentie diskwalificeert ...
We realiseren ons echter dat de steeds toenemende uitsluiting van het menselijke deel in de productie van goederen onverenigbaar is met de groei van het kapitaal en dat het herverdelen van de winsten onder de verdrevenen slechts een denkfout is. systeem en degenen die slechts de verbijsterde agenten ervan vormen.
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Re: Cuba, een organisch eiland van 80% in de productie van groenten en fruit.




par dede2002 » 03/02/17, 19:00

Ik was de gouden rijst al "vergeten", maar ik "ontdekte" zojuist (op de Wikipedia-pagina over rijstteelt) dat we het in de 17e eeuw al over "gouden rijst" hadden : Wink:

"In 1694 kwam een ​​Nederlandse brik die vanuit Madagaskar rond Kaap de Goede Hoop voer, in een storm terecht en liep vast in Charleston Bay, South Carolina. Het schip was zo beschadigd dat het ter plekke gerepareerd moest worden. De bevolking was van harte welkom verwelkomde de bemanning. Klaar om te vertrekken bedankte de kapitein de gouverneur voor zijn gastvrijheid en bood hem als afscheidscadeau een zak “Golden Seed Rice” (zaden van topkwaliteit) aan. Een gebaar dat niet zonder gevolgen mag blijven!*

https://fr.wikipedia.org/wiki/Culture_du_riz
0 x

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 243-gasten