De bekleding?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De bekleding?




par Did67 » 21/07/17, 07:45

1) Warmtebehandeling is toegestaan ​​in het "bio" -specificatie (conventionele warmtebehandeling, met een stoomgenerator, om de grond te "desinfecteren").

Met kopersulfaat en constant composteren, is dit een van mijn meest ernstige "bedenkingen" vergeleken met "organische" technieken, die niet altijd respect hebben voor levende wezens!

Ik herinner u eraan dat biologisch een reactie is op conventionele landbouw en niet een "constructie van een geoptimaliseerd systeem dat uitsluitend op levende wezens is gebaseerd".

2) Ik heb geen tastbare gegevens over het effect van de dekzeilen.

Het is bekend dat anecische wormen afslaan op een laag van de grond waar de temperatuur 12 ° is. Ze zullen naar beneden gaan. Verminder ongetwijfeld hun activiteit ...

De meest bruikbare aërobe bacteriën komen het meest voor in de eerste cm aarde. Ze zijn gevoelig voor de temperatuur van de bodem ... Maar ze vermenigvuldigen zich extreem snel en hebben vormen van weerstand. Dus ik denk dat binnen een paar dagen het probleem van mogelijke sterfte is opgelost.

Dus ik denk dat het zeildoek een goede slag is met het stokje in de grond. Ik deed het helemaal aan het begin, het eerste jaar, in de herfst / winter. Daar raakt het niet "oververhit". Mag ik deze reflectie niet langer volgen: zuurstof, aerobe verstoringen ...

Op deze aarde moeten altijd compromissen worden gesloten. Deze was, net als koper, beledigend voor mij, gezien mijn doelen.

Dat gezegd hebbende:

a) Een professionele producer heeft beperkingen die ik niet heb; net als de "biologische" teler, sluiten de tuinders van MSV compromissen waar ik van af kan. Het is verre van mij om ze te bekritiseren. Al mijn lezingen beginnen met het "definitiedomein" van PP te vragen: van enkele tientallen tot een paar honderd vierkante meter. Buiten deze limieten levert wat ik zeg problemen op, aangezien een wiskundige functie niet langer iets buiten het domein van de definitie betekent (of gewoon absurd is)

b) Ja, de natuur is veerkrachtig. Van mijn kant lijkt dit mij geen reden om haar te slaan, haar te laten lijden, haar te destabiliseren. Als we kunnen!

c) Omdat ja, een moestuin, zelfs een PP is een antropisch systeem, waar we de levenden beperkingen opleggen. Zelfs thuis. Dus uiteindelijk is alles slechts "cursorpositie". Ik probeer het zoveel mogelijk aan de "levende" kant te houden ...

d) Dit alles is reden genoeg om te "redeneren" en niet om te "kopiëren". Met inbegrip van deze "pausen" die elkaar zijn, inclusief de Schreiber, de Mulet ...

Om terug te keren naar de vraag aan het begin:

- het kan niet "positief" zijn voor de bodem; het is duidelijk !

- Dus de vraag die we onszelf moeten stellen is niet "bedekken of niet bedekken?". Ze is: kan ik zonder ??? Altijd het bekende "denken voordat je handelt". Mijn antwoord aan mij is: ja, ik kan zonder. En dus, als ik het zonder kan en zie dat het niet positief kan zijn, mijn antwoord voor Maan PP: niet in de vorm van zomerdoek. Maar ik zal winterzeil proberen om na de winter warmere grond te hebben, in mijn kas en voor de productie van vroege groenten. Met het risico mijn levende organismen een beetje te verstikken (maar ik wil niet dat ze te veel werken in de winter, omdat ze nitraten zouden produceren die ik niet wil). De broeikas zal daarom een ​​systeem zijn waarvan ik accepteer dat het veel meer antropisch is, aangezien "ik" veel dingen aan de natuur opleg: eerder produceren, waterbeheer, hogere temperatuur ... Dus om eerder groenten te hebben, antropiseer ik veel !!! [In mijn hoofd is de kas niet de "PP"; het is een ander systeem].
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: De bekleding?




par olivier75 » 21/07/17, 08:40

Hallo,
In een van zijn video's moedigt Francois-mulet het gebruik van dekzeilen zonder ideologie aan, om tijd vrij te maken zonder de culturen in gevaar te brengen, en om diezelfde tijd te gebruiken om te leren zonder te doen.
Ik denk dat, op kale grond, de thermische massa dat slechts een kleine dikte maakt en verbrandt, het behoud van de vochtigheid helpt. In ieder geval mogen sommige bacteriën niet echt lijden onder de 50 *, de aanbevolen dekzeilen zijn geweven en daardoor ademend.
Olivier.
0 x
ilguimat
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 26
Inschrijving: 16/07/17, 18:29
x 6

Re: De bekleding?




par ilguimat » 21/07/17, 13:11

Ik volg de MSV-video's veel, en vooral de interventies van de drie mensen die je citeert.
Alles is in feite relatief. Ik denk al dat het simpele feit dat een homo sapiens naar een weiland kijkt een criminogene eerste stap vormt ... : Cry: Het leggen van hooi zal hopen populaties, micro-organismen, insecten ... enz. Die gewend zijn aan onkruid uitroeien, maar zal andere nuttige netwerken ontwikkelen die ons interesseren. Er zijn veel soorten dekzeilen, sommige zijn mircroporeus om water- en gasuitwisseling mogelijk te maken. En dan is het een kwestie van eten, van eind van de maand niet op straat belanden. De beperkingen zijn hetzelfde voor boeren die overschakelen op conserveringslandbouw en niet-kassen. Zoals Konrad Schreiber zegt dat ik ook veel ben "als je een kleine dosis glyfosaat moet gebruiken om de doppen te passeren, doen we het".

We kunnen precies hetzelfde debat voeren met compost, de onvoorwaardelijke held van het dominante ecologische discours. En wat bij nader inzien een slecht ecologisch succes is in termen van verspilde thermische energie en het lozen van gassen in de atmosfeer. Het is echter duizend keer beter dan het groen-natafval dat met 38 ton fossiele brandstoffen wordt vervoerd naar verbranding te sturen.

De beperkingen en de ecologische meerwaarde kunnen niet hetzelfde zijn voor een stedelijke, een landelijke, een zondagse tuinman, een tuinder, een Serviër, een Senegalees. Er zijn tientallen verschillende parameters. Het belangrijkste is dat je op elk niveau de inspanning doet binnen de grenzen van hun middelen. En deze simpele inspanning heeft een enorm schaaleffect, omdat het op lange termijn kan zijn vanwege de aanvaardbaarheid en daardoor ook tijd heeft om te verbeteren.

Zie je, het is allemaal een vraag aan welk einde je de kijker pakt.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: De bekleding?




par Adrien (voormalig nico239) » 21/07/17, 14:43

Did67 schreef:Om terug te keren naar de vraag aan het begin:

- het kan niet "positief" zijn voor de bodem; het is duidelijk !


Bedankt voor dit antwoord dat bevestigt wat ik vermoedde.

Voor de rest ben je het helemaal met je eens dat je altijd moet doen volgens de doelstellingen, beperkingen ... enz

Na voor de kas zou ik liever in het perspectief van het gigantische terrarium zijn : Mrgreen:

De eiken en de kersenbomen beginnen weer onder de kas te groeien, net zoals buiten de babykrekels daar hun galerijen vrolijk graven enz.

Wat niet uitsluit dat ik in de loop van de tijd volledig bovennatuurlijke ervaringen opdoe : Mrgreen:

Ik geef toe dat wintermanagement mij vooral prikkelt ... maar we komen er op de juiste tijd op terug
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: De bekleding?




par Adrien (voormalig nico239) » 21/07/17, 15:01

olivier75 schreef:Hallo,
In een van zijn video's moedigt Francois-mulet het gebruik van dekzeilen zonder ideologie aan, om tijd vrij te maken zonder de culturen in gevaar te brengen, en om diezelfde tijd te gebruiken om te leren zonder te doen.
Ik denk dat, op kale grond, de thermische massa dat slechts een kleine dikte maakt en verbrandt, het behoud van de vochtigheid helpt. In ieder geval mogen sommige bacteriën niet echt lijden onder de 50 *, de aanbevolen dekzeilen zijn geweven en daardoor ademend.
Olivier.


Ja dat heb ik ook gehoord.

Zoals eerder gezegd hebben de pro's snelheidsbeperkingen ...

Ik heb er geen, dus ik maak van de gelegenheid gebruik om deze oplossingen daar te missen.
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: De bekleding?




par olivier75 » 21/07/17, 17:52

Nico239,
Ik specificeer voor het geval dat de bespaarde tijd op wieden is.
Olivier.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: De bekleding?




par Adrien (voormalig nico239) » 22/07/17, 00:30

olivier75 schreef:Nico239,
Ik specificeer voor het geval dat de bespaarde tijd op wieden is.
Olivier.


Ja ja geen zorgen ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: De bekleding?




par Adrien (voormalig nico239) » 22/07/17, 00:42

ilguimat schreef:Door hooi te leggen, zullen veel populaties, micro-organismen, insecten ... enz. Die worden gebruikt voor wild gras, worden uitgeroeid, maar er worden andere nuttige netwerken ontwikkeld die ons interesseren.


Nou, ik weet niet zeker of het leggen van hooi alles van dit type uitroeit, behalve bepaalde wilde kruiden die het moeilijk hebben om terug te groeien onder de laag ...

Maar je denken is interessant omdat het (dit is het geval om te zeggen ...) dit concept van zeildoek omvat.

Je hebt inderdaad (naar mijn mening gedeeltelijk) gelijk, het door onze menselijke tussenkomst op de grond verspreide hooi is ook een vorm van zeildoek.

Als het een enorm voordeel heeft om de aarde in de zomer te beschermen tegen de agressies van de zon, zoals een met gras begroeide weide zou doen, vertraagt ​​het daarentegen in het voorjaar de opwarming van de aarde ...

Vandaar mijn vraag: zou het aan het begin van de lente gepast zijn (of niet) om dit hooi precies te verwijderen, waardoor de aarde sneller opwarmt en de aarde ... "naakt" verlaat totdat de uiterlijk van de eerste heats zeggen zomer niveau :?

In feite zouden we dit jaar bij ons het hooi eind maart hebben verwijderd om het de tweede helft van mei of zo terug te zetten.
1 x
ilguimat
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 26
Inschrijving: 16/07/17, 18:29
x 6

Re: De bekleding?




par ilguimat » 24/07/17, 12:55

nico239 schreef:
ilguimat schreef:Door hooi te leggen, zullen veel populaties, micro-organismen, insecten ... enz. Die worden gebruikt voor wild gras, worden uitgeroeid, maar er worden andere nuttige netwerken ontwikkeld die ons interesseren.


Nou, ik weet niet zeker of het leggen van hooi alles van dit type uitroeit, behalve bepaalde wilde kruiden die het moeilijk hebben om terug te groeien onder de laag ...

Maar je denken is interessant omdat het (dit is het geval om te zeggen ...) dit concept van zeildoek omvat.

Je hebt inderdaad (naar mijn mening gedeeltelijk) gelijk, het door onze menselijke tussenkomst op de grond verspreide hooi is ook een vorm van zeildoek.

Als het een enorm voordeel heeft om de aarde in de zomer te beschermen tegen de agressies van de zon, zoals een met gras begroeide weide zou doen, vertraagt ​​het daarentegen in het voorjaar de opwarming van de aarde ...

Vandaar mijn vraag: zou het aan het begin van de lente gepast zijn (of niet) om dit hooi precies te verwijderen, waardoor de aarde sneller opwarmt en de aarde ... "naakt" verlaat totdat de uiterlijk van de eerste heats zeggen zomer niveau :?

In feite zouden we dit jaar bij ons het hooi eind maart hebben verwijderd om het de tweede helft van mei of zo terug te zetten.


Dit is een vraag die vaak opduikt in permacultuur. Voor degenen die niets verwijderen, is het duidelijk dat koude grond de initiële groei vertraagt. Maar de vertraging is niet per se enorm of zelfs merkbaar. Afgezien van deze eerste parameter, zou ik zeggen dat alles afhangt van de aard van je bodem, het klimaat, de specificiteit van je biotoop.
Van mijn kant was ik op zijn plaats gebleven, maar als ik volgend jaar in de winter hooibedekking blijf (ik denk ook aan groenbemesters), zal ik het in het voorjaar verwijderen om het opnieuw te bedekken. In feite was het starten van de planten moeilijk, bovendien heb ik een bodem met een hydromorfe neiging die zeer snel verzadigd kan worden met water. Ondanks het hooi had ik ook verdichtingszones.
Naast de woelmuizen die regelmatig binnenvallen, zijn er overal galerijen. Conclusie voor mij: verspreid het hooi in het voorjaar + lichte grondbewerking. Maar het is misschien niet nodig als ik voor de niet-vriesende groene meststof optie (= stikstof + waterregeling + grondbewerking) kies.
0 x
ilguimat
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 26
Inschrijving: 16/07/17, 18:29
x 6

Re: De bekleding?




par ilguimat » 24/07/17, 16:10

nico239 schreef:
ilguimat schreef:Door hooi te leggen, zullen veel populaties, micro-organismen, insecten ... enz. Die worden gebruikt voor wild gras, worden uitgeroeid, maar er worden andere nuttige netwerken ontwikkeld die ons interesseren.


Nou, ik weet niet zeker of het leggen van hooi alles van dit type uitroeit, behalve bepaalde wilde kruiden die het moeilijk hebben om terug te groeien onder de laag ...


Vlinders vliegen nog wat slechter onder het hooi ... : Roll: in feite handelen we kunstmatig op het medium om de ene biotoop te vervangen door de andere. Maar goed, een grazend hert doet hetzelfde op zijn schaal.
Afgezien van de grap vind ik dat het debat over technieken voor tuinieren de schizofrenie en de grenzen van het systeem illustreert. Ik nodig je uit om François Mulet MSV 1/6 te bekijken. Zeer synthetisch op pedogenese en het pad van destructieve landbouwpraktijken.
Zoals hij oproept, blijft de slechtste grond die men kan vinden (en hij spreekt met volledige kennis van de feiten) een groentegrond om de eenvoudige en goede reden dat alles daar wordt geëxporteerd, zonder enige invoer van OM, in tegenstelling tot een grond agrarisch waar altijd een beetje import is in de vorm van rietjes of restwortels.
En daar is het grappig: sequentie om 26.00 uur
Dus, als na 4 of 5 jaar alle MO-voorraad is opgegeten, waar zal de grond zich dan mee voeden? Nou, het enige dat eetbaar is, is wat groeit: vandaar de exponentiële inflatie van ziekten en ander ongedierte op de arme salades die je nog zou kunnen planten.
Dus wat te doen als je in ORGANIC super AB bent, zonder pesticiden of glyfosaten die worden verdragen ??? Goed water natuurlijk! Water is toch biologisch? Nog organischer dan normaal een plastic folie ... Zelfs wanneer geïnjecteerd bij 200 ° C onder druk in de grond! :schok: met een moissebate die is omgevormd tot een gigantische vaporetto die de kleinste uitbarsting van resterend leven "behoorlijk" zal vernietigen. Het doet me denken aan de "terugkeer van de levende doden" (Dan O bannon 1985), in wanhoop laten we een atoombom vallen op de stad vol zombies om iedereen te doden, dood, levend, ondoden ...

Ja, ik wist het niet, MAAR WE KUNNEN EEN VLOER AUTOCLAVEN en een geweldige Bioman zijn. Goed, niet per se een superheld.

Dus dat relativeert het gebruik van het zeildoek ... in de marge.

Tenslotte zou een "hénaurme" -stap al de overgang zijn naar MSV als standaardmodel, met of zonder zeildoek!
Dernière édition par ilguimat de 24 / 07 / 17, 16: 15, 1 keer bewerkt.
0 x

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google Adsense [Bot] en 371 gasten