Aquacultuur Spirulina thuis, het is niet ingewikkeld!

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
highfly-addict
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 757
Inschrijving: 05/03/08, 12:07
Plaats: Pyreneeën, 43 jaar
x 7

Aquacultuur Spirulina thuis, het is niet ingewikkeld!




par highfly-addict » 11/12/10, 13:04

Bonjour à tous!
Op veler verzoek.... : Cheesy: cf https://www.econologie.com/forums/afrique-sp ... 10250.html

Hier is een onderwerp over de binnenlandse teelt van spirulina

Een beetje achtergrondgeschiedenis:

Ik ontdekte spirulina een paar jaar geleden toen ik een alternatieve plek in de Gard bezocht, en ik heb natuurlijk opgelet!

Maar niet de tijd, noch de materiële middelen: ik legde het op mijn oor en zei tegen mezelf dat ik het later zou roken.

Vorig jaar, aan het einde van de zomer, liet een buurman en toch vriend mij zijn moestuin bezoeken en .... mijn aandacht werd getrokken door een kinderbadje (plastic kuipje) gevuld met groene soep.

Hij zei tegen mij: ik heb er geen zin meer in, te moeilijk om (in de kas) te overwinteren, heb je interesse?

Ja natuurlijk ! Dus ik vertrek met 10 liter soep en een A4-tje gevuld met de aantekeningen die ik heb kunnen maken.

En sindsdien... groeit het!

Beeld

Hier ziet u de gehele tank, uitgerust met een zonneroerder.


Beeld

Uitzicht op de spinner: een kleine motor, een reductietandwiel, een oude CD uitgerust met plastic messen.


Beeld

Het kleine Chinese herstelpaneel....

Beeld

Troebelheidsmeting: het is bijna tijd om te oogsten!


Een korte video van de roerder in werking


Tot snel voor het materieel en de teeltleiding!
Dernière édition par highfly-addict de 11 / 12 / 10, 13: 57, 1 keer bewerkt.
0 x
"God lacht om degenen die de gevolgen betreuren waarvan zij de oorzaken koesteren" BOSSUET
"Op zien wat gelooft"Dennis WEIDEN
Avatar de l'utilisateur
highfly-addict
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 757
Inschrijving: 05/03/08, 12:07
Plaats: Pyreneeën, 43 jaar
x 7




par highfly-addict » 11/12/10, 13:54

Dus hier is mijn complete "spirulina" -uitrusting:
- een 0,7x0,6x0,25-slagerhuis bijna tot de rand gevuld,
- een kleine "roerder" op zonne-energie gemaakt van een oud gedemonteerd hifi-systeem en aangedreven door een klein zonnepaneel afkomstig van een Chinees HS schrikdraadapparaat (foto's beschikbaar op aanvraag).
- een grote tas,
- een marmeren plaat om te drogen
- een werper
- een thermometer,
- Zonnebloempapier voor pH
- witte overwinteringsdoek om indien nodig schaduw te geven.
- en natuurlijk de ogen, de neus en de vingers.
Dat is alles!

Oh ja ! Ik vergat: de SECCHI-schijf, een klein wit oppervlak aan het uiteinde van een liniaal met schaalverdeling: de meting wordt uitgevoerd door de schijf in de soep te dompelen, zodra deze onzichtbaar wordt, lezen we de schaalverdeling die overeenkomt met het oppervlak.

Blootstelling van de tank aan licht maar zonder direct zonlicht (doodsgevaar!), pH van de cultuur tussen 9 en 11,5 in brak water.
De ideale temperatuur ligt tussen de 25 en 35°C, spirulina stopt met groeien onder de 15°C. Ik weet de bovengrens niet, maar aangezien ik nog nooit naar 35°C ben geklommen...

De diepte mag niet groter zijn dan 20 cm en het roeren moet zacht en regelmatig zijn.

De tijd om te oogsten is gekomen als de SECCHI tussen de 20 en 30 mm is. We proberen het terug te brengen naar 35-45 mm.

Om dit te doen, twee oplossingen:
- microfiltratie van de soep... (hier ben ik niet voor uitgerust),
- enkele uren laten rusten (roer uit), de algen vormen een tapijt op het oppervlak dat gemakkelijk te verzamelen is met een zeef.

We geven "voedsel" naar wat we eten (oogst gemiddeld ongeveer elke drie dagen in goed seizoen).
Het "eten" is urine of brandnetelmest, ijzerzouten (liever citraten indien mogelijk) en houtas.
Het is ook nodig om zuiveringszout te hebben dat wordt gebruikt om de pH in evenwicht te brengen en om opgeloste CO2 te leveren, wat de groei van algen "stimuleert".

Alle kunst is om een ​​ritme van sampling / feeding te vinden aangepast aan de omstandigheden van het moment (verlichting, temperatuur, ...).
Met een beetje ervaring gaat het heel goed "door te voelen".

We zullen onderscheiden

- het "kweekmedium": tel voor 100 l 30 l "aswater", 500 g zout en 70 l water.

- "aswater": bereid in een verhouding van 1 kg houtas op 5 l water (2 passages) waaraan 65 g/l natriumbicarbonaat is toegevoegd.

- de "ijzeroplossing": één liter witte azijn, het sap van twee citroenen en 100 g oude nagels, gedurende 10 dagen gemarineerd. 1 ml van deze oplossing "compenseert" de verzameling van 10 g verse spirulina.

- "voedsel": brandnetelmest + ijzeroplossing of urine + ijzeroplossing. 100 ml urine "compenseert" de opvang van 50 g verse spirulina, er is iets meer mest nodig (x2 tot x3 in één oogopslag) voor hetzelfde resultaat.

Het oogsten en voeren gebeurt regelmatig, afhankelijk van de afname van SECCHI, in de ochtend, van mei tot oktober op onze breedtegraden.


Tenslotte de gezondheid van de cultuur: bij een goede gezondheid is de cultuur van spirulina diep en donkergroen/blauw, maar dit kan ook gebeuren....

- het gewas wordt bleek en is erg "dik", er vormt zich modder op de bodem: te veel licht en voedsel: spoel het slib weg, schaduw een beetje en oogst zonder bijvoeding, of zelfs in extreme gevallen verdunnen met water dat helemaal puur zoet is.

- de spirulina verzamelen zich in klonten op de bodem van de tank: dit is een symptoom van stress (te veel verdunning, of lichte of thermische schok, stikstoftekort). De oplossing is schaduw geven, stikstof toevoegen, de klontjes breken (passette) en zachtjes schudden.

- bij aanraking is de cultuur "gelatineus": gebrek aan stikstof en zwavel, voeg urine toe (vooral niet te veel!).

- schuimvormen: zonnesteek! Schaduw en verminder het roeren.

- veel bellen overdag: sterke groei, schaduw, vaak oogsten;
- veel nachtelijke bubbels: fermentatie, verwijder de aanslag.

- "zeepachtige" aanraking van de cultuur: pH te hoog, schaduw en voeg bicarbonaat toe.


Alstublieft ! Ik hoop dat het ideeën zal geven!


: Cheesy:

Als u vragen heeft, aarzel dan niet!
Dernière édition par highfly-addict de 11 / 12 / 10, 23: 48, 1 keer bewerkt.
0 x
"God lacht om degenen die de gevolgen betreuren waarvan zij de oorzaken koesteren" BOSSUET

"Op zien wat gelooft"Dennis WEIDEN
xboxman4
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 120
Inschrijving: 09/07/08, 20:04
x 2




par xboxman4 » 11/12/10, 17:46

Zeer goed onderwerp ;) Goed gedetailleerd.

Om je algen te verzamelen kun je een zijden laken gebruiken! Dit is wat ze destijds in Zuid-Amerika gebruikten om spirulina te ‘plukken’.

Er wordt het hele jaar door geoogst?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 11/12/10, 17:59

Bedankt voor dit onderwerp. Ik zou graag hetzelfde willen doen, maar niet vóór de lente.

Uh, de kat heeft het al geproefd? : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272




par Grelinette » 11/12/10, 18:31

Sorry voor mijn onwetendheid... maar moet spirulina daarna als infuus of in soep worden ingenomen? :?

(In ieder geval gefeliciteerd met dit interessante en zeer duidelijke dossier)
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
xboxman4
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 120
Inschrijving: 09/07/08, 20:04
x 2




par xboxman4 » 11/12/10, 18:39

Grelinette schreef:Sorry voor mijn onwetendheid... maar moet spirulina daarna als infuus of in soep worden ingenomen? :?

(In ieder geval gefeliciteerd met dit interessante en zeer duidelijke dossier)


jij eet het : Mrgreen: Als voedingssupplement ;)
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 11/12/10, 18:53

Grelinette schreef:Sorry voor mijn onwetendheid... maar moet spirulina daarna als infuus of in soep worden ingenomen? :?

(In ieder geval gefeliciteerd met dit interessante en zeer duidelijke dossier)


Bekijk de video over dit onderwerp: https://www.econologie.com/forums/afrique-sp ... 10250.html

+ Google is je vriend :)
http://fr.wikipedia.org/wiki/Spiruline

ps: gedroogde spirulina is eetbaar (zo niet lekker) maar in een kweekbad vind ik het niet verteerbaar...
0 x
Avatar de l'utilisateur
highfly-addict
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 757
Inschrijving: 05/03/08, 12:07
Plaats: Pyreneeën, 43 jaar
x 7




par highfly-addict » 11/12/10, 19:35

Bedankt allemaal voor deze leuke reacties!

xboxman4 schreef:...
Er wordt het hele jaar door geoogst?


Op onze breedtegraden kunnen we oogsten van april-mei tot september-oktober.

Voor de overwintering laat ik de temperatuur dalen tot ongeveer 10-12°C of zelfs lager en laat ik het met rust, waarbij ik bij mooi weer nauwelijks elke dag een beetje roer.

Christophe, het bad van de cultuur, is inderdaad niet geweldig om te drinken!

Anders zijn met gedroogde spirulina allerlei culinaire fantasieën mogelijk zolang het niet gekookt is: neongroene puree, in vlokken direct op de salade, of zelfs op een broodje ham....

Bon eetlust voor iedereen!

edit ps: bedankt Christophe voor dit werk als gastheer/moderator!
En... ja, de kat smaakte... maar vond de zwemfase en de daaropvolgende verzorging niet leuk!
Dernière édition par highfly-addict de 11 / 12 / 10, 19: 43, 1 keer bewerkt.
0 x
"God lacht om degenen die de gevolgen betreuren waarvan zij de oorzaken koesteren" BOSSUET

"Op zien wat gelooft"Dennis WEIDEN
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272




par Grelinette » 11/12/10, 19:41

Hier, een klein vraagje als dit...

Spirulina is een rijk en uitgebalanceerd voedingssupplement voor mensen, zou het ook goed zijn voor paarden?...

Als u alle voedingssupplementen kende (min of meer twijfelachtig) die er zijn om toe te voegen aan het paardenrantsoen!
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Avatar de l'utilisateur
highfly-addict
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 757
Inschrijving: 05/03/08, 12:07
Plaats: Pyreneeën, 43 jaar
x 7




par highfly-addict » 11/12/10, 19:50

Nou Grelinette, wij hadden hetzelfde idee!

Eigenlijk weet ik niet of deze cyanophyceae ook goed is voor paarden, maar ik denk van wel, gezien de verteerbaarheid voor mensen.

De zorg is dat er grote hoeveelheden nodig zijn.
Als ik een kuur van spirulina voor mijn merrieveulen wil overwegen, zal het nodig zijn om te vergroten een beetje mijn opstelling!

Sterker nog, ik heb zo weinig over dat ik aarzel om hem zelfs maar een voorproefje te geven!

De armen ! : Mrgreen:
0 x
"God lacht om degenen die de gevolgen betreuren waarvan zij de oorzaken koesteren" BOSSUET

"Op zien wat gelooft"Dennis WEIDEN

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 415-gasten