Gloednieuw op de forum maar minder om te cultiveren met behulp van hooi

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Gloednieuw op de forum maar minder om te cultiveren met behulp van hooi




par Did67 » 02/09/17, 14:16

Begrijp mijn vragen niet verkeerd: dit is geenszins een uitdaging. Het is gewoon om dwazen niet als vanzelfsprekend te beschouwen... En om mijn overtuigingen te baseren op echte feiten.

1) Ik heb de neiging om "heuvels" te horen als je hebt gegraven, dan hout hebt begraven en dan bedekt met aarde - dat is wat je meestal ziet. Ik wilde het zeker weten, voor een nauwkeurig begrip van de dingen.

2) Weten wat er in de tomatenplanten zit, was weten hoeveel onze "resultaten" zijn anders... Als je geen meeldauw zou hebben, onderhevig aan herhaling over meerdere jaren, zouden we de verbluffende effectiviteit van andere mechanismen kunnen toegeven (dan die welke ik noem). Afhankelijk van de ontwikkelingen in de nabije toekomst is dit minder radicaal (wat een "bepaalde" aanpassing of reactie niet uitsluit...)

3) In dit geval zullen de zaken ongetwijfeld de komende dagen/weken uitkristalliseren. Zelfs als het om necrose op de bladeren gaat, moeten we voorzichtig blijven: de reacties kunnen leiden tot abscissie en de vorming van nieuwe bladeren. In het verleden leidde necrose op stengels daarentegen tot een "generalisatie". Je hebt nog alle kansen - we zullen het zien! Ik, met de necrose op de stengels, denk dat het vrij snel zal worden geschoten.

Ik hoop dat je het apparaat twee of drie jaar zult herhalen. Ik ben ervan overtuigd (wat geen bewijs is) dat je in mijn omstandigheden van vorig jaar geen tomaat op de pootjes hebt zien liggen. Dit overkwam mij op tomatenplanten (3 of 4, in elkaar verweven) die ik had achtergelaten, zonder te snoeien, zonder uit te zetten. Alles werd verbrand, inclusief de vruchten, voordat het kon worden geoogst... Terwijl dit jaar de aanvallen op de 2 of 3 verwaarloosde planten van hetzelfde type als ik ernstiger zijn dan in de tunnel, maar oneindig veel minder ernstig als ik heb ervaren afgelopen jaar...

Dit jaar heb ik, zoals je zag, alleen aan de buitenkant necrose aan mijn voeten. Er is dus een duidelijk verschil (ook al produceren ze tot nu toe allebei, maar ik verwacht een beetje, misschien ten onrechte, ik denk dat dit heel snel aan de buitenkant verpest zal worden; wordt vervolgd).
0 x
lazzaret
x 17

Re: Gloednieuw op de forum maar minder om te cultiveren met behulp van hooi




par lazzaret » 02/09/17, 14:52

Ik ben het ermee eens dat het een jaar zonder meeldauw zal zijn geweest". In een jaar waarin de druk op "meeldauw" sterk tot zeer sterk is, zouden de bevindingen waarschijnlijk anders zijn. In die zin zou het nodig zijn om de huidige situatie opnieuw te testen (situaties 4, 5 en 6).

Ik denk ook dat de mechanismen combineren, preventief en ‘curatief’: het vermijden van open water is heel eerlijk en daarom is het plaatsen van een dak een geweldig idee. Het zoeken naar een combinatie van elicitors kan helpen de controle (in termen van duur? en/of kracht?) van de schimmelaanvallen die je krijgt als je een dak erop zet, te versterken.

Dit kan anekdotisch zijn... of niets met elkaar te maken hebben... maar ik merkte dat de jonge eikenbomen eromheen gevuld zijn met mycelium (witachtig vilt) van een schimmelziekteverwekker die ze al heel vroeg opliepen. Liggen zij aan de oorsprong van deze beroemde uitlokkers waar ik het over heb?
Omdat de moestuin zich in een open omgeving bevindt, ontgaat de subtiliteit van alle mechanismen mij, zoveel is zeker. Dus zien dat de bestaande systemen ‘werken’ is voor mij al een overwinning.
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Gloednieuw op de forum maar minder om te cultiveren met behulp van hooi




par izentrop » 02/09/17, 15:31

Ook ik heb gemerkt dat een geventileerde tomatenschuilplaats essentieel is om aanvallen van valse meeldauw te verminderen. Mulchen en de bladeren ook van de grond isoleren. Zie het advies van Gerbaud http://www.gerbeaud.com/jardin/fiches/m ... ,1374.html

Omdat ik niet vroeg genoeg met mijn zaailingen was begonnen, kocht ik planten in pluggen, F1-pyros. In principe vroeg, maar ook wat laat geplant, ik heb pas 2 weken geleden tomaten geoogst.
Het moet ook gezegd worden dat ik, althans in het begin, probeerde de fijnproevers niet te verwijderen. De takken bevestigde ik aan een hekwerk dat ik aan het plafond van de kas hing. Sinds juli verwijder ik de uitgroei weer.
Resultaat, meer tomaten maar kleinere en vertraagde rijping.

Nou, de eerste keer heb ik zo weinig aanvallen van meeldauw gehad en ik denk dat de 2 preventieve behandelingen er iets mee te maken hebben.
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Gloednieuw op de forum maar minder om te cultiveren met behulp van hooi




par izentrop » 03/09/17, 09:30

Did67 schreef:Veel levende mechanismen zijn "competities", die in feite tot co-evolutie leiden... Een soort evenwicht, waarin iedereen altijd zijn plaats vindt, zonder ooit volledig te domineren zonder te worden ingehaald...
Het identificeren van de plant die resistent is tegen een ziekte om deze te vermenigvuldigen is goed, maar het identificeren van de plant die resistent is tegen het onveranderlijke gen van een ziekte is duurzamer.
Dit is waar de wetenschap haar onderzoek richt op het verminderen van het essentiële gebruik van pesticiden in de boomkwekerij, wat kan worden uitgebreid naar de rest van de gewassen.
Geen nieuws over dit project gevonden http://www.arboriculture-fruitiere.com/ ... ce-durable
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Gloednieuw op de forum maar minder om te cultiveren met behulp van hooi




par Did67 » 03/09/17, 09:40

Ja je hebt gelijk. Maar dit is waar het moeilijk wordt voor organismen die veel ‘bewegen’! Kortom, ze evolueren snel...

Voor bepaalde parasieten wordt het “stabiele deel” snel en gemakkelijk gevonden...

Voor anderen nee: kijk naar malaria. Naast het feit dat er niet veel onderzoek is, omdat de getroffen landen niet erg "bankeerbaar" zijn, is er de moeilijkheid van instabiliteit van de Plasmodium-"handtekeningen"...

Voor anderen is de “voorspelling” van de variabele signatuur, specifiek voor de stam, niet eenvoudig – griepvaccins, die soms “toeslaan” naast het echte doelwit …
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Gloednieuw op de forum maar minder om te cultiveren met behulp van hooi




par izentrop » 03/09/17, 11:36

Het terugdringen van de nitraatvervuiling kan ook de proliferatie van ziekteverwekkers helpen verminderen.
de aquatische milieus die het meest verrijkt zijn aan nitraten, zijn vaak ook de milieus die de meest pathogene ziektekiemen en parasieten en/of vectoren bevatten die verantwoordelijk zijn voor zoönosen (cholera, malaria en andere door water overgebrachte ziekten31). https://fr.wikipedia.org/wiki/Nitrate#. ... icit.C3.A9
Dat weten we ook
66% van de nitraten in water is afkomstig uit de landbouw, 22% uit lokale overheden en 12% uit de industrie.

bron: http://www.vedura.fr/environnement/poll ... 9269916583
Reproductierechten: http://www.vedura.fr/legal/droit-reproduction-contenu (moet gelezen worden vóór enige reproductie van de inhoud)
Om ons te contacteren: http://www.vedura.fr/contact
Fenoculturisten moeten ook het goede voorbeeld geven: kaal land of bedekt land zonder omringende vegetatie (bomen) kan op bepaalde bodems ook bijdragen aan het probleem.

Waar wacht de regering op om toezicht te houden en hard op te treden... Ik denk hier aan grote oogsten ;)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Gloednieuw op de forum maar minder om te cultiveren met behulp van hooi




par Did67 » 03/09/17, 11:58

lazzaret schreef:Dit kan anekdotisch zijn... of niets met elkaar te maken hebben... maar ik merkte dat de jonge eikenbomen eromheen gevuld zijn met mycelium (witachtig vilt) van een schimmelziekteverwekker die ze al heel vroeg opliepen. Liggen zij aan de oorsprong van deze beroemde uitlokkers waar ik het over heb?
Omdat de moestuin zich in een open omgeving bevindt, ontgaat de subtiliteit van alle mechanismen mij, zoveel is zeker. Dus zien dat de bestaande systemen ‘werken’ is voor mij al een overwinning.


Dat zag ik ook. Al enkele jaren. Waarschijnlijk een schimmel van het type echte meeldauw...

Ik heb zelfs een reeks wilde planten gefotografeerd die getroffen zijn door "cryptogame ziekten" om het naïeve idee, vaak uitgedrukt, te bestrijden dat ziekten het gevolg zijn van selectie! [Nogmaals, draai mijn zin niet om: ik zeg niet dat selectie - om zo grote, zeer rode vruchten te hebben, zulke productiviteit, grotere snelheid... dus ik zeg niet dat deze selectie niet zal leiden tot verlies van weerstand... Het gaat automatisch. Als we op het ene punt vooruitgaan, gaan we op een ander punt achteruit...]

Dit is niet anekdotisch als we het ‘echt willen begrijpen’, om vervolgens beter samen te werken met natuurlijke mechanismen en erop te vertrouwen. En om te ontsnappen aan ‘religieuze gedachten’. Dit lijkt mij een voorwaarde om vooruit te komen...
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Gloednieuw op de forum maar minder om te cultiveren met behulp van hooi




par izentrop » 03/09/17, 12:06

Did67 schreef:Ja je hebt gelijk. Maar dit is waar het moeilijk wordt voor organismen die veel ‘bewegen’! Kortom, ze evolueren snel...
Het kan ook zijn dat we er niet in zijn geslaagd een vaccin te maken dat zich richt op een onveranderlijk gen, zoals bij vaccins die wel werken.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Gloednieuw op de forum maar minder om te cultiveren met behulp van hooi




par Did67 » 03/09/17, 12:15

lazzaret schreef:
controverse stoort mij niet, over het algemeen vind ik het (ook) leuk, maar als ik het gevoel heb dat bepaalde mensen er last van hebben, ga ik liever gewoon opzij. Vooral omdat ik nieuw ben en ik de legitimiteit begrijp die anciënniteit biedt.



Trouwens, op dit punt: voor mij is het het tegenovergestelde! Ik denk niet dat ik iemand verras.

Ik provoceer, ‘stoor’. Ik spreek tegen. Ik denk dat we mentale patronen moeten ‘exploderen’ zodat mensen kunnen evolueren.

Als ik op een conferentie voor een vereniging die is opgericht om compostering te promoten, mijn dia verlaat waar ik zeg dat composteren een verspilling van tijd en energie is, provoceer ik. Ik wil er nog aan toevoegen: dit blijft de beste manier om met huishoudelijk afval om te gaan” (en ik specificeer mondeling: “als je niet de tuin vlak achter je huis hebt!”).

De grens tussen deze ‘provocaties’ en ‘agressie’ is soms dun. Helaas is het mij vaak overkomen dat ik uitglijd... Geconfronteerd met een kamer, geconfronteerd met een site en mensen die je niet kent, en die extreem verschillende persoonlijke gevoeligheden hebben, is het duidelijk dat sommigen door te schudden om wakker te worden een schil, je snijdt de anderen in stukken, minder stevig...

Ik probeer mezelf te disciplineren en het stuk "los te laten" voordat het ontaardt, voordat het in conflict verandert... Soms (vaker tijdens live optredens, op conferenties) vind ik de vorm van humor waardoor het allemaal overkomt! Ik laat bijna nooit iemand de kamer verlaten. En veel mensen komen mij aan het eind begroeten, alsof ik ze een cadeau heb gegeven...

Ik heb alleen een samengesteld publiek voor me. Of hier, een "set lezers"...
0 x
lazzaret
x 17

Re: Gloednieuw op de forum maar minder om te cultiveren met behulp van hooi




par lazzaret » 03/09/17, 15:11

Did67 schreef:
lazzaret schreef:
controverse stoort mij niet, over het algemeen vind ik het (ook) leuk, maar als ik het gevoel heb dat bepaalde mensen er last van hebben, ga ik liever gewoon opzij. Vooral omdat ik nieuw ben en ik de legitimiteit begrijp die anciënniteit biedt.



Trouwens, op dit punt: voor mij is het het tegenovergestelde! Ik denk niet dat ik iemand verras.

Ik provoceer, ‘stoor’. Ik spreek tegen. Ik denk dat we mentale patronen moeten ‘exploderen’ zodat mensen kunnen evolueren.

Als ik op een conferentie voor een vereniging die is opgericht om compostering te promoten, mijn dia verlaat waar ik zeg dat composteren een verspilling van tijd en energie is, provoceer ik. Ik wil er nog aan toevoegen: dit blijft de beste manier om met huishoudelijk afval om te gaan” (en ik specificeer mondeling: “als je niet de tuin vlak achter je huis hebt!”).

De grens tussen deze ‘provocaties’ en ‘agressie’ is soms dun. Helaas is het mij vaak overkomen dat ik uitglijd... Geconfronteerd met een kamer, geconfronteerd met een site en mensen die je niet kent, en die extreem verschillende persoonlijke gevoeligheden hebben, is het duidelijk dat sommigen door te schudden om wakker te worden een schil, je snijdt de anderen in stukken, minder stevig...

Ik probeer mezelf te disciplineren en het stuk "los te laten" voordat het ontaardt, voordat het in conflict verandert... Soms (vaker tijdens live optredens, op conferenties) vind ik de vorm van humor waardoor het allemaal overkomt! Ik laat bijna nooit iemand de kamer verlaten. En veel mensen komen mij aan het eind begroeten, alsof ik ze een cadeau heb gegeven...

Ik heb alleen een samengesteld publiek voor me. Of hier, een "set lezers"...


we hebben allemaal onze eigen gevoeligheid.
meestal doe ik dingen voor mezelf in mijn hoekje. Op die manier zijn er geen conflicten of controverses.

Zoals ik altijd zeg, het belangrijkste is dat je plezier hebt. Het beste moment, ook al deel ik het met plezier, is het moment waarop ik me voorstel hoe de moestuin, de tuin.... zal evolueren
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : LudoThePotagiste en 328 gasten