Storm in een glas water door convectie van water

Verschillende ervaringen gemaakt door leden van de forums met name wat betreft kleine huishoudelijke apparaten en energiebeheer.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Storm in een glas water door convectie van water




par Christophe » 04/02/10, 16:34

Tijdens de testen op palmolie ( https://www.econologie.com/forums/stocker-de ... t7421.html ) Ik heb "levende" convectiebewegingen kunnen waarnemen van "warmtedragend" water dat van onderaf wordt verwarmd en van bovenaf wordt gekoeld.

Terwijl het water geladen was (waarschijnlijk bacterievorming), kunnen we mooie convectiebewegingen waarnemen: http://www.youtube.com/watch?v=eOgXZ8-VOy8

Beeld

Dit is het soort dingen dat ik wou dat ik op school had gedaan...

Het "turbulente" fenomeen is vooral zichtbaar aan de linkerkant (warmer omdat naar het midden van de kachel gericht)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33




par Philippe Schutt » 04/02/10, 17:47

vreemd, ik had gedacht dat het water in het midden zou stijgen en aan de rand naar beneden zou komen. Of is de bodem van de pot niet de hotspot?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 04/02/10, 17:55

Ah, dat zijn de mysteries van de natuurkunde. Er is ook geen echte symmetrie tussen links en rechts terwijl die er in theorie wel zou moeten zijn (dubbele werveling)

Ik denk dat de warmwaterbron (kachel) aan de linkerkant heter is dan aan de rechterkant en het water wordt nog steeds verwarmd door straling als het tegen de linkermuur opstijgt.

De kolf wordt niet in het midden geplaatst maar aan de rechterkant van de kachel het midden van de kolf is 15-20 cm van de rand (achterkant en zijkant).

Persoonlijk is het de bewegingssnelheid die indruk op me maakte, ik dacht niet dat het zo snel was...

Anders zou kk1 een idee hebben wat de "zilvervlokken" zijn die in het water verschenen? : Lol:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33




par Philippe Schutt » 04/02/10, 18:18

kalksteen?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 04/02/10, 18:21

Uh nee, ik denk niet dat het te veel "schijnt" (moeilijk te zien op de video) en er was geen "aan het begin".

Ik denk aan een bacteriële ontwikkeling maar welke? Mysterie...
0 x

Terug naar "Econological Laboratory: verschillende ervaringen voor econologic"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 49-gasten