Test van de ontstekingscyclus van led- of compacte fluorescentielampen

Verschillende ervaringen gemaakt door leden van de forums met name wat betreft kleine huishoudelijke apparaten en energiebeheer.
bamboe
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1534
Inschrijving: 19/03/07, 14:46
Plaats: Breizh




par bamboe » 01/11/07, 09:23

innuend0 schreef:Heeft iemand van u ooit persoonlijk compacte fluorescentielampen gekocht die geen merkbare/storende vertraging nodig hebben om hun maximale lichtstroom te bereiken?


Hallo,

Ik heb Philips, maar aangezien ik ze enige tijd geleden kocht, zullen ze qua snelheid niet zo goed zijn als de nieuwe.
Persoonlijk voel ik echter geen ongemak. Ik plaatste ze op plaatsen die zich ervoor lenen, dat wil zeggen plaatsen waar we lang verblijven, zoals eetkamer, keuken, badkamer. Het laat zien dat de verhouding vertraging/ontstekingsduur erg klein is => minder vervelend. dit zijn ook plekken waar ik niet direct behoefte heb aan fel licht. Integendeel, het is vriendelijker voor de ogen : Cheesy:
0 x
Solar Productie + VE + VAE = korte cyclus elektriciteit
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79313
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11040




par Christophe » 01/11/07, 13:37

innuend0 schreef:Heeft iemand van u ooit persoonlijk compacte fluorescentielampen gekocht die geen merkbare/storende vertraging nodig hebben om hun maximale lichtstroom te bereiken?


Natuurlijk ... het wordt een neon genoemd (hoewel er ook een verbetering is in de helderheid van de neons als ze heet zijn, maar het verschil is minder belangrijk) :)

Maar het is neon maar dan compacter... : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
innuend0
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 24
Inschrijving: 27/09/06, 21:57
Plaats: Elzas




par innuend0 » 05/11/07, 17:19

Ik vond zeer interessante informatie, en die wilde ik met u delen: er wordt voornamelijk gesproken over de "tijd die een compacte fluorescentielamp nodig heeft om zijn maximale lichtstroom te bereiken"; maar waarschijnlijk andere dingen: ik had geen tijd om alles te ontleden...

Lees:
http://www.commeunpro.com/forum/sutra23723.php
(het is relatief kort)

Vervolgens het document vermeld in de bovenstaande link:
https://www.econologie.com/guide-pour-de ... -3587.html
(zie pagina 82 voor een interessante test en een curve van de verkregen resultaten)

Eindelijk een meer algemeen document, maar oud... waarin op een technische manier bepaalde kenmerken van compacte fluorescentielampen worden beschreven. De auteur geeft direct de namen van merken en modellen:
https://www.econologie.com/guide-pour-de ... -3587.html
0 x
nialabert
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 258
Inschrijving: 02/06/05, 22:32
Plaats: Genève




par nialabert » 06/11/07, 20:43

Hallo,
het consumentenmagazine van de Franstalige televisie in Zwitserland testte de nieuwe spaarlampen:
ABE

Zoals gewoonlijk vertellen ze niet alles:
- Ze testen de aan- en uitcycli maar zonder waarden op te geven
- Ze houden geen rekening met de ingebouwde energiekosten van alle interne elektronica.

En afgezien van elektriciteit ben ik er nog steeds niet van overtuigd dat ik met deze lampen nog iets anders bespaar.
0 x
***************************
Onderzoekers die op zoek zijn te vinden, maar de onderzoekers vonden het zoekt.
Lot
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 05/01/08, 20:49

lexman




par Lot » 05/01/08, 21:07

Hallo,
Ik heb met veel interesse je discussies gelezen.
Wat mij betreft, ik ben gemaakt met een probleem van nomenclatuur.
Ik heb 2 compacte fluorescentielampen gekocht (nou ja, ik weet niet echt wat het zijn, behalve dat ze een plastic blokje tussen de voet en het glas hebben) van Lexman (20w)
De eerste is eivormig en de tweede bolvormig.

Om de een of andere reden heeft de eerste 1 minuut nodig om zijn maximale luminantie te bereiken, terwijl de tweede 80% moet "geven" of na een seconde.
Kijkend naar de inscripties die ik op de 1e zie:
Lexman FS118 20w 2700K 230V 50He 140mA
De tweede
Lexman FS117 20w 2700K 230V 50He 140mA


Dus ik zeg tegen mezelf dat deze FS11x een betekenis moet hebben, maar onmogelijk om het op het net te vinden.

Misschien kan jij me helpen.
Heb je anders een betere "reactiviteit" van de sferische compacte fluorescentielampen opgemerkt in vergelijking met de andere vormen?

Merci pour vos réponses
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79313
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11040




par Christophe » 06/01/08, 00:33

Normaal gesproken zou ik zeggen dat het interieur van deze 2 modellen hetzelfde is, vooral als ze tegelijkertijd zijn gekocht...

Voor het verschil in gedrag neig ik naar een "niet-conforme" component in een van de 2... Delnoram zal toch een preciezere verklaring hebben?

Aandacht de snelheid van verlichting lijkt een nadeel te zijn in de levensduur een fluorescerende lamp (met andere woorden: hoe sneller deze oplicht, hoe meer de gloeidraad wordt belast en dus kwetsbaar is en hoe korter de levensduur van de lamp waarschijnlijk is).
Dernière édition par Christophe de 06 / 01 / 08, 11: 38, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
delnoram
Modérateur
Modérateur
berichten: 1322
Inschrijving: 27/08/05, 22:14
Plaats: Mâcon-Tournus
x 2




par delnoram » 06/01/08, 10:20

Christophe schreef:Normaal gesproken zou ik zeggen dat het interieur van deze 2 modellen hetzelfde is, vooral als ze tegelijkertijd zijn gekocht...

Voor het verschil in gedrag neig ik naar een "niet-conforme" component in een van de 2... Delnoram zal toch een preciezere verklaring hebben?


Wat wil je nog meer dat ik zeg, behalve dat het "niet-conform" en misschien al overdreven is, elk onderdeel binnen een bereik van + of - X% ligt, dus we kunnen zonder het bereik van x% te verlaten, we kunnen behoorlijk hebben verschillende gedragingen.
0 x
"Denken mag niet worden onderwezen op school in plaats van om het leren te maken door het hart van de feiten dat niet alle bewezen? '
"Het is niet omdat ze waarschijnlijk verkeerd zij gelijk te zijn!" (Coluche)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79313
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11040




par Christophe » 06/01/08, 11:33

Ah, dat was de reden dan? Bedankt voor het bevestigen, het is waar dat 10% variatie in waarde op een RC-circuit uiteindelijk veel kan veranderen in de resonantie :)
0 x
Lot
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 05/01/08, 20:49




par Lot » 07/01/08, 12:01

Hallo,
ter informatie heb ik een tweede bolvormige lamp gekocht en deze licht net zo snel op als de eerste.

Gezien de prijs (8.5€) en de aangekondigde levensduur (8000u) denk ik dat de fabrikant gekozen heeft voor een goedkoper, minder zuinig systeem, met een kortere levensduur, maar dat sneller oplicht.

Het is misschien niet gek, want het perfecte apparaat (dat 100000 uur meegaat, bijna niets verbruikt) maar dat 10 minuten nodig heeft om op te lichten, zou niemand interesseren!

Cdlt
Lot
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Econological Laboratory: verschillende ervaringen voor econologic"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 34-gasten