Verminder uw ecologische voetafdruk

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
ENERC
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 725
Inschrijving: 06/02/17, 15:25
x 255

Re: Verminder uw ecologische voetafdruk




par ENERC » 20/04/20, 17:44

Ik begrijp deze tabel niet:

"Groene stroom kopen". Of je het nu koopt of niet, het wordt geproduceerd. Als we het over elektriciteit hebben, stoten ENR's niet minder CO2 uit dan kernenergie - het is zelfs het tegenovergestelde!

"Recyclen" . de 60 kg plastic in de bak per jaar vertegenwoordigt 200 kg CO2 (2% van de uitstoot). Maar als we de 13 kg jaarlijks afval per inwoner nemen, wat levert dat dan op? Bitumen wordt deels gerecycled, beton helemaal niet, schroot een beetje.
Recycling van afval (inclusief industrieel afval) is dus van fundamenteel belang. Het beste is om te stoppen met het gebruik van bitumen en beton.

Ik heb het niet over de overduidelijk oude figuren die de hybride minder energie-intensief vinden dan de elektrische auto (of zo laden ze de auto op met kolen...)

Sorry: deze afbeelding is een vod.
0 x
Avatar de l'utilisateur
gildas
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 879
Inschrijving: 05/03/10, 23:59
x 173

Re: Verminder uw ecologische voetafdruk




par gildas » 20/04/20, 23:44

Het werd uitgebracht in 2017

Geconfronteerd met een groot aantal reacties, verduidelijkte AFP dat deze infographic afkomstig is uit een studie gepubliceerd in 2017.


Deze oplossing om de ecologische voetafdruk te verkleinen is niet unaniem. Terwijl de intergouvernementele groep van experts op het gebied van klimaatverandering op maandag 8 oktober een nieuwe waarschuwing uitbracht over de opwarming van de aarde, koos AFP ervoor om op Twitter een infographic te publiceren om de CO2-uitstoot te verminderen. Zo laat de grafiek zien dat het vervangen van lampen of recyclen een lage impact heeft. Aan de andere kant heeft "een kind minder hebben" een zeer grote impact.

https://www.francetvinfo.fr/meteo/clima ... 76621.html

Een deel van de grotere grafiek:
grafiek.jpg
graph.jpg (363.81 KiB) 4670 keer bekeken
1 x
Avatar de l'utilisateur
gildas
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 879
Inschrijving: 05/03/10, 23:59
x 173

Re: Verminder uw ecologische voetafdruk




par gildas » 10/05/20, 12:57

Hallo,
Een goed hulpmiddel om je ecologische voetafdruk te verkleinen met een VAE:
Wij zijn verschillende leden van VeloBuc die zijn overgestapt op elektrische fietsen.
We kozen allemaal voor modellen met motor in het crankstel. Deze fietsen worden gebruikt voor woon-werkverkeer en om boodschappen te doen met een aanhanger of om kinderen te vervoeren.

Met 35 tot 40 km per dag bij 22 -23 km gemiddeld, reisden we tussen de 5000 km voor de meest recent bekeerde leden tot meer dan 12000 km voor een lid.

Uit de economische berekeningen die we afzonderlijk hebben gemaakt en waarmee we geconfronteerd zijn, bleek dat onze fietsen (2100-2800 euro met uitrusting, aanhangertassen etc.) werden afgeschreven over een periode variërend van anderhalf tot tweeënhalf jaar.
Een auto wordt nooit afgeschreven (3500 tot 6000 euro per jaar).

Een Waals economisch rekenmodel toont aan dat voor 1 euro geïnvesteerd in fietsen, het totale economische rendement voor de samenleving tussen de 5 en 12 euro ligt.

de fiets :
– verwijdert gezondheidskosten, direct en indirect
– elimineert infrastructuur- en verkeerskosten
– neemt vloerruimte in beslag, vermindert waterdichtheid
- verwijdert directe emissies, gevoelig tijdens vervuilingspieken en indirect tijdens de productiefasen
+ verhoogt de levensverwachting bij regelmatig oefenen
+ verbetert het sociale weefsel en de solidariteit omdat gebruikers met elkaar kunnen praten, fietsbussen kunnen organiseren (zakenreizen, kinderen naar school begeleiden), en een echte intergenerationele versmelting bereiken door de leeftijd van de gebruikers te spreiden.
+ instrueert renners van jongs af aan over de wegcode, waardoor de waakzaamheid bij overtredingen en respect voor collectieve regels toeneemt
+ maakt endorfines en andere stoffen vrij die welzijn en mentaal ontwaken veroorzaken, verbetert luistervaardigheid en empathie
+ geeft een gevoel van vrijheid

Voor één geïnvesteerde euro "in de fiets" of voor fietsvoorzieningen is er een enorm rendement op investering in alle gevoelige sectoren: gezondheid, milieu, economie, werkgelegenheid

als we zelfs maar 5% van het reclamebudget voor de auto zouden besteden om mensen te overtuigen van de enorme voordelen die de fiets biedt bij het dagelijkse verkeer, zouden we ons kunnen voorstellen dat we niet langer in het onderste Europese peloton blijven van landen waar de luchtkwaliteit slecht is en de gezondheidshits hoog!

Politieke moed zeker maar vooral ook een gevoel van individuele verantwoordelijkheid voor elke burger! En het is binnen ieders bereik!

https://www.lemonde.fr/blog/transports/ ... lectrique/

...en ik voeg eraan toe dat een fietser zich met een anti-covid-masker gedeeltelijk beschermt tegen vervuiling.

Minder inspanning geleverd dan bij een klassieke fiets, dus minder vervuilde lucht geïnspireerd.

Kies voor een VAE met uitneembare batterij en de stadsbewoner kan in zijn appartement beschut tegen de weersomstandigheden opladen.

Let op !:
Om 's nachts te reizen, of overdag bij onvoldoende zicht, moeten alle bestuurders en passagiers op een fiets buiten de bebouwde kom een ​​veiligheidshesje dragen. Het vest moet gehomologeerd zijn (“CE” markering). Het niet naleven van deze verplichting wordt bestraft met een boete van maximaal € 150.
0 x
Samarion 24
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 87
Inschrijving: 28/12/20, 20:16
x 28

Re: Verminder uw ecologische voetafdruk




par Samarion 24 » 28/12/20, 20:40

Hallo,
Ik wil een burgerbeweging lanceren
Ik woon in Savoye in een vallei waar de lucht steeds meer vervuild raakt. Op 1 km van mijn huis staat een bitumenfabriek die jaarlijks tientallen miljoenen kubieke meters rook afgeeft. Dit is een echte gezondheidsbom, de rook is samengesteld uit kankerverwekkende stoffen en kan ook astma en allergieën veroorzaken. Alle bitumenfabrieken op Frans grondgebied nemen in hoge mate deel aan de opwarming van de aarde. Om deze redenen zou ik graag zien dat de staat wetgeving opstelt om op korte termijn een einde te maken aan het gebruik van bitumen bij de aanleg van wegen, omdat er alternatieve oplossingen bestaan. Er moet dringend actie worden ondernomen !!! We hebben last van vervuiling !!! De Alpen lopen voorop bij het realiseren van opwarming van de aarde. De huidige gezondheidscrisis is verschrikkelijk, maar het is een unieke kans om de wereld te veranderen. Dit zijn de redenen die mij ertoe hebben aangezet een petitie te plaatsen met het verzoek het gebruik ervan te beëindigen. 
In de hoop uw steun te vinden 
Met vriendelijke groet,
Samuel 

Link naar de petitie
https://www.change.org/MessagepourMMacron
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9772
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Verminder uw ecologische voetafdruk




par sicetaitsimple » 28/12/20, 20:55

Er is geen "bitumenfabriek" in de Alpen, mogelijk opslag.
Bitumen is een raffinageproduct, geen raffinaderij in de Alpen.
1 x
Samarion 24
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 87
Inschrijving: 28/12/20, 20:16
x 28

Re: Verminder uw ecologische voetafdruk




par Samarion 24 » 29/12/20, 04:17

Dag

Mijn excuses voor mijn technische fout. Dit is een bitumen coating plant voor wegenbouwmaterialen. Deze fout doet geen afbreuk aan de gezondheidsrisico's voor mensen die werken in contact met dit materiaal en voor de omwonenden. Ook de aanleg van wegen met bitumen, een fossiele brandstof, draagt ​​bij aan de klimaatverandering. Alternatieve oplossingen bestaan, het is tijd om ze in de praktijk te brengen.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Klimaatverandering: CO2, het verwarmen, broeikaseffect ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 108-gasten