Negawatt scenario, een sobere en schone energietoekomst

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 28/03/12, 09:28

RIAZ schreef:
Voor een gebouw is SOBRIETY de vermindering van de oppervlakte per leidingkop.


Wat dat betreft ben ik het met Dedelco eens, het willen verkleinen van de leefruimte per persoon is niet het meest wenselijke.

In de volkshuisvesting wordt een herverdeling van woningen al in de praktijk gebracht, maar het blijft behoorlijk ingewikkeld.

En voor eigenaren is dit onrealistisch: een gepensioneerd echtpaar (eigenaar van hun huis) laat zich toch niet eruit zetten ten gunste van een groot gezin?

De echte nuchterheid is die van ons BBP en deze verdomde groei, dat is het echte probleem!
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
RIAZ
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 391
Inschrijving: 04/10/08, 10:21
Plaats: Cholet
x 2




par RIAZ » 28/03/12, 09:45

sen-no-sen schreef:Wat dat betreft ben ik het met Dedelco eens, het willen verkleinen van de leefruimte per persoon is niet het meest wenselijke. .... Echte nuchterheid is die van ons BBP en deze verdomde groei, dat is het echte probleem!


Deze vermindering zal worden bereikt door de verdichting van de woningen, die al op de agenda staat, en niet door de kleine oude mensen uit hun te grote huis te verjagen, dat zich op korte termijn na hen zal "herbevolken"!

Het kleine, hoogwaardige collectief is efficiënter en prettiger om in te wonen dan de paviljoens die het landschap ontsieren. Bovendien maakt deze dichtheid het bestaan ​​mogelijk van collectieve diensten, waaronder openbaar vervoer.... en zelfs verwarming!

We maken allemaal dit verdomde BBP...
0 x
In termen van de toekomst, het is niet te voorspellen, maar om het mogelijk te maken (Antoine de Saint Exupery)
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 28/03/12, 10:05

RIAZ schreef:
Deze reductie zal worden bereikt door de verdichting van de woningbouw, die al op de agenda staat (...)


De verdichting van de woningbouw is niet noodzakelijkerwijs een toonbeeld van soberheid; je hoeft alleen maar te kijken naar de grote complexen in de voorsteden die als paddenstoelen uit de grond schoten in een tijd waarin de groei sterk was en de olie goedkoop.

Mijn grootouders waren tien keer energiezuiniger dan ik, maar toch woonden ze op een boerderij met tien keer meer ruimte dan ik momenteel heb.

Het kleine, hoogwaardige collectief is efficiënter en prettiger om in te wonen dan de paviljoens die het landschap ontsieren. Bovendien maakt deze dichtheid het bestaan ​​mogelijk van collectieve diensten, waaronder openbaar vervoer.... en zelfs verwarming!


Helemaal mee eens, maar ondanks dat alles is de meest nuchtere oplossing het herinvesteren van ons platteland en de habitats die daar sterven, en daarvoor heeft het geen zin om nieuwe dingen te bouwen, er hoeft alleen maar te worden gerenoveerd.
Het Franse erfgoed en zijn land verdwijnen!
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 28/03/12, 12:00

sen-no-sen schreef:
Mijn grootouders waren tien keer energiezuiniger dan ik, maar toch woonden ze op een boerderij met tien keer meer ruimte dan ik momenteel heb.



Voor verwarming gereduceerd tot de oppervlakte-eenheid: zeker niet!!! Ze maakten het hout eenvoudigweg zelf, gaven 10 of 15 kubieke meter uit zonder te "tellen", het was gewoon hun werk, geen geld...

Ik kan getuigen: vader houthakker/boer, jaren vijftig, zeer kleine boerderij van 50 ha, leefgebied ongeveer 5 m²; we hebben natuurlijk ons ​​eigen hout gemaakt: jaarlijks verbruik = zo'n 80/25 kuub [en de kinderen aan het werk: kloven, kruiwagen, opruimen...!]. Op een DPE zou het triple Z zijn!!! Mijn vader werkte ook 30 uur per dag 12 dagen per week in de winter en tot 6 17 ​​dagen per week in de zomer! Ik heb gestudeerd dankzij studiebeurzen, niet dankzij het inkomen van mijn ouders!

Voor elektriciteit zeker: geen tv, koelkast, wasmachine, een lamp die aan het plafond hangt, geen computer, geen xpad, geen telefoon... Ik heb het niet over luxe dingen zoals wasdrogers, haardroger, friteuse, keukenmachine of... airconditioning!!!

Maar u zult deze levensstijl waarschijnlijk niet zelf accepteren (tenzij u deel uitmaakt van de ‘radicale verkleiners’ – een paar honderd, misschien wel een paar duizend mensen die het radicaal eens zijn met hun ideeën – terwijl u een beetje ‘trekt’ in de excessen van anderen, wat ook niet generaliseerbaar is!) [wat ik respecteer!]
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 28/03/12, 12:12

sen-no-sen schreef:[

De verdichting van de woningbouw is niet noodzakelijkerwijs een toonbeeld van soberheid; je hoeft alleen maar te kijken naar de grote complexen in de voorsteden die als paddenstoelen uit de grond schoten in een tijd waarin de groei sterk was en de olie goedkoop.


Ook daar geldt: verwar gelijktijdigheid (grote ensembles / goedkope energie) en oorzaak en gevolg niet!

Tegelijkertijd werden individuele huizen gebouwd die vandaag de dag nog steeds thermische sinkholes zijn (tenzij gerenoveerd) en die voor een gehuisvest gezin het energieverbruik verdubbelden, verdrievoudigen of zelfs verviervoudigen in vergelijking met een gezin dat in een bar was gehuisvest (waarvan de middelste huizen hebben slechts één zijde in contact met de buitenwereld; dus in werkelijkheid één fase om te verwarmen).

Ja: verdichting is ‘het’ lagere kostenmodel.

Anders kunnen we natuurlijk passiefhuizen bouwen met een “cocon” die zijn isolatiewaarde waard is!!! Als we de middelen hebben.

Bovendien zijn de vaak genoemde ‘ecowijken’ (zoals Fribourg) kleine, vakkundig ontworpen collectieven...

Wat betreft het verloren gaan van erfgoed: ja! Maar !!

Ik hoop dat er genoeg rijke mensen zullen overblijven in een Frankrijk dat armer wordt dan we denken om het in stand te houden en te verbeteren. Kijk naar een thermische renovatie van een oude boerderij en je zult je pijn begrijpen [opnieuw, tenzij je het zelf doet]. En over een paar jaar zal de energie misschien wel verdrievoudigd zijn??? De meesten van ons zullen geen 5 euro per jaar kunnen ‘sparen’ om zo’n ‘heel mooi landhuis’ te verwarmen.

Op het een of het ander forum Ik lijk gek als ik externe isolatie van deze "huizen met een gek karakter" aanbeveel, met als argument dat de huidige bewoners die de werkzaamheden uitvoeren het over 10 of 15 jaar niet meer zullen kunnen verwarmen en ook niet meer zullen kunnen verkopen. (althans, niet tegen een redelijke prijs).

Dit is de economische en energierealiteit!

Dit is alleen mijn mening.
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 28/03/12, 13:31

Did67 schreef:Voor verwarming gereduceerd tot de oppervlakte-eenheid: zeker niet!!! Ze maakten het hout eenvoudigweg zelf, gaven 10 of 15 kubieke meter uit zonder te "tellen", het was gewoon hun werk, geen geld...


Het is allemaal een kwestie van redeneren, ze hebben zeker hout verbrand, maar geen uranium, geen stookolie... de impact was niet hetzelfde, en ook niet op het juiste moment.


verdichting is "het" goedkoopste model.


...lagere economische kosten.
Bovendien is het te zien, want een grote verdichting vereist gecentraliseerde middelen voor energieproductie, evenals commerciële gebieden die ook gecentraliseerd zijn.

Ook daar geldt: verwar gelijktijdigheid (grote ensembles / goedkope energie) en oorzaak en gevolg niet!

Kunt u dit alstublieft toelichten?

Kijk naar een thermische renovatie van een oude boerderij en je zult je pijn begrijpen [opnieuw, tenzij je het zelf doet].


Het is zinvoller om oude dingen te renoveren dan om systematisch nieuwe dingen te bouwen.
Bij erfgoed moeten we niet automatisch denken aan een boerderij van 400 m2, maar bijvoorbeeld aan een eenvoudig herenhuis (ik woon er in) dat qua energie behoorlijk efficiënt blijft.

“huizen met een gek karakter” met als argument dat de huidige werkende bewoners het over 10 of 15 jaar niet meer kunnen verwarmen en ook niet meer kunnen verkopen (in ieder geval niet tegen een redelijke prijs).


In tegenstelling tot een appartement dat volledig afhankelijk is van een extern netwerk, is het heel goed mogelijk dat een huis lage exploitatiekosten heeft dankzij hout en zonne-energie.
Elektriciteit, gas en stookolie zullen de komende tijd flink toenemen, bewoners van panden die niet HQE zijn gaan duur betalen voor hun rekeningen!
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2486
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 360




par Forhorse » 28/03/12, 13:39

Grappig, op een andere forum we kwamen praten over een geïsoleerde habitat op het platteland.
hier is de discussie
http://forum-photovoltaique.fr/viewtopi ... 40&t=25217
waardoor er sprake was van ‘stedelijke wildgroei’
bekijk uw favoriete site http://fr.wikipedia.org/wiki/Mitage
Het Wikipedia-artikel behandelt verschillende interessante aspecten die meer in lijn liggen met Did67
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 28/03/12, 13:46

Forhorse schreef:Grappig, op een andere forum we kwamen praten over een geïsoleerde habitat op het platteland.
hier is de discussie
http://forum-photovoltaique.fr/viewtopi ... 40&t=25217
waardoor er sprake was van ‘stedelijke wildgroei’
bekijk uw favoriete site http://fr.wikipedia.org/wiki/Mitage
Het Wikipedia-artikel behandelt verschillende interessante aspecten die meer in lijn liggen met Did67


Het wildgroei-fenomeen is relatief recent, het is wederom een ​​gevolg van goedkope energie.
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 28/03/12, 14:12

RIAZ concludeert:

Al deze energiebronnen bestaan ​​wel, (bijna) iedereen weet het, maar de ordes van grootte zijn er niet en (bijna) iedereen doet alsof hij het vergeet. Zonder een polytechnicus te zijn, met een eenvoudige rekenmachine, is dit feit gemakkelijk vast te stellen. Zonder voorafgaande vermindering van de behoefte (en je kunt het doen zonder je riem aan te spannen) deze optie is een doodlopende weg.


Een impasse die niet accuraat is, gezien de energie die de zon naar ons stuurt (ook net als op onze parkeerterreinen en daken) en de onmetelijkheid van onze technologische creatieve mogelijkheden, die negawatt en RIAZ negeert en vergeet!!

Ons verleden en onze menselijke geschiedenis bewijzen dit herhaaldelijk:

Meer dan 10000 jaar geleden bereikten we als jager-verzamelaars een doodlopende weg, omdat het voor mensen onmogelijk was om op meer dan 1 km2 te leven (zoals bepaalde huidige wilde stammen van equatoriale bossen, onderdrukt door ons allemaal):
aussi we hebben de veehouderij uitgevonden en onze bevolking explodeerde (volgens sommigen blokkeert waarschijnlijk een nieuwe ijstijd)!!!

In de jaren zeventig hebben we de catastrofe van vóór het jaar 70 uitgeroepen: geen olie meer, terwijl die nog steeds stroomt, en dit heeft ons in de kernenergie gestort, een waanzin, laten we doorgaan.

Gezien de immensiteit van ons technologisch potentieel, we moeten innoveren en creatief zijn om naar effectieve langetermijnoplossingen te streven, waarbij we optimaal gebruik maken van zonne-energie, in al zijn vormen, wind, thermische energie opgeslagen in de vrije aarde in geothermische energie op het zonneoppervlak, ook voor de verwarming in de winter met zomerhitte, alleen voor elektriciteit maken uit geconcentreerde zonne-energie bij hoge temperaturen die ondergronds is opgeslagen, een beetje zoals een vulkaan en 's nachts en in de winter hergebruikt voor een elektrische generator, perfect mogelijk, als de geest eraan gewend raakt, door af te zien van de dure dwaasheden van ITER (die over 50 jaar nog steeds niet zal werken) en kernenergie EPR nu al tegen het dubbele van de prijs, met altijd het risico van een onvermijdelijke catastrofe vroeg of laat, waardoor een hele regio onbewoonbaar en onbebouwbaar wordt leeggemaakt!!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 31/03/12, 10:30

sen-no-sen schreef:
Did67 schreef:Voor verwarming gereduceerd tot de oppervlakte-eenheid: zeker niet!!! Ze maakten het hout eenvoudigweg zelf, gaven 10 of 15 kubieke meter uit zonder te "tellen", het was gewoon hun werk, geen geld...


Het is allemaal een kwestie van redeneren, ze hebben zeker hout verbrand, maar geen uranium, geen stookolie... de impact was niet hetzelfde, en ook niet op het juiste moment.



OK. Ik redeneerde "energieverbruik" of verbruikte kWh als je wilt... Ik dacht dat ik begreep dat dat het onderwerp was.

De impact op vlak van kernafval of CO² van fossiele oorsprong: we zijn het er 100% mee eens.

Pas echter op dat je het verleden niet romantiseert: Londen en alle grote Europese steden stikten door SMOG en de deeltjesvervuiling in de stad was verschrikkelijk!

Ten slotte was de bevolking niet hetzelfde: wat we met 100 kunnen doen, kunnen we niet noodzakelijkerwijs met 1000 doen (de Franse bevolking is niet in dit tempo gegroeid, maar de dichtheid in bepaalde voorstedelijke gebieden wel, en zelfs meer).
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Klimaatverandering: CO2, het verwarmen, broeikaseffect ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 95-gasten