Win warmte uit een kas

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79135
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10975

Win warmte uit een kas




par Christophe » 15/07/07, 11:17

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: het is 11:04 uur en onze kas is al op 52,7°C (sensor geplaatst op 1,5 m hoogte). gericht op het OOSTEN

Het is een 1/2 serre aangebouwd aan de kelder (kelder), een beetje in deze stijl (maar zonder doorgang naar de woning):

Beeld

Gezien de stijging van de T° en het feit dat onze kelder koud blijft, overweeg ik te proberen de calorieën uit de kas terug te winnen. Koud zijn hier de mogelijke oplossingen:

1) Gebruik airconditioning om het warme gedeelte binnen te plaatsen en het koude gedeelte aan de kaszijde. Met andere woorden: airconditioning van de kas : Cheesy:

--> Gemakkelijk op te zetten maar duur (wat we nu voor 200€ kunnen vinden... Lang leve China...) en niet mogelijk vanwege het elektriciteitsverbruik tijdens bedrijf.

2) Gebruik een warmtepijp, precies volgens hetzelfde principe als de heatpipes die in bepaalde pc's worden gebruikt.

http://fr.wikipedia.org/wiki/Caloduc

--> Geen stroomverbruik, maar bestaat bij mijn weten niet voor het grote publiek, behalve voor pc's. Dure en delicate materialen (de calo-vloeistof is over het algemeen natrium) en een vrij complexe studie. Is 50-60°C aan de warme kant een temperatuur die compatibel is met een heatpipe? Als het nodig is om water te verdampen, is het antwoord uiteraard nee...

3) Gebruik een “eenvoudige” schakeling verwarming met 2 radiatoren (één kaszijde, 1 kelderzijde) indien mogelijk recuperatie en indien mogelijk thermosifon (om elektriciteitskosten te vermijden).

--> Vrij omvangrijk werk en behoorlijk zware investering.

Zijn er volgens u andere mogelijkheden? En wat denk je van deze 3 mogelijke oplossingen?

Laatste belangrijke ding: Is het spel de moeite waard??

Het is inderdaad in de winter dat het systeem zijn nut zal vinden, maar zal de kas in de winter voldoende verwarmen? Bovendien zit de Kas vast aan de woning, waardoor er al een deel van de watt naar binnen wordt gestuurd.
Dernière édition par Christophe de 15 / 07 / 07, 11: 57, 1 keer bewerkt.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79135
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10975




par Christophe » 15/07/07, 11:56

Om het virtueel te maken als het ook echt kan, zijn hier de foto's van de betreffende kas:

Beeld
Beeld

Je zult merken dat ze al een bepaalde leeftijd heeft : Cheesy: maar dat weerhoudt hem er niet van om goed op te warmen (een beetje zoals oude diesels)
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 15/07/07, 12:16

als de kas niet te ver van de woning staat, waarom dan niet een buis van 110 tot 150 mm gebruiken (uiteraard te isoleren), een rackventilator en 2 thermostaten?
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79135
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10975




par Christophe » 15/07/07, 12:19

Eh ja, het is eigenlijk niet zo ver omdat het aan het huis is “gelijmd”, zie de foto's. : Cheesy:

Het is waar dat het idee van een ventilator het eenvoudigst is, maar deze zou moeten worden gefilterd omdat een kas behoorlijk stoffig is... Daarom wilde ik warmteoverdracht gebruiken...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79135
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10975




par Christophe » 15/07/07, 12:20

Nou, het idee van Elephant gaf me misschien wel de beste oplossing: wat als ik alles met luchtvaart deed?

Met een lucht-luchtwisselaar aan de kaszijde en eenvoudig lucht uit de kelder halen?


Maar goed, voordat je ergens aan begint, moet je eerst kijken of de T° in de winter echt stijgt... Mensen uit forum hebben zij hier enige informatie over?
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 15/07/07, 12:34

Christopher zei:
Het is waar dat het idee van een ventilator het eenvoudigst is, maar deze zou moeten worden gefilterd omdat een kas behoorlijk stoffig is.


Niet noodzakelijk: grondig leegmaken, afspuiten met een straal of Karcher, als de vloer aarde is, een oud vinyl op de vloer leggen, de voegen opnieuw doen en een filter plaatsen.

Het filter kan gemaakt worden van 3 mm schuim, het soort waarvan wij kussens maken tussen 2 mazen, of van het afzuigkapfilter

ik veronderstel dat de basisstelling van uw vraag eigenlijk meer lijkt op "hoe kan de warmte van een kas met economische middelen worden teruggewonnen"?
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79135
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10975




par Christophe » 15/07/07, 12:39

Ja maar nee, ik heb liever dat er geen fysiek contact is tussen de lucht in de kelder en de kas.

Het doel is namelijk niet om de kas om te toveren tot veranda maar om deze als kas (beplanting) te kunnen blijven gebruiken....
0 x
Obelix
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 535
Inschrijving: 10/11/04, 09:22
Plaats: Toulon




par Obelix » 15/07/07, 15:48

Hallo,

En waarom geen zelfgemaakte heatpipe:
Een koperen buis die aan één uiteinde is afgesloten door lassen.
Het andere uiteinde afgesloten met een WATERDICHTE dop!
Ik vul hem voor 2/3 met aceton (buiten alsjeblieft, zodat je er niet vol van raakt) : Cheesy:
Ik verwarm het lasuiteinde tot 60°C en sluit vervolgens de dop (zeer strak en waterdicht!)
Als we hem verticaal houden en het gelaste uiteinde verwarmen, wordt de dop heet terwijl de buis met de hand wordt vastgehouden.....
Probeer het eens, het is zijn gewicht in mosterd waard!

Obelix : Mrgreen:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79135
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10975




par Christophe » 15/07/07, 17:38

Een klein diagram met de belangrijkste afmetingen zou welkom zijn :)

Hoeveel aceton is er nodig om bijvoorbeeld een piek van 2 kW te verzenden?

Hoor je wat niet "dat we het gelaste uiteinde verwarmen" in je voorlaatste zin? Met de hand verwarmen?
0 x
Avatar de l'utilisateur
PITMIX
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 2028
Inschrijving: 17/09/05, 10:29
x 17




par PITMIX » 15/07/07, 18:29

Hallo.
Misschien moet je een Canadees goed maken om te doen wat je wilt. De ene kant komt uit in de kas, de andere in het huis.
Het gaat terug op het idee van de olifant.
0 x

Terug naar "Klimaatverandering: CO2, het verwarmen, broeikaseffect ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 119-gasten