Oxfam: Het gaat door me heen (gebaar van de maand)

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Oxfam: Het gaat door me heen (gebaar van de maand)




par Christophe » 02/12/06, 21:13

Er is niets reclame over dit bericht, maar ik vind het interessant om het met u te delen.

Vandaag door onze "boodschappen" (suiker en kerstcadeaus voor nieuwsgierigen) te gaan doen in de plaatselijke Oxfam-winkel (waar sommige producten ook goedkoper dan bij de Carrefour du coin ...), Kwam ik een sticker tegen "Ca passe par moi" ...

Geïntrigeerd, ik wilde meer weten en ik nam wat flyers (naast de sticker die morgen op onze Twingo zal worden geplakt) ... In principe is hier het idee:

Eén advies / gebaar per maand voor een betere wereld (sociaal en ecologisch)

http://www.capasseparmoi.be

Voorbeeld voor december: "In december zijn mijn vakanties duurzaam en eerlijk!"

Gebruik voor kinderen geschenken, educatieve, outdoor of houten spellen. Vermijd speelgoed dat op batterijen werkt of gadgets die snel moe worden. Als dit niet mogelijk is, kies dan voor oplaadbare batterijen, ecologischer en veel goedkoper in gebruik. Laten we ook denken aan de spellen die de verbeelding laten werken, het zijn vaak degenen die het meeste plezier zullen hebben!


Volgend: http://www.ecoconso.be/article401.html

Partners (onder andere):

Beeld
http://www.madeindignity.be
http://www.ecoconso.be
0 x
saveplanet
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 128
Inschrijving: 10/11/06, 19:05
Plaats: Parijs




par saveplanet » 03/12/06, 14:17

Het is leuk als een initiatief en dan kunnen we nooit teveel herinneringen krijgen aan de ecologie en de gebaren, de attitudes die het beter is om op een burgerlijke manier te handelen.
0 x
Samen kunnen we het veranderen
Avatar de l'utilisateur
abyssin3
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 623
Inschrijving: 18/07/05, 15:12




par abyssin3 » 03/12/06, 20:20

Het stelt een interessante vraag die ik mezelf al een tijdje geleden al had gesteld. Het is die van eerlijke handel. Tot nu toe heb ik dit soort producten niet gekocht omdat ik dacht dat het niet "precies" een label voorstelt en dat iedereen kan beweren dat hij fair trade doet om zijn omzet te vergroten, een beetje zoals sommigen hebben gedaan. gemaakt vóór het biologische label.

Op hun site: http://www.commercequitable.org/accueil/
het is nog steeds een beetje wazig en ik zie nog steeds niets dat duidelijk indruist tegen wat ik hierboven zei.
Is er iemand beter gedocumenteerd over het onderwerp om mijn lantaarn aan te steken?
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 04/12/06, 10:59

Ik denk dat Zac een tand tegen Max heeft, maar ik weet niet waarom ...
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 04/12/06, 11:09

abyssin3 schreef:Het stelt een interessante vraag die ik mezelf al een tijdje geleden al had gesteld. Het is die van eerlijke handel. Tot nu toe heb ik dit soort producten niet gekocht omdat ik dacht dat het niet "precies" een label voorstelt en dat iedereen kan beweren dat hij fair trade doet om zijn omzet te vergroten, een beetje zoals sommigen hebben gedaan. gemaakt vóór het biologische label.

Op hun site: http://www.commercequitable.org/accueil/
het is nog steeds een beetje wazig en ik zie nog steeds niets dat duidelijk indruist tegen wat ik hierboven zei.
Is er iemand beter gedocumenteerd over het onderwerp om mijn lantaarn aan te steken?


Uw vragen zijn gerechtvaardigd abysin3.

eerlijke handel is goed omdat:
  • productmarges zijn gelijkmatiger verdeeld tussen producenten en distributeurs.
  • In sommige gevallen wordt deze extra bijdrage gebruikt voor de financiering van infrastructuur op school, in de medische sector, enz.

eerlijke handel is niet goed omdat:
  • Dit laat producenten achter in een logica van noord / zuid-afhankelijkheid, die soms de vernietiging van voedselgewassen met zich meebrengt om ze te vervangen door gewassen die zijn bedoeld voor export.
  • Het dient als argument en een goed geweten voor bedrijven die alleen een commercieel argument zien. Zo vind je Max havelaar "fair trade" koffie in het Zwitserse Mc (Cra) Do.
  • De meeste "fair trade" -labels zoals Max Havelaar houden alleen rekening met de productieketen. Dus als producenten gegarandeerd een "redelijk" deel van de verkoopprijs krijgen, is dit helemaal niet het geval met de onderbetaalde havenarbeiders die de boten laden, de matrozen die hun leven riskeren op een stapel zwevende roest en ten slotte gedwongen parttime supermarktmedewerkers die de kruimels delen die hen door vraatzuchtige aandeelhouders zijn achtergelaten.


Kortom, als het basisconcept goed is, is de toepassing ervan op slechts een van de schakels in de keten niet voldoende.
Momenteel is de enige 100% eerlijke handel een rechtstreekse aankoop bij de producent (bijvoorbeeld via een AMAP) ...

En ja, eerlijke handel is niet noodzakelijk Noord / Zuid !!!
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 04/12/06, 11:20

Houthakker schreef:Ik denk dat Zac een tand tegen Max heeft, maar ik weet niet waarom ...


gniii? :schok:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 04/12/06, 11:26

Targol schreef:Kortom, als het basisconcept goed is, is de toepassing ervan op slechts een van de schakels in de keten niet voldoende.
Momenteel is de enige 100% eerlijke handel een rechtstreekse aankoop bij de producent (bijvoorbeeld via een AMAP) ...

En ja, eerlijke handel is niet noodzakelijk Noord / Zuid !!!


+1 ... Trouwens, zelfs als ik het principe van eerlijke handel verdedig (wat als we in een ‘eerlijke’ wereld zouden leven niet eens een bestaansreden zouden hebben), denk ik dat fair niet rijmt met duurzaam ... .

Ik ben ervan overtuigd dat een kilo Afrikaanse fairtradekoffie meer CO2 van de boom naar de beker heeft uitgestoten dan een Braziliaanse industriële koffie. Vooral vanwege het effect van massaproductie ... idem voor katoen (laten we goed met elkaar opschieten, ik heb het ALLEEN op CO2-niveau)

Dit is niet waarom we het niet kopen (maar niet systematisch) maar toch ... de vraag verdient het om gesteld te worden. Bij andere vervuilende stoffen (vooral meststoffen die de "kleintjes" zich niet eens kunnen veroorloven) is het duidelijk omgekeerd ... en dan heeft het sociale gebaar van eerlijke handel geen "prijs"!
0 x
Avatar de l'utilisateur
zac
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 1446
Inschrijving: 06/05/05, 20:31
Plaats: piton st leu
x 2




par zac » 04/12/06, 11:54

Houthakker schreef:Ik denk dat Zac een tand tegen Max heeft, maar ik weet niet waarom ...


welkom

Dus ik zal het je uitleggen; en het is niet alleen tegen max; Pineau en consort zijn ook gericht.

Aan de ene kant heb je bedrijven, ambachtslieden bij het MKB van 150 werknemers die met enorme ladingen produceren (uit de verpakking van lambri, auto-achterplanken enz ...;); en omgekeerd heb je slim die misbruik maken van de gehandicapten in de CAT.

de kosten van CAT je hebt ze al betaald met je indirecte belastingen en bovenal creëer je een concurrentievervalsing zodat je duizenden mannen werkloos maakt voor de aandeelhouders van max of pineau.

Tegenwoordig roesten er in Frankrijk tientallen houtafrollers, omdat de CAT's de markt veroverden (- duurder dan de Chinezen).

Dus wat ik de maximale schuld geef, is niet bisnessman zijn die klaar is om het maximale geld te verdienen (dat is de regel), het is om zich te verschuilen achter humanitaire hulp om slavernij in Frankrijk te maken : evil:

De belastingbetaler betaalt, de haaien nemen toe en de ondernemers (in de nobele zin van het woord) barsten

@+ :frons:
0 x
Zei de zebra, freeman (bedreigde ras)
Dit is niet omdat ik con Ik probeer niet om slimme dingen te doen.
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 04/12/06, 20:34

Targol schreef:[...] Momenteel is de enige 100% eerlijke handel directe aankoop bij de producent (bijvoorbeeld via een AMAP) ... [...]
Het is niet eenvoudig om koffie, chocolade, bananen of quinoa te kopen, je zult het ermee eens zijn ...

Over AMAP gesproken, kent iemand dit netwerk: http://www.paysans.fr/

Het is in reclame op econo en het ziet er aantrekkelijk uit ...



zac schreef:[...] Enerzijds heb je bedrijven, ambachtslieden bij het MKB van 150 werknemers die met enorme ladingen produceren (uit de verpakking van lambri, auto-achterplanken enz ...;); en vooraan heb je shenanigans die gehandicapte mensen in de CAT uitbuiten. [...] Dus wat ik de maximale schuld geef is niet bisnessman te zijn die klaar is om het maximale geld te verdienen (dat is de regel) is zich te verschuilen achter humanitaire hulp om slavernij in Frankrijk te maken: kwaad: [...]
Ik had het over importproducten die typisch zijn voor het zuidelijk halfrond, ik heb het Max Havelaar-label nog nooit op iets anders gezien en ik wist ook niet dat het op de beurs stond genoteerd ...
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Avatar de l'utilisateur
zac
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 1446
Inschrijving: 06/05/05, 20:31
Plaats: piton st leu
x 2




par zac » 04/12/06, 20:43

welkom

Max heeft zijn koffie verpakt in Bretonse CAT's :onheil: (opnieuw denk ik)

@+
0 x
Zei de zebra, freeman (bedreigde ras)

Dit is niet omdat ik con Ik probeer niet om slimme dingen te doen.

Terug naar "Klimaatverandering: CO2, het verwarmen, broeikaseffect ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 88-gasten