Opmerkelijke vergroening van de planeet

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
ABC2019
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12927
Inschrijving: 29/12/19, 11:58
x 1008

Re: opmerkelijke vergroening van de planeet




par ABC2019 » 09/04/21, 13:22

sen-no-sen schreef:Ze zouden a fortiori sinds het begin van de industriële revolutie een zeer duidelijke toename van de entropie van de biosfeer waarnemen, evenals alle transformaties die door antropotechnische activiteiten werden veroorzaakt.

Ik weet niet hoe je "de entropie van de biosfeer" meet, maar voor mij zou het eerder de neiging hebben sterk af te nemen (de betekenis van het woord "entropie" is niet "dat het slecht gaat").
0 x
Voor een idioot doorgaan in de ogen van een dwaas is een gastronomisch genot. (Georges COURTELINE)

Mééé ontkent dat nui met 200 mensen naar feestjes ging en niet eens ziek was moiiiiiii (Guignol des bois)
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14829
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4305

Re: opmerkelijke vergroening van de planeet




par GuyGadeboisTheBack » 09/04/21, 13:24

Laten we overal golfbanen bouwen om de planeet nog groener te maken. : Roll:
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: opmerkelijke vergroening van de planeet




par sen-no-sen » 09/04/21, 13:43

ABC2019 schreef:
sen-no-sen schreef:Ze zouden a fortiori sinds het begin van de industriële revolutie een zeer duidelijke toename van de entropie van de biosfeer waarnemen, evenals alle transformaties die door antropotechnische activiteiten werden veroorzaakt.

Ik weet niet hoe je "de entropie van de biosfeer" meet, maar voor mij zou het eerder de neiging hebben sterk af te nemen (de betekenis van het woord "entropie" is niet "dat het slecht gaat").


Entropie is een algemeen concept dat zowel in de richting van leven als vernietiging gaat.
In de context van de biologie beschouwen we echter de degradatie * (in dit geval van een ecosysteem) door de hoeveelheid energie die in staat is om de entropie van een georganiseerd systeem te vergroten.
Dit komt met name tot uiting in:
-Kunstmatig maken van bodems.
-Afname van de biodiversiteit.
-Verontreinigingen.
En dit alles is minimaal te zien ...

* Synoniem op het individuele niveau van het begrip agressie.
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: opmerkelijke vergroening van de planeet




par sen-no-sen » 09/04/21, 13:52

ABC2019 schreef:je haalt alles door elkaar, er zijn natuurlijk feiten, zoals de verdwijning van de wolf en de beer van Frans grondgebied. Of het nu goed is om ze opnieuw te introduceren of niet (of om te accepteren dat ze van nature terugkomen zoals de wolf), het is geen feit, het is een mening.


Als we de wolf opnieuw introduceren, betekent dit dat er op de laatste is gejaagd eerder... We moeten een onderscheid maken (van grootte!) Tussen een evenement dat zich in ons verleden afspeelt en andere die momenteel plaatsvinden of in de toekomst worden geprojecteerd.
We zien dat soorten verdwijnen door antropotechnische activiteit, dat is geen mening, het is een verwacht feit, maar misschien zegt u me dat het onmogelijk is om daar dingen te voorzien (terwijl de voorbeelden legio zijn!).
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
ABC2019
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12927
Inschrijving: 29/12/19, 11:58
x 1008

Re: opmerkelijke vergroening van de planeet




par ABC2019 » 09/04/21, 14:28

sen-no-sen schreef:
ABC2019 schreef:
sen-no-sen schreef:Ze zouden a fortiori sinds het begin van de industriële revolutie een zeer duidelijke toename van de entropie van de biosfeer waarnemen, evenals alle transformaties die door antropotechnische activiteiten werden veroorzaakt.

Ik weet niet hoe je "de entropie van de biosfeer" meet, maar voor mij zou het eerder de neiging hebben sterk af te nemen (de betekenis van het woord "entropie" is niet "dat het slecht gaat").


Entropie is een algemeen concept dat zowel in de richting van leven als vernietiging gaat.
In de context van de biologie beschouwen we echter de degradatie * (in dit geval van een ecosysteem) door de hoeveelheid energie die in staat is om de entropie van een georganiseerd systeem te vergroten.

Ik ken dit concept niet of hoe we het meten, heeft u referenties?
0 x
Voor een idioot doorgaan in de ogen van een dwaas is een gastronomisch genot. (Georges COURTELINE)

Mééé ontkent dat nui met 200 mensen naar feestjes ging en niet eens ziek was moiiiiiii (Guignol des bois)
ABC2019
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12927
Inschrijving: 29/12/19, 11:58
x 1008

Re: opmerkelijke vergroening van de planeet




par ABC2019 » 09/04/21, 14:29

sen-no-sen schreef:
ABC2019 schreef:je haalt alles door elkaar, er zijn natuurlijk feiten, zoals de verdwijning van de wolf en de beer van Frans grondgebied. Of het nu goed is om ze opnieuw te introduceren of niet (of om te accepteren dat ze van nature terugkomen zoals de wolf), het is geen feit, het is een mening.


Als we de wolf opnieuw introduceren, betekent dit dat er op de laatste is gejaagd eerder... We moeten een onderscheid maken (van grootte!) Tussen een evenement dat zich in ons verleden afspeelt en andere die momenteel plaatsvinden of in de toekomst worden geprojecteerd.
We zien dat soorten verdwijnen door antropotechnische activiteit, dat is geen mening, het is een verwacht feit, maar misschien zegt u me dat het onmogelijk is om daar dingen te voorzien (terwijl de voorbeelden legio zijn!).

Ik zei niet het tegenovergestelde, ik zei alleen dat de emotionele waarde die je aan dit feit geeft subjectief is (voor de echte verdwijning van de soort in ieder geval denk ik niet dat er een "legioen" is die wordt geregistreerd)
0 x
Voor een idioot doorgaan in de ogen van een dwaas is een gastronomisch genot. (Georges COURTELINE)

Mééé ontkent dat nui met 200 mensen naar feestjes ging en niet eens ziek was moiiiiiii (Guignol des bois)
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: opmerkelijke vergroening van de planeet




par sen-no-sen » 09/04/21, 17:18

ABC2019 schreef:Ik zei niet het tegenovergestelde, ik zei alleen dat de emotionele waarde die je aan dit feit geeft subjectief is (voor de echte verdwijning van de soort in ieder geval denk ik niet dat er een "legioen" is die wordt geregistreerd)


Alles wat betrekking heeft op persoonlijke emotionele waarde is per definitie subjectief ... het voor de hand liggende.
Wat je eigenlijk aan je gesprekspartner vraagt ​​... is dat je niets over een situatie kunt zeggen, want dat zou onder subjectiviteit vallen, wat het mogelijk maakt om deze keer een gelijktijdige analyse te handhaven, met betrekking tot subjectiviteit en ontkenning ...

Uitstervingssnelheid van soorten: hoe meet je het?

Op grote tijdschalen verschijnen en verdwijnen soorten, waarbij paleontologische gegevens voor elk een levensduur tussen één en tien miljoen jaar aangeven. Het gemiddelde zou dus vijf miljoen jaar zijn. Over een periode van honderd jaar verwachten we daarom 1 / 50.000ste van de soorten (0,002%) te zien verdwijnen. Als we bedenken dat er tussen de 10 en 20 miljoen soorten zijn, zouden we daarom het uitsterven van 200 tot 400 soorten per eeuw moeten zien. Het moet nog worden vergeleken met de waarnemingen over honderd jaar. Wat werd er gedaan voor de twintigste eeuw.

Een versnellend tempo
"De mate van uitsterven varieert enorm van de ene taxonomische groep tot de andere", legt Anne Teyssèdre uit. Daarom moet ervoor worden gezorgd dat de beschouwde reeks organismen wordt gespecificeerd. »De schatting geeft zeer hoge waarden. Voor planten is de uitstervingssnelheid 50 keer hoger dan de gemiddelde snelheid en deze verhouding is 260 voor alle gewervelde dieren. Alleen al voor zoogdieren is het 560 ...

“Deze rapporten zijn alleen geschat voor de twintigste eeuw, relativeert Anne Teyssèdre. Ze mogen niet worden geëxtrapoleerd omdat de verwachting is dat het tempo van uitsterven zal toenemen. Als we het laatste decennium van de twintigste eeuw zouden nemen, zouden we cijfers vinden die hoger zijn dan die van het eerste decennium. Conclusie: de hier en daar in de media aangekondigde tarieven zeggen niets als we niet zowel de taxonomische groep als de betreffende periode specificeren.

Bovendien kosten uitstervingen tijd en ... zijn permanent! Om de belangrijkste huidige trends in de dynamiek van soorten en de transformatie van levende gemeenschappen onder druk van het milieu, inclusief menselijke activiteiten, beter te begrijpen, hebben ecologen twintig jaar lang tijdelijke monitoring van populaties en gewone soorten uitgevoerd. Deze studies belichten de belangrijkste trends in de achteruitgang of uitbreiding van soorten, afhankelijk van hun ecologische of geografische kenmerken, en maken het mogelijk om hun oorzaken te analyseren om instandhoudingsmaatregelen voor te stellen.

https://www.futura-sciences.com/planete/actualites/developpement-durable-taux-extinction-especes-mesurer-25715/
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
ABC2019
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12927
Inschrijving: 29/12/19, 11:58
x 1008

Re: opmerkelijke vergroening van de planeet




par ABC2019 » 09/04/21, 18:02

sen-no-sen schreef:
ABC2019 schreef:Ik zei niet het tegenovergestelde, ik zei alleen dat de emotionele waarde die je aan dit feit geeft subjectief is (voor de echte verdwijning van de soort in ieder geval denk ik niet dat er een "legioen" is die wordt geregistreerd)


Alles wat betrekking heeft op persoonlijke emotionele waarde is per definitie subjectief ... het voor de hand liggende.
Wat je eigenlijk aan je gesprekspartner vraagt ​​... is dat je niets over een situatie kunt zeggen, want dat zou onder subjectiviteit vallen, wat het mogelijk maakt om deze keer een gelijktijdige analyse te handhaven, met betrekking tot subjectiviteit en ontkenning ...

Uitstervingssnelheid van soorten: hoe meet je het?

Op grote tijdschalen verschijnen en verdwijnen soorten, waarbij paleontologische gegevens voor elk een levensduur tussen één en tien miljoen jaar aangeven. Het gemiddelde zou dus vijf miljoen jaar zijn. Over een periode van honderd jaar verwachten we daarom 1 / 50.000ste van de soorten (0,002%) te zien verdwijnen. Als we bedenken dat er tussen de 10 en 20 miljoen soorten zijn, zouden we daarom het uitsterven van 200 tot 400 soorten per eeuw moeten zien. Het moet nog worden vergeleken met de waarnemingen over honderd jaar. Wat werd er gedaan voor de twintigste eeuw.

Een versnellend tempo
"De mate van uitsterven varieert enorm van de ene taxonomische groep tot de andere", legt Anne Teyssèdre uit. Daarom moet ervoor worden gezorgd dat de beschouwde reeks organismen wordt gespecificeerd. »De schatting geeft zeer hoge waarden. Voor planten is de uitstervingssnelheid 50 keer hoger dan de gemiddelde snelheid en deze verhouding is 260 voor alle gewervelde dieren. Alleen al voor zoogdieren is het 560 ...

Het zijn er nog steeds een flink aantal per eeuw, 5 miljoen jaar gedeeld door 500, dat is een gemiddelde levensduur van 10 jaar, en niets zegt dat de snelheid van verdwijning zal versnellen ...
0 x
Voor een idioot doorgaan in de ogen van een dwaas is een gastronomisch genot. (Georges COURTELINE)

Mééé ontkent dat nui met 200 mensen naar feestjes ging en niet eens ziek was moiiiiiii (Guignol des bois)
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: opmerkelijke vergroening van de planeet




par sen-no-sen » 09/04/21, 18:18

Het maakt niet uit ... rondbewegen, er is niets te zien ...
1 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14829
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4305

Re: opmerkelijke vergroening van de planeet




par GuyGadeboisTheBack » 09/04/21, 18:21

ABC2019 schreef:... niets zegt dat het tempo van verdwijning zal versnellen ...

Het is waar, alles gaat zo goed dat de curve op wonderbaarlijke wijze zal omkeren ... praat gewoon met ABC om te beseffen dat er NIETS gebeurt. Integendeel, de aarde wordt weer groen, vervuiling verdwijnt en de biodiversiteit is nog nooit zo overvloedig geweest. : Roll:
0 x

Terug naar "Klimaatverandering: CO2, het verwarmen, broeikaseffect ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 175-gasten