Invloed van CO2-uitstoot door menselijke ademhaling

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Invloed van CO2-uitstoot door menselijke ademhaling




par Christophe » 04/09/03, 12:20

Bonjour à tous!

Ik zou een punt naar voren willen brengen, dat zeker van nature twijfelachtig is (met betrekking tot de te nemen maatregelen), maar dat het verdient te worden vermeld...

We stoten ALLEMAAL CO2 uit door onze simpele ademhaling: om het eenvoudiger te maken, ons lichaam werkt als een motor, het verbrandt koolstofverbindingen dankzij de zuurstof die we inademen om CO2 vrij te maken.

Ik had "plezier" om de CO2-uitstoot te berekenen van de enkele ademhaling van 6 miljard mensen. Aan de hand van gemiddelde cijfers van 0.3 gram CO2 per minuut (cijfer van een bevriende dokter, maar moet worden bevestigd...) stoot ieder van ons ongeveer 160 kilo CO2 af door simpelweg te ademen...d.w.z. 30% van de beroemde 500 kilo "CO2-kapitaal" per persoon en per jaar.

Vergeleken met de CO2-uitstoot van de 70 miljoen vaten olie-equivalent die dagelijks door de mensheid worden geconsumeerd, is onze ademhaling goed voor ongeveer 15%.
Ieder van ons stoot dus 0.3*60*24 = 432 g CO2 per dag af. Maar als we in een (moderne) motor 1 gram brandstof verbruiken, komt er 2 tot 3 gram CO2 vrij. Al degenen die (rechtstreeks) minder dan 150 g brandstof per dag verbruiken, "vervuilen" meer door hun ademhaling dan door hun beweging... Het is duidelijk dat, om rigoureus te zijn, rekening moet worden gehouden met indirecte emissies (elektriciteit, voeding, enz.) ....

Kortom, dit cijfer is NIET VERWAARLOOSBAAR, maar ik herhaal het. Ik wil deze cijfers graag bevestigen, maar NIEMAND heeft het ooit genoemd in een studie over het broeikaseffect... Dit is onaanvaardbaar! Het is duidelijk dat de "oplossingen" voor dit probleem niet eenvoudig zijn en meer ethisch dan technologisch...

Wat denk jij?

ps: de 0.3 g/min komt overeen met de uitstoot in rust en omvat uiteraard niet de uitstoot van CO2 uit de voeding van dezelfde persoon.
Dernière édition par Christophe de 23 / 06 / 07, 18: 51, 1 keer bewerkt.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 16/09/03, 17:35

Hier is een antwoord gevonden op de forum klimaatactie:

nieuwe "gerecycleerde koolstof"
Verzonden door Cassandre op 16-09-2003 om 14:21:53
De koolstof in onze adem komt uit onze voeding. Zolang de voorraad staande voedselplanten bestemd voor onze toekomstige consumptie, rechtstreeks of via dieren, niet afneemt, is er geen toename van atmosferische C via ademhaling (id voor die van dieren in het algemeen).

Ik denk dat deze redenering geldig is ... op voorwaarde dat je voedsel consumeert dat het dichtst bij planten in de voedselketen staat
0 x
Moira
x 17




par Moira » 29/04/04, 15:47

Twee links om econology te plezieren :P :

http://www.inra.fr/sia2003/effet-serre-CO2.html
http://www.inra.fr/sia2003/effet-serre-CH4.html

Zoals waar goed rekening mee wordt gehouden met de menselijke ademhaling, evenals het methaan dat ontstaat door het boeren van herkauwers. Dit is natuurlijk populaire documentatie, maar ik twijfel er niet aan dat het gebaseerd is op serieuzere studies!
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 23/06/07, 17:51

Hoi, hoi, hoi, dat had ik nog nooit gezien!!! : Mrgreen: : Lol:
Ik denk dat ik daar het record van opgraven heb verslagen... 8)
Christophe schreef: [...] Kortom, dit cijfer is NIET VERWAARLOOSBAAR, maar ik herhaal het. Ik zou deze cijfers graag willen bevestigen, maar NIEMAND heeft het ooit genoemd in een studie over het broeikaseffect... Dit is ontoelaatbaar![ ...]

Nou nee, het is gewoon... normaal!

Zoals je later ontdekte, komt alle koolstof uit voedsel, dus het is een zeer korte cyclus waarmee geen rekening moet worden gehouden... : Wink:
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Avatar de l'utilisateur
Polo's
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 86
Inschrijving: 17/08/06, 19:33
Plaats: Nancy en Metz




par Polo's » 23/06/07, 20:55

Ja en dan toch maar op zoek naar het beestje!! Ik vind dat onderzoeken naar de uitstoot van broeikasgassen nuttig zijn als ze zich richten op een gevaar of een anomalie die kan worden veranderd. Dieren ademen ook en planten ook, dus waarom mensen niet?
Deze cijfers zijn normaal, onveranderlijk, waarom zou je ze noemen?
@+
0 x
"Ik vrees niets, ik hoop voor niets, ik ben vrij" Nikos kazansakis
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 23/06/07, 22:53

Hoe dan ook, om dit aspect van het probleem op te lossen, herhaal ik mijn oproep tot goed burgerschap die ik al op deze site heb gedaan door tegen 4 of 5 miljard mensen te zeggen:

Dood gaan!

Ik, ik doe wat ik kan, maar alcohol doodt langzaam! : Cheesy:
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Avatar de l'utilisateur
Polo's
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 86
Inschrijving: 17/08/06, 19:33
Plaats: Nancy en Metz




par Polo's » 24/06/07, 09:47

: Cheesy: probeer eens een keer de auto met alcohol, dat werkt beter! Maar neem een ​​auto die vervuilt niet he!!
0 x
"Ik vrees niets, ik hoop voor niets, ik ben vrij" Nikos kazansakis
Avatar de l'utilisateur
gegyx
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6982
Inschrijving: 21/01/05, 11:59
x 2907




par gegyx » 24/06/07, 15:30

elephant schreef: Dood gaan!
Ik, ik doe wat ik kan, maar alcohol doodt langzaam! : Cheesy:
Goed advies.
Maar ik heb nog steeds een a priori die me doet aarzelen.
Als fan van het verbranden van lichamen, in plaats van ze onder marmer te begraven, merk ik dat verbrandingsovens op broeikasgas werken.
Kunnen we een methaanvergister ontwerpen vanuit het massagraf?
:onheil:
0 x
Avatar de l'utilisateur
abyssin3
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 623
Inschrijving: 18/07/05, 15:12




par abyssin3 » 24/06/07, 22:16

Het probleem van de menselijke ademhaling is een vals probleem (zoals bij alle dieren). De bron van menselijke koolstof is direct (of indirect, afhankelijk van de lengte van de voedselketen) afkomstig van plantaardige biomassa, de primaire producent van koolstof.
We ademen dus op een 100% biologische manier. TENZIJ we petroleumsteaks hadden gemaakt, zoals we een tijdje geleden wilden: dat bestond uit het maken van (bacteriële) biomassa uit petroleumkoolstof, en het vee voeren met deze biomassa in plaats van met een plantaardige biomassa. Het duurde niet lang vanwege de prestaties...
En dan was het nog winstgevender om ze diermeel te geven om de dode dieren te "recyclen"...
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 24/06/07, 22:37

zei geggyx

We zouden een methaanvergister kunnen ontwerpen vanuit het massagraf


nou nee, dat zou nog steeds CO2 maken door het te verbranden!

anders maakt het kunstmest!
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Klimaatverandering: CO2, het verwarmen, broeikaseffect ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 76-gasten