Geen wetenschappelijke consensus over klimaatverandering

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: Geen wetenschappelijke consensus over klimaatverandering




par eclectron » 28/02/21, 20:16

ABC2019 schreef:Ik zie niet echt waarom...

Geen probleem, wij zijn eraan gewend...
1 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660

Re: Geen wetenschappelijke consensus over klimaatverandering




par Exnihiloest » 03/03/21, 18:55

ABC2019 schreef:...
Ik begrijp niet echt waarom... en hoe langer we wachten, hoe meer technieken verbeteren. Windturbines of zonnepanelen zijn bijvoorbeeld nu veel efficiënter dan twintig jaar geleden (dat lost uiteraard de problemen van intermitterende programma's niet op).


en we moeten ook kijken in welke verhouding. Als we van een rendement van 10% naar 20% gaan voor zonnepanelen, lijkt dat enorm, maar 20% is niet veel: 100%, dat is 1 kW/m² in de volle zon midden in de zomer, dus gemiddeld nog geen 100W over een jaar. jaar, omdat het heel erg genereus is, of 20W, rekening houdend met de output, blijft het waardeloos. Zelfs als je op 100% rekent, blijft het zielig, tenzij je enorme gebieden bedekt met panelen, in woestijnen bijvoorbeeld...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660

Re: Geen wetenschappelijke consensus over klimaatverandering




par Exnihiloest » 03/03/21, 18:59

eclectron schreef:
GuyGadeboisLeRetour schreef:
ABC2019 schreef:op basis van welke criteria?

Zoek.

Ik doe het voor hem : Mrgreen:
Een buizerd heeft echter een scherp oog... : Roll:
...
En ik kan zijn reactie voorspellen op basis van desinformatie en liberale ontkenning.


Beledigingen en opzet. En eigenlijk: niets. Niets.
0 x
ENERC
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 725
Inschrijving: 06/02/17, 15:25
x 255

Re: Geen wetenschappelijke consensus over klimaatverandering




par ENERC » 03/03/21, 19:47

Exnihiloest schreef:
ABC2019 schreef:...
Ik begrijp niet echt waarom... en hoe langer we wachten, hoe meer technieken verbeteren. Windturbines of zonnepanelen zijn bijvoorbeeld nu veel efficiënter dan twintig jaar geleden (dat lost uiteraard de problemen van intermitterende programma's niet op).


en we moeten ook kijken in welke verhouding. Als we van een rendement van 10% naar 20% gaan voor zonnepanelen, lijkt dat enorm, maar 20% is niet veel: 100%, dat is 1 kW/m² in de volle zon midden in de zomer, dus gemiddeld nog geen 100W over een jaar. jaar, omdat het heel erg genereus is, of 20W, rekening houdend met de output, blijft het waardeloos. Zelfs als je op 100% rekent, blijft het zielig, tenzij je enorme gebieden bedekt met panelen, in woestijnen bijvoorbeeld...

Om in Frankrijk 400 TWh te produceren is 2300 km2 aan zonnepanelen nodig, of binnen de 5000 km2 die nodig is voor schaduwproblemen.
Er is 9,3% van de kunstmatige oppervlakte in Frankrijk, oftewel ongeveer 50 km000.
Het is daarom noodzakelijk om 10% van de kunstmatige oppervlakken te bedekken.

Eén m² zonnepanelen levert tegen residentiële tarieven €31 per jaar op en het paneel alleen al kost €50-60 per m². Het blijft waar dat het gemiddelde jaarlijkse vermogen 20W/m² bedraagt.

In Noord-Europa produceert zonne-energie in de winter heel weinig en we hebben de indruk dat dit een grote handicap is.
Maar als we kijken naar de verdeling van de wereldbevolking, zien we dat het sterke winter/zomereffect feitelijk een klein percentage van de wereldbevolking treft.

Beeld
0 x
ABC2019
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12927
Inschrijving: 29/12/19, 11:58
x 1008

Re: Geen wetenschappelijke consensus over klimaatverandering




par ABC2019 » 03/03/21, 19:50

ENERC schreef:Maar als we kijken naar de verdeling van de wereldbevolking, zien we dat het sterke winter/zomereffect feitelijk een klein percentage van de wereldbevolking treft.

bij gebrek aan geluk is het degene die de meeste energie verbruikt.

Bovendien is er, waar zomer en winter niet erg uitgesproken zijn (de intertropische zone), altijd ongeveer 12 uur nacht per dag.
0 x
Voor een idioot doorgaan in de ogen van een dwaas is een gastronomisch genot. (Georges COURTELINE)

Mééé ontkent dat nui met 200 mensen naar feestjes ging en niet eens ziek was moiiiiiii (Guignol des bois)
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660

Re: Geen wetenschappelijke consensus over klimaatverandering




par Exnihiloest » 04/03/21, 18:58

ENERC schreef:...
Om in Frankrijk 400 TWh te produceren is 2300 km2 aan zonnepanelen nodig, of binnen de 5000 km2 die nodig is voor schaduwproblemen.
Er is 9,3% van de kunstmatige oppervlakte in Frankrijk, oftewel ongeveer 50 km000.
Het is daarom noodzakelijk om 10% van de kunstmatige oppervlakken te bedekken.
...

Het soort project dat geen rekening houdt met de realiteit, zoals de noodzaak om alle conventionele elektriciteitscentrales te behouden, omdat het ook nodig is om 's nachts of tijdens perioden van bewolking stroom te leveren... het zou daarom zonde zijn.

Eén m² zonnepanelen levert tegen residentiële tarieven €31 per jaar op en het paneel alleen al kost €50-60 per m². Het blijft waar dat het gemiddelde jaarlijkse vermogen 20W/m² bedraagt.

20W, ik had de berekening gedaan met een pollepel, uiteindelijk niet zo gek.
Ik zou bereid zijn de sprong te wagen als ik autonomie zou verwerven met zonne-energie (beëindiging van het EDF-abonnement). Ik heb de dingen al bestudeerd. Enorme batterijen om te installeren, het dak zou niet genoeg zijn voor de panelen, mijn huis zou meer op een industriële site lijken...
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9837
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2673

Re: Geen wetenschappelijke consensus over klimaatverandering




par sicetaitsimple » 04/03/21, 23:27

ABC2019 schreef:
ENERC schreef:Maar als we kijken naar de verdeling van de wereldbevolking, zien we dat het sterke winter/zomereffect feitelijk een klein percentage van de wereldbevolking treft.

bij gebrek aan geluk is het degene die de meeste energie verbruikt.


Wat je zegt is volkomen dom. Er zijn nog steeds veel consumerende inwoners in een band die nogal zonne-favoriet is, zowel wat betreft de totale jaarlijkse zonneschijn als een zekere "regelmaat" van uren zonneschijn gedurende het jaar.
De “ideale” zonnebrandcrème is niet voor iedereen dezelfde dosis, dit verschilt per land.
0 x
ABC2019
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12927
Inschrijving: 29/12/19, 11:58
x 1008

Re: Geen wetenschappelijke consensus over klimaatverandering




par ABC2019 » 04/03/21, 23:37

sicetaitsimple schreef:
ABC2019 schreef:
ENERC schreef:Maar als we kijken naar de verdeling van de wereldbevolking, zien we dat het sterke winter/zomereffect feitelijk een klein percentage van de wereldbevolking treft.

bij gebrek aan geluk is het degene die de meeste energie verbruikt.


Wat je zegt is volkomen dom. Er zijn nog steeds veel consumerende inwoners in een band die nogal zonne-favoriet is, zowel wat betreft de totale jaarlijkse zonneschijn als een zekere "regelmaat" van uren zonneschijn gedurende het jaar.
De “ideale” zonnebrandcrème is niet voor iedereen dezelfde dosis, dit verschilt per land.

Omdat ik niet zo goed weet wat je "veel inwoners" en "een zekere regelmaat" noemt, kan ik je niet echt antwoorden. Ik zeg alleen dat mensen die in gematigde zones met een sterk zomer-/wintereffect leven, over het algemeen degenen zijn die per hoofd van de bevolking de meeste energie verbruiken: de Verenigde Staten, Europa, Japan, een groot deel van China.

Houd er rekening mee dat we in de intertropische zone een droog seizoen en een regenseizoen hebben, en dat het regenseizoen ook niet geweldig is voor zonne-energie.

Hoe dan ook, geen enkel land heeft een elektriciteitsbasis met zonne-energie, en dat zal waarschijnlijk ook nooit het geval zijn.
0 x
Voor een idioot doorgaan in de ogen van een dwaas is een gastronomisch genot. (Georges COURTELINE)

Mééé ontkent dat nui met 200 mensen naar feestjes ging en niet eens ziek was moiiiiiii (Guignol des bois)
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9837
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2673

Re: Geen wetenschappelijke consensus over klimaatverandering




par sicetaitsimple » 05/03/21, 10:34

ABC2019 schreef:niet goed wetende wat u "veel inwoners" en "een zekere regelmaat" noemt, kan ik u niet teveel antwoorden.


Ik verwees naar de gegevens van de kaart met het aantal inwoners / breedtegraad die door Enerc iets hierboven zijn gepubliceerd. "Veel" omdat er geen schaal is dus het was een puur visuele waardering, "zekere regelmaat" omdat in de intertropische zone, en zelfs iets daarbuiten, het zomer / wintereffect grotendeels wordt afgezwakt.
0 x
ABC2019
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12927
Inschrijving: 29/12/19, 11:58
x 1008

Re: Geen wetenschappelijke consensus over klimaatverandering




par ABC2019 » 05/03/21, 10:56

sicetaitsimple schreef:
ABC2019 schreef:niet goed wetende wat u "veel inwoners" en "een zekere regelmaat" noemt, kan ik u niet teveel antwoorden.


Ik verwees naar de gegevens van de kaart met het aantal inwoners / breedtegraad die door Enerc iets hierboven zijn gepubliceerd. "Veel" omdat er geen schaal is dus het was een puur visuele waardering, "zekere regelmaat" omdat in de intertropische zone, en zelfs iets daarbuiten, het zomer / wintereffect grotendeels wordt afgezwakt.

denk je aan welk land in de intertropische zone dat veel energie per hoofd van de bevolking verbruikt?

Beeld
0 x
Voor een idioot doorgaan in de ogen van een dwaas is een gastronomisch genot. (Georges COURTELINE)

Mééé ontkent dat nui met 200 mensen naar feestjes ging en niet eens ziek was moiiiiiii (Guignol des bois)

Terug naar "Klimaatverandering: CO2, het verwarmen, broeikaseffect ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 205-gasten