De laatste cijfers en weersgevolgen van de opwarming van de aarde

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33

Re: De laatste cijfers van opwarming van de aarde




par Philippe Schutt » 23/04/16, 10:09

Zodra er ruil is, is er waarde en dit gaat terug tot het begin van de menselijke tijd. Ik zie niet hoe ik dit kan vermijden met behoud van een minimum aan vrije wil.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: De laatste cijfers van opwarming van de aarde




par Ahmed » 23/04/16, 10:50

Het is slechts een retroprojectie van onze huidige perceptie naar een veronderstelde oorsprong van de "menselijke natuur" (acrobatisch concept!). Dit is een anachronisme dat geen rekening houdt met antropologische gegevens...
Als we een minder afstandelijk perspectief nemen, is de aard van de uitwisselingen die plaatsvinden tussen de leden van een samenleving (of met andere samenlevingen) volledig veranderd sinds het begin van het kapitalisme, ook al lijkt de schijn redelijk stabiel bij oppervlakkig onderzoek.
Hebzucht en gierigheid zijn geen recente verschijnselen, maar de behoefte om te accumuleren om als algemeen doel te accumuleren is zeer "modern": we gaan van persoonlijke pathologieën over op een systemische logica. Dit laatste ontgaat velen vanwege het heersende idee dat er alleen individuen zijn en dat de samenleving slechts een agglomeratie van individuen is...
Kortom, een postulaat dat het functioneren van een systeem mogelijk maakt door de perceptie ervan te verbergen.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33

Re: De laatste cijfers van opwarming van de aarde




par Philippe Schutt » 23/04/16, 11:12

o goed gedaan! Ik heb een week onderzoek in het woordenboek nodig om dit antwoord te begrijpen!
1 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: De laatste cijfers van opwarming van de aarde




par Ahmed » 23/04/16, 12:26

Ik ben klaar om te verduidelijken wat u misschien duister lijkt... 8)
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33

Re: De laatste cijfers van opwarming van de aarde




par Philippe Schutt » 23/04/16, 14:00

al "de oorsprong van de menselijke natuur", wat is dan een anachronisme.
we kunnen ook bedenken dat de accumulatie van goederen een poging is om zijn nakomelingen een betere plek te geven, een streven dat ook bij dieren voorkomt
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79114
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: De laatste cijfers van opwarming van de aarde




par Christophe » 23/04/16, 16:05

Philippe Schutt schreef:o goed gedaan! Ik heb een week onderzoek in het woordenboek nodig om dit antwoord te begrijpen!


Oh, gebeurt dit bij jou ook? : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33

Re: De laatste cijfers van opwarming van de aarde




par Philippe Schutt » 23/04/16, 18:32

wat wil je, ik ben maar een handarbeider pov. bijna cgt : Mrgreen:
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: De laatste cijfers van opwarming van de aarde




par Ahmed » 23/04/16, 19:32

Wat de eerste vraag betreft, stelt het concept van 'menselijke natuur' twee opvattingen tegenover elkaar: een die ernaar streeft antropologische invarianten te zien en een die aandringt op de plasticiteit van de menselijke soort. Hoe het ook zij, uitwisselingen in primitieve samenlevingen komen helemaal niet overeen met het idee dat we gewoonlijk van hen hebben en hier ligt het anachronisme.
Een voorbeeld: gezond verstand (?) zou graag zien dat de uitvinding van geld een middel is om de moeilijkheid van onevenwichtige uitwisselingen op te lossen (bijvoorbeeld: een koe tegen een dozijn eieren), maar historische feiten ontkrachten deze opvatting volledig over dingen en geld (als het bestaat). ) alleen wordt gebruikt om symbolische schulden (van eer, van bloed...) te betalen, heeft het probleem van onevenwichtige uitwisselingen andere oplossingen gekregen.

We kunnen ook bedenken dat de accumulatie van goederen een poging is om zijn nakomelingen een betere plek te geven, een streven dat ook bij dieren voorkomt.

Ik zie niet in wat het tweede deel van je zin zou kunnen betekenen... antropomorfisme?
Ik heb het niet over de accumulatie van goederen, als je mijn bericht nog eens leest, maar over de accumulatie van abstracte waarde, die slechts een indirect verband heeft en helemaal niet dezelfde gevolgen. Vanuit dit oogpunt is het een zeer slechte strategie op middellange termijn, aangezien deze accumulatie de vernietiging van het ecosysteem inhoudt (de samenleving wordt in dit geheel opgenomen). Op korte termijn is het nauwelijks beter, aangezien we zien dat deze accumulatie plaatsvindt met een groeiende onbalans.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33

Re: De laatste cijfers van opwarming van de aarde




par Philippe Schutt » 23/04/16, 19:48

natuurlijke selectie. Een beetje zoals een leeuw die de welpen van de verslagenen doodt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33

Re: De laatste cijfers van opwarming van de aarde




par Philippe Schutt » 23/04/16, 19:52

Je bedoelt dat het feit dat een Warren Buffet immens kapitaal heeft opgebouwd het terrestrische ecosysteem vernietigt?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Klimaatverandering: CO2, het verwarmen, broeikaseffect ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 126-gasten