Het klimaat verandert... en de mentaliteit en de samenleving?

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Het klimaat verandert... en de mentaliteit en de samenleving?




par Christophe » 12/03/11, 23:14

Klimaatverandering gaat sneller dan mentaliteit

Interview - Socioloog van milieu en risico, Florence Rudolf heeft gewerkt aan de manieren waarop de samenleving tegen de klimaatdreiging aankijkt. Een ‘veld’, dat de kern vormt van zijn werk. ‘Het klimaat verandert… en de samenleving? ".

Laten we beginnen met de conclusie van uw boek: kan onze samenleving zich aanpassen aan de gevolgen van klimaatverandering?

Florence Rudolf: Ik moet toegeven dat ik steeds wanhopiger werd terwijl ik dit terrein verkende.

Op dit punt?

Ja, omdat de klimaatverandering zich in een veel hectischer tempo voltrekt dan dat van onze samenlevingen. Dit doet me denken aan het boek ‘Collapse’ van Jared Diamond, waarin situaties worden beschreven waarin menselijke samenlevingen zich totaal overweldigd voelen door de gebeurtenissen die ze hebben veroorzaakt.

Zeker, maar in tegenstelling tot de Vikingen van Groenland of de Maya's zijn onze beschavingen zich bewust van wat er met hen gebeurt...

Er is een enorme productie van toespraken, maar deze is nog steeds zeer ontoereikend om ook maar de geringste actie teweeg te brengen.

Om welke redenen?

Onbewust beseffen we dat de oplossing geen kleine transformaties met zich meebrengt. Erger nog, deze fundamentele transformaties zullen in een vrij kort tijdsbestek moeten worden doorgevoerd. Dit versterkt de kwestie nog meer. Er is ook een probleem van handelingsmacht.

Dat wil zeggen ?

Tegenwoordig lijkt het op deze planeet een beetje op Paaseiland in de XNUMXe eeuw, met al zijn stammen die niet in staat waren het eilandbestuur te vestigen. We weten waar dit toe geleid heeft: het einde van de Pascuaanse beschaving.

Denkt u dat deze passiviteit een gevolg kan zijn van de actie van klimaatsceptici?

Wat mij wanhoopt aan dit verhaal van sceptici is dat ze politici en besluitvormers laten kibbelen over een paar graden of over een hypothetische invloed van de zon. Maar het probleem is er niet meer! De urgentie is het opzetten van onderzoeksprogramma’s op het gebied van nieuwe stedelijke ontwikkeling, transport, de koolstofeconomie, enz.

Wat blijkt uit deze controverse?

De publiciteit over deze controverse is tegelijkertijd een signaal van angst. De virulentie ervan is enigszins geruststellend. Het laat zien dat degenen die in koolstofrijke sectoren leefden zich bedreigd voelen door deze transformatie. Omdat er bij deze transformatie winnaars zullen zijn – degenen die weinig broeikasgassen uitstoten – en verliezers, de grote uitstoters.

Hoe zien wij onze toekomst?

Ik kom terug van Forum sociale wereld van Dakar. Ik ontmoette daar klimatologen die erg pessimistisch zijn. Volgens hen zullen er zeer plotselinge klimaatveranderingen plaatsvinden die het aanpassingsvermogen van onze samenlevingen zouden kunnen overweldigen. Dit gebeurt al in de meest kwetsbare landen. En het is erg gewelddadig. Dit doet mij denken dat wat we vandaag de dag in de Afrikaanse metropolen waarnemen een redelijk goede weergave is van wat ons in de nabije toekomst te wachten staat. Al deze druk op het water, op het land, al deze oorlogen om toegang tot hulpbronnen zijn een voorafschaduwing van wat ons te wachten staat. De manier waarop we met klimaatvraagstukken omgaan is nog steeds erg beleefd.


Bron: http://www.terra-economica.info/Le-chan ... 16224.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 13/03/11, 14:50

Je doet er goed aan dit onderwerp aan te pakken, in feite is klimaatverandering een beetje een mode die veel mensen niet langer interesseert.
Van wat ik om me heen zie, geven de meeste mensen niets om klimaatverandering.
De zorgen zijn weliswaar legitiem, maar hebben meer betrekking op de werkgelegenheid en de ‘koopkracht’.

Om even terug te komen op de gebeurtenissen in Japan: ik denk dat helaas alleen 'Shocks' en andere rampen de mentaliteit kunnen veranderen...
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 13/03/11, 14:55

sen-no-sen schreef:Van wat ik om me heen zie, geven de meeste mensen niets om klimaatverandering.


Klopt, en ik ben altijd verbaasd geweest over de volgende paradox:
a) Het + of - menfutisme over klimaatverandering(en)
b) Het grote publiek voor weerberichten

: Cheesy: : Cheesy: : Cheesy: : Cheesy:

sen-no-sen schreef:Om even terug te komen op de gebeurtenissen in Japan: ik denk dat helaas alleen 'Shocks' en andere rampen de mentaliteit kunnen veranderen...


Toevallig, kijk eens naar wat ik net heb voorgesteld: https://www.econologie.com/forums/fukushima- ... 10585.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
Lietseu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2327
Inschrijving: 06/04/07, 06:33
Plaats: Antwerpen België, Skype lietseu1
x 3




par Lietseu » 13/03/11, 16:58

Zoals de filosoof zou zeggen... het is vóór de afgrond dat mensen een stap voorwaarts zetten... hallo, hallo, hallo!

Nee, genoeg grappen, het lijkt erop dat er een levensstijlverandering gaande is! en dat de mens ondanks moeilijkheden het beste van zichzelf geeft.

Tenzij mensen volledig doof en blind zijn, geloof ik dat we diepgaande veranderingen zullen zien, onder andere als gevolg van gebeurtenissen op planetaire schaal met betrekking tot onze leefomgeving, deze goede oude aarde. 8)

Als wat er in Japan en Afrika gebeurt toevallig niet genoeg is, kunnen we wanhopen aan het menselijk ‘bewustzijn’ : Cry:

En kies ervoor om in onze ‘virtuele vliegende schotels’ te klimmen en ergens anders te kijken, als de lucht niet beter is en het gras groener :? :? :?

Miauw ...
0 x
Door het verwijderen van Human Nature, het was ver van zijn natuur! Lietseu
"De kracht van liefde, moet sterker zijn dan de liefde voor kracht" eigentijds Lie Tseu?
Men ziet duidelijk alleen met het hart, de belangrijkste is onzichtbaar voor de ogen ...
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970




par Ahmed » 13/03/11, 22:05

Sen-no-sen schreef:
Om even terug te komen op de gebeurtenissen in Japan: ik denk dat helaas alleen 'Shocks' en andere rampen de mentaliteit kunnen veranderen...

Om een ​​antropogene catastrofe te voorkomen, moeten we erop anticiperen, dus onze mentaliteit veranderen, dat wil zeggen penser .
Een verandering van oordeel die het gevolg zou zijn van bijzondere omstandigheden, wordt door hen opgelegd en is geen vrije en creatieve daad; integendeel, het denken veronderstelt de voorafgaande constructie van een utopie...
Bertrand Méheust is zeer twijfelachtig over ons vermogen tot verandering en benadrukt integendeel de intellectuele inertie.

Naar mijn mening is het discours over het veranderen van de mentaliteit (groener, ecologisch verantwoorder, etc.) er om ons ervan te weerhouden zo min mogelijk fundamentele veranderingen door te voeren.

Nog een opmerking, “schokken” en andere rampen vormen een kans om de publieke opinie te manipuleren, zoals duidelijk is opgemerkt Naomi Klein*.

*in "De schokstrategie".
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Lietseu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2327
Inschrijving: 06/04/07, 06:33
Plaats: Antwerpen België, Skype lietseu1
x 3




par Lietseu » 13/03/11, 23:16

Hallo oude broer!

Ik hoop nog steeds dat de shockstrategie de juiste zal zijn en dat is altijd zo geweest, dus wacht maar af....

Tobe or not is vandaag de dag de vraag!

mauw :?
0 x
Door het verwijderen van Human Nature, het was ver van zijn natuur! Lietseu

"De kracht van liefde, moet sterker zijn dan de liefde voor kracht" eigentijds Lie Tseu?

Men ziet duidelijk alleen met het hart, de belangrijkste is onzichtbaar voor de ogen ...
Avatar de l'utilisateur
Napo dwerg
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 180
Inschrijving: 04/03/10, 10:43
Plaats: Somewhere over the rainbow




par Napo dwerg » 14/03/11, 10:00

Ik zal mijn professionele ervaring met u delen

Ik werk voor een lokale overheid, ik adviseer over nieuwe projecten (ik controleer wat de BE's in de DCE's stoppen)
voor elk project vertel ik ze dit, het is oké... het is niet oké, het is een afwijking, in de stijl van IT-gebouwen, ze willen een airconditioning installeren met volledig nieuwe lucht (er werkt niemand in)

het project van kassen verwarmd door een kiezeltunnel (studie die je me hebt helpen opzetten, nogmaals bedankt ;)), met water

laatste project tot nu toe ontwikkeling van zolder onder hellingen, ik vertel ze dat de isolatie geen minerale wol mag gebruiken, de faseverschuiving is niet voldoende in de zomer, het zal een oven zijn, ik laat je raden wat...

BE's zijn gefocust op hun omzet en zijn op geen enkele manier geïnteresseerd in het energiebesparingsaspect. Zolang we hen geen restrictievere normen opleggen, zullen ze niets in deze richting doen.
Ik zou er zelfs aan willen toevoegen dat de gemeenschappen niets doen om de zaken op te lossen, de betrokken diensten leggen niets op aan de BE’s die doen wat ze willen

Het maakt mij kwaad om dat te zien

Om vooruitgang te boeken is er in feite óf een catastrofe, óf een ecologische dictatuur nodig
0 x
Van al diegenen die niets te zeggen hebben, de mooiste zijn degenen die zwijgen
fthanron
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 292
Inschrijving: 13/10/07, 17:56
Plaats: Loir et Cher




par fthanron » 14/03/11, 15:49

Ahmed @

Naar mijn mening is het discours over het veranderen van de mentaliteit (groener, ecologisch verantwoorder, etc.) er om ons ervan te weerhouden zo min mogelijk fundamentele veranderingen door te voeren.


Hallo, ik ben geïnteresseerd in de ontwikkeling van dit onderwerp. Is dit mogelijk Achmed?

Merci par avance.

@+
0 x
Frederic
Avatar de l'utilisateur
Napo dwerg
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 180
Inschrijving: 04/03/10, 10:43
Plaats: Somewhere over the rainbow




par Napo dwerg » 15/03/11, 08:18

Ik wil Ahmeds plaats niet innemen

maar ik denk dat wat er gezegd wordt feitelijk overeenkomt met al deze genezende acties ten gunste van het milieu, die slechts een beperkte impact hebben
geven de voorkeur aan condensatieketels, zonnepanelen, hybride of elektrische voertuigen, openbare verlichtingslampen met een laag verbruik, enz.

aan de andere kant de fundamentele problemen waaruit deze oplossingen voor het verbeteren van de energieprestaties voortkomen, zoals: stadsuitbreiding, het opleggen van passieve constructies, het halveren van de openbare verlichting en het zoveel mogelijk beperken van het elektriciteitsverbruik om het aantal kerncentrales terug te dringen ,... worden zeer zelden genoemd.

dan zou de combinatie van de twee natuurlijk ideaal zijn, maar als de fundamentele vragen worden aangepakt, zijn de curatieve oplossingen niet langer echt belangrijk
0 x
Van al diegenen die niets te zeggen hebben, de mooiste zijn degenen die zwijgen
Aumicron
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 387
Inschrijving: 16/09/09, 16:43
Plaats: Bordeaux




par Aumicron » 15/03/11, 10:58

Ahmed schreef:om ons ervan te weerhouden zo min mogelijk inhoudelijke veranderingen door te voeren

Precies. Verander vooral je gedrag op geen enkele manier en blijf steeds meer consumeren. Maar sorteer uw afval zorgvuldig. Zodat er een vrachtwagen komt die zoveel mogelijk vervuilt en ze ophaalt...

Goed gezien Napo dwerg, de rijke verzamelaars van ‘groene’ oplossingen die een goed gevoel over zichzelf hebben maar hun mentaliteit niet hebben veranderd: nog steeds zoveel onnodige uitstapjes, midden in de winter in t-shirts binnen, lampen met een laag verbruik voortdurend aan, vlees bij alle maaltijden , 18/24 TV, vakanties aan de andere kant van de planeet...

Dappere kleine soldaten van onze dierbare leiders die alleen zweren bij groei.
0 x
Om te betogen.

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Klimaatverandering: CO2, het verwarmen, broeikaseffect ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 175-gasten