De 150 CCC-voorstellen

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: De 150 voorstellen van de CCC




par sicetaitsimple » 23/06/20, 20:14

ENERC schreef:De sterkste maatregel is de verplichting om gebouwen vóór 2040 te renoveren.


Ik zag het in de doelpunten, maar niet echt in de acties.
Het is (helaas) een slagroomtaart die periodiek terugkomt (als ik het me goed herinner, had François Hollande in zijn programma 1 miljoen renovaties per jaar, verhoogd tot 500.000 tijdens de wet die volgde, uiteindelijk weet ik het niet echt...)
kortom niet gewonnen.
0 x
ABC2019
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12927
Inschrijving: 29/12/19, 11:58
x 1008

Re: De 150 voorstellen van de CCC




par ABC2019 » 24/06/20, 10:07

Ahmed schreef:ABC, we zijn er nog niet en de discussie hierover blijft open. Ik denk dat elke uitleg door overmoed moet worden vermeden: ik heb het in het verleden gebruikt en heb het opgegeven omdat het een misleidende kortere weg is.

we zijn er niet...hangt ervan af waar. We zijn nog ver verwijderd van het moment waarop het verdwijnen van hulpbronnen het verdwijnen van de industriële samenleving zal hebben veroorzaakt. Aan de andere kant zijn we dicht bij het moment waarop de groei zal moeten stoppen door een gebrek aan middelen, en het is niet eens zeker dat de Covid dit moment niet een beetje heeft versneld en dat het niet al voorbij is (nee niet dat we momenteel niet de middelen hebben om terug te stuiteren, maar tegen de tijd dat we dat wel doen, zijn ze misschien te veel afgenomen om terug te kunnen gaan naar het vorige niveau).
Dit is speculatie, maar niet helemaal fantasierijk.

De trend naar automatisering vindt plaats binnen een economisch kader en, interessant genoeg, dreigt dit proces de fundamenten van het economisme te ondermijnen. Critici stoppen over het algemeen bij deze constatering, maar als we de zaken beschouwen vanuit het oogpunt van opeenvolgende fasen die elk volgens hun eigen regels werken*, bestaat de mogelijkheid dat het economisme plaatsmaakt voor een puur technologisch stadium waarin de menselijke soort, na zijn voltooiing zijn rol als voorlopige vector**, zal hetzelfde lot ondergaan als alle soorten die evolutionair onbruikbaar zijn geworden.

dat is fantasie haha. Zelfs als je machines als een "soort" beschouwt (wat zeer discutabel is), is deze "soort" ontstaan, geëvolueerd en geselecteerd door mensen, voor mensen, en alleen om dingen te doen die nuttig zijn voor mensen. Ze kunnen niet overleven in de natuurlijke omgeving, simpelweg omdat ze er niet voor gemaakt zijn, en zonder mensen hebben ze geen interesse of bekwaamheid meer en zouden ze samen met hen verdwijnen.

Maar het meest waarschijnlijk is nog steeds dat ze lang voor hen zullen verdwijnen!
0 x
Voor een idioot doorgaan in de ogen van een dwaas is een gastronomisch genot. (Georges COURTELINE)

Mééé ontkent dat nui met 200 mensen naar feestjes ging en niet eens ziek was moiiiiiii (Guignol des bois)
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: De 150 voorstellen van de CCC




par izentrop » 24/06/20, 10:34

Ahmed schreef:Als ik het heb over geavanceerde tools, heb ik het niet over wat al bestaat, maar over wat er gebeurt (robotica + AI) en dat daarom waarschijnlijk ingrijpende veranderingen teweeg zal brengen.
"(robotica+AI)" maken het mogelijk om de hulpbron te optimaliseren voor meer efficiëntie, wat leidt tot ontwikkeling, idealiter door rekening te houden met recycling, terwijl het cruciale probleem van broeikasgassen wordt opgelost.

De rem van anti-vooruitgang is een extra handicap.
0 x
ABC2019
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12927
Inschrijving: 29/12/19, 11:58
x 1008

Re: De 150 voorstellen van de CCC




par ABC2019 » 24/06/20, 10:52

izentrop schreef:
Ahmed schreef:Als ik het heb over geavanceerde tools, heb ik het niet over wat al bestaat, maar over wat er gebeurt (robotica + AI) en dat daarom waarschijnlijk ingrijpende veranderingen teweeg zal brengen.
"(robotica+AI)" maken het mogelijk om de hulpbron te optimaliseren voor meer efficiëntie, wat leidt tot ontwikkeling, idealiter door rekening te houden met recycling, terwijl het cruciale probleem van broeikasgassen wordt opgelost.

ach, materialen hoeven niet meer gedolven, verwerkt, getransporteerd te worden, mensen hoeven niet meer verwarmd en verplaatst te worden, elektriciteit hoeft niet meer stabiel geproduceerd te worden, met AI?
vanuit het oogpunt van energie heeft de ontwikkeling van de informatietechnologie vooral geleid tot een overconsumptie van elektriciteit met 10%, zonder dat een van de problemen bij de productie ervan is opgelost.
0 x
Voor een idioot doorgaan in de ogen van een dwaas is een gastronomisch genot. (Georges COURTELINE)

Mééé ontkent dat nui met 200 mensen naar feestjes ging en niet eens ziek was moiiiiiii (Guignol des bois)
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: De 150 voorstellen van de CCC




par GuyGadebois » 24/06/20, 12:35

izentrop schreef:"(robotica+AI)" maken het mogelijk om de hulpbron te optimaliseren voor meer efficiëntie, wat leidt tot ontwikkeling, idealiter door rekening te houden met recycling, terwijl het cruciale probleem van broeikasgassen wordt opgelost.

"Het was een verklaring van fabrikanten van robotica en AI-ontwikkelaars."
: Roll:
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: De 150 voorstellen van de CCC




par Ahmed » 24/06/20, 22:15

ABC, Je schrijft:
We zijn nog ver verwijderd van het moment waarop het verdwijnen van hulpbronnen de industriële samenleving zal doen verdwijnen.

Toegegeven, vanuit het oogpunt van middelen, maar zoals u hierna specificeert, is het de groei die wordt bedreigd en daarmee het fundament van ons maatschappelijk systeem. Het is inderdaad pas secundair dat er concrete rijkdom wordt geproduceerd, met als hoofddoel het creëren van abstracte waarde voor cumulatieve doeleinden: zonder deze "motor" stopt de rest omdat het zijn raison d'être wordt ontnomen.
verder:
Dat is fantasie amha. Zelfs als je machines als een "soort" beschouwt (wat zeer discutabel is), is deze "soort" ontstaan, geëvolueerd en geselecteerd door mensen, voor mensen, en om alleen dingen te doen die nuttig zijn voor mensen. Ze kunnen niet overleven in de natuurlijke omgeving, simpelweg omdat ze er niet voor gemaakt zijn, en zonder mensen hebben ze geen interesse of bekwaamheid meer en zouden ze samen met hen verdwijnen.

Geen fantasie, maar een niet ongefundeerde speculatie. Dit geldt alleen voor dit moment en zonder rekening te houden met de buitengewone toevoeging qua mogelijkheden die de AI vertegenwoordigt. Bedenk dat AI in staat wordt om autonoom te leren van zijn eigen ervaring. En zelfs zonder zo stoutmoedig te anticiperen, zijn veel mensen meer afhankelijk van machines dan andersom; het is in die mate dat machinaal redeneren een integraal onderdeel is geworden van het menselijk functioneren. Nog niet zo lang geleden werden computers vergeleken met het menselijk brein, nu is het de laatste die zichzelf omschrijft als een soort computer...
notre ami Izentrop brengt water naar mijn molen door te specificeren dat de oplossingen die door dezelfde technologie worden gegenereerd, in een teveel aan technologie zitten: kunnen we blindheid verder duwen? Ik zie daarin het teken van de mogelijke en logische triomf van de machine: ze heeft de ideologie/religie die haar consolideert, de vooruitgang*, al verborgen.

* Deze perfect neutrale term zou logischerwijs een transitieve vorm vereisen die de betekenis specificeert (men kan spreken van de voortgang van een pathologie :frons: ), zijn ontwijking is hier onthullend.
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: De 150 voorstellen van de CCC




par izentrop » 24/06/20, 23:24

ABC2019 schreef:ach, materialen hoeven niet meer gedolven, verwerkt, getransporteerd te worden, mensen hoeven niet meer verwarmd en verplaatst te worden, elektriciteit hoeft niet meer stabiel geproduceerd te worden, met AI?
vanuit het oogpunt van energie heeft de ontwikkeling van de informatietechnologie vooral geleid tot een overconsumptie van elektriciteit met 10%, zonder dat een van de problemen bij de productie ervan is opgelost.
Ik heb dat nooit geschreven en ik begrijp dat je doel hier gewoon confrontatie is, zoals velen hierover forum.
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: De 150 voorstellen van de CCC




par GuyGadebois » 24/06/20, 23:30

izentrop schreef:Ik heb dat nooit geschreven en ik begrijp dat je doel hier gewoon confrontatie is, zoals velen hierover forum.

En wat is de jouwe? Kernenergie, GGO's, agrochemicaliën, chemicaliën, Big Pharma promoten en u proberen te misleiden met uw standpunten over het klimaat terwijl u alleen de grootste producenten van verontreinigende stoffen en CO2 verdedigt? Je houdt niemand meer voor de gek, Izy oftewel michmuch80.
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
ABC2019
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12927
Inschrijving: 29/12/19, 11:58
x 1008

Re: De 150 voorstellen van de CCC




par ABC2019 » 25/06/20, 06:45

Nou nee, je schreef
izentrop schreef: (robotica + AI) "het mogelijk maken om de hulpbron te optimaliseren voor meer efficiëntie, leidde daarom tot ontwikkeling, idealiter door rekening te houden met recycling, terwijl het cruciale probleem van broeikasgassen wordt opgelost.

en ik citeerde u de belangrijkste toepassingen die de uitstoot van broeikasgassen vereisen, om u te vragen hoe ze zouden worden opgelost door AI, en door op te merken dat automatisering de productie van elektriciteit alleen maar had vergroot, meestal fossiel, en daarom eerder had verhoogd. Dus wat bedoelde u met "het broeikasgasprobleem oplossen"? Ik heb het misschien verkeerd begrepen!
0 x
Voor een idioot doorgaan in de ogen van een dwaas is een gastronomisch genot. (Georges COURTELINE)

Mééé ontkent dat nui met 200 mensen naar feestjes ging en niet eens ziek was moiiiiiii (Guignol des bois)
Avatar de l'utilisateur
Paul72
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 684
Inschrijving: 12/02/20, 18:29
Plaats: Sarthe
x 139

Re: De 150 voorstellen van de CCC




par Paul72 » 25/06/20, 07:38

Ik moet toegeven dat ik het ook niet begreep: elke hoogtechnologische oplossing genereert nieuwe extracties en transformaties van zeldzame grondstoffen, die niet alleen kunnen worden gevonden door de bestaande te recyclen (wat gemakkelijker zou zijn voor low-tech), waarvoor een rel van fossiele en nucleaire energie nodig is.

De hulpbron in energie en mineralen is naar mijn mening echt de meest beperkende factor voor het behoud (zelfs precaire) van de huidige samenlevingen. Die daardoor gedoemd zijn om in de loop van de tijd af te nemen (zonder te bepalen wanneer, we zullen het pas achteraf weten)
0 x
Ik ben allergisch voor idioten: soms hoest ik zelfs.

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Klimaatverandering: CO2, het verwarmen, broeikaseffect ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 138-gasten