COP21 November 2015

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

COP21 November 2015




par moinsdewatt » 29/08/15, 14:12

100 dagen na COP21, welke toezeggingen voor vervuilers?

AFP-video op 18-08-2015

100 dagen voor de opening van COP21 in Parijs hebben de onderhandelaars van de 195 deelnemende landen nog verschillende grote vergaderingen, waaronder een sessie in Bonn vanaf 31 augustus, om hen te helpen een internationale overeenkomst te bereiken om de opwarming van de aarde te beteugelen. China, de Verenigde Staten, de Europese Unie en zelfs Australië hebben hun toezeggingen openbaar gemaakt om de broeikasgassen die verantwoordelijk zijn voor klimaatverandering te verminderen. Maar we zijn nog ver weg.

http://www.boursorama.com/actualites/a- ... 48fa4dfcff

COP 21: oplossingen tegen klimaatverandering tentoongesteld in Parijs

Door Direct Matin, gepubliceerd op 26 augustus 2015

Beeld
De "Smart Flower" van EDF is een fotovoltaïsch paneel voor particulieren dat gedurende de dag de loop van de zon volgt. [L.Biosca]

Met minder dan 100 dagen te gaan tot de COP 21, die het zal organiseren, wil Parijs zoveel mogelijk mensen bewust maken van het behoud van het milieu.


Aan de oevers van de Seine, aan de voet van het Musée d'Orsay (7e arrondissement), kunnen Parijzenaars en toeristen sinds woensdag zestien innovatieve wetenschappelijke projecten ontdekken die bedoeld zijn om de opwarming van de aarde tegen te gaan.

"De huidige situatie is niet alleen een fataliteit, het is ook een technologische en economische kans. Parijs wil een model zijn in deze revolutie", bevestigt Patrick Klugman, de assistent voor internationale betrekkingen.


Technologie ten dienste van het milieu

Sommige van de gepresenteerde uitvindingen houden verband met de productie van hernieuwbare energie, zoals fotovoltaïsche panelen in de vorm van een bloem die overdag de zon volgen (EDF's "Smart Flower"), of een windturbine waarvan de wieken kunnen in- of uitschuiven. inzetten om zich aan te passen aan de snelheid van de wind (Verteole).

Op het gebied van woningen is er ook licht beton dat vervuiling absorbeert en het warmte-effect in de stad vermindert (de " Verbazingwekkend" van Ciment Calcia), of zelfs een kastje dat op zijn elektriciteitsmeter moet worden geïnstalleerd en dat het verbruik van het huishouden in realtime doorgeeft aan de personal computer (Qinergy).


[b]Drie verhuizingen naar de hoofdstad


Deze tentoonstelling zal tot december meerdere keren van locatie wisselen. Het zal tot 4 oktober aan de oevers van de Seine blijven, voordat het zich vestigt in het Bassin de la Villette (19) van 18 november tot 14 december, en vervolgens Avenue Winston-Churchill (8) van 4 tot 11 december, voordat het verder gaat. op het voorplein van het Hôtel de Ville (4e) van 30 november tot 12 december.

"Het gaat erom de levende krachten van het maatschappelijk middenveld te benadrukken, die concrete oplossingen bieden voor enkele van de grootste problemen van de XNUMXe eeuw", benadrukt Célia Blauel, de EELV-afgevaardigde die verantwoordelijk is voor het milieu.


http://www.directmatin.fr/environnement ... ris-709299
0 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Re: COP21 november 2015




par moinsdewatt » 15/10/15, 20:02

up voor did67 die het onderwerp vast niet gezien heeft.
0 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Re: COP21 november 2015




par moinsdewatt » 15/10/15, 20:04

Le Bourget: de locatie voor de klimaatconferentie in aanbouw

EB met AFP op 07/10/2015

Op de conferentie (COP40.000), die van 21 november tot 30 december wordt gehouden, worden 11 deelnemers verwacht om tot overeenstemming te komen om de opwarming van de aarde te beperken. Het werk begon in Le Bourget (Seine-Saint-Denis).

Er worden 40.000 deelnemers verwacht op de conferentie (COP21), die wordt gehouden van 30 november tot 11 december. Gelegen in het Parc des Expositions du Bourget, zal de site zich uitstrekken over 160.000 m2 - 80.000 m2 bestaat al en 80.000 moeten nog worden gebouwd.

Beeld

Op de site Le Bourget zijn drie zones gepland

Het conferentiecentrum, beheerd door de VN en toegankelijk voor zo'n 20.000 geaccrediteerde personen, een ruimte "Climate Generations" voor het maatschappelijk middenveld en het grote publiek, en een tentoonstelling "Gallery" voor bedrijven.

Het officiële conferentiecentrum zal twee plenaire zalen omvatten, waaronder een houten zaal met 2.000 zitplaatsen, 32 onderhandelingsruimten en een perscentrum voor 3.000 journalisten.

Er worden zo'n 2.000 ngo's verwacht, waarvan een aantal de status van waarnemer heeft bij de klimaatonderhandelingen. De onderhandelingen, geleid door vertegenwoordigers van 195 landen onder auspiciën van de VN, hebben tot doel een wereldwijde overeenkomst te sluiten over de middelen om de stijging van de temperatuur op aarde te beperken tot 2 graden ten opzichte van het pre-industriële tijdperk.


http://france3-regions.francetvinfo.fr/ ... 24377.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: COP21 november 2015




par Did67 » 15/10/15, 21:46

moinsdewatt schreef:up voor did67 die het onderwerp vast niet gezien heeft.


Eerlijk gezegd kon ik het me niet herinneren; Ik heb vast niet de juiste woorden in de zoekmachine ingevoerd...

Maar eigenlijk bevestig je wat ik zei: je zag wat voor interesse deze thread hierin vond forum ?
0 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Re: COP21 november 2015




par moinsdewatt » 07/11/15, 11:53

Opwarming van de aarde: Staat belooft "verre van voldoende", waarschuwt de VN

Door AFP, publiceerde de 06 / 11 / 2015

Parijs - Drie weken voor de klimaatconferentie in Parijs geven de VN vrijdag een nieuwe waarschuwing af: hoewel "ongekend", zijn de beloften van staten om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen nog steeds "bij lange na niet voldoende" om de opwarming tot +2°C in te dammen.

Deze observatie, gemaakt in een rapport van het Milieuprogramma van de Verenigde Naties (UNEP), bevestigt de analyse die op 30 oktober is gepubliceerd door het Verdrag van de Verenigde Naties inzake klimaatverandering.

"De huidige toezeggingen, in combinatie met de maatregelen die de afgelopen jaren zijn genomen, vertegenwoordigen een reële verhoging van de ambitie en een historisch niveau van inzet van staten om deze enorme wereldwijde uitdaging aan te pakken", benadrukt Achim Steiner, directeur van UNEP, belast met het regelmatig opstellen van een benchmark rapport.

"Ze zijn echter niet voldoende om de wereldwijde temperatuurstijging te beperken tot de aanbevolen 2°C, en dus om de ergste gevolgen van klimaatverandering te voorkomen", voegt hij eraan toe.

Het internationale akkoord tegen de opwarming van de aarde dat op de conferentie van Parijs wordt verwacht, zal daarom "een dynamische aanpak moeten aannemen", met een regelmatige opwaartse bijstelling van de doelstellingen en de middelen, meent hij.


Volgens het UNEP-rapport, opgesteld door een internationaal team van onderzoekers, zouden de toezeggingen die op 146 oktober door 1 landen zijn gepresenteerd, leiden tot een waarschijnlijke stijging van het kwik tussen +3 en +3,5°C tegen 2100..

Om deze stijging te beperken tot +2° ten opzichte van de industriële revolutie - de doelstelling van de internationale gemeenschap - zou in 42 niet meer dan 2 gigaton (Gt) CO2030-equivalent in de atmosfeer moeten worden uitgestoten, tegenover 52,7 Gt vandaag .

Als er niets zou gebeuren, zouden we in 60 op 2030 Gt zitten. Maar zelfs als alle landen hun beloften nakomen, zal er in 54 nog steeds 2030 Gt worden uitgestoten, dus 12 te veel. Tweederde van de weg moet nog worden afgelegd.

De gemiddelde temperatuur van de planeet is sinds het pre-industriële tijdperk al met 0,8°C gestegen, op de +2° die de wereld probeert niet te overschrijden.

- "Parijs: een begin, geen einde" -

Boven deze drempel van 2° zou het klimaat volgens wetenschappers kunnen meeslepen, met een versnelling van de verstoring die al aan het werk is en de gevolgen daarvan: smeltende gletsjers, stijgende zeespiegel, kusterosie, herhaling van droogtes en extreme fenomenen enz. De Het resultaat is een onomkeerbare impact op veel ecosystemen, soorten en samenlevingen.

In de afgelopen decennia zijn de wereldwijde emissies gestaag toegenomen, grotendeels als gevolg van de verbranding van fossiele brandstoffen - steenkool, olie, gas.

Dit nieuwe rapport wordt drie weken voor de opening van de Parijse conferentie (30 november - 11 december) gepresenteerd, waar 195 landen zullen proberen overeenstemming te bereiken over het beperken van de opwarming van de aarde. Deze overeenkomst moet vanaf 2020 het Protocol van Kyoto overnemen en moet voor het eerst opkomende en ontwikkelingslanden erbij betrekken.

Het zou "verdere actie moeten aanmoedigen" in de loop van de tijd, benadrukt UNEP. Een centrale vraag in de huidige onderhandelingen, waar iedereen het over eens is dat "Parijs geen einde moet zijn, maar een begin".

Zo heeft Peking, 's werelds grootste uitstoter, maandag tijdens een bezoek van de Franse president François Hollande zijn goedkeuring gegeven aan een clausule voor de snelle en regelmatige herziening van toezeggingen. Maar de inhoud en timing van deze beoordelingen blijven een hangend punt in de onderhandelingen.

"Alle technologieën en kennis die nodig zijn" om de uitstoot verder te verminderen, zijn aanwezig, merkt UNEP op, "waarbij alle naties worden opgeroepen om van dit politieke momentum gebruik te maken om actie te ondernemen in sectoren als energie, landbouw, transport, bouw, bossen".

Volgens het Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) kan de mensheid nu slechts 1.000 Gt CO2 uitstoten om op +2°C te blijven: dit is haar "koolstofbudget". Met de huidige toezeggingen van de landen zal in 72 75 tot 2030% van dit "budget" verbruikt zijn.

http://www.lexpress.fr/actualites/1/act ... 33429.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16116
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5239




par Remundo » 07/11/15, 12:42

Ik sta zeer sceptisch tegenover deze beroemde internationale ontmoetingen tegen de RC...

Over een kwartier praten we er misschien niet meer over...

En ongetwijfeld hebben we al veel te veel CO2 in de atmosfeer uitgestoten.
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 07/11/15, 20:02

Tijdens dit glorieuze novemberweekend (24°C in Bordeaux) is het moeilijk te geloven dat de opwarming van de aarde een verzinsel is.

Een vriend belde me vanmiddag vanuit Zwitserland om me met dezelfde gedachte te vertellen over het weer op zijn terras...

Het tragische is dat COP 21 wordt gecontroleerd door lobby's zoals Areva en dat de 'oplossingen' die ze naar voren brengen allesbehalve duurzame oplossingen zijn...

Ik heb het niet over het "VW-schandaal" dat ALLE fabrikanten aangaat en dat terzijde wordt geschoven door de toelaatbare drempels te verhogen.
:onheil:

Wat een incompetentie van de kant van onze heersers...
0 x
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 07/11/15, 20:03

Citro schreef:Tijdens dit glorieuze novemberweekend (24°C in Bordeaux) is het moeilijk te geloven dat de opwarming van de aarde een verzinsel is.

Een vriend belde me vanmiddag vanuit Zwitserland om me met dezelfde gedachte te vertellen over het weer op zijn terras...

Het tragische is dat COP 21 wordt gecontroleerd door lobby's zoals Areva en dat de 'oplossingen' die ze naar voren brengen allesbehalve duurzame oplossingen zijn...

Ik heb het niet over het "VW-schandaal" dat ALLE fabrikanten aangaat en dat terzijde wordt geschoven door de toelaatbare drempels te verhogen.
:onheil:

Wat een incompetentie van de kant van onze heersers...
0 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554




par moinsdewatt » 07/11/15, 20:57

Citro schreef: ......
Het tragische is dat COP 21 wordt gecontroleerd door lobby's zoals Areva en dat de 'oplossingen' die ze naar voren brengen allesbehalve duurzame oplossingen zijn...

...


Bronnen gevraagd.

Geen Areva hieronder:
...de minister van Buitenlandse Zaken, Laurent Fabius, maakte gisteren een "eerste lijst" bekend van een twintigtal partnerbedrijven, allemaal "vrienden van het klimaat", verzekerde hij. Onder hen zijn Engie (voorheen GDF Suez), EDF, Renault Nissan, Suez Environnement, Air France, EFRO, Axa, BNP Paribas, Air France, LVMH en Ikea. Google heeft ook de wens uitgesproken om deel uit te maken van de sponsors.....


http://www.leparisien.fr/environnement/ ... 810557.php
0 x
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 07/11/15, 21:12

Oeps, ik bedoelde Engie. :?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Klimaatverandering: CO2, het verwarmen, broeikaseffect ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 115-gasten