Koolstof compensatie

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
LG33
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 09/04/14, 12:18

Koolstof compensatie




par LG33 » 09/04/14, 12:26

Hallo allemaal, ik heb me geregistreerd op de forum omdat ik een vraag heb, misschien zelfs een klein project, maar grote twijfels over de levensvatbaarheid ervan...

Ik ben momenteel een zelfstandige loodgieter (om de rest te begrijpen)

Geïnspireerd door de uitstoot van de fotograaf Yann Arthus Bertrand (met name het einde: "Deze uitstoot is koolstofcompensatie..." en de uitleg die daarbij hoort) Ik vroeg me af of het niet mogelijk was om hetzelfde te doen op mijn schaal, ik vond natuurlijk de site actioncarbone maar ik wilde iets meer... concreet, minder ver (zelfs als de site geweldig is en ik moedig je aan om mee te doen: berekening van je koolstofvoetafdruk en compensatie door verschillende acties te ondersteunen om de opwarming van de aarde te bestrijden)

Plots, en hier heb ik je nodig, kreeg ik het idee om de CO2-uitstoot van mijn voertuig tijdens mijn reizen op mijn bouwplaatsen te compenseren door een deel van het bedrag van mijn factuur in de vorm van een voucher te schenken aan een kwekerij (lokaal natuurlijk, anders verliest het zijn interesse)

De boom zou, terwijl hij groeit, de CO2 compenseren door mijn bewegingen tijdens de bouwplaats.


Nou, het is heel aardig gezegd zo, maar...

Het lijkt vanzelfsprekend dat mensen geen pijnboom, eik of andere reusachtige boom in hun tuin/balkon planten…

Dus is het levensvatbaar met kleine bomen / planten?

Verbruiken ze genoeg CO2 om te compenseren? (compensatie voor DCI80 verkeer aan 205gr co2/km…)

Welk type plant heeft jouw voorkeur? Snelgroeiende, denk ik, zouden kleine fruitbomen geschikt zijn? (citroenbomen, kersenbomen, enz.)

Hier, als het volkomen utopisch en onrealistisch is, daarom ben ik hier. :)



(ps: geen presentatiesectie gevonden, ik weet niet of die er is...)
0 x
raymon
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 901
Inschrijving: 03/12/07, 19:21
Plaats: vaucluse
x 9




par raymon » 09/04/14, 21:33

Symbolisch gezien is het beter om een ​​boom te planten, maar in termen van efficiëntie, gezien uw beroep, is het misschien beter voor u om te helpen of meer te werken aan hernieuwbare energiebronnen. Houd vast aan het feit, wat denk je ervan,

Ik ben een zonnestelsel aan het maken om het water voor te verwarmen dat in verschillende elektrische boilers gaat.
Ik ga 200 m zwarte tuinslang in 25 op mijn dak leggen zonder glas het koude water warmt op in de zomer de temperatuur loopt op tot rond de 70° in de winter is dit uiteraard onvoldoende maar is het toch voorverwarmd dan stuur ik het zonder weerstand naar een eerste boiler. Om het water te laten circuleren, plaats ik gewoon een magneetventiel op de hete uitlaat van deze boiler die open gaat van 12 uur tot 15 uur en een stroomsnelheid van 200 liter gedurende 3 uur, dit water zal terugkeren naar de grondwaterspiegel. Ik specificeer dat ik een put heb en dat de kosten van het oppompen van water voor mij erg laag zijn.

Natuurlijk zal dit systeem minder efficiënt zijn dan een zonnepaneel, maar veel goedkoper
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 09/04/14, 23:51

een kleine boom die snel groeit maar nutteloos is, is waardeloos: als hij sterft rot hij en wordt alle koolstof weer CO2

het moet in ieder geval brandhout maken: het verbranden van dit hout bespaart weer energie

het is nog beter als het hout maakt dat gebruikt kan worden als bouwmateriaal: het heeft nog meer waarde: het kan beton of staal vervangen met een nog grotere energie-inhoud dan brandhout

deze benadering is interessant: waarom zouden alleen grote bedrijven profiteren van het systeem door bomen te planten aan de andere kant van de wereld (of door het te palneren omdat het te ver is om te controleren)

helaas zou het me niet verbazen als er minimale kosten zijn die dit soort operaties in kleine omvang onmogelijk maken

het is net als de vele kleine stukjes hout die hoe dan ook rond mijn huis rotten omdat de te kleine eigenaren niet weten hoe ze het moeten doen... omdat er te veel kosten zijn om te kleine stukjes te verkopen en exploiteerbare dingen te doen
0 x
LG33
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 09/04/14, 12:18




par LG33 » 11/04/14, 14:27

Bedankt allebei voor het langskomen,

Om Raymon te antwoorden, ja het kan interessant zijn om hernieuwbare energie aan te bieden in mijn diensten, het is een uitbreiding van mijn diensten die ik plan, maar dat vereist training, na leveranciers / fabrikanten, duur in tijd en geld, maar het is toch gepland;)

Voor uw project lijkt het goed om in gebruik te zien, maar ik begreep niet waarom twee ballonnen geplaatst zijn, ik denk dat ze met elkaar verbonden zijn? (of ik heb het verkeerd begrepen) Zorg ervoor dat het water in deze boiler zonder weerstand op de juiste temperatuur (+ 60°C) blijft om de ontwikkeling van legionellose te voorkomen.

Voor Chatelot16
Het leek mij dat wanneer een boom sterft, slechts een deel (misschien een groot deel...) van de co2 in de atmosfeer terechtkwam en een ander deel in de grond terechtkwam.
Inderdaad, nadenken over het gebruik van dit hout bij het zagen is ideaal, alleen werken met het specifieke is onmogelijk...
Vast staat dat deze niet gebruikt gaat worden voor de bouw, wat ideaal zou zijn, want het zijn kleine bomen, zoals kersenbomen, citroenbomen of andere sierbomen... allemaal van redelijk formaat voor een tuin (van zo'n redelijk formaat dat ik me afvraag of ze mijn co2-uitstoot kunnen compenseren.)

Natuurlijk zijn er andere manieren om te compenseren, en ik sta open voor ideeën en suggesties, maar wat ik ook leuk vind aan dit idee is dat het mensen misschien op een concrete manier bewust kan maken van een probleem; Het gebeurt hier, thuis (bij ons) en niet alleen op tv duizenden kilometers verderop...
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 11/04/14, 16:04

de koolstof van de bomen lag voor eeuwig vast toen de geologische omstandigheden steenkool- of olielagen vormden

maar deze eeuwigheid wordt ingekort met de kolenmijnen en de oliebronnen

hoeveel van de koolstof van de boom blijft in de grond als deze is uitgerot? Ik geloof niet veel

maar elke keer dat we een olieverwarming kunnen vervangen door een efficiënte houtverwarming, zitten we op fossiele koolstof die we besparen

daarom hou ik van stoken met boschips waar je gemakkelijk elk vermalen hout door kunt mengen
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968




par Ahmed » 12/04/14, 12:45

welkom LG33 !
Al onze beschavingen (misschien is het beter om het enkelvoud te gebruiken?) streven ernaar de omstandigheden te vernietigen die het leven op aarde mogelijk maken. Het is het succes van dit bedrijf, dat voor iedereen zichtbaar is geworden, dat de oorzaak is van de uitvinding van COXNUMX-compensatie.
Dankzij dit verbazingwekkende concept is het mogelijk om de goede zielen die erdoor bewogen worden te misleiden (de vernietiging), hen gerust te stellen en daardoor vrolijk door te gaan, zoals in de goede oude tijd, maar dan groener!
Ik geloof dat u oprecht bent in uw aanpak, maar uw idee kan alleen geschikt zijn als u wilt surfen op de ambient tartufferie en wilt profiteren van dit marketingplan om uw bedrijf te promoten...

Technisch gezien is het planten van sierbomen in de tuinen van uw klanten geen goed idee, omdat het onderhoud en de verschillende problemen die verband houden met de evolutie van het leven in deze kunstmatige ruimtes onvermijdelijk meer koolstof genereren dan ze opslaan (hoe weinig ook)...
Een ander technisch punt dat aan de orde is gesteld, is dat de boom gedurende zijn hele leven koolstof in de bodem opslaat en ook wanneer hij sterft, maar dit alles is uiteindelijk onderhevig aan overdrachten die resulteren in een perfecte neutraliteit*.

Komediemodus aan:
Waarom doe je niet mee aan een van die koolstofcompensatieprogramma's die bestaat uit het installeren van een prachtige oliepalmplantage in plaats van een lelijk oerbos?
Komediemodus uit

*De genoemde periode Châtelot is precies een uitzondering op deze neutraliteit en de koolstof heeft zich gedurende miljoenen jaren opgehoopt omdat de bacteriën, schimmels en schimmels die de koolstofhoudende materie recyclen nog niet bestonden, dit heeft het mogelijk gemaakt om de samenstelling te vormen van een atmosfeer die door mensen kan worden ingeademd en die gunstig is voor hun ontwikkeling, een atmosfeer die we op volle snelheid achteruitgaan...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
LG33
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 09/04/14, 12:18




par LG33 » 14/04/14, 10:09

Bedankt voor je reactie, ik had inderdaad geen rekening gehouden met bepaalde parameters, met name de dood van de boom en het vrijkomen van een (groot) deel van zijn co2... noch de "verschillende problemen die verband houden met de evolutie van levende wezens..." Ik neem aan dat je het hebt over ziekten/behandeling, teruggaan naar het tuincentrum om behandelingen, tuingereedschap, enz.

Dus mijn idee lijkt eigenlijk te zijn mislukt. :(
Het zou bijna nuttiger zijn om een ​​meubel van onbewerkt hout aan te bieden : Lol:

Voor de koolstofcompensatieprogramma's heb ik het niet gedaan, maar ik geef toe dat ik in de verleiding kwam, ook al is het (voor mij) onmogelijk om te controleren waar het geld naartoe gaat, ik had de actioncarbone-site gezien (via goodplanet) maar ik begrijp dat alles niet erg duidelijk is, en bovenal is het een big business geworden...

Kortom, ik heb er goed aan gedaan om vragen te komen stellen, bedankt :)
Daarom wilde ik ook iets meer doen... "echt"
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968




par Ahmed » 14/04/14, 13:09

De handelingsmogelijkheden blijven beperkt, omdat je als (onvrijwillige!) agent van het systeem noodzakelijkerwijs bijdraagt ​​aan de goede werking ervan.

Er blijft echter een zekere manoeuvreerruimte over, die veel positiever is, hoewel minder glamoureus dan de hypothetische voorziene koolstofopslag.

In de dagelijkse uitoefening van uw beroep als loodgieter kunt u de negatieve gevolgen van uw activiteit aanzienlijk verminderen door het gewoon correct uit te voeren, d.w.z. tegen de huidige trend in: goed advies geven aan uw klanten, streven naar het vinden van de meest geschikte oplossingen, de meest economische qua uitrusting, energie... kortom, een ongewone deugd tonen die indruist tegen uw onmiddellijke belangen*. :P

Ik denk dat u de strekking van mijn opmerkingen gemakkelijk begrijpt, maar aarzel niet om opheldering of details te vragen.

*Maar misschien niet zo veel, als je weet hoe je het moet uitleggen aan je praktijk.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
LG33
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 09/04/14, 12:18




par LG33 » 14/04/14, 13:18

Ik begrijp helemaal wat je zegt! ;)
En ik streef ernaar om in deze richting te gaan: de voorkeur geven aan Franse producten (hoewel ze soms in China worden gemaakt en hier worden geassembleerd), de consumptie niet onnodig stimuleren, de voorkeur geven aan waterbesparende producten, enz. :)
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 14/04/14, 13:33

jouw idee om COXNUMX-compensatie op kleine schaal te organiseren is heel goed! waarom zou je het alleen aan de grote bedrijven overlaten die ons niet uitroken?

wat positief is voor koolstof is niet het planten van bomen, het is ze op een betere manier gebruiken dan ze te laten rotten

als verwarmingsloodgieter, wanneer je een pelletketel installeert, is het al goed omdat je hiermee hout kunt stoken in plaats van stookolie

maar als je een houtsnipperketel installeert, is het nog beter, omdat de eigenaar een kleine versnipperaar kan kopen en zijn tuinafval kan vermalen en mengen met de houtsnippers: dus verbrand alles door te profiteren van de energie van wat er in zijn tuin groeit in plaats van benzine uit te geven om het afval naar de stortplaats te brengen

nat verbranden van tuinafval is een ramp als bron van vervuiling, drogen is ingewikkeld omdat ze sneller willen rotten dan drogen: maar vermengd met reeds droge houtsnippers is de luchtvochtigheid van het geheel direct laag genoeg om niet te rotten...

sinds ik dit mengsel heb gemaakt, gaan alle takken die ik in de tuin heb gemaaid er doorheen, en wat een buurman snoeit gaat ook door kreupelhout snoeien heg...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Klimaatverandering: CO2, het verwarmen, broeikaseffect ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 234-gasten