Koolstof compensatie

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
LG33
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 09/04/14, 12:18

Koolstof compensatie




par LG33 » 09/04/14, 12:26

Hallo allemaal, ik heb me geregistreerd op de forum omdat ik een vraag heb, misschien zelfs een klein project, maar grote twijfels over de levensvatbaarheid ervan...

Ik ben momenteel een zelfstandige loodgieter (om de rest te begrijpen)

Geïnspireerd door de uitstoot van de fotograaf Yann Arthus Bertrand (met name het einde: "Deze uitstoot is koolstofcompensatie..." en de uitleg die daarbij hoort) Ik vroeg me af of het niet mogelijk was om hetzelfde te doen op mijn schaal, ik vond natuurlijk de site actioncarbone maar ik wilde iets meer... concreet, minder ver (zelfs als de site geweldig is en ik moedig je aan om mee te doen: berekening van je koolstofvoetafdruk en compensatie door verschillende acties te ondersteunen om de opwarming van de aarde te bestrijden)

Plots, en hier heb ik je nodig, kreeg ik het idee om de CO2-uitstoot van mijn voertuig tijdens mijn reizen op mijn bouwplaatsen te compenseren door een deel van het bedrag van mijn factuur in de vorm van een voucher te schenken aan een kwekerij (lokaal natuurlijk, anders verliest het zijn interesse)

De boom zou, terwijl hij groeit, de CO2 compenseren door mijn bewegingen tijdens de bouwplaats.


Nou, het is heel aardig gezegd zo, maar...

Het lijkt vanzelfsprekend dat mensen geen pijnboom, eik of andere reusachtige boom in hun tuin/balkon planten…

Dus is het levensvatbaar met kleine bomen / planten?

Verbruiken ze genoeg CO2 om te compenseren? (compensatie voor DCI80 verkeer aan 205gr co2/km…)

Welk type plant heeft jouw voorkeur? Snelgroeiende, denk ik, zouden kleine fruitbomen geschikt zijn? (citroenbomen, kersenbomen, enz.)

Hier, als het volkomen utopisch en onrealistisch is, daarom ben ik hier. :)