CO2: is het maaien van uw gazon een maatschappelijk gebaar?

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 17/06/15, 17:53

Christophe schreef:
Maar verdomme, is er niet een klein deel van het gemaaide gras dat eindigt op humus ????
.


Als u regelmatig maait, produceren jonge grasscheuten geen humus:

- te rijk aan stikstof
- geen cellulose/lignine
- extreem lage C/N-verhouding...
- snel ontleden; leg het op een blad en je ziet het sap eruit stromen: het wordt vloeibaar!

Alle fermenten !

Al hooi, veel meer stro, een beetje cellulose (omdat het gras zijn stengels verhardt om zijn oren omhoog te dragen), is geen goede bron van humus, ook al produceert het een beetje...

Het begint interessanter te worden met stro en hout (BRF...).

composteren, indien goed gedaan, kan een "pre-humificatie" zijn:

- mengsel van materialen rijk aan stikstof, fermenteerbaar, zoals maaisel, schillen...
- met materialen die rijk zijn aan cellulose/lignine: hooistro, karton, eierverpakking...
- om een ​​evenwichtige C/N-verhouding van ongeveer 12 tot 15 te hebben
- allemaal meerdere keren belucht en "opnieuw gemengd": aëroob proces; vermijd bezinking en gedeeltelijke uitdroging...
- gemiddelde vochtigheid (die van de geperste spons): het is noodzakelijk voor de bacteriën om te werken (een droge biomassa voorkomt bacteriële activiteit: uitdrogen / uitdrogen is een van de oudste manieren om voedsel te bewaren: hooi, vlees, worstjes...), maar de lucht moet circuleren (dus niet te veel!)...

Bijna alle huishoudelijke compost die ik zie, gebruiken deze compostkwalificatie serieus. : dit zijn "rotters" die niets met composteren te maken hebben. En nog minder met een "pre-humificatie". Maar ongetwijfeld vaak met een "zeer gedeeltelijke methanisering"!

Dit betekent niet dat ze nutteloos zijn: vermindering van het volume van vuilnisbakken + terugkeer naar de tuinen van de voedingsstoffen (mineralen) die ze bevatten...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 19/06/15, 17:36

Ik had niet veel tijd en we hebben het debat een beetje snel verlaten: waar we zien dat een simpele vraag, als het om levende verschijnselen gaat, al snel complex wordt!

- een gazon dat regelmatig terugkeert naar het startpunt, aan de oppervlakte, C (of CO²) niet opslaat of afgeeft...

- maar het is een andere zaak onder de oppervlakte, afhankelijk van wat er eerder is gebeurd: als de grond intensief werd bewerkt, regelmatig werd geploegd, raakte deze uiteindelijk uitgeput aan organisch materiaal (inclusief humus)

- terugbrengen in de wei (gras), zelfs als het regelmatig wordt gemaaid, zal ervoor zorgen dat het geleidelijk rijk wordt aan organisch materiaal: het zal dus C opslaan (maar of het nu wordt gemaaid of niet!!!); het is de verrijking van de grond die in het spel komt, van op de grond gevallen puin of dode wortels...

Lire:

http://www.google.fr/url?sa=t&rct=j&q=& ... 24&cad=rja

http://www.civ-viande.org/wp-content/up ... CAMP10.pdf

http://polebiomasseenergie.fr/dmdocumen ... arbone.pdf
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 19/06/15, 18:47

hoe dan ook, de humus betreft een hoeveelheid koolstof die ik bespottelijk vind: om een ​​positief effect te hebben op de koolstofbalans is het noodzakelijk om energiebesparing te produceren het verbruik van andere brandstoffen

methanisatie is de enige energieterugwinning uit grasmaaien, maar helaas zelden toegankelijk
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 20/06/15, 07:51

In Obernai is het toegankelijk, op voorwaarde dat je de moeite neemt om je knipsels naar het recyclagepark te brengen.

Van daaruit gaan ze naar onze biogasinstallatie.

Stadsmaaiers "lossen" ook individueel...

Bij overproductie hebben we, afhankelijk van het weer, de capaciteit om in te kuilen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 20/06/15, 11:18

dit is natuurlijk een goed voorbeeld!

maar hoeveel recyclingcentra in Frankrijk geven groenafval aan een biogasinstallatie? het zouden er niet veel moeten zijn

dus bijna overal in Frankrijk, zonder uitzondering, is het vervoeren van uw groenafval naar de vuilstortplaats een verspilling van brandstof om te vervoeren, en veroorzaakt vervolgens een verspilling van overheidsgeld om de vuilstortplaats te exploiteren, wat te veel kost om niets te produceren

thuis zijn er plaatsen waar de maaier al 30 jaar niet is geweest: ik maai alleen als ik ruimte nodig heb, en de maaier is nutteloos: het is de kettingzaag die moet worden gemaaid: het maakt brandhout gemakkelijker te gebruiken dan gras

en ik kap alleen de bomen die slecht geplaatst zijn: ik laat er een paar doorgroeien
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79317
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11040

Re: CO2: is het maaien van je gazon een burgerlijk gebaar?




par Christophe » 13/06/20, 20:27

Ik walg !! Ik was een paar dagen...sorry weken...te laat met maaien...

Nou, ik heb een hazelworm gedood (naast honderden andere slachtoffers, kleinere, die ik niet heb gezien)....Het is een beschermde soort, maar ik zag het te laat, geen tijd om ongeluk te vermijden...mijn hart doet pijn : Cry: : Cry: : Cry:

Ik denk dat het deze soort was: https://fr.wikipedia.org/wiki/Anguis_fragilis

Elke maaibeurt is een ecocide!!

:onheil: :onheil: :onheil:
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: CO2: is het maaien van je gazon een burgerlijk gebaar?




par Ahmed » 13/06/20, 21:52

Ecocide komt meer voort uit de indirecte actie die insecten, en dus de andere bestanddelen van de trofische keten, van voedsel berooft...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13693
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1516
Neem contact op met:

Re: CO2: is het maaien van je gazon een burgerlijk gebaar?




par izentrop » 14/06/20, 01:09

Je kunt ook maar een deel maaien, maar als je niet wilt dat het een braamstruik wordt, moet je de gebieden afwisselen.

Mijn land is grotendeels wild. Tot dan toe had ik alleen paden gemaaid met een zeis om toegang te krijgen tot de tuin en het kippenhok.

Als je niet genoeg tijd hebt om te maaien, denk ik dat robotmaaiers een oplossing zijn voor de toekomst, zeker als je ze oplaadt met een zonnepaneel. Terwijl het langzaam circuleert, denk ik dat de hazelwormen tijd hebben om te ontkampen. Regenwormen hebben regelmatig eten en mijn buurman vertelde me dat hij geen molshoop had omdat ze er last van hebben, deze machine die vaak onverwacht langskomt.
Een elektrische draad op de grond bakent het te maaien gebied af.
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13693
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1516
Neem contact op met:

Re: CO2: is het maaien van je gazon een burgerlijk gebaar?




par izentrop » 14/06/20, 01:56

Wat betreft koolstofopslag, als het maaien "mulchen" is, compenseren de residuen de CO2-verliezen en is een weiland een koolstofput. Wortelexudaten slaan de meest duurzame koolstof in de bodem op.
10-20% van rhizo-afgezette fotosynthetische C https://agriculture-de-conservation.com ... naires.pdf
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79317
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11040

Re: CO2: is het maaien van je gazon een burgerlijk gebaar?




par Christophe » 15/06/20, 13:37

Ahmed schreef:Ecocide komt meer voort uit de indirecte actie die insecten, en dus de andere bestanddelen van de trofische keten, van voedsel berooft...


Ah maar daarvoor laat ik eilanden van biodiversiteit achter... niet ver van 1/4 van de oppervlakte zou ik zeggen...

Dit is het onderwerp van een ander topic: tuinieren/verbetering-biodiversiteit-in-de-tuin-les-ilots-de-vie-sauvage-t16049.html

izentrop schreef:Je kunt ook maar een deel maaien, maar als je niet wilt dat het een braamstruik wordt, moet je de gebieden afwisselen.


: Arrowu: QED : Arrowu:
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Klimaatverandering: CO2, het verwarmen, broeikaseffect ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 137-gasten