Energie- en klimaatrapport van JM Jancovici over France Info

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Energie- en klimaatrapport van JM Jancovici over France Info




par Christophe » 19/05/11, 12:23

Audio-archief van een wekelijkse woensdagcolumn van JM Jancovici op France Info en/of France Inter (? niet goed begrepen).

Om te downloaden/beluisteren op zijn website: http://www.manicore.com/documentation/a ... iques.html

Inleiding:

Even voor de top van Kopenhagen, in december 2009, bood France Info me een grappige oefening aan: een wekelijkse column schrijven die zou bestaan ​​uit het nemen van elk onderwerp dat in me opkwam vanuit de invalshoek "energie en klimaatverandering". van de schuldenlast van het land tot de verkiezingen in Irak, en van de projecties van Allègre tot het beleid van de Europese Centrale Bank, mits het een beetje met het nieuws te maken heeft en binnen een paar minuten duurt. Tijdens de top van Kopenhagen vond in versneld tempo een "testsessie" plaats, waar het erom ging elke dag in enkele minuten commentaar te leveren op een hoogtepunt van de klimaatonderhandelingen.

Na Kopenhagen werd deze affaire een wekelijkse column, nu op woensdagavond rond 21 uur, en aangezien ik er niet aan twijfel dat het publiek voor elke column hierdoor zal toenemen van 45 naar 10 personen (minstens!), bied ik de volledige onderstaand. Als u op de link klikt, gaat u naar de France Info-website en om de kroniek te podcasten, hoeft u alleen maar het mp20-bestand te downloaden dat achter de link staat [download het bestand] met een rechterklik op de veldmuis.

NB: het komt voor dat ik de archieven van mijn kronieken niet kan herstellen... maar ik doe wat ik kan!


Het duurt ongeveer 5 minuten: het is dus erg gesynthetiseerd, erg beknopt en interessant! Zoals gebruikelijk bij Jancovici.

Gelieve niet te trollen over zijn nucleaire mening. Dankjewel. Trouwens, hij reageert hier in het algemeen en globaal op zijn "critici": http://www.manicore.com/documentation/declarations.html

Archieflijst:

11 mei 2011: Benzine voor twee euro, grapje of niet?

4 mei 2011: Een terugblik op tornado's in de VS: opwarming van de aarde of geen opwarming van de aarde?

27 april 2011: Piekolieproductie, wat?

20 april 2011: Het milieulabel, echte innovatie of echte window dressing?

13 april 2011 (er is een reserve!): Hoe zit het met de elektrische auto?

13 april 2011: Infrastructuren van de transitie in Europa

6 april 2011: Landbouw en het broeikaseffect: waar is de kip en waar is het ei?

30 maart 2011: Speelt het verwaarlozen van de COXNUMX-beperking extremistische politieke partijen in de kaart?

23 maart 2011: Fukuhisma mijn liefde...

3 maart 2011: Zal ​​de prijs van gas stijgen... constant? [Download bestand]

2 februari 2011: De rol van bossen in klimaatregulering [download bestand]

26 januari 2011: Lehman Brothers, wereldkampioen ecologie! [Download bestand]

19 januari 2011: Klimaatvluchtelingen: hoeveel divisies? [Download bestand]

12 januari 2011: Moeten we wachten op de Verenigde Staten voor klimaatkwesties? [Download bestand]

5 januari 2011: Is Grand Paris Grenello-compatibel? [Download bestand]

15 december 2010: De laatste van het jaar! [Download bestand]

8 december 2010: Als het sneeuwt, is er geen opwarming van de aarde meer? [Download bestand]

24 november 2010: Gemeenschappelijk landbouwbeleid, energie en klimaat [download bestand]

17 november 2010: Amerikaans energie- en klimaatbeleid na de tussentijdse verkiezingen [download bestand]

10 november 2010: De G20, voorkamer van de klimaatonderhandelingen [download het bestand]

3 november 2010: China en koolstof: een onmogelijk huwelijk? [Download bestand]

27 oktober 2010: Is het begrotingsdebat gekoppeld aan de energietoekomst? [Download bestand]

20 oktober 2010: Biodiversiteit en klimaat: welke parallellen? [Download bestand]

13 oktober 2010: Als Borloo naar Matignon zou gaan, zou dit dan een probleem zijn voor het milieu? [Download bestand]

6 oktober 2010: Is er echt een maatschappelijk verantwoorde investering? [Download bestand]

29 september 2010: Verkiezingen in Brazilië, welke relatie met energie en klimaat? [Download bestand]

22 september 2010: Pensioenhervorming, aflevering 2: van wie hangt de oplossing eigenlijk af? [Download bestand]

15 september 2010: Is het zo serieus om subsidies voor fotovoltaïsche energie te verminderen? [Download bestand]

8 september 2010: Is ons onderwijssysteem aangepast aan morgen of gisteren? [Download bestand]

1 september 2010: Zijn branden in Rusland en overstromingen in Pakistan tekenen van aanhoudende klimaatverandering? [Download bestand]

25 juni 2010: Wat is de "juiste" manier om de CO2-uitstoot te tellen? [Download bestand]

18 juni 2010: Wet op de "Nieuwe Organisatie van de Elektriciteitsmarkt" (NOME-wet) [download het bestand]

4 juni 2010: De Frankrijk-Afrika-top: welke link met het milieu? [Download bestand]

28 mei 2010: De organisatie van de elektriciteitsproductie in Frankrijk [download het bestand]

21 mei 2010: Hoe iets te begrijpen in de zogenaamde wet van Grenelle 2? [Download bestand]

14 mei 2010: De Europese Centrale Bank redt de euro... of het milieu? [Download bestand]

7 mei 2010: Veranderen de verkiezingen in Groot-Brittannië het energiebeleid van dit land? [Download bestand]

30 april 2010: Zijn economie en ecologie noodzakelijkerwijs vijandig? (PIB en Grenelle 2 zitten in een boot) [download het bestand]

23 april 2010: Is het legitiem om Claude Allègre uit te nodigen in de media? [Download bestand]

16 april 2010: Pensioenhervorming [download bestand]

2 april 2010: De stijging van de gasprijs: dit is de prijs van de COXNUMX-taks! [Download bestand]

26 maart 2010: Het afschaffen van de COXNUMX-taks: helemaal verkeerd [download het bestand]

19 maart 2010: Energie- en regionale verkiezingen! [Download bestand]

12 maart 2010: Irak: de verkiezingen en de oliekwestie [download het bestand]

26 februari 2010: Als je gaat skiën, in Frankrijk of in Vancouver, waar verstopt de koolstof zich dan? [Download bestand]

19 februari 2010: "Giec Wars" aflevering 2: de wraak van de klimatosceptici [download het bestand]

12 februari 2010: Zijn computers een gedematerialiseerde economie? [Download bestand]

5 februari 2010: De Giec, waar is het voor en kan het echt iets zeggen? [Download bestand]

29 januari 2010: Zijn kapitalisme en het milieu verenigbaar? [Download bestand]

22 januari 2010: Wanneer is de volgende olieschok? [Download bestand]

15 januari 2010: De aardbeving in Haïti...en energie [download bestand]

8 januari 2010: De COXNUMX-belasting verkeerd begrepen door de leden van de Constitutionele Raad... [download het bestand]

14 december 2009 (live vanuit Kopenhagen): Geen uitstel op feestdagen, ook niet als het om gas gaat! [Download bestand]

11 december 2009 (live vanuit Kopenhagen): Wie wonen de klimaatonderhandelingen bij en waarom? [Download bestand]

10 december 2009 (live vanuit Kopenhagen): Vrijwillige kortingen, of... onvrijwillig? [Download bestand]

9 december 2009 (live vanuit Kopenhagen): Klimaatverdrag, Protocol van Kyoto, Top van Kopenhagen... hoe past dit allemaal in elkaar? [Download bestand]

8 december 2009 (live vanuit Kopenhagen): Verandering van houding van de Verenigde Staten ten opzichte van de klimaatonderhandelingen [download het bestand]


Om te downloaden/beluisteren op zijn website: http://www.manicore.com/documentation/a ... iques.html
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Re: Column Energie en klimaat door JM Jancovici over France I




par Christophe » 19/05/11, 12:51

Christophe schreef:Gelieve niet te trollen over zijn nucleaire mening. Dankjewel. Trouwens, hij reageert hier in het algemeen en globaal op zijn "critici": http://www.manicore.com/documentation/declarations.html


Ik vond vooral deze passage over de forums (sommigen zouden het zaad moeten nemen ...):

Tot slot moet ik bekennen dat twee kenmerken van forums zijn een beetje "dwaas" voor ondergetekende: de anonimiteit van de meeste bijdragers, waardoor velen het als een release kunnen gebruiken en niet om te bouwen, en de vaak onsamenhangende aard van de uitwisselingen. Op dit laatste punt, op een aantal forums, na 4 tot 10 opmerkingen beginnen we vaak opmerkingen te hebben die totaal los staan ​​van wat de discussie begon, en hoe verder we komen, hoe minder er een leidende "thread" is, waardoor we niet meer precies weten wie en wat we moeten antwoorden.

Dit verklaart waarschijnlijk dat het er steeds meer zijn forums die "serieus" willen blijven die massale en rode uitnodigingen uitbrengen om kalm te blijven, om claims van intentie en fantasievolle beweringen te vermijden, om de temperatuur op te voeren met scheldwoorden en ongepaste opmerkingen, enz.

In deze context kom ik daarom nooit tussenbeide op a forum waar ik word geciteerd of ondervraagd. Als ik op een dag ten onrechte van moord wordt beschuldigd, zullen we zien, maar zolang de ongegronde beschuldigingen zich beperken tot het uitleggen dat ik "gekocht ben door de nucleaire industrie" (wat discutabel is: de meeste van mijn klanten vragen me om ideeën voor besparingen). energie, wat niet precies de taak is van energieleveranciers; Areva en EDF droegen 1% bij aan de omzet van het bedrijf dat mij in dienst heeft, en ik ben nooit hun werknemer geweest), dat ik een van de campagneadviseurs van Hulot ben (wat onjuist is) , dat ik van gedachten ben veranderd over een fundamenteel onderwerp terwijl ik in feite helemaal niet van gedachten ben veranderd (dit is over het algemeen gemakkelijk te verifiëren), laat ik het zo zeggen. En dan, goddelijke verrassing, gebeurt het zelfs dat iemand de tijd neemt om de foutieve informatie te corrigeren (voor wat ik heb gezien, ik kijk niet alles), en ik dank u oprecht.


Lees de hele pagina om Jancovici beter te leren kennen (links met Hulot en Bayrou aan het einde): http://www.manicore.com/documentation/declarations.html

Digitale aanvraag: de rol van uw bediende bij Nicolas Hulot

Je herinnert je al je oude herinneringen aan wiskunde en natuurkunde: er is theorie en praktijk, of er is theorie en "numerieke toepassing". Aangezien men een recept dat wint niet verandert, stel ik hier dezelfde oefening voor, namelijk om toe te passen wat voorafgaat aan een concreet geval dat al is begonnen: wat kan wel en wat kan niet worden gezegd van uw dienaar met betrekking tot zijn relatie met Nicolas Hulot , vooral omdat onze vriend besloot zich te lanceren in de presidentsverkiezingen voor 2012. Ik zal me beperken tot commentaar op de vraag of ik een "adviseur van Hulot" ben (wat ik zou zijn in de context van zijn campagne, te oordelen naar een paar woorden die hier worden gelezen en daar), en "Hulot, Janco en nucleair" (Nicolas Hulot zou van gedachten zijn veranderd als ik er alles aan deed om hem anders te overtuigen).

"Adviseur" is een label dat gemakkelijk in je gezicht blijft steken wanneer je uitgaat met een personage dat buiten het bereik lijkt van gewone stervelingen (of in ieder geval de persoon die de opmerking maakt). Dus Hulot, die met Sarkozy ging praten, werd bestempeld als "adviseur" van laatstgenoemde, en ondergetekende, die deel uitmaakte van een commissie van de Nicolas Hulot Foundation, werd "adviseur" van Hulot. In dezelfde geest beschreef Le Monde hem in 2007 als een adviseur van Bayrou omdat ik wat tijd met hem ging doorbrengen (simpelweg omdat hij de enige kandidaat was die hem mij had aangeboden!). Dus "adviseren" is vaak simpelweg "wie de gelegenheid heeft om te spreken". Het betekent niet automatisch dat u om advies wordt gevraagd, noch dat het exclusief is, noch dat het frequent is, noch dat u zwaar weegt...

Vóór de bekendmaking van de kandidatuur van Nicolas Hulot was laatstgenoemde voorzitter van een stichting die zijn naam draagt ​​(die nu van naam is veranderd en Stichting voor Natuur en Mens heet). Sinds 2001 ben ik in deze stichting lid van de ecologische controlecommissie (CVE), die op verzoek van Nicolas werd opgericht om hem te helpen de zaken op het gebied van milieu helder te zien (het is duidelijk dat dit deel van het mandaat valt in feite met Nicolas die ophoudt president te zijn, maar dat is een ander verhaal). Deze commissie heeft haar mandaat in de loop der jaren verbreed door ook een bijdrage te leveren aan de standpunten van de Stichting. Als zodanig was ik een van de opstellers van het Ecologisch Pact en in de periode voorafgaand aan de opstelling van het Pact (zeg maar van 2001 tot 2007) heb ik relatief vaak contact gehad met Nicolas Hulot. Deze uitwisselingen vertraagden na de release van het Pact, om normale redenen: ieders agenda die vol raakt, minder gelegenheden om elkaar te zien omdat er geen "sterk" product meer is om samen te maken, enz. . Maar dat verhinderde ons eigenlijk om diepgaande "privé" uitwisselingen te hebben over wat dan ook na de start van de Grenelle (inclusief nucleair, maar niet alleen).
0 x

Terug naar "Klimaatverandering: CO2, het verwarmen, broeikaseffect ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 140-gasten