Het beperken van Global: Hoe CO2?

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9836
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2673

Re: Beperk de opwarming: hoeveel CO2?




par sicetaitsimple » 14/09/20, 20:48

Natuurlijk kunnen we het hebben over ontbossing in dit of dat land....Het is een feit.

Maar we kunnen ook kijken naar wat er thuis gebeurt; dat is misschien minder bevorderlijk voor lyrische fantasieën over alle gebreken van het gemondialiseerde kapitalisme en onthult zeker een bijzonder laaghartige geest (neem ik aan!), maar goed, wat betreft Frankrijk:

De voorraad hout op stam maakt een zeer sterke groei door, gaande van 1,8 miljard kubieke meter hout in 1985 [2] tot 2,8 miljard kubieke meter vandaag de dag. Dit is een groei van 45% in 30 jaar!
Deze toename van ruim 910 miljoen kubieke meter komt overeen met iets meer dan het huidige houtvolume in de regio's Grand Est en Nouvelle-Aquitaine samen.
In 30 jaar tijd is de voorraad levend hout toegenomen van gemiddeld 137 m³/ha naar 174 m³/ha. Tegelijkertijd bleef het aantal stelen per hectare stabiel. De opstanden zijn dus rijker omdat de bomen groter en/of hoog zijn.
De toename van de houtvoorraad is groter voor loofbomen (+55% van de voorraad, of ruim +620 miljoen m³) dan voor coniferen (+40%, of bijna +290 miljoen m³).


https://inventaire-forestier.ign.fr/spip.php?rubrique71
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Beperk de opwarming: hoeveel CO2?




par Ahmed » 14/09/20, 21:26

Rajqawee, Je schrijft:
Het is logisch om deze bomen hernieuwbaar te noemen!

Niet zozeer, omdat je hierdoor vooral de realiteit kunt vermijden... Je zult dit gemakkelijk realiseren door de propaganda te raadplegen, een goede aanwijzing, het woord "hernieuwbaar" of "duurzaam", "circulair" is ook goed als 'het de economie ondersteunt'. ...

De sterke toename van de bossen in Frankrijk is enerzijds voornamelijk te wijten aan het opgeven van de landbouw*, die zich heeft geheroriënteerd op de beste gronden (wat de ontvolking van bepaalde regio’s heeft veroorzaakt), en anderzijds aan de achteruitgang van de bossen. lokaal hout als materiaal of brandstof. Bovendien voldoen veel bosgebieden om verschillende redenen** niet meer aan de huidige exploitatienormen en zijn ze daarom verlaten.
Deze algemene trend in het hele land mag niet verhullen dat er hier en daar industriële projecten opduiken die, als ze zouden floreren, de situatie snel zouden kunnen veranderen.

* Daarentegen wordt een groot deel van het voedsel buiten het land geproduceerd.
** Overmatige fragmentatie van percelen, problemen als gevolg van topografie, nederzetting zonder interesse voor de industrie, enz.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9836
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2673

Re: Beperk de opwarming: hoeveel CO2?




par sicetaitsimple » 14/09/20, 22:08

Ahmed schreef: We moeten ook voorzichtig zijn bij het vergelijken van voorraden met stromen, omdat het natuurlijke vermogen van de boom om koolstof vast te leggen op geen enkele manier overeenkomt met het industriële vermogen om het in de atmosfeer vrij te geven... We moeten rekening houden met ongeveer vijftig jaar om de teller op nul te zetten tot nul zijn we dus nog ver verwijderd van het doel en deze zogenaamde neutraliteit is slechts een illusie.


Nou ja, maar volgens jou heeft het Franse bos al 30 jaar koolstof opgeslagen of "zijn we dus nog lang niet bij het doel en is het slechts een illusie"?
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13715
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1524
Neem contact op met:

Re: Beperk de opwarming: hoeveel CO2?




par izentrop » 14/09/20, 22:23

Ahmed schreef:Bovendien zijn schimmels nu in staat lignine te depolymeriseren, waardoor de voorwaarden voor massale vorming van koolstof zijn verdwenen.
290 miljoen jaar lang
http://www.biofutur.com/Des-champignons ... 0cellulose.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Beperk de opwarming: hoeveel CO2?




par Ahmed » 14/09/20, 22:38

Als het eenvoudig zou zijn, zou het het een of het ander zijn, maar dat is het niet: het is het een en het ander: als we statisch redeneren is er momenteel sprake van opslag, maar als het concept van koolstofneutraliteit naar voren wordt gebracht om duidelijke projecten voor nieuwe toepassingen te realiseren van biomassa en dit op industriële dimensies (geen woordspeling bedoeld!) die willens en wetens de voorraad en de stroom met elkaar verwarren (of niet, het maakt niet uit); de voorraad is belangrijk zolang de terugtrekking bescheiden blijft of in verhouding staat tot de groei, maar als deze laatste blijkt te voldoen aan de nieuwe ambities, zal de gegenereerde stroom snel leiden tot wat in het verleden al verschillende keren is waargenomen, terwijl in de in de laatste gevallen werden de technische capaciteiten voor het snijden en gebruiken verminderd (wat niets verhinderde, maar het proces alleen maar vertraagde vergeleken met de huidige mogelijkheden).
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9836
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2673

Re: Beperk de opwarming: hoeveel CO2?




par sicetaitsimple » 14/09/20, 22:46

Kortom, je praat onzin als je zegt ""we zijn dus nog ver verwijderd van het doel en het is slechts een illusie".

Alles hangt eigenlijk af van het tempo van de inzameling en het tempo van de vernieuwing, op dit moment is er geen probleem.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Beperk de opwarming: hoeveel CO2?




par Ahmed » 14/09/20, 23:04

...geen zorgen, laten we alles afzonderlijk en door het kleine uiteinde van de lens blijven bekijken, om onszelf gerust te stellen en onze ogen te sluiten... 8)
Ik wil u er echter aan herinneren dat het dominante idee, terecht of ten onrechte, is om op koolstof gebaseerde energieën te vervangen door energieën met weinig of geen uitstoot, en dat de kwalificatie van koolstofneutraliteit van hout op zichzelf zeer zorgwekkend is, en dat allemaal er verandert niets aan de andere aspecten die niemand interesseren...
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9836
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2673

Re: Beperk de opwarming: hoeveel CO2?




par sicetaitsimple » 14/09/20, 23:27

Ahmed schreef:...geen zorgen, laten we alles afzonderlijk en door het kleine uiteinde van de lens blijven bekijken, om onszelf gerust te stellen en onze ogen te sluiten... 8)


Ja, ja. En laten we ook in de goede richting blijven kijken om er zeker van te zijn dat we gelijk hebben als we huilen over een mondiale samenzwering en niet weten hoe we prioriteit moeten geven aan acties die belangrijker zijn dan andere op lokale schaal. Hoe dan ook:

Het ‘kleine stappen’-beleid, ook al heeft het een theoretische waarde (ik geloof niet in spontane generatie!) blijkt in de huidige realiteit volkomen contraproductief te zijn, aangezien deze kleine stappen dienen om de ‘grote stappen voor de toekomst’ te legitimeren. 'de mensheid". Ecologische retoriek is aan alle kanten alomtegenwoordig in het politieke discours en dit is de flagrante illustratie van haar rol als scherm. Ik erken dat het met de verbetering van psychische manipulatie soms moeilijk is om de truc te onderscheiden: het is dat de verdeling van rollen op de schaal van de planeet een bedrieglijke compartimentering mogelijk maakt: in ‘ontwikkelde’ landen zijn de grote deugden groenig en in verre landen de minder glanzende tegenhanger, maar onzichtbaar, geurloos en pijnloos...
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13715
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1524
Neem contact op met:

Re: Beperk de opwarming: hoeveel CO2?




par izentrop » 15/09/20, 02:49

Ahmed schreef:de kwalificatie van koolstofneutraliteit van hout is op zichzelf zeer zorgwekkend, zodat er niets verandert aan de andere aspecten die niemand interesseren...
"lutopik" had op pagina 8 een interessant rapport over dit onderwerp gemaakt. http://www.lutopik.com/Lutopik_8web.pdf

Sindsdien is de krant gesloten, jammer dat het echt diepgaande informatie was, en niet kopiëren en plakken zoals de norm is geworden.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Beperk de opwarming: hoeveel CO2?




par Ahmed » 15/09/20, 08:56

Sicetaitsimple, u doet lovenswaardige pogingen om mijn woorden niet te begrijpen en ze te verhullen: ik heb nog nooit gesproken over een mondiale samenzwering... Van mijn kant zie ik niet in wat deze systematische en totaal minachtende toon rechtvaardigt?

Izentrop, bedankt voor het document, ik heb alleen de samenvatting doorgenomen, maar het lijkt interessant en goed gedocumenteerd: ik zal het volledig lezen. Gelukkig analyseren sommige mensen niet alleen cijfers...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

Terug naar "Klimaatverandering: CO2, het verwarmen, broeikaseffect ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 179-gasten