Strenge winter 2011, vulkanische winter?

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
Philippe Bruno
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 21/03/11, 14:07




par Philippe Bruno » 27/03/11, 11:46

Om het debat te verbreden, maar wel bij het onderwerp te blijven:
Ik hoorde enige tijd geleden (radio of tv, ik weet het niet meer) dat de massa van de gletsjers (bergen en vooral de polen) zodanig was dat de grond eronder verpletterd werd, en dat het smelten hiervan betekende dat de grond werd geleidelijk van deze druk bevrijd en kon weer in beweging komen om zich te stabiliseren.

Heeft gelijk ? Ik weet er absoluut niets van!

Maar deze theorie lijkt mij plausibel en zou het geweld van de huidige aardbevingen, het geweld van de uitbarstingen (help, de aarde is weerzinwekkend!!!) verklaren.

Ik weet het, sommigen zullen mij voorbeelden geven van rampen in de afgelopen eeuwen, maar was het in dit tempo?

Basis voor reflectie....
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028




par Christophe » 27/03/11, 20:24

Mmmm, dat is discutabel, hoe graag ik dit effect ook wil geloven voor poolgletsjers (3000 meter ijs, het weegt...), net zo goed voor berggletsjers. Ik heb ernstige twijfels omdat de verschillen in de respectieve massa's allemaal even groot zijn ...een berggletsjer is zelden dikker dan 100 meter, toch?

Dan lijkt het mij dat grote aardbevingen plaatsvinden op het niveau van breuklijnen, niet op het niveau van bergen (uitzondering: de Andes-cordillera ligt heel dicht bij een breuklijn).

Achteraf ben ik geen geoloog...dus als je de bron zou kunnen vinden, zou dat goed zijn (Google is je vriend) : Idee:

Wat vinden anderen?
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 27/03/11, 20:34

Een beetje waar, maar gezien het feit dat deze vulkaanuitbarstingen en aardbevingen zich statistisch regelmatig herhalen (kracht 8 tot 9 met een enorme tsunami die elke 1100 jaar sporen nalaat in de geologie, voor de kust van Sendai en voorspeld op 99% voor de 30 jaar na 2002 of 2007, de laatste was in 869!!) het smelten van gletsjers verandert de zaken weinig, slechts een kleine fluctuatie in de frequentie, vooral in regio's met een gletsjerdikte van 2 tot 3 km 20000 jaar geleden, zoals Noord-Amerika en Noorwegen!!


Ik hoorde met deze Arte-uitzending dat de enorme uitbarsting van 1783 in IJsland heel Europa had gedood met as vol met zeer schadelijk fluoride naast zwavel en zwavelzuur, en als dit op dit moment opnieuw zou gebeuren (onvermijdelijk op de lange termijn), zouden we ook kwetsbaar zijn.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Klimaatverandering: CO2, het verwarmen, broeikaseffect ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Macro en 167 gasten