TPE Mens en natuur: we hebben u nodig!

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
Pauline
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 05/12/06, 09:24

TPE Mens en natuur: we hebben u nodig!




par Pauline » 08/12/06, 15:10

Bonjour à tous!

We zijn drie eerstejaarsstudenten en we zijn begonnen aan een geweldig TPE-vak!

Wij kozen als thema: "Mens en natuur", en besloten als onderwerp:

“Hoe brengt de mens, door de natuur in beeld te brengen, een ecologische boodschap over?” En we zeiden tegen onszelf dat we iets leuks zouden doen met foto's, film, literatuur, poëzie enz...

Maar onze leraren hebben alles afgebroken omdat het een onderwerp is dat te vaag en te breed is, bla bla!

Ze herformuleerden de vraag: "Geeft de mens door de natuur af te beelden alleen maar een ecologische boodschap over?" En hier worden we gelanceerd in een reclameanalyse-ding [heel ingewikkeld omdat we onszelf in de schoenen van journalisten moeten plaatsen!] waarbij we andere boodschappen moeten ontcijferen in een puur ecologische foto! jaja!

We willen dus graag weten of u goede sites kent of iets anders dat ons zou kunnen helpen bij het omgaan met ons onderwerp, of beter nog, of u afbeeldingen, foto's of representaties heeft die iets anders overbrengen dan een ecologische boodschap!

Hartelijk bedankt.

Pauline, Sandy, Heloïse.
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 09/12/06, 00:25

Hallo meiden,

jouw “enscenering van de natuur”, in welke vorm zie jij die? Wordt het opgelegd?

Wat ik bedoel is: neemt de in de vorm van beelden geënsceneerde "Natuur" de vorm aan van een landschap (groot berglandschap, close-uplandschap in de groene plattelandsstijl), van bepaalde biotopen (een bos, een meer, enz.) .) of rechtstreeks levende wezens (een plant, een dier, enz.)?

Een analyse van Decathlon-advertenties kan interessant zijn...
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Avatar de l'utilisateur
nonoLeRobot
Master Kyot'Home
Master Kyot'Home
berichten: 790
Inschrijving: 19/01/05, 23:55
Plaats: Beaune 21 / Paris
x 13




par nonoLeRobot » 12/12/06, 20:21

hier:
http://www.lalliance.fr/xmedia/atelier_ ... .html#pub1

Je vindt er volop mooie, becommentarieerde advertenties die vaak een ecologische boodschap willen overbrengen en toch anti-ecologisch zijn.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Re: TPE: Help, we hebben je nodig!




par Christophe » 12/12/06, 20:45

Pauline schreef:We willen dus graag weten of u goede sites kent of iets anders dat ons zou kunnen helpen bij het omgaan met ons onderwerp, of beter nog, of u afbeeldingen, foto's of representaties heeft die iets anders overbrengen dan een ecologische boodschap!


Eh... geef toe dat je niet zo goed hebt gezocht... hier is een "goede" site die niet ZO milieuvriendelijk is...
www.econologie.com : Mrgreen:

Kijk vooral naar het onderdeel ‘Economie’

Voor de afbeeldingen is hier één:
Beeld

Anders kun je ook naar de map kijken: https://www.econologie.com/annuaire/

ps: Uitstekend je link Nono....aan de andere kant betwijfel ik sterk dat dergelijke analyses PROFS zullen plezieren...
0 x
Avatar de l'utilisateur
nonoLeRobot
Master Kyot'Home
Master Kyot'Home
berichten: 790
Inschrijving: 19/01/05, 23:55
Plaats: Beaune 21 / Paris
x 13




par nonoLeRobot » 12/12/06, 21:37

Eerlijk gezegd zie ik het probleem niet. Afgezien van enkele misschien vergezochte analyses zijn de meeste analyses interessant en zelfs duidelijk genoeg om niet te kunnen betwisten.

En als het dan vanwege de complottheorie komt, worden leraren er vaak van beschuldigd ‘ecologische gaucho’ te zijn in plaats van sukkels voor oliemaatschappijen.
0 x

Terug naar "Klimaatverandering: CO2, het verwarmen, broeikaseffect ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 170-gasten