Is Logan groener dan de Prius?

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 24/01/08, 17:30

Targol schreef:Bovendien, Maximus, als je het goed leest, heb ik een vervoermiddel nodig om naar mijn werk te gaan, maar ook om mijn gezin (een vrouw, 2 kinderen en een kat) mee te nemen naar WE bij schoonmoeder of op vakantie in Bretagne bij mijn popa's.
En daar, de 2 wielen of de slimme ...


Ik denk dat we moeten oppassen dat we ‘lage kosten’ en ‘milieuvriendelijk’ niet met elkaar verwarren.

We kunnen er altijd over muggenziften, maar vanuit het oogpunt van duurzame ontwikkeling is de Prius of Logan geweldig: een middenklasse auto, met voor een voorzichtige bestuurder - lichte voet op het pedaal - zo'n 5 liter brandstof, veelal fossiel, per 100 km en ongeveer 110/120 g CO² van fossiele oorsprong per km... Daarna kunnen we eindeloos kibbelen over deze verschillen, over grijze energieën (een Prius uit Japan meenemen op een enorme boot die 10 opbrengt, verdeeld over de levensduur van een auto, ik durf te wedden dat het peanuts is!). (een kleine herinnering, om de orde van grootte te noemen: een auto, 000 km per jaar, 30 l/000 km, dat is ongeveer 5 l per jaar, of 100 l brandstof over 1 jaar).

Wat zeker is: een Prius buiten druk verkeer, zoals stadsverkeer, is van weinig belang: er zal weinig geremd worden, dus de accu's zullen vrijwel uitsluitend via de boordmotor worden opgeladen; en met alle verliezen die verband houden met transformaties en circuits, regelgeving, kun je net zo goed in directe aandrijving rijden, dus in een Logan! Iemand zei het. ‘Eco’ is een luchtkasteelargument geworden. De klootzakken, tel jezelf!

(NB: hetzelfde geldt voor “biologisch” als het om voeding gaat).

Wat mij in jouw geval de moeite waard lijkt om over na te denken: een kleine auto voor alleen je reguliere ritten (bijvoorbeeld een Citroën C3 op aardgas met compressor als je in een geschakelde woning woont) + huur van een auto voor jullie allemaal. ..of de trein????

Dit is geen antwoord op het debat: hoe je op een milieuvriendelijke manier met de auto kunt reizen. We hebben minder auto's nodig, dat is alles... Het maakt niet uit of het Prius of Logan betreft.

Laatste punt: de motor van de Logan Diesel is de 1.5 DCI die in de meeste middenklasse Renault Modus, Clio, Kangoo zit... Hij vervuilt niet meer en niet minder in de Logan (voor kibbelaars: met zeer kleine variaties in gewicht en aerodynamica - die zeker kleiner zijn dan de verschillen tussen een nerveuze bestuurder en een coole bestuurder).
0 x
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124




par Leo Maximus » 24/01/08, 21:00

Did67 schreef:Wat zeker is: een Prius buiten druk verkeer, zoals stadsverkeer, is van weinig belang: er zal weinig geremd worden, dus de accu's zullen vrijwel uitsluitend via de boordmotor worden opgeladen; en met alle verliezen die verband houden met transformaties en circuits, regelgeving, kun je net zo goed in directe aandrijving rijden, dus in een Logan! Iemand zei het. ‘Eco’ is een luchtkasteelargument geworden. De klootzakken, tel jezelf!

Zeker is dat de Prius II nooit is aangepast aan de Franse markt. Hier zijn de koninginnen van het asfalt de grote diesel-Duitsers en we respecteren niet echt de buitengewoon hoge snelheidslimieten vergeleken met die in Japan. Trouwens, Toyota verkoopt tien diesel 4 X 4's voor één Prius.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79287
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11024




par Christophe » 02/02/08, 20:53

Wat “informatie” om het debat vooruit te helpen (of terug te dringen??? bron: Turbo M6):

Vergelijking door Turbo Toyota Prius versus Laguna dCi

Diesel tegen benzine, vervuiling en verbruik vergelijking
0 x
Avatar de l'utilisateur
jean63
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2332
Inschrijving: 15/12/05, 08:50
Plaats: Auvergne
x 4




par jean63 » 03/02/08, 20:48

De LOGAN in de top 10 best verkochte auto's in Frankrijk:

http://jt.france2.fr/20h/index-fr.php?jt=0

JT FR2 van 02-02-2008

klik op “Het succes van de Logan”
0 x
Pas toen hij de laatste boom, de laatste rivier vervuild is neergehaald, de laatste vis gevangen die man zal beseffen dat geld niet eetbaar is (Indische MOHAWK).
andre-34
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 31
Inschrijving: 06/02/07, 11:50

Logan Prius zelfde gevecht?




par andre-34 » 03/02/08, 22:20

Ja ... heel goed ...
Maar al deze auto's zijn gevuld met elektronica die geen garantie biedt voor de duur. Een storing in een algemene computer of injectie op een simpele HDI kost enkele duizenden euro's (mijn buren hebben net een factuur van ... 5000 € gekregen voor een Citroën Picasso die hetzelfde waard is als de argus ).
Vanaf een leeftijd van 7/8 jaar betekent elke storing van dit type op een auto in een middelgroot segment een doorgang naar de schroothoop.
Onze technische controle voegt meer toe en omvat nu het onderzoeken van de airbags.
Wat gebeurt er als je daar met een 10-jarige golfbaan en de cartridges van 8 airbags gaat wisselen? Gebroken!

Hoe kunnen we auto's ontwerpen die het risico lopen wegwerpbaar te zijn en die meer energie zullen kosten om ze te produceren en te recyclen dan een standaardauto die meer eet, maar oh zo veel duurzamer?

De dacia DCi bevat ook een hogedrukinjectie- en rekenmachinedeel dat de huid van de billen moet veranderen.
In het geval van een storing en gezien de lagere prijs, riskeert deze auto ook zeer snel te worden gesloopt ...

Ik ben er niet zeker van dat het opleggen van steeds geavanceerdere technologie om minder te consumeren uiteindelijk niet meer gaat kosten...

De enige redding is om nu op zoek te gaan naar een andere brandstof dan aardolie en het pakketje erop te leggen.
De rest lijkt bijna lobbyende fabrikanten te zijn om ons nog meer auto's te laten kopen door ons te laten kijken naar het stro van onze directe consumptie, maar niet naar de totale kosten ...
0 x
andre-34
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 31
Inschrijving: 06/02/07, 11:50

Logan Prius zelfde gevecht? als vervolg op




par andre-34 » 03/02/08, 22:23

Er is zelfs een onderzoek waaruit blijkt dat bepaalde 4x4’s, die veel duurzamer zijn dan andere auto’s, uiteindelijk milieuvriendelijker zouden zijn dan vele andere, die dagelijks minder verbruiken, inclusief alle kosten: direct en indirect (erts, verwerking, recycling, marketingnetwerk, beweging van mensen die produceren, verkopen, repareren enz...)
0 x
Louhac
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 16
Inschrijving: 05/09/07, 10:39




par Louhac » 04/03/08, 10:26

Ik reageer hier weinig op forums en dit onderwerp is een beetje gedateerd, maar sta mij toe wat informatie te posten over de keuze van een voertuig dat een goed compromis biedt tussen vervuilende emissies en de mogelijkheid van transport. Ik heb zelf veel research gedaan en mijn keuze viel op de Skoda Fabia break (de commerciële term is combi) met een 80 pk TDI motor, we zitten op 120g/km en 4,5 L per 100 dat deze ofwel op de nieuwe (02/ 2008) of het oude model en de kofferbak van het nieuwe model is 480 liter (iets minder op het oude) en het trekgewicht is één ton. Hij is ook verkrijgbaar in een "groene lijn"-versie (geoptimaliseerd om het verbruik te verminderen) die daalt tot 109 g/km en 4 l per 100, maar die momenteel niet verkrijgbaar is in Frankrijk, maar in België.
Er is a priori betrouwbaarheid en een lange levensduur bij voertuigen uit de VAG-groep en de recensies die ik op internet heb kunnen vinden over de betrouwbaarheid van dit model zijn lovend. Dit is de reden dat ik hem verkies boven de Clio Estate, waarvan de prestaties vergelijkbaar zijn, maar die het nadeel heeft dat het een Renault is. Ik heb de prijs voor een Fiat betaald, waarbij ik de reputatie van de merken negeer, en dat ben ik niet van plan. doe het opnieuw. Dit is niet om reclame te maken, het is gewoon het resultaat van mijn onderzoek wat mij betreft. Ik hoop dat mijn oude fiat het volhoudt totdat het model uitkomt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 04/03/08, 10:46

skoda fabia break (de commerciële term is combi) met een TDI-motor van 80 pk, we zitten op 120 g/km en 4,5 l per 100, zowel op het nieuwe (02/2008) als op het oude model en de kofferbak op het nieuwe model is 480 liter (iets minder op de oude) en het trekgewicht is één ton. Hij is ook verkrijgbaar in een "groene lijn"-versie (geoptimaliseerd om het verbruik te verminderen) die daalt tot 109 g/km en 4 l per 100, maar die momenteel niet verkrijgbaar is in Frankrijk, maar in België.


Zeer mooi en heel schattig voertuig, dat ik heb mogen uitproberen. Maar de wederverkoper - die een van mijn klanten is - vertelde mij dat het verschil in werkelijk verbruik / prijsstijging van het gewone met de groene lijn financieel echt niet rendabel was.
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Avatar de l'utilisateur
gegyx
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6979
Inschrijving: 21/01/05, 11:59
x 2903




par gegyx » 04/03/08, 10:52

De Fabia Combi is leverbaar (februari 2008)
70 pk, 85 pk en 105 pk dieselmotoren.

http://www.skoda.fr/skodaFr/actu/index.htm#


(Niet veel ruimte voor de voeten van de bestuurder...)
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79287
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11024




par Christophe » 04/03/08, 11:02

elephant schreef:het verschil in reële consumptie/prijsstijging van gewoon met de groene lijn was financieel echt niet rendabel.


Eh, hoeveel meer wordt er verkocht voor een motor... beperkt door een eenvoudige herprogrammering van de computer (denk ik)?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Klimaatverandering: CO2, het verwarmen, broeikaseffect ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : n.Chr. 44 en 94 gasten