Klimaatsimulator van wetenschap en leven

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Klimaatsimulator van wetenschap en leven




par Christophe » 26/10/07, 11:03

Het staat allemaal in de titel en het zou de opwarming van de aarde in Frankrijk moeten simuleren http://climat.science-et-vie.com/carte/carte.php

Ik zeg 'verondersteld' omdat ik denk dat er bij de berekeningen geen rekening is gehouden met onzekerheden zoals de Golfstroom...
0 x
Grumberg
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 40
Inschrijving: 05/11/07, 14:49




par Grumberg » 05/11/07, 20:23

Het model is een simulatiemodel van Météo France voor het einde van de eeuw, volgens een specifiek scenario. Het heeft eenvoudigweg waarde als voorbeeld: het is onmogelijk om te voorspellen hoe het zich zal ontvouwen. Aan de andere kant is het qua simulatie de beste, dat kan ik je verzekeren. En de wetenschappelijke nauwkeurigheid ervan staat absoluut niet ter discussie (nogmaals: alle gegevens zijn afkomstig van Météo France, we hebben ze alleen maar geënsceneerd).

Je bent erg boos op Sc&Vie, zeg het maar!
0 x
the_clansman
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 21
Inschrijving: 05/11/07, 17:45

En hoop op een beetje publiciteit!




par the_clansman » 05/11/07, 21:17

En hop, ik stuiter weer terug: ik raad je ten zeerste maar dan hypersterk aan om de Special Climate Special Series te lezen die momenteel in de kiosk ligt!

Het is eerlijk gezegd zijn gewicht in pinda's waard: in 162p (ah! hoe goed is een goede paginering!), legt het alle ins en outs uit van het huidige onderzoek naar het klimaat, evenals de daarmee samenhangende bedreigingen en uitdagingen...

En nu een kleine snoek tegen S&V (er is immers geen reden om altijd dezelfde mensen te zijn die klagen;)): Ik waardeerde het maar zeer matig dat de Special Aviation van dit jaar in 'Special Edition' wordt gepubliceerd en niet in 'Special Edition' (als gevolg daarvan moest ik het in de kiosk kopen en aangezien het formaat bovendien niet hetzelfde is, kan ik dit nummer niet opslaan naast de collega's die elke twee jaar verschijnen...): Et knock : Cheesy:
0 x
Grumberg
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 40
Inschrijving: 05/11/07, 14:49




par Grumberg » 05/11/07, 21:30

Ja, we krijgen er veel de schuld van. Ik ook, het deed pijn aan mijn hart. Ik verzamel deze HS Aviation al sinds ik een kind was (ik kocht mijn eerste nummer in 1973...).
Maar ik kan geen kritiek leveren op dit besluit, dat is genomen om redenen die mij ontgaan (behalve één: we hebben slechts het recht om 4 HS per jaar en 2 specials uit te brengen. HS is nu gewijd aan actuele kwesties, de luchtvaart, wat een vaste afspraak is, wordt een Special. Ben ik duidelijk?).
0 x
the_clansman
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 21
Inschrijving: 05/11/07, 17:45




par the_clansman » 05/11/07, 21:50

Ja, we krijgen er veel de schuld van. Ik ook, het deed pijn aan mijn hart. Ik verzamel deze HS Aviation al sinds ik een kind was (ik kocht mijn eerste nummer in 1973...).
Maar ik kan geen kritiek leveren op dit besluit, dat is genomen om redenen die mij ontgaan (behalve één: we hebben slechts het recht om 4 HS per jaar en 2 specials uit te brengen. HS is nu gewijd aan actuele kwesties, de luchtvaart, wat een vaste afspraak is, wordt een Special. Ben ik duidelijk?).


Oké ;) Het nummer 'Aviations' is op dit moment ook in het nieuws :? En het lijkt mij dat alle speciale aanbiedingen geen verband houden met reguliere afspraken... Kortom, ik had liever gezien dat de HS op de planeten buiten het zonnestelsel een special werd (de ontdekking van de planeten buiten het zonnestelsel was vrij goed gevolgd door uw publicatie) om het luchtvaartnummer in HS te behouden...

Maar goed, het maakt niet uit: ik zal gewoon elke twee jaar heel oplettend moeten zijn om niet te missen wat een van de parels van de publicatie blijft;) Ik kom er wel overheen en het is niet dat kleine incident waardoor ik mijn abonnement stopzet...in tegenstelling tot anderen (volg mijn blik ;)).

Verder had ik kritiek op een van de recente artikelen, maar ik weet niet meer welke: ik haast me naar mijn oude nummers en ik kom terug om je lastig te vallen: Arf! Je ligt niet in bed;)
0 x
Grumberg
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 40
Inschrijving: 05/11/07, 14:49




par Grumberg » 05/11/07, 21:53

Nou nee, niet liggen en niet dichtbij zijn. Ik werk ... aan een nieuwe speciale uitgave!

Merk op dat om te reageren op forum ruïne niet slecht mijn productiviteit ...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 05/11/07, 21:55

Grumberg schreef:Het model is een simulatiemodel van Météo France voor het einde van de eeuw, volgens een specifiek scenario. (...)
Je bent erg boos op Sc&Vie, zeg het maar!


: Cheesy:

Het is helemaal niets persoonlijks tegen S&V... sterker nog, ik heb zelfs een nieuwsbericht gemaakt om dit "project" te presenteren https://www.econologie.com/sciences-et-v ... -3515.html

Bovendien werd dit onderwerp behandeld voordat ik het Pantone-artikel las...

Niettemin zou het, juist omdat het S&V is, wenselijk zijn geweest om wat uitleg te geven over de waarschijnlijkheid dat deze cijfers zouden worden gehaald... een beetje zoals Meteo France doet met zijn beroemde "vertrouwensindex".
0 x
Grumberg
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 40
Inschrijving: 05/11/07, 14:49




par Grumberg » 05/11/07, 21:58

Kijk goed, maar ik denk dat de uitleg daar is (ik weet het niet meer, ik keek naar het begin en ik ging verder met iets anders). Merk op dat deze gegevens werden gebruikt om de tabel met seizoenen te ontwikkelen die afgelopen maart in de maandelijks werd gepubliceerd.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 05/11/07, 22:05

Verklaringen ja, maar geen "bewakers" die zeggen dat het precies het tegenovergestelde zou kunnen zijn van de opwarming in Europa als de golfstroom zou stoppen... en dat zou er onvermijdelijk voor zorgen dat het instrument al zijn geloofwaardigheid verliest...

De Golfstroom heeft een thermisch vermogen dat wordt geschat op ongeveer 1 kernreactoren...

Maar laten we verder gaan... het is goed om over de opwarming van de aarde te praten, maar praten over oplossingen die snel kunnen worden toegepast in de huidige economisch-technologische context is nog beter...
0 x
Grumberg
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 40
Inschrijving: 05/11/07, 14:49




par Grumberg » 05/11/07, 22:08

De klimaten zeggen dat een stopzetting van de Golfstroom vrij onwaarschijnlijk is. We publiceerden hierover onlangs in Sc & Vie.
Maar je hebt gelijk als je erop wijst dat dit een leerboek is: het is helemaal niet duidelijk dat het er zo zal uitzien. Helaas is de kans groot dat het nog erger zal zijn ...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Klimaatverandering: CO2, het verwarmen, broeikaseffect ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 265-gasten