Geo-engineering: de aarde afkoelen tegen de opwarming van de aarde

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 22/09/13, 12:59

Verslaving aan vlees is niet fysiologisch zoals tabak, alcohol, enz., maar het is cultureel.
Zoals je opmerkt, Chatelot16, is de vermindering van het verbruik vaak niet gewenst, maar het resultaat van eenvoudige economische noodzaak.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 27/01/14, 13:13

Een artikel over Terra Eco:

Zwavel in de atmosfeer sproeien, CO2 in de omgevingslucht afvangen… Een handvol ingenieurs, industriëlen en politici hebben de handen ineen geslagen om deze methodes geaccepteerd te krijgen, die tot voor kort als vergezocht werden beschouwd. Hun doel: een raceklimaat manipuleren.

Een snufje zwaveldioxidedeeltjes sproeide de atmosfeer in om zonnestraling te weerkaatsen en voila: een graad of twee eraf. Science fiction? Zelfs niet. Wij (...)


Maar gereserveerd voor abonnees: http://www.terraeco.net/Geo-ingenierie- ... 52418.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 27/01/14, 20:32

Let op de foto linksonder op de aanwezigheid van Edward Teller overigens vader van de Amerikaanse H-bom en promotor van diplomatie door "vitrificatie"! :|
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 06/11/14, 16:16

C in de uitzending van gisteren over geo-engineering: http://www.france5.fr/emissions/c-dans- ... 014_276455

Hoe de planeet te koelen?
Uitgave van 05/11/2014

Er is "weinig tijd" over om de "ernstige, wijdverbreide en onomkeerbare" gevolgen van de opwarming van de aarde te voorkomen. Dat is de belangrijkste conclusie van het vijfde rapport van het Intergovernmental Panel on Climate Change, dat zondag is gepubliceerd en alarmerender dan ooit. Volgens wereldwijde klimaatexperts warmt de planeet in een ongekend tempo op en hebben de uitstoot van broeikasgassen de afgelopen jaren record na record gebroken en een concentratie in de atmosfeer bereikt die in 800 jaar niet is geëvenaard.

De internationale gemeenschap heeft zich ten doel gesteld om de wereldwijde temperatuurstijging onder de 2°C-drempel te houden, om de gevolgen van de klimaatverandering die al aan het werk is, te beperken. Maar om dit te bereiken, beveelt het IPCC aan om snel te handelen en de wereldwijde uitstoot van CO2, methaan of lachgas tussen 40 en 70 met 2010 tot 2050% te verminderen, om ze tegen 2100 te elimineren. Dit impliceert een enorme verschuiving van fossiele energiebronnen naar hernieuwbare energiebronnen, zoals wind, zon of kernenergie; om energiebesparingen te versterken, ontbossing te beperken en er tegen 2030 honderden miljarden dollars in te investeren. Anders zal de opwarming van de aarde de biodiversiteit, voedselzekerheid en menselijke gezondheid op een steeds ernstiger manier blijven bedreigen, zeggen wetenschappers.

Frequentere overstromingen, stormen, stijgend water, sterk stijgende temperaturen, droogte, voedseltekorten, toenemende ontheemding van de bevolking en conflicten... om de opwarming van de aarde en de gevolgen daarvan te bestrijden, riep de secretaris-generaal van de Verenigde Naties de internationale gemeenschap op om zich te mobiliseren en zich uit te spreken tegen "de mythe" volgens welke "optreden voor het klimaat kostbaar zal zijn". "Ik kan je vertellen dat niet acteren meer kost, veel meer." Europese leiders, die het goede voorbeeld willen geven, beloofden op 24 oktober om hun uitstoot van broeikasgassen tegen 40 met 2030% te verminderen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 06/11/14, 17:15

Het is duidelijk dat ondanks de "slechte wil" van politieke leiders tegenover activiteiten die de biosfeer schaden, geo-engineering lijkt op een pleister op een houten been... en een slimme manier om een ​​nieuwe extreem lucratieve markt te creëren$$$$$$!
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 07/11/14, 12:19

Helaas denk ik dat dit de oplossing is die aan de horizon ligt...

De kapitalist weet niet hoe hij preventief (of weinig) moet doen, hij geeft de voorkeur aan het betalende curatieve!
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 07/11/14, 12:32

Behalve dat de "betaalde kuur" alleen de symptomen aanpakt en in het beste geval alleen het kwaad verlengt...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554




par moinsdewatt » 07/11/14, 14:23

Hoe de planeet te koelen?
Uitgave van 05/11/2014......


en over welke methode hebben ze het gehad? (ik kijk geen tv)
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 07/11/14, 14:29

Ik weet het niet, ik heb haar niet gezien en ik kan haar niet meer zien vanuit het buitenland...
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 07/11/14, 15:23

moinsdewatt schreef:
Hoe de planeet te koelen?
Uitgave van 05/11/2014......


en over welke methode hebben ze het gehad? (ik kijk geen tv)


De oplossing is in ieder geval al sinds de jaren 80 bekend: het verspreiden van deeltjes om het albedo (reflecterend vermogen van een oppervlak) van de aardatmosfeer te vergroten.
het is de enige geloofwaardige oplossing in termen van effectiviteit, aangezien de bevruchting van de oceanen met ijzer een bittere mislukking is geweest.
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.

Terug naar "Klimaatverandering: CO2, het verwarmen, broeikaseffect ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 142-gasten