Controleren we het klimaat met HAARP? I-Télé-rapport

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
Jean François
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 12/02/14, 19:27




par Jean François » 21/02/14, 10:57

Naar mijn mening zou het beheersen van het klimaat onmogelijk zijn (althans absolute controle). Geen oplossing voor onze ster: De zon: p
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189




par dede2002 » 23/02/14, 11:21

In feite lijkt het allemaal meer op controleverlies...
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189




par dede2002 » 25/02/14, 13:31

Ik vraag me af:

Aangezien we elke dag 12 miljard liter olie verbranden, genereren we 12 miljard liter water van fossiele oorsprong in de vorm van damp in de atmosfeer.

Bijna 2 liter per persoon per dag!

Is het onbeduidend in vergelijking met de CO2 die gelijktijdig wordt gegenereerd (4 kg/pers/dag).


:?
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189




par dede2002 » 02/03/14, 14:06

Ik maak het probleem ingewikkeld...
Deze waterdamp uit olie (en ook uit gas en steenkool) is geen "fossiel water", maar water dat "destijds" zijn zuurstof aan de atmosfeer had gegeven, door bij te dragen aan het huidige zuurstofniveau waardoor het leven van zoogdieren mogelijk werd.

Ik heb een bol gemodelleerd met mechanische formules... :P
Volgens mijn benadering zullen we in ons tempo over 3700 jaar het massagehalte aan zuurstof in de lucht met 1% hebben verlaagd.

edit: fictief model inclusief alleen olie, gas en kolen toegevoegd de cijfers zullen niet in ons voordeel zijn...
Of nog erger door toevoeging van kalksteen en kalk, er is al gedacht om brandstof te maken (in het boek "Leven zonder olie van JA Grégoire)

De vraag zal eerder zijn: wat is in de geschiedenis van de atmosfeer de variatie geweest van het zuurstofgehalte, in eeuwen per %, om onze impact te visualiseren?
Beeld

Sorry als het hs is, het zijn de sporen van vliegtuigen die me daar hebben gebracht...
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 02/03/14, 15:37

dede2002 schreef:Ik vraag me af:
Aangezien we elke dag 12 miljard liter olie verbranden, genereren we 12 miljard liter water van fossiele oorsprong in de vorm van damp in de atmosfeer.
:?


Waar heb je gezien dat er 1 liter water per liter olie was?

Volgens mijn benadering zullen we in ons tempo over 3700 jaar het massagehalte aan zuurstof in de lucht met 1% hebben verlaagd.


Nu de oliepiek in 2006/2008 is bereikt, zouden we snel een langzame maar zekere daling van het zwarte goud moeten bereiken, dus het zal niet lang mogelijk zijn om dit tempo vast te houden.

In je berekeningen vergeet je de bijdragen van fotosynthese in de zuurstofproductiecyclus.
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189




par dede2002 » 02/03/14, 15:39

In wezen hebben we het potentieel om de atmosfeer binnen een paar millennia terug te brengen naar de oorspronkelijke staat vóór het leven, minder tijd dan de veronderstelde leeftijd van onze soort, die vrij jong is...

(het doet me denken aan het verhaal van de rode knop tijdens de koude oorlog...)
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 02/03/14, 15:45

dede2002 schreef:In wezen hebben we het potentieel om de atmosfeer binnen een paar millennia terug te brengen naar de oorspronkelijke staat vóór het leven, minder tijd dan de veronderstelde leeftijd van onze soort, die vrij jong is...

(het doet me denken aan het verhaal van de rode knop tijdens de koude oorlog...)


Ja, het is duidelijk dat met de snelheid of we onze omgeving aanpassen, we binnenkort het leven tot het absolute minimum zullen hebben teruggebracht!
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189




par dede2002 » 02/03/14, 15:48

sen-no-sen schreef:
dede2002 schreef:Ik vraag me af:
Aangezien we elke dag 12 miljard liter olie verbranden, genereren we 12 miljard liter water van fossiele oorsprong in de vorm van damp in de atmosfeer.
:?


Waar heb je gezien dat er 1 liter water per liter olie was?

Volgens mijn benadering zullen we in ons tempo over 3700 jaar het massagehalte aan zuurstof in de lucht met 1% hebben verlaagd.


Nu de oliepiek in 2006/2008 is bereikt, zouden we snel een langzame maar zekere daling van het zwarte goud moeten bereiken, dus het zal niet lang mogelijk zijn om dit tempo vast te houden.

In je berekeningen vergeet je de bijdragen van fotosynthese in de zuurstofproductiecyclus.


Hallo,

Ik heb hier geleerd dat een liter olie 1 liter water voortbrengt...

Anders vergeet ik eigenlijk een heleboel dingen, ik zoek een orde van grootte voor mijn begrip, en gelukkig is het een fictief model, niet ideaal!

Het geeft echter de huidige situatie weer.

Fotosynthese, het heeft ook bijgedragen aan de vorming van olie :?
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189




par dede2002 » 02/03/14, 15:56

sen-no-sen schreef:
dede2002 schreef:In wezen hebben we het potentieel om de atmosfeer binnen een paar millennia terug te brengen naar de oorspronkelijke staat vóór het leven, minder tijd dan de veronderstelde leeftijd van onze soort, die vrij jong is...

(het doet me denken aan het verhaal van de rode knop tijdens de koude oorlog...)


Ja, het is duidelijk dat met de snelheid of we onze omgeving aanpassen, we binnenkort het leven tot het absolute minimum zullen hebben teruggebracht!


Het ergste is dat het kan gebeuren lang voor het gebrek aan zuurstof.
Hoewel... als we zo doorgaan zullen we waarschijnlijk verdwijnen voordat we alles hebben geëlimineerd :P

Even terzijde, als we het klimaat willen "controleren", moeten we de oorzaken van het probleem aanpakken en teruggaan!
Fotosynthese kan worden gestimuleerd en "beheerst..." door bijvoorbeeld bomen te planten.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970




par Ahmed » 02/03/14, 16:44

Het is belangrijk om niet in termen van volume of massa te denken, maar in termen van omslagpunt, en daar lijkt de werkelijke situatie veel zorgwekkender...

Alle parameters die het leven op aarde mogelijk maken, bevinden zich binnen een vrij nauw bereik en zijn, verzwarende omstandigheden, allemaal in verschillende mate met elkaar gecorreleerd...

Het gaat er vooral niet om achteruit te gaan, wat sowieso spontaan zal gebeuren, maar om het besef van de urgentie om nieuwe, radicaal andere wegen uit te vinden, zolang het nog kan.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

Terug naar "Klimaatverandering: CO2, het verwarmen, broeikaseffect ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 157-gasten