Beaver: CO2 begraven, economisch levensvatbaar?

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
Avatar de l'utilisateur
Gregconstruct
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1781
Inschrijving: 07/11/07, 19:55
Plaats: Amay België




par Gregconstruct » 06/12/08, 11:19

Nou ja, het is flitsend op een coole manier jongens...
0 x
Elke actie geldt voor onze planeet !!!
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16178
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263




par Remundo » 06/12/08, 11:34

Hallo Gregounet,

Er is niets cooler dan Remoundounet :D

Behalve als we ecologische onzin lezen: CO2-afvang is daar één van.

De CO2-oplossing is om zo min mogelijk te produceren (en daarom zijn enorme inspanningen op het gebied van hernieuwbare energie absoluut noodzakelijk), en wanneer het echt moet (transport, enz.), om het opnieuw te injecteren voor fotosynthese:
- natuurlijk (plantages, behoud van equatoriale bossen)
- kunstmatig (bijvoorbeeld Christophe's oliezaadalgen)

Maar op deze zaterdagochtend gooien we flessen in zee :D
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
Gregconstruct
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1781
Inschrijving: 07/11/07, 19:55
Plaats: Amay België




par Gregconstruct » 06/12/08, 11:45

Hallo supercoole Rasta Remoundounet : Mrgreen:

Eerlijk gezegd, zonder zover te gaan als de wetenschappelijke overwegingen die u zojuist hebt besproken, heb ik dit idee van CO2-afvang altijd als onuitsprekelijke idiotie beschouwd.

Dit is echte onzin, want zelfs zonder de risico's van massale lozingen, verzuring van de bodem en dergelijke te noemen, wat zullen we doen als we alle putten met CO2 vullen????

Tot slot, dit alles om te zeggen dat we het er allebei 100% mee eens zijn : Mrgreen:
0 x
Elke actie geldt voor onze planeet !!!
netshaman
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 532
Inschrijving: 15/11/08, 12:57
x 2




par netshaman » 08/12/08, 16:06

En een slang die in zijn eigen staart bijt!
Zijn sterk, zelfs als het gaat om het vinden van nutteloze oplossingen!
: Mrgreen:
En zoals het lied zegt: ik ben een man en ik meet alle gruwel van mijn natuur, in oorlog in alle seizoenen, ik ga rond in cirkels, ik ga rond in cirkels...
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 08/12/08, 17:22

Rulian schreef:Ik heb ernstige twijfels over het begraven van CO2.

Afgezien van het feit dat CO2 veel mazen zal vinden om te ontsnappen, vraag ik me af hoe ik me geen zorgen moet maken over het risico van massale verzuring van de grond boven de stortplaatsen, die het oppervlak van de site in een paar woestijn zou veranderen in een paar jaar ...

Het is allemaal goed en goed om het vuil onder het tapijt te verbergen, maar dat lost het probleem niet op en het kan heel gevaarlijk zijn ...
Het lijkt mij dat stortplaatsen een ondoordringbare geologische bedekking hebben, zoals mergel of klei, tussen het (rotsachtige?) reservoir en het oppervlak.

Bovendien, waarom verzuring? Zure vormen van CO2 zijn alleen stabiel in water, toch?

Ik begrijp je redenering niet...
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 08/12/08, 17:34

Ben Bucheron, ik denk dat Rulian gelijk heeft...

a) afgezien van het feit dat het miljarden kost (proto pipo) zal de CO2, denk ik, vroeg of laat (noodzakelijkerwijs direct in de vorm van gas) naar de oppervlakte stijgen...

b) Hoe kunnen we de uitstoot beperken, aangezien we ‘weten’ hoe we het moeten begraven?

Dit is het enige (media)DOEL van deze fabrieken, denk ik...

c) Kortom, het is echt werk aan de BRON dat we moeten doen: hoeveel m3 isolatie hadden we kunnen installeren (met een DIRECTE impact op de uitstoot) voor de prijs van de proto-stortfabrieken? Hoeveel waterdoping geïnstalleerd?

d) Het is inderdaad de CO2 opgelost in het water (en niet in de vorm van een zuur) die het verzuurt. Een simpele test: neem een ​​glas frisdrank (frisdrank of mineraalwater), meet de zuurgraad als er "bubbels zijn" en na een paar dagen in de open lucht....

Als u geen PH-meter heeft: https://www.econologie.com/shop/phmetre- ... p-216.html

: Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 08/12/08, 18:15

Christophe schreef:Ben Bucheron, ik denk dat Rulian gelijk heeft...
Reden waarover? Ik stel specifieke vragen, ik twijfel niet aan zijn boodschap...

Christophe schreef:a) afgezien van het feit dat het miljarden kost (proto pipo) zal de CO2, denk ik, vroeg of laat (noodzakelijkerwijs direct in de vorm van gas) naar de oppervlakte stijgen...
:schok: Waarom?

Voor de miljarden ben ik het ermee eens.

Christophe schreef:b) Hoe kunnen we de uitstoot beperken, aangezien we ‘weten’ hoe we het moeten begraven?

Dit is het enige (media)DOEL van deze fabrieken, denk ik...

c) Kortom, het is echt werk aan de BRON dat we moeten doen: hoeveel m3 isolatie hadden we kunnen installeren (met een DIRECTE impact op de uitstoot) voor de prijs van de proto-stortfabrieken? Hoeveel waterdoping geïnstalleerd?
Ik heb nooit anders gezegd, maar jij weet net zo goed als ik waarom de industrie zo werkt...

Christophe schreef:d) Het is inderdaad de CO2 opgelost in het water (en niet in de vorm van een zuur) die het verzuurt. Een simpele test: neem een ​​glas frisdrank (frisdrank of mineraalwater), meet de zuurgraad als er "bubbels zijn" en na een paar dagen in de open lucht....
:schok:
CO2 in opgeloste vorm is niet zuur, het is de HCO3-vorm die...

Ik begrijp dit visioen van de gruwel van de "woestijn" echter nog steeds niet...
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 08/12/08, 18:26

Ja, houthakker, maar om het debat een beetje te openen: de vraag die dodelijk is: Wat zijn de kosten in grijze CO2 van een ton begraven CO2? : Cheesy:

Houthakker, CO2 verzuurt water goed...in CO2-vorm... doe de frisdranktest als je me niet gelooft...

ps: begrijp de opmerking over de "woestijn" niet??
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 08/12/08, 18:52

Christophe schreef: Ja, houthakker, maar om het debat een beetje te openen: de vraag die dodelijk is: Wat zijn de kosten in grijze CO2 van een ton begraven CO2? : Cheesy:
Nou, ik hoop nog steeds dat de verhouding minder dan 1 is... : Roll:
Maar zelfs al zou het maar 0,5 T tegen 1 zijn, moeten we dit soort onderzoek dan nog steeds veroordelen, gegeven het feit dat hoe dan ook, en wat er ook gebeurt, de Chinezen (en andere landen met steenkoolvoorraden) zullen ze tot het einde toe gebruiken ?

Christophe schreef:Houthakker, CO2 verzuurt water goed...in CO2-vorm... doe de frisdranktest als je me niet gelooft...
Neen.
In elke vloeistof die een lading opgelost CO2 heeft, wordt een evenwicht gecreëerd waar de geïoniseerde vormen HCO3- en CO3-- verschijnen...
Hetzelfde geldt voor je badoit!

Christophe schreef:ps: begrijp de opmerking over de "woestijn" niet??
Je moet de woorden van Rulian herlezen, het zijn niet mijn woorden maar de zijne, en dat is ook wat ik niet begrijp.
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 08/12/08, 19:30

Houthakker schreef:In elke vloeistof die een lading opgeloste CO2 heeft, wordt een evenwicht gecreëerd waar de geïoniseerde vormen HCO3- en CO3-- verschijnen... Hetzelfde geldt voor uw badoit!


O, dat wist ik niet : Oops:...

Trouwens, als je de CO2-verzadigingskromme van water (massa indien mogelijk) als een functie van T ° (of andere) hebt, interesseert het me, ik ben er al jaren naar op zoek !!

Oké als toetje, het was oud. . . : Cheesy:
0 x

Terug naar "Klimaatverandering: CO2, het verwarmen, broeikaseffect ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 189-gasten