Australië brandt, de aandelenmarkten stijgen (en we vechten ervoor)!

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Australië brandt, de aandelenmarkten stijgen (en we vechten ervoor)!




par Christophe » 06/01/20, 18:03

Omdat ik niet wist of ik het hier moest zetten Klimaatverandering co2 / nieuwste cijfers-of-warming-klimaat-t13878.html of er economy-finance / the-meer-crash-Financial-of-all-the-history-zal-worden-geproduceerd-by-2019-t16137.html hey bin ik zet het hier! : Mrgreen:

Dit artikel toont, als het nog nodig was, de totale desinteresse van (hoge) financiering voor het behoud van het milieu en respect voor het leven * ... en de echte wereld op een meer globale manier! :? :? :?

* maar we kennen allemaal het beroemde "Koop bij het geluid van het kanon" ... wat bewijst dat (menselijk) leven niet meetelt voor de financiën, dus hoe kunnen dierenleven of het klimaat meetellen? Dit zou misschien ook de huidige minachting van de Franse regering voor haar mensen kunnen verklaren ... maar dat is een ander verhaal!

Australië brandt en de aandelenmarkten stijgen: het klimaat is daarom onbetaalbaar?

Tussen de beursindexen en de echte wereld neemt de kloof toe. Dit is opvallend als we kijken naar de gevallen van Australië en Frankrijk. In het eerste geval gaat het land in rook op, maar de nationale index breekt records. Bij antipodes voorkomt de langste sociale crisis in de geschiedenis niet dat de CAC 40 flitst met 6000 punten.


De CAC 40 sloot het jaar af met de 6000 punten tegen 4730 eind 2018. De ASX 200, de vlaggenschipindex van de Australische beurs, heeft hetzelfde lot gekend. Het sloot op 6 punten, 684 punten meer dan eind 1. Deze gegevens zouden kunnen suggereren dat alles goed is, althans op de financiële planeet. Op planeet Aarde is het ingewikkelder! Frankrijk wordt geblokkeerd door transportstakingen en Australië brandt.

Australische branden verhogen de uitstoot van broeikasgassen nog meer en leiden ons rechtstreeks naar een veel hogere opwarming van de aarde dan de Overeenkomst van Parijs voorziet. Ze verwoesten een land dat desondanks heeft geholpen COP 25 in december te blokkeren. Deze milieu- en sociale crisissen lijken geen invloed te hebben op de effectenbeurzen waarvoor ze desalniettemin een zwaard van Damocles vertegenwoordigen.

In 2015 nam de financiële sector klimaatbeleid aan in de overtuiging dat klimaatverandering een systeemrisico was voor de mondiale financiële stabiliteit. Op dat moment leken de indexen die de grootste wereldwijde bedrijven selecteren vol te zitten met "gestrande activa", af te schrijven activa, omdat ze onverenigbaar zijn met de Overeenkomst van Parijs: fossiele brandstoffen, benzineauto's, textiel in overproductie. Vier jaar later suggereren beursrecords dat deze analyse niet langer relevant is. Total is nog steeds de derde kapitalisatie van de CAC 40, na LVMH en L'Oréal. Wat de ASX betreft, deze heeft veel mijnbouw- en olievoorraden en een luchtvaartmaatschappij.

Aanwijzingen op +4 graden

Hun spectaculaire stijgingen zijn een beetje een schijnvertoning die indexbeheer heiligt en de decorrelatie bevestigt tussen beursmechanismen en de economische fundamenten van de bedrijven waaruit ze bestaan! Het groeiende belang van deze managementmethode verstoort het vermogen van variaties op de aandelenmarkt om de reële waarde van beursgenoteerde ondernemingen weer te geven, met name op milieu- en sociaal gebied. Indexbeheer blaast elke index mechanisch op en trekt steeds grotere hoeveelheden uitstaande bedragen aan zonder dat de belegger een actieve keuze voor dit of dat bedrijf maakt.

Hij investeert dus geblinddoekt in een economische wereld van veilige waarden op financieel niveau. Aan de andere kant, vanuit klimaatoogpunt neigen ze ertoe de situatie te verslechteren. De weinige studies over het onderwerp schatten dat de belangrijkste benchmarks zijn voor de opwarmingstrajecten die variëren tussen 3 en 4 graden.

Het succes van Vanguard en BlackRock

De High Level Expert Group on Sustainable Finance (HLEG), opgericht door de Europese Commissie in 2017, hoopte dat deze indices hun klimaat "temperatuur" konden berekenen en publiceren. Dit zou het mogelijk hebben gemaakt om hun puntenvolume te associëren met het gefinancierde opwarmingscijfer: 2, 3, 4 graden of zelfs meer. Maar het voorstel werd niet geaccepteerd.

De toename van de voorraadvolumes komt eerst ten goede aan indexbeheerreuzen zoals Vanguard en Blackrock, die stegen van $ 4721 miljard aan activa in de zomer van 2015 tot bijna $ 7000 miljard aan activa eind 2019. Een kolossaal gewicht dat maakt hen de referentie-aandeelhouders van de grootste bedrijven ter wereld en de ideale spelers om hen ertoe te bewegen een koolstofarm model te gebruiken. Maar nogmaals, het klimaat is niet de prioriteit. De Amerikaanse NGO Majority Action analyseerde hun stembeleid en onthulde dat ze zeer zelden voorstander waren van het klimaat.

Concluderend veronderstelt de strijd tegen de klimaatverandering dat het verband tussen beursvariaties en economische en politieke realiteit wordt vernieuwd. In Australië en in Frankrijk is het zorgwekkend dat de diepe crises die deze landen ervaren, geen invloed hebben op hun aandelenmarkten. Het is een sterk signaal van hun vermogen om te dansen op het dek van de Titanic.

Anne-Catherine Husson-Traore, @AC_HT, Managing Director van Novethic


ps: sorry voor de titel, ik kon de aanvulling niet helpen: die van Novethic was al erg goed!

https://www.novethic.fr/actualite/finan ... 48069.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Australië brandt, de aandelenmarkten stijgen (en we vechten ervoor!)




par GuyGadebois » 06/01/20, 18:19

Als de aandelenmarkten stijgen en het hoogste punt ooit bereikt heeft, komt dat door Trump's onzin over Iran. Persoonlijk ondermijnt wat er in Australië gebeurt mijn moreel nog meer (dat tegenwoordig vaak lager is) dan normaal.
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Australië brandt, de aandelenmarkten stijgen (en we vechten ervoor!)




par Ahmed » 06/01/20, 18:32

Ik weet dat sommigen misschien verrast zijn door de stijgende aandelenmarkt in een traag economisch klimaat (sorry, ik kon er niets aan doen!) En soms hebben afgeleid dat "het niet zo slecht ging. ".
Het artikel merkte zeer oordeelkundig op;
... en bevestigt de decorrelatie tussen beursmechanismen en de economische fundamenten van de bedrijven waaruit ze bestaan!

Zonder stil te staan ​​bij de cyclische aard van het fenomeen, is deze decorrelatie tussen de fysieke industrie en de financiële industrie slechts de vertaling van het huidige evolutiestadium waarin het tweede de fase vervangt (tamelijk effectief tot nu toe).
Het is echter om een ​​volledig misverstand van de situatie aan te tonen om hierop te hopen:
Concluderend veronderstelt de strijd tegen de klimaatverandering dat het verband tussen beursvariaties en economische en politieke realiteit wordt vernieuwd.

Tenminste als we ermee instemmen onszelf te plaatsen vanuit het oogpunt van economisch exponentialisme (dat is dat van de redacteur van het artikel, hoewel hij duidelijk het tegenovergestelde gelooft ...), omdat deze evolutie (decorrelatie) is opnieuw een effectief middel om het bestaan ​​van het huidige systeem te verlengen. De grote illusie van velen, waaronder deze journalist waarschijnlijk, is de absurditeit die erin bestaat om tegen deze evolutie in te willen gaan, terwijl we in hetzelfde paradigma blijven! : Cheesy:
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Australië brandt, de aandelenmarkten stijgen (en we vechten ervoor!)




par Christophe » 06/01/20, 18:58

Waarom heb ik het gevoel dat ik niets nieuws leer als ik dit soort artikelen lees?

Misschien omdat we dit allemaal, soms jaren geleden, hierover hebben gezegd forum? Bedankt daarvoor!

Begin 2018, toen ik in mijn bitcoin-periode zat, had ik het idee om een ​​bitcoin te creëren die gecorreleerd is met de 'reinheid' (CO2 en zo) van de wereld * ... maar het bleef maar een idee ... destijds!

Twee jaar later is de wereld hier misschien klaar voor (??? wat droom ik ???) ... blijft het algoritme vinden *!

Het doel van deze bitcoin zou natuurlijk zijn om de ernstige kloof tussen financiën en ecologie weg te nemen!

* of een regio van de wereld ... om te zien
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Australië brandt, de aandelenmarkten stijgen (en we vechten ervoor!)




par GuyGadebois » 06/01/20, 19:01

Het is niet de bitcoin die moet worden "gedaan", het is een andere "valuta", bijvoorbeeld ecocoin, die de omgang met speculatieve klootzakken en andere gangsters van de oefening zou vermijden.
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Australië brandt, de aandelenmarkten stijgen (en we vechten ervoor!)




par Christophe » 06/01/20, 19:37

Als ik bitcoin zeg, betekent dit cryptocurrency ...

Speculatie van een crypto hangt af van de speculatieve tools die eraan zijn toegewezen (of niet) ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Australië brandt, de aandelenmarkten stijgen (en we vechten ervoor!)




par GuyGadebois » 06/01/20, 19:40

Christophe schreef:Als ik bitcoin zeg, betekent dit cryptocurrency ...

Het is stom, ik las "bitcoin" en begreep "bitcoin". : Cheesy:
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)

Terug naar "Klimaatverandering: CO2, het verwarmen, broeikaseffect ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 203-gasten