Aardse animatie van broeikasgassen CO2 en methaan

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 25/03/08, 12:30

Remundo schreef:De zomerse zonnesteek kan van invloed zijn op het destabiliseren van de bovenste chouches van (CH4; H20); CH4 zou dan in de atmosfeer afbreken, de concentratie daalt in de winter.

In ieder geval, als deze hypothese juist blijkt te zijn, is het achterin koud omdat we op de rand van een op hol geslagen klimaat zouden staan. Het vrijkomen van methaan is een positief feedbackfenomeen. Hoe meer het eruit komt, hoe meer het er weer uit komt ... : Cry:


Nee, ik denk niet dat de seizoenen invloed hebben op het vrijkomen van gashydraten uit de oceanen ... in tegenstelling tot de opwarming van de aarde ...

Maar ja voor degenen van permafrost ...

Anders ja ook voor de wegloper: https://www.econologie.com/les-hydrates- ... -1642.html

Het probleem met deze 2 animaties is dat we de "normale" waarde niet zien. Ik neem aan dat het de mediaan is maar ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
rescwood
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 85
Inschrijving: 05/09/05, 14:30
Plaats: Luxie (Zuid-België)




par rescwood » 25/03/08, 14:53

Remundo schreef:De zomerse hitteberoerte kan een invloed hebben door het destabiliseren van de bovenste chouches van (CH4; H20); de CH4 zou dan in de atmosfeer worden afgebroken, de concentratie daalt in de winter


Christophe had deze vraag al beantwoord

Christophe schreef:Ja, ik denk hetzelfde: + warmte = + biologische activiteit = + methaan (en CO2 maar gecompenseerd door de capaciteit van planten blijkbaar).


Methaan wordt geproduceerd door anaërobe afbraak van organische stof en de productie is des te belangrijker omdat de temperatuur hoog is (binnen de grenzen van de biologie). Als inderdaad constant aan de optimale voorwaarden wordt voldaan in het spijsverteringskanaal van een levend wezen met warm bloed, verklaart dit niet de seizoensvariaties.

Aan de andere kant zullen alle opgehoopte fermenteerbare materialen (mest, afzettingen van organische stof, enz.) Methaan afgeven met een snelheid die des te groter is naarmate de buitentemperatuur hoog is.

Permafrost bevat aanzienlijke hoeveelheden organisch materiaal waarvan de afbraak wordt onderbroken door bevriezing. Op de dag dat het klimaat voldoende is opgewarmd om de permafrost te ontdooien, komen er aanzienlijke hoeveelheden methaan vrij in de atmosfeer en wordt het broeikaseffect verder versterkt.
0 x
martien007
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 565
Inschrijving: 25/03/08, 00:28
Plaats: Mars




par martien007 » 25/03/08, 17:16

Permafrost bevat aanzienlijke hoeveelheden organisch materiaal waarvan de afbraak wordt onderbroken door bevriezing. Op de dag dat het klimaat voldoende is opgewarmd om de permafrost te ontdooien, komen er aanzienlijke hoeveelheden methaan vrij in de atmosfeer en dit zal het broeikaseffect verder versterken..

Daar heb je het, dat is wat ik zei.

Sommige van uw wetenschappers denken dat methaan veel gevaarlijker is voor het broeikaseffect en de opwarming van de aarde dan CO2, veel meer, omdat CO2 opnieuw kan worden geïntegreerd in oceanen en vegetatie zolang mensen niet betonnen of niet het hele oppervlak van het ondergedompelde land woestijnachtig.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16129
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5241




par Remundo » 25/03/08, 17:51

Ik neem nota van uw opmerkingen over anaërobe fermentatie onder invloed van hitte. Maar is dit exclusief een werking op methaanhydraten :?
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
highfly-addict
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 757
Inschrijving: 05/03/08, 12:07
Plaats: Pyreneeën, 43 jaar
x 7




par highfly-addict » 25/03/08, 18:04

Remundo schreef:Ik neem nota van uw opmerkingen over anaërobe fermentatie onder invloed van hitte. Maar is dit exclusief een werking op methaanhydraten :?


Ik begrijp de betekenis niet ...

In elk geval heeft Christophe gelijk, de seizoensvariaties (van het oppervlak) hebben absoluut geen betrekking op de accumulatiezones van methaanhydraten, die voldoende diep zijn gelegen.

Er is duidelijk een risico op positieve feedback, maar alleen als de massa oceaanwater voldoende is opgewarmd (en gezien de thermische traagheid van het ding, is het voorlopig niet!)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16129
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5241




par Remundo » 25/03/08, 18:19

Ik wilde zeggen dat de 2 verschijnselen elkaar niet uitsluiten en dat kunnen a priori accumuleren. 8)

Welnu, het zou niet slecht zijn om de karakteristieke penetratiediepte in water van een thermische golf van 180 dagen te berekenen ...
Dernière édition par Remundo de 25 / 03 / 08, 18: 39, 1 keer bewerkt.
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16129
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5241




par Remundo » 25/03/08, 18:28

Na berekening zou het 0.84 m zijn.

Dus mijn stelling is ongeldig ... Omdat de hydraten minstens 2000 m zijn.

Het zouden dan de planten en de biologie zijn die in de zomer op een intense manier CH4 produceren ... Zoals Christophe zegt!

@+
0 x
Beeld
martien007
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 565
Inschrijving: 25/03/08, 00:28
Plaats: Mars




par martien007 » 26/03/08, 00:25

0 x
Avatar de l'utilisateur
rescwood
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 85
Inschrijving: 05/09/05, 14:30
Plaats: Luxie (Zuid-België)

verduidelijkingen




par rescwood » 26/03/08, 09:07

Remundo schreef:... op anaërobe fermentatie ...


Fermentatie is per definitie een anaëroob proces

Remundo schreef:... Het zouden dan planten en biologie zijn die CH4 produceren ...


Planten produceren geen methaan.
0 x
martien007
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 565
Inschrijving: 25/03/08, 00:28
Plaats: Mars




par martien007 » 26/03/08, 09:36

Voor methaan is alles aanwezig:

http://fr.wikipedia.org/wiki/M%C3%A9thane

Methaan, een broeikasgas
Methaan is een broeikasgas dat het klimaat beïnvloedt. Het absorbeert een deel van de infrarode straling die door de aarde wordt uitgezonden en voorkomt zo dat deze de ruimte in ontsnapt. Dit fenomeen draagt ​​bij aan de opwarming van de aarde.

Daarnaast draagt ​​het ook indirect bij aan het broeikaseffect door het vermogen van de atmosfeer om andere broeikasgassen (zoals freonen) te oxideren, te verminderen. Het gebruik ervan als brandstof stoot 2 Mt / jaar CO380 uit (industriële emissies zijn ongeveer 6000 Mt / jaar) en waterdamp, een ander belangrijk broeikasgas.

De invloed van methaan op het klimaat is minder belangrijk dan die van koolstofdioxide, maar blijft zorgwekkend. Een methaanmolecuul absorbeert gemiddeld 23 keer meer straling dan een molecuul kooldioxide over een periode van 100 jaar, het aardopwarmingsvermogen (GWP) is 23; na 20 jaar is het GWP zelfs 62. Methaan wordt beschouwd als het derde gas dat verantwoordelijk is voor klimaatverstoring, na CO3 en freonen) [2].

In het verleden varieerde het methaangehalte in de atmosfeer als temperatuur. De methaanconcentratie is sinds 150 met ongeveer 1750% gestegen en is vandaag de dag ongeëvenaard in de geschiedenis. Deze stijging is voornamelijk te wijten aan menselijke activiteiten.

Geschat wordt dat zonder zijn aanwezigheid de gemiddelde oppervlaktetemperatuur van de aarde 1,3 ° C lager zou zijn.

Bronnen van methaan
Wereldwijd worden de CH4-emissies in de atmosfeer geschat op 500 Mt / jaar, waarvan driekwart afkomstig is van antropogene bronnen.

De belangrijkste bronnen zijn:

Anaërobe fermentatie onder water : 32% van de uitstoot. Ze vinden voornamelijk plaats in wetlands (natuurlijk of door de mens aangelegd met in het bijzonder rijstvelden en hydro-elektrische dammen die bossen hebben overstroomd of een aanzienlijke organische belasting hebben verzameld. Het kunnen ook dystrofische estuaria zijn of elk gebied met accumulatie van organische vervuiling).
Moerassen, tropische mangroven en rijstvelden zijn onderhevig aan de werking van methanogene bacteriën in een anaëroob milieu. Temperatuur beïnvloedt emissies, die hun maximale waarde bereiken tussen 37 ° C en 48 ° C, wat resulteert in een versterking van de emissies bij opwarming.


Satellietanalyse toont methaanconcentraties (volumedelen per miljoen) aan het oppervlak (boven) en in de stratosfeer (onder) Fossiele brandstoffen: 21% van de emissies
Aardgas is voor 90% methaan. Lekkages in de atmosfeer tijdens de winning, het transport, de behandeling en de distributie kunnen tot 2% van de aardgasproductie vertegenwoordigen, waarbij driekwart van deze lekken plaatsvindt bij de klant, na teller. De grafiek hiernaast laat ook het belang van verliezen tijdens de productie zien: we kunnen duidelijk bepaalde grote gasvelden onderscheiden, waaronder de Kaspische Zee en Siberië. Evenzo komt het gas dat tijdens de vorming ervan in de steenkoollagen zit (mijngas) vrij tijdens de winning van het erts. Als we het gebruik van deze fossiele brandstoffen niet willen verminderen en zonder massale investeringen in alternatieve energiebronnen, moeten we daarom oplossingen zoeken om lekken te beperken.

Herkauwers : 16% van de uitstoot.
Methaan is een product van onvolledige vertering tijdens gastro-enterische fermentatie bij herkauwers. Een enkele koe kan 100 tot 500 liter methaan per dag uitstoten. Daarnaast is er het uitgestoten afval dat op de grond verder wordt afgebroken. Er is maar één oplossing: het dieet van deze dieren verbeteren en de opslag van afval vermijden, dat niet kan uitdrogen als het opgestapeld is.

Menselijk afval : 12% van de uitstoot
Afvalopslagplaatsen fermenteren en stoten methaan uit; dit gas kan worden hergebruikt als energiebron.

biomassa : 10% van de uitstoot
Het uitgestoten methaan is afkomstig van de onvolledige verbranding van planten, maar vooral van hun natuurlijke organische afbraak (zoals dode bladeren in het kreupelhout).

Sedimenten en oceanen : 4% van de uitstoot
Hydraten die methaan bevatten (clathraten) zouden gas kunnen uitstoten als er een verstoring van de oceaantemperatuur is en / of dooi van sommige rijke bodems van de Siberische en Canadese toendra, maar deze emissies zijn momenteel beperkt. Een temperatuurstijging leidt echter tot een toename van de emissie van CH4 door de clathraten. Deze bron zou dus een echte klimaattijdbom kunnen vormen in het geval van opwarming van de oceaanbodem.

De toekomstige variaties van deze emissies blijven onzeker, maar we verwachten een toename van de input van fossiele energie, afval en agrarische bronnen als gevolg van de ontwikkeling van de wereldbevolking, de industrialisatie van bepaalde landen en de toenemende vraag naar energie.


........ etc de rest is in wiki
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Klimaatverandering: CO2, het verwarmen, broeikaseffect ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 139-gasten