10 jaar om het klimaat te redden?

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: 10 jaar om het klimaat te redden?




par izentrop » 16/07/16, 08:50

Christophe schreef:Ik wacht nog steeds op de isotopenanalysecurve die slechts 50% van de fossiele oorsprong laat zien...
Ik denk dat het bovenstaande is. Gisteren had ik geen tijd om te reageren...niet veel vandaag.
Zijn legende
Gebruik van fossiele brandstoffen en toename van kooldioxide in de atmosfeer, 1959 tot 2002. De bovenste zwarte getrapte curve geeft de toename van de kooldioxideconcentratie in de atmosfeer aan die zou zijn opgetreden als alle koolstofdioxide die voortkomt uit de verbranding van fossiele brandstoffen in de atmosfeer was achtergebleven waar het is uitgebracht. De verticale blauwe kolommen geven de daadwerkelijk waargenomen jaarlijkse toename van deze concentratie weer. Het 5-jaarsgemiddelde wordt weergegeven door de zwarte en rode curven die de onzekerheden van dit gemiddelde weergeven.
Het deel in het blauw moet een isotopische meting zijn van de samenstelling van de atmosfeer.
Je had gelijk, de 50% is slechts een ruwe schatting van het deel dat wordt geabsorbeerd door de oceanen, vegetatie en land. Een bosbrand stuurt bijvoorbeeld alles terug de atmosfeer in, terwijl een deel ervan door ontbinding in de grond blijft.
In feite zijn de 50% die gemeten in de atmosfeer, de andere 50% keert terug naar de aarde, er is inderdaad 100% die wordt uitgestoten.
Beeld
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Re: 10 jaar om het klimaat te redden?




par Christophe » 16/07/16, 12:01

Ahmed schreef:Wie heeft een 200 jaar oude beuk en wil er een stukje van fotograferen?


Ik telde 1 maand geleden een stuk van een lommerrijke boom met mijn kleintje (die eruitzag als een beuk maar het had ook een haagbeuk of een els kunnen zijn), we telden ongeveer 95 cirkels, de dikste cirkels waren ongeveer 20-30 jaar oud ...niets bijzonders in de afgelopen jaren.

Maar izentrop zou de betreffende studie voor ons moeten kunnen vinden... wat zeker enkele foto's van pucks zal illustreren
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Re: 10 jaar om het klimaat te redden?




par Christophe » 16/07/16, 12:09

chatelot16 schreef:de laatste jaren zie ik in de buurt van mijn huis bomen hun groei vertragen of zelfs afsterven door gebrek aan water ... CO2 of de zomerzon doet hen geen goed door gebrek aan water


Kunnen we niet dezelfde opmerking maken voor overtollig water?

Te veel water kan leiden tot wortelrot, vallende bomen (kolen)...de lente is dit jaar volledig verrot dus minder warmte, licht en meer water...weet niet zeker of de groei onder deze omstandigheden gunstig is (de impact van CO2 is minder significant dan deze 3 andere parameters)

Het beste zou zijn om bosgegevens te vinden en te zien wat de correlaties zijn met weergegevens (uiteraard is een lange meetperiode nodig...)
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Re: 10 jaar om het klimaat te redden?




par Christophe » 16/07/16, 12:11

izentrop schreef:Je had gelijk, de 50% is slechts een ruwe schatting van het deel dat wordt geabsorbeerd door de oceanen, vegetatie en land. Een bosbrand stuurt bijvoorbeeld alles terug de atmosfeer in, terwijl een deel ervan door ontbinding in de grond blijft.
In feite zijn de 50% die gemeten in de atmosfeer, de andere 50% keert terug naar de aarde, er is inderdaad 100% die wordt uitgestoten.


Nogmaals: het is niet dat Michel Petit in zijn artikel zei: hij had het over 50% CO2-uitstoot van natuurlijke oorsprong!

Waarom dringt u zo sterk aan op absorptie als we het hebben over emissies?
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: 10 jaar om het klimaat te redden?




par chatelot16 » 16/07/16, 13:29

dit jaar is er geen probleem, de bomen hebben geen gebrek aan water en gebruiken de zon voor 100%... het hooi is ook erg goed gegroeid, de hoeveelheid gemaaid dit jaar is bovengemiddeld

maar het is later, augustus september, dat het gebrek aan water arriveert
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: 10 jaar om het klimaat te redden?




par Ahmed » 16/07/16, 13:34

Ik telde 1 maand geleden, een stuk hardhout met mijn kleine [être] jaar.

We kunnen geen klimatodendrologie maken van een enkel exemplaar, omdat we de geschiedenis van dit individu moeten kennen, rekening moeten houden met de perioden waarin het gedomineerd kan zijn (en die daarom niet representatief zijn voor de klimatologische of atmosferische omstandigheden)...

Over de uitstoot van CO2 van natuurlijke oorsprong, we weten allemaal dat het bestaat, de vraag is inderdaad om te weten hoe het zou deelnemen aan toenemend van zijn percentage in de atmosfeer...

PS: het is gemakkelijk om haagbeuk en beuk te verwarren (vooral in stompvorm), maar els heeft een karakteristiek roodachtig gekleurd hout, ver verwijderd van de lichte toon van de eerste twee.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: 10 jaar om het klimaat te redden?




par izentrop » 16/07/16, 22:39

Christophe schreef:Nogmaals: het is niet dat Michel Petit in zijn artikel zei: hij had het over 50% CO2-uitstoot van natuurlijke oorsprong!

Waarom dringt u zo sterk aan op absorptie als we het hebben over emissies?
Michel Petit schreef:
“Niets zou bewijzen dat de waargenomen samenstellingsveranderingen van menselijke oorsprong zijn”

De argumenten zijn er. De groei van de concentratie van broeikasgassen begon met het industriële tijdperk. De waargenomen jaarlijkse toename van de CO2-concentratie is slechts de helft van de jaarlijkse uitstoot van CO2 in de atmosfeer door het gebruik van fossiele brandstoffen.
De grafiek hierboven geeft dat goed weer, nietwaar? En de ontbrekende CO2 wordt niet verdampt!
een voorbeeld
emCO2.png
emCO2.png (20.87 KiB) 3445 keer bekeken
De veiligste waarden zijn de jaarlijkse CO2-emissie van fossiele brandstoffen (statistische benadering) en de jaarlijkse toename van atmosferische CO2 (directe metingen door meetnetten). Het feit dat bijna de helft van de koolstof die door de verbranding van koolwaterstoffen in de atmosfeer terechtkomt, wordt opgenomen door de oceanen en de continentale vegetatie, voor zover het de antropogene invloeden betreft, vormt het meest opmerkelijke element.
http://www-naweb.iaea.org/napc/ih/docum ... 06-Frh.pdf

Wat heb je nog meer nodig?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Re: 10 jaar om het klimaat te redden?




par Christophe » 17/07/16, 23:48

Maar wat is deze waanzin? Wat is een CO2-lek?

Hoe wil je geloofwaardigheid geven aan een schilderij dat Engels en bij benadering Frans vermengt??
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: 10 jaar om het klimaat te redden?




par izentrop » 18/07/16, 11:58

Het belangrijkste is om toe te geven dat we kunnen afleiden dat ongeveer de helft van de CO2 die in de atmosfeer vrijkomt door de verbranding van fossiele en niet-fossiele brandstoffen wordt geabsorbeerd door de oceanen en de terrestrische biosfeer. Het is vele malen bevestigd, er kan geen twijfel over bestaan.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Re: 10 jaar om het klimaat te redden?




par Christophe » 18/07/16, 12:07

Ik ben het hier mee eens!

Maar dat was niet wat Michel Petit zei dat 50% van de CO2-UITSTOOT momenteel van natuurlijke oorsprong is, dus ik zou graag wat curves willen die dit laten zien! Historische bochten indien mogelijk...

Als uiteindelijk 50% van de CO2 op natuurlijke wijze wordt opgenomen (= het natuurlijke deel van de uitstoot), is het resterende deel in de atmosfeer (de overige 50%) dus uitsluitend afkomstig van fossiele brandstoffen!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Klimaatverandering: CO2, het verwarmen, broeikaseffect ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 134-gasten