Een houtkachel kiezen: Bullerjan of Jotul F3?

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
roberto
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 02/03/11, 22:51

Een houtkachel kiezen: Bullerjan of Jotul F3?




par roberto » 03/03/11, 22:44

Hallo allemaal forumbloemen. Ik wil de vloer van mijn huis verwarmen (de kelder is momenteel een onverwarmde werkplaats) met een houtkachel. Ik werk en ik ben alleen 's morgens en' s avonds thuis. Ik aarzel tussen een zeer reactieve kachel (bullerjan), maar zonder traagheid en een traditionele kachel (jotul f3), die beter warmte houdt. De tweede oplossing heeft zeker de voorkeur, zodat de warmte 's nachts niet te veel daalt.
Maar ik zeg tegen mezelf dat de Bullerjan me 's nachts sneller zal opwarmen als ik thuiskom van mijn werk.
Wat is de beste oplossing? :?
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 03/03/11, 23:03

Een mooie kachel 30h opslag of inertie door denis op econologie:

Beeld

Zo'n kachel of gemodificeerd inzetstuk kan snel zijn met een heteluchtcirculatie in de wisselaar bij het opstarten, waarbij hete lucht naar de te verwarmen kamers wordt geleid.
Ik warm ook snel op met een insert (zonder extra massatraagheid)

Plaats gewoon vuurvaste thermische massa's rondom om de warmte op te slaan !!

Er zijn eenvoudige massageplannen op econologie en internet.
0 x
bernardd
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2278
Inschrijving: 12/12/09, 10:10
x 1




par bernardd » 04/03/11, 08:23

Er is ook de gegranuleerde oplossing als je wilt dat de kachel heet is als je aankomt :-)

Voor een klein gebied kan een kachel ook interessant zijn: u vermijdt elektriciteit om in de winter te koken.
0 x
Tot ziens!
roberto
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 02/03/11, 22:51




par roberto » 04/03/11, 20:10

Merci pour vos réponses.

Ik heb geen ruimte om een ​​massakachel te bouwen in één 60M 2-vloer en bovendien zal de vloer het niet ondersteunen.
Wat betreft de pelletkachel, het is een mogelijkheid die ik niet langer in overweging neem om de volgende redenen:
- De kachel is duur
- De pellets zijn duur
- Deze kachels zijn uitgerust met een elektronische thermostaat en een elektrische motor (meer of minder ruis), die twee mogelijke storingen genereert: de motor, de thermostaat of beide.
- Het onderhoud van deze kachels is niet eenvoudig en alle professionals weten niet hoe dit moet. Degenen die het weten, vergeet niet om u uit te laten checken ...
Al deze zorgen bestaan ​​niet bij traditionele houtkachels.
Mijn zorg is vooral de compromis snelheid van verwarming / traagheid.
Staal tegen smelten, Bullerjan tegen jotul. Wetende dat ik overdag werk, is het noodzakelijk om op zijn best het aanbod en verbruik van hout te beheren. Ik vraag me af of de Bullerjan niet (erg) hebberig is in hout.
0 x
bernardd
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2278
Inschrijving: 12/12/09, 10:10
x 1




par bernardd » 04/03/11, 20:42

roberto schreef:Ik heb geen ruimte om een ​​massakachel te bouwen in één 60M 2-vloer en bovendien zal de vloer het niet ondersteunen.


Goede reden ;-)

En we kennen het oppervlak, het is nauwkeuriger.

roberto schreef:Wat betreft de pelletkachel, het is een mogelijkheid die ik niet langer in overweging neem om de volgende redenen:


Het was alleen maar om er zeker van te zijn dat de mogelijkheid was beoordeeld, wat niet was gespecificeerd.

roberto schreef:- De kachel is duur


Wat zijn de prijsklassen?

roberto schreef:- Het onderhoud van deze kachels is niet eenvoudig en alle professionals weten niet hoe dit moet. Degenen die het weten, vergeet niet om u uit te laten checken ...
Al deze zorgen bestaan ​​niet bij traditionele houtkachels.


Vooral omdat wanneer de kwaliteit van de verbranding niet wordt gecontroleerd, geen noodzaak om te reguleren :frons:

roberto schreef:Ik vraag me af of de Bullerjan niet (erg) hebberig is in hout.


Het gebeurt wanneer het verkeerd is : Cheesy:

Overigens is het alle belang van een ventilator voor verbrandingslucht, omdat de stroming ervan een essentiële parameter is voor de verbrandingskwaliteit, maar ook voor veiligheid, omdat een slechte natuurlijke diepgang gevaarlijk kan zijn.
0 x
Tot ziens!
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33




par Philippe Schutt » 04/03/11, 21:23

Goedkoop korrels: 230 € / ton is gelijk aan 60 € / steriel
dure pelletkachel: er zijn goede voor 1700 € ttc (en stil)
ja, er is een interview en delen om te veranderen na een paar jaar. In ruil voor extra thermisch comfort en betere beveiliging.
Verwarmen met hout is een levensstijl, met zijn ritmes en knowhow. Als je weg bent, kan het alleen maar een extra verwarming zijn, en een Bullerjan komt wel goed.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79356
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 04/03/11, 22:03

Ja voor comfort is er geen beeld, zie de brandhout map , aan de andere kant kun je ons de gelijkwaardigheid noemen:

Philippe Schutt schreef:Goedkope korrels: 230 € / ton is gelijk aan 60 € / stere.


Omdat we in "ruwe" energie hebben:
a) 5 KWh / kg pellets is 4,6 c € / kWh
b) 2000 kWh / stere

Dus het zou een stereo geven aan 92 €

Als we aannemen dat de pelletkachel een rendement heeft van 90% en de houtkachel een rendement van 70%, dan hebben we een "nuttige energie" equivalent van 72 € / kubieke meter.
0 x
roberto
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 02/03/11, 22:51




par roberto » 04/03/11, 22:31

Ik wil minder 1500-euro's in de kachel investeren, omdat het ook het bedrag van de installatie moet toevoegen ..
Door een goede uitbraak te doen op weg naar huis van het werk, daarna opnieuw te laden voordat ik naar bed ga, denk ik dat ik genoeg warmte heb. 'S Ochtends is het nodig om het vuur (met de kolen van de nacht) opnieuw te doen bij erg koud weer om een ​​beetje warmte te behouden. Dit is waar de traagheid van de cast zijn rol zou spelen.
Bij mijn ouders, die een insert hadden, was de timing van de houtvoorraad degene die ik zojuist heb beschreven.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79356
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 04/03/11, 22:43

roberto, raad ik je aan om dit onderwerp te lezen https://www.econologie.com/forums/que-penser ... 10032.html omdat de auteur dezelfde vraag stelde als jij ...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 425-gasten