De bubbler op de auto

Waterinjectie in thermische motoren en de beroemde "pantonemotor". Algemene informatie. Druk op knipsels en video's. Inzicht in en wetenschappelijke verklaringen van waterinjectie in motoren: ideeën voor assemblages, studies, fysisch-chemische analyses.
Neant
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 298
Inschrijving: 12/02/06, 12:47




par Neant » 22/04/06, 09:21

tryf schreef:welkom
aluminium is geen supergeleider van warmte:
aluminium pannen hebben meer tijd nodig om te verwarmen dan roestvrijstalen.
misschien is het gietijzer nog steeds een goede warmtegeleider dan aluminium?
maar ik denk het niet.
de verwarmingssnelheid van het interieur is te wijten aan verwarmingsweerstanden.
Ze verwarmen het water bij het opstarten (op recente voertuigen).
tryf


En meer in het algemeen, een materiaal dat elektriciteit goed geleidt, geleidt warmte goed, overigens is koper een tikkeltje betere warmtegeleider dan aluminium.
0 x
Avatar de l'utilisateur
lau
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 814
Inschrijving: 19/11/05, 01:13
Plaats: vaucluse




par lau » 22/04/06, 12:41

Paradoxaal genoeg geloof ik dat aluminiumoxide geen gunstig effect heeft op de motor als het bijvoorbeeld als katalysator wordt gebruikt. André heeft al een proef gedaan met een aluminium stang met mooie besparingen; het nadeel zou de impact op de motor zijn.
Professor, kunt u ons meer vertellen?
0 x
Het aantal moleculen in een druppel water gelijk aan het aantal druppel die de Zwarte Zee bevat!
Andre
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 3787
Inschrijving: 17/03/05, 02:35
x 12




par Andre » 22/04/06, 14:48

Hallo prof.
In koude landen hebben de meeste auto's een verwarmingselement van 750 tot 1000 watt dat op netstroom werkt.
we hebben ook verwarmingen van 500 W met een ventilator om in de cabine te plaatsen, en dan komen de stoelverwarmingsgadgets
ÉNog een om de batterij te verwarmen (wordt steeds minder gebruikt)
een andere om de ruitensproeiervloeistof te verwarmen met 12 volt (het maakt beter schoon als het warm is)
Uiteindelijk veroorzaakt het veel problemen als het oud wordt
Het enige interessante is de motorverwarming, in ons geval niet vanwege de vervuiling, maar gewoon om te starten als het 's nachts tot -20C daalt.

Voor de koelvloeistoftemperatuur van moderne motoren spreekt het voor zich dat de nieuwe motoren betere prestaties leveren en daardoor minder warm worden,
Wat ik wilde zeggen is dat bij de verliezen, die voornamelijk afkomstig zijn van de hete gassen, het in twee grote delen is verdeeld, een in de cilinderkop en de watermantel en het andere in de uitlaat, nu als de cilinderkop en met name de doorgang van gassen voordat ze bij de collector aankomen, absorbeert een groot deel van de warmte het zal niet in de uitlaatgassen worden gevonden, het zal het grootste deel in de koelvloeistof zijn (we hebben dit principe op V8-scheepsmotoren
het gehele uitlaatspruitstuk wordt gekoeld met water om te voorkomen dat de temperatuur in dit kleine compartiment stijgt)
Een gietijzeren cilinderkop heeft een slecht warmtegeleidingsvermogen, waardoor er minder warmte in het koelwater komt.
Naast de goede eigenschappen van aluminium is een goed gebouwde gietijzeren cilinderkop voor een dieselmotor duurzamer dan een aluminium cilinderkop. Het aantal scheuren dat te zien is op de WV-cilinderkoppen, of het nu tussen de twee kleppen is of bij het losdraaien van een injector, zelfs schroefdraad van verwarmingspluggen die strippen (om nog maar te zwijgen van het feit dat het gemakkelijk vervormt na slecht vastdraaien)
Ik vind dat de fabrikant iets robuuster had kunnen doen en op zijn minst helicoils had kunnen plaatsen voor de onderdelen die in het aluminium moeten worden geschroefd, bougie, injector, het is een automatische montage op de cilinderkop van een vliegtuig)
Als je alleen nieuwe apparatuur bij de hand hebt, negeer je natuurlijk al deze ongemakken (ik moet ze van tijd tot tijd repareren)

Wat veel mensen mengen is geleidbaarheid en soortelijke warmte, de een zit niet vast aan het ander bijvoorbeeld water..

Andre
0 x
tryf
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 45
Inschrijving: 08/01/06, 00:12




par tryf » 15/05/06, 17:25

welkom
Ik geef toe dat ik het nog steeds moeilijk kan begrijpen.
wanneer je een stuk aluminium aan het ene uiteinde verwarmt en het andere uiteinde vasthoudt, duurt het even voordat je vingers warm worden:
daarom slechte warmtegeleiding.

met exact hetzelfde stuk maar dan in gietijzer (of nog beter in koper):
het kost heel weinig tijd!

metalen hebben 2 eigenschappen?
warmtegeleiding
en warmteopname

Dat zeg ik niet om te zeggen dat je ongelijk hebt, want het klopt bijvoorbeeld dat elektronische koelers vaak van aluminium zijn.
Ik probeer te begrijpen.
Het lijkt mij vreemd deze 2 eigenschappen!
0 x
Andre
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 3787
Inschrijving: 17/03/05, 02:35
x 12




par Andre » 15/05/06, 19:31

Dag
Geleidbaarheid en soortelijke warmte zijn twee verschillende dingen.
Voorbeeld water niet erg geleidend, maar wat warmteopname
Als het lang duurt om aluminium te verwarmen, komt dat omdat het veel warmte absorbeert, maar eenmaal binnen geleidt het bijna net zo goed als koper.

Andre
0 x
tryf
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 45
Inschrijving: 08/01/06, 00:12




par tryf » 15/05/06, 22:57

bedankt voor je antwoord
er zijn dus deze 2 verschillende eigenschappen
dat is gek!
Ik kan het me moeilijk voorstellen.
stel je voor.
Ik begrijp het snel maar je moet het me lang uitleggen HI HI HI
merci
0 x
Andre
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 3787
Inschrijving: 17/03/05, 02:35
x 12




par Andre » 16/05/06, 22:30

Hallo Tyrf

Aluminium is een goede geleider van elektriciteit.
De hoogspanningslijnen zijn allemaal samengesteld uit een centrale staalkabel die dient als ondersteuning voor de mechanische weerstand en rond deze kabel zitten de strengen aluminium kabel om de stroom te geleiden, bij hoogspanning circuleert de stroom op het oppervlak.
Als aluminium nog niet wijdverspreid is als elektrische geleider voor huishoudelijk gebruik, is dat vanwege de contacten en de oxidatie, die een speciale pasta op de verbindingen aanbrengt, in de industrie worden veel stroomrails gemaakt van oppervlaktebehandeld aluminium.
Wat betreft de specifieke warmte, ik denk dat het het metaal is.
die het hoogste punt heeft en in de materialen denk ik dat het water is, hoewel ik met alle nieuwe metalen (ium) het niet kan certificeren.
Als je aluminium last, is er veel warmte nodig om het te smelten en als de temperatuur eenmaal is bereikt, kan het allemaal als boter naar je toe vloeien.
ook als je een groot stuk aluminium gaat lassen in tegenstelling tot wat je denkt nadat je klaar bent met lassen wordt het hele stuk heet door geleidbaarheid (houd je handschoenen aan)

aluminium is het metaal bij uitstek voor het absorberen en geleiden van warmte. De zuigers in de motoren zijn gemaakt van een aluminiumlegering voor gewichtsproblemen, maar ook voor problemen met de warmteafvoer, op turbodiesels is er een straal olie die onder de zuiger spuit om deze af te koelen, waarvoor soms oliekoelers nodig zijn, de olie zal worden gebruikt om te smeren maar ook om te koelen..

Andre
0 x
tryf
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 45
Inschrijving: 08/01/06, 00:12




par tryf » 30/05/06, 13:39

ok
Ik slaagde erin om mezelf een beeld te maken voor dit idee van warmteabsorptie.
het metaal is "leeg" van warmte.
het moet zich vullen met warmte voordat het kan worden gereden.
(Zoals een leeg glas zich met water vult, "vult" een koud metaal zich met warmte.)
of nog beter: het is + of - poreus qua warmte.
aluminium is zeer poreus bij hitte.
koper zou praktisch niet poreus moeten zijn omdat het direct zeer geleidend is (bij warmte).
0 x
bout
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 357
Inschrijving: 01/02/06, 20:44
Plaats: Pas-de-Calais




par bout » 30/05/06, 15:26

hallo tryf
je kunt in tabellen (wiki of andere) het verschil zien tussen warmte massa capaciteit, die natuurlijk moet worden omgezet in thermische volumecapaciteit om dit tegelijkertijd te realiseren zoals we zien

anders worden we misleid door hetzelfde object in verschillende materie
(het aluminium is licht)

et warmtegeleiding


aluminium: 900 joule/(kg.graden)... x 2,7(kg/liter) = 3333 j/(liter.graden) geleidbaarheid = 237 watt/(m.graden)
koper: 385 j/(kg)... x 8,6 = 3388 j/(l.°) geleidbaarheid = 401met (m°)
ijzer: 444 j/(kg)... x 7,8 = 3463 j/(l.°) geleidbaarheid = 46 met (m°)
roestvrij staal: ? = ? geleidbaarheid = 26

het "zelfde" aluminium, koperen of ijzeren onderdeel, bij dezelfde T°, bevat ongeveer dezelfde hoeveelheid warmte (cijfers in het rood)

Het zou alleen de thermische geleidbaarheid zijn die veel verandert
koper: 1,7 keer meer dan aluminium
8,7 keer meer dan ijzer
15,4 keer meer dan roestvrij staal (18% chroom; 8% nikkel)

Voor gevoelens,
wanneer je een deel in je hand neemt: tussen aluminium en ijzer bijvoorbeeld geleidt het ijzeren deel warmte veel minder snel dan aluminium, het oppervlak van het strijkijzer kan veel sneller dalen in T°, terwijl het een deel van zijn warmte doorgeeft naar de hand (daarom houdbaar op dit moment), dan duurt het langer voordat de warmte (het volume) het inwendige van het onderdeel verlaat om naar de hand te gaan

met andere woorden, als we een ijzeren onderdeel nemen bij 50°C, is het zeer waarschijnlijk dat we werkelijk voelen: zeg 40°C

Maar voor aluminium en nog minder koper, zal de rand van het metaal bijna op 50°C blijven, zolang het interieur niet in T° gedaald is.

bout
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Waterinjectie in warmtemotoren: informatie en uitleg"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 99-gasten