Ondergedompeld pompdiagram, startblokkering

En als ze het repareren in plaats van het gooien en verandering? Herontdek het plezier van de reparaties zelf. Hoe een probleem te constateren of vind reserveonderdelen? Reparatie zelf is manier om geld te besparen in het algemeen!
Avatar de l'utilisateur
dobropat
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 24/07/08, 22:51
Plaats: La Sauve Majeure> Gironde

Ondergedompeld pompdiagram, startblokkering




par dobropat » 24/07/08, 23:10

hello,
Ik ben nieuw op deze site.

Ik ben op zoek naar een tekening (of exploded view) van een dompelpomp die al 6 jaar in bedrijf is. Het bracht 30 meter water terug uit mijn bron. Helaas werkt het niet meer.
De motor grijpt aan (er is een snorrend geluid hoorbaar) maar draait niet. Het schakelt de voeding echter niet uit, waardoor ik denk dat de motor niet is doorgebrand. Het zou de startcondensator kunnen zijn, maar ik weet niet hoe ik dat moet testen.

Dus ik heb het uit elkaar gehaald. Er zijn 6 gestapelde elementen aan de onderkant van de pomp die vrij ronddraaien.

Kan iemand mij informeren en advies geven? :P
0 x
Andre
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 3787
Inschrijving: 17/03/05, 02:35
x 12




par Andre » 25/07/08, 03:33

Dag

Er zijn 3 rijen bovenaan 2 rijen worden gebruikt voor de hoofdwikkeling (RUN) en de derde wordt gebruikt voor de start (START) van een andere kleur
zodra de motor is ingeschakeld, meet u de stroomsterkte
op deze 3 lijnen met een stroomtang na 3 seconden normaal zou er geen stroom meer in de startdraad moeten staan..

controleer of het een grote condensator is in een ronde zwarte doos
die gaan uit na het starten van een speciaal relais doet deze functie ..
als het een ovale condensator met een aluminium behuizing met een lage capaciteit is
60 microfards is een condensator die altijd op het circuit blijft (hoewel vrij zeldzaam op pompen)

Laat eerst de motor draaien
de stapel turbines moet worden gecontroleerd op slijtage en speling met het vaste onderdeel, de prestatie van de pomp hangt af van deze speling
als het veel zand pompt, verslijt het

Andre
0 x
Avatar de l'utilisateur
dobropat
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 24/07/08, 22:51
Plaats: La Sauve Majeure> Gironde




par dobropat » 25/07/08, 14:11

Andre schreef:Dag

Er zijn 3 lijnen bovenaan 2 lijnen worden gebruikt voor de hoofdwikkeling (RUN) en de derde wordt gebruikt voor het starten (START) André

Er zijn eigenlijk 3 draden, waaronder een voor de condensator
Helaas heb ik niets om de stroomsterkte te meten.



Andre schreef: (...)
controleer of het een grote condensator is in een ronde zwarte doos
die gaan uit na het starten van een speciaal relais doet deze functie ..
als het een ovale condensator met een aluminium behuizing met een lage capaciteit is
60 microfard is een condensator die altijd op het circuit blijft (hoewel vrij zeldzaam op pompen) André

de condensator is gemarkeerd met 16 microfarad 400V +-5%, maar heeft blijkbaar geen polariteit. De afmetingen zijn ongeveer 8 cm lang en 3 in diameter. Hoe zorg ik ervoor dat het werkt. Ik heb het gedemonteerd en vervolgens getest met de ohmmeter, de weerstand gaat van negatief naar positief en de tester geeft "1" weer. Hetzelfde met het omdraaien van de polariteit.


Andre schreef:Laat eerst de motor draaien
de stapel turbines moet worden gecontroleerd op slijtage en speling met het vaste onderdeel, de prestatie van de pomp hangt af van deze speling
als het veel zand pompt, verslijt het
Andre

Er zijn 6 gestapelde 15 mm dikke "ringen" aan de onderkant van de pomp. Zijn dit de turbines? Ze draaien maar per 3 en niet los van elkaar.


Ik denk dat de condensator slecht is omdat de motor zoemt zonder te struikelen. Wat denk je ?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 25/07/08, 14:52

+1 met André: draait de as "vrij"? Met andere woorden: wordt hij in beslag genomen?

Zo niet en als de motor nog steeds strak lijkt, kan het ALLEEN de condensator zijn. Gezien het vermogen moet je een chemische condensator hebben (geen polariteit is normaal aangezien het in AC is). Over het algemeen "exploderen" of zwellen deze appartementen sterk op (ik heb er 1 jaar geleden een identiek aan die van jou veranderd), dus het is gemakkelijk te zien of het HS is of niet.

Blijkbaar is dit niet jouw geval, dus gebruik de volgende eenvoudige methode om het te testen:

a) zorg ervoor dat het ontladen is (gebruik hiervoor een weerstand)
b) gebruikt a kleinste kaliber DC voltmeter: de spanning zou langzaam moeten stijgen als het op 0 blijft, het is HS
c) andere test: de weerstand in onbelaste toestand moet oneindig zijn

Anders kunnen de meest recente multimeters nu capaciteiten testen, hier is een zeer complete en zeer goedkope: multifunctionele multimeter https://www.econologie.com/shop/multimet ... p-140.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
dobropat
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 24/07/08, 22:51
Plaats: La Sauve Majeure> Gironde




par dobropat » 25/07/08, 15:10

ja de as draait vrij rond!

Nog een vraag waar ik geen antwoord op kreeg:

Aan de onderkant van de pomp bevinden zich 5 "ringen" van 15 mm dik gestapeld op een zesde die geperforeerd is. Helemaal onderaan de pomp zit 1 platte schijf met kleine vinnen; deze laatste schijf is bevestigd aan de as, maar niet de andere die vrij ronddraaien.
Zijn dit de turbines? Ze draaien gemakkelijk, maar slechts per 3 en niet onafhankelijk van elkaar.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 25/07/08, 15:12

Welke diameters hebben deze "ringen"? Als ze niet aan de as zijn bevestigd, zijn het de turbines niet...

Het beste zou zijn dat je 2 of 3 foto's maakt...
0 x
Avatar de l'utilisateur
dobropat
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 24/07/08, 22:51
Plaats: La Sauve Majeure> Gironde




par dobropat » 25/07/08, 15:57

enige afbeeldingen :
1 °) Beeld
dit is het onderdeel in het pomphuis.
Het onderdeel gemarkeerd met een groene stip bevat de motor
de 3 schijven gemarkeerd met een blauwe stip draaien samen vrij op de as.
de 3 schijven gemarkeerd met een rode stip draaien samen vrij rond op de as.

2 °)Beeld
de onderkant van de pomp de blauwe stip toont de schijf die aan de pompas is bevestigd.

3 °)Beeld
de condensator die getest is met de ohmmeter gaat van een negatieve waarde en geeft bij ongeveer 150 KiloOhm "1" weer
0 x
Andre
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 3787
Inschrijving: 17/03/05, 02:35
x 12




par Andre » 25/07/08, 16:02

Dag
de condensator is gemarkeerd met 16 microfarad 400V +-5%, maar heeft blijkbaar geen polariteit. De afmetingen zijn ongeveer 8 cm lang en 3 in diameter. Hoe zorg ik ervoor dat het werkt. Ik heb het gedemonteerd en vervolgens getest met de ohmmeter, de weerstand gaat van negatief naar positief en de tester geeft "1" weer. Hetzelfde met het omdraaien van de polariteit.


Het is nog eenvoudiger, je hebt een motor die werkt met een (Run-condensator) 16microf, het zou niet erg krachtig moeten zijn 1/2cv of 3/4cv
Het is een papieren condensator in olie, niet gepolariseerd, die behoorlijk resistent zijn.
Normaal gesproken wordt deze condensator altijd aan de motor geleverd
het staat in serie met de wikkeling.
een vrij eenvoudige test je demonteert de condensator en je sluit hem in serie aan met een 100w lamp hij moet op volle sterkte branden

Controleer met de homemeter of er continuïteit is in de twee wikkelingen
op het eerste gezicht lijkt het mij dat je condensator en de startwikkeling correct zijn, wat verklaart waarom de motor gromt en niet draait, en ook de stroomonderbreker blaast niet.

Als de hoofdwikkeling zou worden bekrachtigd zonder dat de motor draait, zou de stroomonderbreker uitschakelen.

Zoek dus naar een breuk in het relais (contact) of in de lijn die de pomp voedt en als laatste (ernstiger in de motorwikkeling.
Demonteer de fasen van de turbine niet alleen om ernaar te kijken, raak hem niet voor niets aan, zoek naar uw snee (hoogstwaarschijnlijk een contact om in te branden in het relais dat altijd te klein is voor hun gebruik)

Andre
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 25/07/08, 16:34

Ach ja met foto's is het meteen duidelijker.

1) De 1e foto toont waarschijnlijk de "bevat" turbines die je niet ziet ... a priori heb je 5 + 1 turbines?

2) Foto 2 laat de laatste turbine zien, ik weet het niet pkoi het is niet gepartitioneerd zoals de anderen, waarschijnlijk vanwege het pompdeksel.

3) Een negatieve weerstand? Weet je het zeker? Hebt u het appartement goed uitgeladen voordat u de meting deed?
0 x
Avatar de l'utilisateur
dobropat
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 24/07/08, 22:51
Plaats: La Sauve Majeure> Gironde




par dobropat » 25/07/08, 17:56

Christophe schreef:
3) Een negatieve weerstand? Weet je het zeker? Hebt u het appartement goed uitgeladen voordat u de meting deed?


Ja, ik heb de condensator ontladen.
De tester gaat van een negatieve waarde naar een waarde van ongeveer +150 (KOhms) en gaat dan naar "1" en als ik de 2 testtips omdraai begint het weer zo. Ik denk dat het overeenkomt met de kosten van het appartement
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "mislukking, het oplossen van problemen en reparatie: repareren? "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 135-gasten